25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

F1 2001

Az EA folytatja nemrég megkezdett Forma-1 programsorozatát is, egy grafikailag igen látványos résszel.

Írta: JOKER

"220 felett észre sem veszed és elhagyod a valóságot,
220 felett átértékeled magadban a világot,
220 felett senki sincs veled, közelbe kerül a távol,
220 felett több már nem lehet, a kerékbe zárt magányból."
(Neoton együttes: 220 felett)

Nagyon sok ember titkos vágya, hogy kipróbálhasson egy valódi Forma 1-es versenyautót. Az Electronic Arts révén, még ha csak virtuálisan is, de megvalósíthatod ezt az álmot. Lehetőséged nyílik átélni egy F1 futam minden izgalmát. Be lehet venni 180-nal a kanyarokat, 220 felett, sőt akár 300-zal repeszthetsz a hosszú egyenesekben, lealázhatod a Magyar Nagydíjon a nagy sztárokat, Schumachert, Häkkinent és a többieket. Ezen kívül még van egy nagy előnyöd a valóságos versenyhez képest: ha olvadt fémmasszát is csinálsz az autódból valamelyik kanyarban, akkor is csak egy egérkattintás és már kezdheted előröl az egészet.

Az EA úgy gondolta, hogy a sport szimulátorok terén elért hegemóniáját megpróbálja kiterjeszteni további sportágakra is. Ezért szemet vetett a Forma 1 világára is. Ugyan volt már próbálkozása korábban e téren (pl. F1 2000), de a konkurens F1 GP3 sikerét és tökéletességét meg sem tudta közelíteni. Erre az évre mindent megtett az alsónemű felkötéséért, lássuk milyen eredménnyel sikerült.

Az előzetes képek alapján nagy várakozással tekintettem a program elé. A külső megjelenítésben nem is kellett csalódnom. A játék grafikája gyönyörű. Hihetetlen részletesen megrajzoltak az autók, a környezet is nagyon szépre sikerült. Látványos külső kamera nézetekbe válthatunk a versenyek során, az autók belső nézete is igyekszik a valóságost visszaadni. Viszont ezeknek a látványosságoknak nagy ára van: igen komoly gép kell a teljes felbontásban történő játékhoz. A PIII 1 GHz, Geforce 2-es gépemen közepes részletességet tudtam csak választani, így ment csak viszonylag szaggatás mentesen a program. Ez kicsit elkeserített, mert eddig azt hittem jó gépem van :-(

Az irányításhoz sajnos csak a billentyűzetre hagyatkoztam, mivel a kölcsönkapott erővisszacsatolásos kormányt nem sikerült megbarátkoztatni a gépemmel. Az F1-et viszont kifejezetten kormányhoz készítették, mert klaviatúrával iszonyú nehezen lehetett csak irányítani. Vagy túl érzékenyen reagált a kanyarokban és rögtön elszálltam, vagy amikor csökkentettem a kormány reagálási értéket, akkor meg a kanyarkombinációkat nem tudtam követni vele.

Szóval kell kormány és kell sok-sok gyakorlás ahhoz, hogy végig tudjunk menni a pályán. Választhatjuk az autósiskola menüpontot, és akkor egy kétüléses versenyautóban a neves versenyzőtársaink okítanak ki a helyes kanyarívekre, az ideális fékezési és a gyorsítási pontok megtalálásához. Hamar rádöbbenhetünk, hogy milyen nehéz lehet egy valódi F1 autó vezetése, mert eleinte még egy egyszerűnek tűnő kanyart sem tudunk tisztességesen bevenni. Amikor már úgy érezzük, hogy jók vagyunk, de nagyon, akkor belevághatunk az éles versenybe. Választhatunk nehézségi szintet, gyengébb fokozaton szinte minden segítség be van kapcsolva (blokkolásgátló, kipörgésgátló, fékezési, kormányzási segítség, stb.), valamint a gépi ellenfeleink sem annyira erőszakosak. Ezt a segítséget azonban annyira eltúlozták, hogy akár egy folyamatos gázpedálnyomással hiba nélkül végigmehetünk a pályán. Minden kormányzást, fékezést elvégez helyettünk a gép. Persze így egy verseny élvezeti értéke a nullához közelít, de azokra is gondoltak akik könnyen akarnak sikerélményhez jutni.

Rengeteg beállítási lehetőség vár ránk ezeken kívül is, hiszen az egyes futamok körszámától kezdve, az időjáráson át, az autó futómű, fék, vezetőszárny, stb. állításig mindent megtehetünk. Bár ez utóbbira igazából nincs szükség -alapból is jók az autók-, de ki lehet élni az autóépítési szenvedélyünket is.

Bármelyik nagy sztárnak az autóját választhatjuk egy versenyre vagy bajnokságra, és mint a valóságban, itt is lényeges menet- és teljesítménybeli különbség van mondjuk egy Ferrari és a Jaguár autói között.

A versenyek hangulatát elég jól visszaadja a program, hiszen a box kiállástól kezdve, a karambolokig minden megvan, ami kell, mégis vannak hiányosságok amik sokat levonnak a játékélményből. Ilyen például, hogy nincs gumisírás a kanyarokban, helyette viszont a motorhangok nagyon eltaláltak, minden autóé más és más. További negatívum, hogy csak én karambolozhatok, a gépi ellenfelek meg soha, holott a valóságban azért a profik is törik rendesen a vasat.

A kanyarokban ellenfeleink mindig a legtökéletesebb ívben mennek, látszik, hogy a gép felügyeli a tökéletességet. Szerintem életszerűbb lett volna, ha a többiek is hibáznak, a Rally Trophyban például van ilyen. Egy 72 körös verseny pedig már túl hosszú és egy idő után unalmas, hiába a szép grafika, a gumicserék, a tankolás. Ütközésnél a sérülés fokozatai hiányoznak. Egy kis horpadás nem nagyon látszik meg az autón, csak az, ha lebontom az elejét, vagy leszakad a futómű, több sérülés látványosabbá tette volna ezt a részt is.

Összességében nem rossz, sőt egész jó az F1 2001, csak a programozók nem tudták eldönteni, hogy az arcade, vagy szimulátor jelleg legyen a jellemző a játékra. Így, hogy mind a két oldalnak kedvezni akartak, nem lett elég ütős a program. Arcade-nak néha túl nehéz, szimulátornak meg nem elég valósághű. Az F1 GP3 trónfosztása tehát ezúttal is elmaradt, de még 1-2 év és a trónkövetelőből még uralkodó is lehet.

Kattints ide, ha tetszett a cikk!

80%
grafika
9
hangok
7
játszhatóság
8
hangulat
8
Pozitívumok
  • Szép grafika
  • "Igazi" F1 mezőny
Negatívumok
  • Nagy gépigény
  • Arcade és szimulátor jelleg keveredik

F1 2001

Platform:

Fejlesztő: EA Sports

Kiadó: Electronic Arts

Forgalmazó: Ecobit Rt.

Megjelenés:
2001. szeptember 27. PC
n/a: PS2

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!