Manapság, mikor ránk, autóverseny-szerelmesekre ínséges idők járnak – legalábbis PC fronton –, minden olyan játékra le kell csapni, melynél esélyt látunk egy-egy jó kis vezetésre. Én is így tettem a Big Mutha Truckerrel, és bár tudtam, hogy ez igazából kamionos játék, úgy voltam vele, hogy mindegy, kerék van rajta, kormánya van, tehát vezetni is lehet. Viszont arra nem számítottam, hogy egy ilyen, szinte a névtelenségből előugró játékkal nagyon jól el fogok szórakozni.
Szóval, mint említettem már, a játékban kamionokat fogunk vezetni. Szándékosan nem írom azt, hogy versenyezni, mert itt abból igen kevés lesz. A történet szerint – mert itt az is van ám! – a BMT korosodó tulajdonosa, maga Big Mutha nem tudja eldönteni, hogy melyik – meglehetősen debil – gyermeke vigye tovább a családi vállalkozást, így egy versenyt ajánl: amelyik gyerek a legtöbb pénzt szerzi hatvan nap alatt, azé lesz a cég. Célunk természetesen az egyik csemete bőrébe bújva megnyerni e versenyt.
Felmerül a kérdés, hogy miként szerezhetünk pénzt? Kezdetben kapunk egy kamiont, illetve egy utánfutót dugig pakolva rakománnyal, egy kevéske pénzt, egy Satnav nevű okos kis szerkezetet, és egy meglehetősen nagy játékteret. Gondolom sejtitek, hogy az ősi Elite egyszerűbb változataként célunk az lesz, hogy a nálunk lévő cuccokat minél magasabb áron adjuk el, majd minél olcsóbban vegyünk más termékeket, melyeket megint magas áron eladhatjuk, stb... Ehhez találunk néhány kisebb-nagyobb várost, illetve „dokkoló pontot”. Minden helységnél más árura van szükség, ráadásul folyamatosan változik, hogy mi kell hova. Volt olyan, hogy éppen sajtot szállítottam egyik városba, mikor szóltak a rádión, hogy a másik városban egerek elpusztították az összes sajtot, így ott sokkal többet adnak érte.
Minden egyes városban ha „bedokkolunk” a kereskedelmi részbe, több helyre is mehetünk. Van ugye a bolt (Store), ahol eladhatjuk áruinkat, illetve megvehetjük a következő szállítmányt. A termékek mellett nyíllal jelzi a játék, hogy itt éppen drágul, vagy csökken az ára. A garázsban (Garage) tölthetjük fel kamionunk üzemanyag-készletét, illetve javíthatjuk meg sérüléseit. Itt tudjuk járművünket fejleszteni is, többfajta upgrade lehetőség van, elég borsos áron. Végül pedig ez az a hely, ahol utánfutónkat tudjuk cserélni. A bárban (Bar) beszélhetünk a csapossal, aki vagy hasznos információval gazdagít (legtöbbször elmondja, hogy hova érdemes bizonyos termékeket vinni), vagy valamilyen feladatot akar ránk bízni. A bárban általában van még egy hitelező, akinél nagyobb összeget kölcsönözhetünk (hihetetlen kamatokkal), ha éppen kifogytunk volna. Van még minden bárban egy-egy félkarú rabló is, mellyel kisebb-nagyobb összeget nyerhetünk/veszíthetünk. Könnyen rá lehet szokni, nem ajánlom ezért. Nekem pillanatok alatt fel tudta emészteni a pénzem felét.
Ha kamionunk fel van tankolva, illetve nincs rajta sérülés, utánfutónk pedig dugig van tömve, akár indulhatunk is! (Természetesen nem kötelező feltankolni/megjavíttatni a kamiont, illetve venni valamit, csak akkor semmi értelme nincs ennek a módnak – de legalább megtehetjük.) Itt lép akcióba a fent említett Satnav, ennél az ügyes kis szerkezetnél ugyanis be tudjuk jelölni, hogy hova szeretnénk menni, ezután pedig nyilakkal segít odatalálni. Útközben persze sok veszély leselkedik ránk. Van egyrészt maga a forgalom, mely néha igen sűrűvé válik. Bár autónk eléggé strapabíró, illetve elég szép összegeket kapunk kombózással – több egymás utáni karambollal – a kijavítás költsége, ha nem vagyunk eléggé ügyesek, magasabb lesz, mint az így szerzett összeg. Viszont ha már nagyon tombolni szeretnénk, próbáljunk meg kombókat csinálni, méghozzá minél hosszabbat, mert bizonyos számú ütközés után bónuszként az autók felett kis tankoló, illetve kijavító ikonok jelennek meg, ilyenkor pedig ha karambolozunk valamelyikkel, akkor vagy telire tankol, vagy kijavítja a sérüléseinket. Megéri figyelni arra, hogy ámokfutásunk közepette ne piszkáljuk a rendőröket, illetve a motoros bandákat, mert jó szokásuk üldözőbe venni minket. Ez egyrészt azért zavaró, mert sokkal kevésbé tudunk ilyenkor az útra koncentrálni, és több sérülést szerzünk, másrészt ha elkapnak, akkor vagy bezárnak, vagy meglopnak.
Kamionunk vezetése nem nagyon nehéz, sőt, mivel a játék erősen az arcade irányba nyújtózkodik, pillanatok alatt belejöhetünk e monstrum irányításába. Kis gyakorlás után pedig egész kellemes manővereket tudunk majd végrehajtani, például az utánfutó kilengetésével fordulás, és hasonlók. Különös módon a járműben félautomata váltó van, ami azt jelenti, hogy bár nem nekünk kell végigzongorázni a sebességeket, időnként (alapesetben) a W gombbal át kell másik sebességbe raknunk a kocsit.
Összegezve, egész kellemes kis kereskedős, őrültködős játékmódot hoztak nekünk össze, aki mégis bonyolultnak érzi, az se legyen szomorú, mert a Trial by Truckin' módon kívül a játékba kapunk még egy „feladat-teljesítő” játékmódot is! Itt valamivel több, mint húsz feladatot kell megoldanunk, melyeket sikerünktől függően 1-5 csillaggal jutalmaz a gép. Megéri mindig ráhajtani a maximális csillagszámra, mert bizony mennyiség összegyűjtése után különböző cheateket is kapunk! A feladatok igen változatosak, közös vonásuk az, hogy egytől-egyig nagyon viccesek. Kezdődik az egész azzal, hogy bizonyos időn belül el kell az összes újságosbódét takarítanunk, mert kompromittáló cikk jelenik meg az egyik újságban, de fogunk veszélyes vegyi anyagot is szállítani, részt fogunk venni kamionos kötélhúzásban, és még sorolhatnám tovább. Nagyon okosan megszerkesztett feladatok ezek, melyeket megcsinálni nem bonyolult, tökéletesen megoldani viszont csak sok gyakorlás után sikerül.
Amiről még nem írtam, az a játék látvány-, illetve zenei világa, pedig mindkettő igen kellemes. Kamionunk kidolgozása szinte tökéletes, csodaszép önárnyékot vetnek az alkatrészek (bár nem mindig a fényviszonyoknak megfelelően, de ez csak kötözködés), csillog, villog minden, és aki szeretne, az akár a vezetői fülkéből is irányíthatja a gépet. A többi autó kidolgozása is szép, nem annyira részletes, de nem rontja az összképet. Ráadásul nagyobb karamboloknál szépen darabokra törnek – ez viszont a mi kamionunkról nem mondható sajnos el. A táj se lesz hagyományteremtő, de látszik, hogy megdolgoztak vele a készítők, változatos utakon vezethetünk majd, és igazából ha nem a táj bámulásával múlatjuk időnket, akkor semmi gond nincs vele. A hangok kellemesek, érződik rajtuk, hogy a készítők – ahogy azt a témát jobban ismerők a címből is kitalálhatták – a játék az Egyesült Államok kicsiny, de annál vadabb népcsoportja, a Redneckek életét „mutatja be”. A szövegek, hangok is ehhez illeszkednek, sok akcentussal és „Yiiiihhháááá...!!”-val. A zene, akár a GTA3-ban, itt is több rádióadóból áll. Bár itt nincs annyi ismert zene, ráadásul az állomások közti váltás kicsit leállítja a játékot, az ötlet maga értékelendő.
A Big Mutha Truckers bár első pillantásra rétegjátéknak tűnik, igazából aki nem iszonyodik a vezetéstől, biztos jól el fog szórakozni vele. Nagyon jó ötleteket kapunk igazán kellemes csomagolásban, így legalább egy próbát mindenképp megér.