26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

The Elder Scrolls III: Morrowind

Az RPG sorozat harmadik részére sokat kellett várni, de megérte.

Írta: Madrac 30 hozzászólás

A Bethesda Softworks egy rég várt és jól megalkotott szerepjátékot adott ki a rajongók örömére. Az Elder Scrolls sorozat harmadik része a Morrowind címet kapta. Morrowind maga a sziget, ahol a játék eseményei zajlanak. A szigetre úgy érkezünk, hogy semmit sem tudunk róla. Az összes információt majd folyamatosan szerezzük meg.

Egy hajóval érkezünk meg, mint rab, aki itt kapja vissza szabadságát az uralkodó parancsára. A karaktergenerálás a játék elején történik meg, folyamatosan lépésről lépésre. A hajón megtanuljuk az irányítás fontosabb elemeit, majd partraszálláskor választhatunk fajt. A felügyelőnél, aki az irodájában vár minket, háromféle képen is választhatunk kasztot. A legegyszerűbb, ha a listából kiválasztjuk a nekünk tetszőt. Kissé összetettebb az, mikor kérdésekre kell válaszolunk és ez alapján javasol a játék egy nekünk passzoló osztályt. A legösszetettebb, de egyben a legnagyobb lehetőséget kínáló verzió, ha mi magunk alkotjuk meg a kasztot, melyet játszani szeretnénk. Fontos szereppel bír az is, hogy a karakter milyen csillagjegyben született. Ez jelenthet valamilyen speciális képességet is vagy azt, hogy valamely tulajdonsága magasabb lesz. Ezt is mi választhatjuk ki természetesen. Ha mindezzel készen vagyunk, meg is kapjuk első küldetésünket és kezdődik a kaland.

A játék FPS nézőpontból játszható és gyönyörű grafikával rendelkezik. A táj és az ellenfelek részletesen kidolgozottak, de sajnos, ha kellő részletességgel akarja valaki játszani, egy erőmű kell hozzá. Hibája az is, hogy a víz pixel shader-rel lett megalkotva, így csak olyan videokártyákon szép, melyek rendelkeznek ilyen lehetőséggel, a többin inkább csúnyának nevezhető. Az ígéretek szerint a folyamatosan napvilágot látó patch-ekben folyamatosan optimalizálni fognak rajta, így kisebb gépeken is játszhatóvá válik majd a játék. A textúrák szépek és tökéletesen illeszkednek a világhoz is és a felületekre is és a 3D-s környezet is aprólékosan kidolgozott.

A szerepjáték rendszer jól megalkotott, a szintlépés megoldása pedig egészen új ötlet. A karakternek hét tulajdonsága van, Az erő (Strenght), az intelligencia, az akaraterő (Willpower), az ügyesség (Agility), a gyorsaság (Speed), kitartás (Endurance), személyiség (Personality) és a szerencse (Luck). Ezeket a karakter faja és kasztja határozza meg alapban, a későbbiekben pedig szabadon fejleszthetőek szintlépésekkor.

Öt elsődleges és öt másodlagos képzettsége van a karakternek, melyek természetesen nagyobb pontszámmal indulnak alapban és a szintlépésben is fontosok. Ha összesen tíz pontot fejlődtek ezek a képzettségek, akkor a karakter szintet lép. Szintlépésekkor nő a karakter életereje, mágiája (Magicka) és nehezebben is fárad el (azaz nő a Fatigue).A képzettségek a használattól nőnek illetve oktatók taníthatják őket. A szintlépés szempontjából mindegy, hogy melyik módszertől nőtt meg az adott skill. Minden képzettségnél látszik mikor fog nőni, az ablakban, melyben a leírása is van alul jelzi egy kis kijelző.

A Fatigue fontos szereppel bír a játékban, ha harcolunk, varázsolunk, futunk vagy ugrálunk fogy. Minél kevesebb az értéke, annál nagyobb eséllyel rontunk el egy varázslatot vagy egy támadást. Ha elfogy, futni és ugrálni akkor is tudunk, de a támadások és a varázslatok eléggé nehézkesen mennek majd. Pihenéssel persze visszanyerhető.

A fegyverek és a vértezetek is több csoportra oszlanak. A páncéloknál három csoport van: a könnyű vértek, a közepes- és a nehézvértek. A közepes vértek elég ritkák így nem javaslom a választásukat. Egy vért annál nagyobb védettséget ad, minél nagyobb a használatához szükséges képzettség. A fegyvereknél vannak rövid és hosszú pengék, ütőfegyverek, íjak és hasonlók. A fegyvereknél a magas skill a találati arányt javítja.

A harc leginkább egy FPS akciójátékra emlékeztet. Nem sok látszik a szerepjáték elemekből meg itt. Csapkodhatunk kardunkkal vagy más fegyverünkkel és a gombnyomás hosszától függően, ütünk, szúrunk vagy vágunk. A varázslás is hasonlóan zajlik, de ott figyelnünk kell a Magicka szintre is.

A szörnyek és maga az egész világ meglehetősen érdekes kinézetű. Hatalmas gombák nőnek az út szélén, farkasszerű pikkelyes lények támadnak ránk és egy hatalmas bogár a távolsági szállítóeszköz. A településeken az épületek is hasonlóan érdekes formában épültek. Érezni a világon, hogy nem a Földön járunk. Ez akármilyen jól is néz ki és bármennyire is hangulatos, nehezíti azért a beleélést. Ami igazán hangulatromboló egy-egy településen járva, hogy az üzletek mindig nyitva vannak és a helyi lakosok is álldogálnak csak egyhelyben és nem végzik mindennapi dolgaikat, mint azt már korábban láthattuk más játékban.

A varázslatok rendszere jól megalkotott és lehetőséget nyújt egyedi, saját varázslatok és varázstárgyak megalkotására is. A varázslatnál beállíthatjuk, hogy milyen hatásokat szeretnénk elérni, milyen erőséggel és milyen kiváltó okkal (érintés, távolról és hasonlók) és a program közli a varázslat nehézségét és mannaigényét. Minél erősebbre alkotunk meg egy varázslatot, annál kisebb esélyünk lesz rá, hogy sikerrel alkalmazzuk azt, így nem érdemes azonnal nagy erejű varázslatokat alkotni, melyeket még a játék vége felé is nehézkesen varázsolunk el.

Természetesen nem csak harci képzettségek vannak. Az atlétika segíti, hogy tovább futhassunk kisebb Fatigue veszteséggel, míg az akrobatika az ugrások hosszát és Fatigue igényét befolyásolja. A zárnyitás és a lopakodás sem hiányozhat persze a kelléktárból, de jelen vannak az olyan skill-ek is, melyek a kereskedők és az emberek hozzánk való viszonyát javítják.

A történet folyamatosan bontakozik ki, rengeteg külön küldetést találhatunk, ami nem feltétlen szükséges a továbbjutáshoz, de érdemes teljesíteni őket. Sokszor elő fog fordulni, hogy kapunk egy küldetést, aminek a teljesítése közben több újabbat is kapunk majd.

Maga a játék jó lett, szép grafikával és jó hangokkal. A zenei aláfestés kellemes és hangulatos. Még a harcrendszer primitívsége is megbocsátható a jól kidolgozott szerepjátékrendszer és a jól felépített küldetések mellett. A Bethesda pedig azokra is gondolt, akik szeretik módosítani, bővíteni a játékokat, egy második korongon ugyanis The Elder Scrolls Construction Set címmel egy teljes szerkesztőt kapunk, mellyel tulajdonképpen mindent megváltoztathatunk a programban, házakat, városokat helyezhetünk el, átállíthatjuk az ellenségek tulajdonságait, vagy egy teljesen új küldetést szerkeszthetünk. Ezáltal biztos, hogy az amúgy is hosszú játék mellé hamarosan kiegészítők százai lesznek elérhetőek, biztosítva a további játékot. A játékhoz mindenképp egy erős gépet ajánlok, szükség lesz rá. A szerepjátékok kedvelőinek kötelező darab egyedi világa miatt.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

90%
grafika
9
hangok
8
játszhatóság
9
hangulat
9
Pozitívumok
  • Egyedi világ, jó küldetések, szép grafika
Negatívumok
  • Túl erős gépet igényel
  • Primitív harcrendszer

További képek

  • The Elder Scrolls III: Morrowind
  • The Elder Scrolls III: Morrowind
  • The Elder Scrolls III: Morrowind
  • The Elder Scrolls III: Morrowind
  • The Elder Scrolls III: Morrowind
  • The Elder Scrolls III: Morrowind
  • The Elder Scrolls III: Morrowind
  • The Elder Scrolls III: Morrowind
  • The Elder Scrolls III: Morrowind
  • The Elder Scrolls III: Morrowind
  • The Elder Scrolls III: Morrowind
  • The Elder Scrolls III: Morrowind
  • The Elder Scrolls III: Morrowind
  • The Elder Scrolls III: Morrowind
  • The Elder Scrolls III: Morrowind
  • The Elder Scrolls III: Morrowind
  • The Elder Scrolls III: Morrowind
  • The Elder Scrolls III: Morrowind
  • The Elder Scrolls III: Morrowind
  • The Elder Scrolls III: Morrowind

The Elder Scrolls III: Morrowind

Platform:

Fejlesztő: Bethesda Softworks

Kiadó: Ubisoft

Forgalmazó: Automex

Megjelenés: 2002. május

Minimális rendszerigény: Pentium III/Athlon 500, 128 MB RAM, 32 MB-os 3D kártya, 1 GB HDD

Ajánlott konfiguráció: Pentium III/Athlon 800, 256 MB RAM, GeForce2/Radeon 7500 vagy újabb

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

Sanyec
Sanyec [6]
Helló bocsesz hogy zavarok, de nem tudtok olyan könyvet ajánlani amiben leírják hogy hogyan kell bűvőlni. Vagy olyan könyvet amelyben leirlák a lélekkő használatát?;-)
Sanyec
Sanyec [6]
Köszönöm megint a választ.;-)
Turulbirodalom
Turulbirodalom [148]
Itt fel van sorolva: http://www.uesp.net/wiki/Morrowind:daedric

Egyébkén minden ilyen kérdésre ajánlom ezt az oldalt, gyakorlatilag mindent meg lehet rajta találni az Elder Scrolls-okkal kapcsolatban.
Sanyec
Sanyec [6]
Hello hol lehet találni Daedric cuccokat, mert szükségem lenne rá:-)
Sanyec
Sanyec [6]
Köszönöm szépen ha még lessz valami akko itt kérdezhetek bármit ugye:-)
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (30 db)