Még a tavalyi év elején kezdtek el csorogni az első hírek egy forradalminak számító új grafikus kártyáról. A kártya a keresztségben a Kyro II nevet kapta. Maga az elv nem volt teljesen új, aki Dreamcast gépet vett, az már találkozhatott a kártyában megvalósított elv gyakorlati alkalmazásával. Az újdonság lényege abban áll, hogy a kártyán a grafikus feldolgozást végző egység nem a teljes képet dolgozza fel, közben ide-oda küldözgeti az óriási adatmennyiséget a memóriában, hanem a teljes képet téglalaprácsozatra bontja, és minden egyes téglalap felületnyi elemet külön-külön kiszámít. A gyakorlatban ehhez a művelethez alig-alig van szükség adatforgalomra a memória és a feldolgozó egység között.
No jó. Mindez nagyon szépen mutat a papíron, de hogyan működik a dolog a valóságban, a felhasználó szemszögéből?
Nem sokkal az előző Kyro II-es cikkem előtt vásároltam meg magát a kártyát, így akkor elsősorban a szakirodalomra, meg a néhány napos tapasztalatomra voltam utalva. Most, hogy jó néhány hónap eltelt a kártya üzembehelyezése óta, úgy érzem, már megoszthatom veletek a tapasztalataimat. A Kyro II-es kártya előtt egy Geforce 256-osom volt, minden megjegyzésem elsősorban ehhez a kártyához képest érvényes, bár a haveri körömben előfordult egy pár régebbi-újabb darab is, pl. elég sokat játszottam Geforce2 és Voodoo3-as kártyával is, meg az elmúlt héten a kezembe akadt egy Nvidia Ti200-as is.
Egy gamer számára a legfontosabb a stabilitás és a kompatibilitás. Azaz a kártya indítson el lehetőleg minden játékot, és ha már fut, ne legyen minduntalan jégvirágos az ablak. :-) Ezen túl fontos még a jó képminőség, és a megfelelő sebesség is. Akármit is írnak a szaklapok, meg a kártyagyártók a sebességről, megette a fene az egészet, ha az én kártyám a leggyorsabb, csak nem fut rajta semmi.
A legegyszerűbb a kompatibilitásra válaszolni. Bár Windows 2000 van a gépemen - ami sokak szerint rossz ómen, szerintem pedig egy kicsit rontja az esélyeket a kompatibilitásnál, de nagyban növeli a stabilitást - egy konkrét program kivételével minden progi elindult a gépemen. Ez a kivétel a Dungeon Keeper 2 volt, amit azóta is nagyon sajnálok, mert olyan jó néha gonosznak lenni. :-) Na mindegy, ennyit ki lehet bírni. A többi mind elindult, és különösebb probléma nélkül futott is. A legtöbb problémám olyan programoknál furdult elő, amely a gamer újságok szerint is instabil. Ezek néha el-elszálltak, de hát hibás programoknál mire számítson az ember. A többi játék azóta is stabilan és gyönyörűen fut. Gyakran játszom és beszélgetek egyszerre a neten ezért az Alt-Tab-bal történő taszkváltást gyakran használom játékok alatt is. Soha nem volt problémám (bár ezért szerintem inkább a Win2000-et illeti a dícséret).
A képminőségben a kártya verhetetlen. Gyönyörűek a színei, kontrasztos képet ad, még a közönséges windows-os alkalmazásoknál is érzem, hogy tisztább a képe. A 64 MB a kártyán azt jelenti, hogy könnyedén fel tudok menni 1280*1024-re (most is ezt a felbontást használom) 32 bites színmélységnél. A monitoromat jóval később cseréltem át, mint a kártyát, így biztosan állíthatom, hogy ez nem csak a képernyő minőség különbsége.
A legkényesebb mindig a sebességről írni. Nem szeretem az FPS játékokat (mindig kásává aprítanak az első percben :-), de pl. a Max Payne-nel elég sokat vesződtem, ami nem a kártya hibája volt, hanem én voltam béna :-). A játék gyorsan futott, soha nem volt benne zökkenő, vagy szaggatás, lassulás is csak bullet-time-kor. :-) Jó néhány 3D-s stratégiai játékkal is játszottam azóta. Pl. a Dark Reign 2, az Emperor: Battle for Dune, vagy az Empire Earth gyönyörűen futott nagy felbontásban maximális részletgazdagság mellett.
Persze a Kyro II megjelenése óta eltelt időben a többi kártyagyártó sem ücsörgött a babérjain, így az új ATI kártyák és az új NVIDIA Titanium kártyák is az üzletekben vannak. A Kyro chipek gyártója sajnos nem jelentette meg ősszel a beígért Kyro II Ultra vagy Pro kártyát, magasabb órajellel, és a tavalyi év végére ígért Kyro III kártya is késik. A Kyro III az előzetes információk szerint háromszor gyorsabb lesz, mint a Kyro II-es volt, és a T&L motort is beépítik, így remélhetőleg ismét fel tudja venni a versenyt az akkorra már valószínűleg megjelenő Geforce4-gyel. Persze ehhez az is kell, hogy a Kyro II-nél tapasztalt és megszokott minőségi szintet az új kártyá(k)ban is tartani tudják.