25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Medieval: Total War: Viking Invasion

A középkori stratégia küldetéslemezében a vikingeké a főszerep.

Írta: Morello 2 hozzászólás

Nagyon tarol a Total War sorozat! Az első része, a Shogun annak idején egy új lépcsőt jelentett a körökre osztott-, ill. real-time stratégiai játékok világában. A folytatás, a Medieval nem tért le az alap ösvényről, de rengeteg érdekes, mi több, ötletes újításával úgyszintén belopta magát a stratégiai játékokat kedvelők szívébe (az enyémbe különösen, ugyanis erről a játékról jelent meg az első ismertetőm itt a PC Dome-on). Most pedig megérkezett hozzá a Viking Invasion nevű kiegészítő, ami (részben) a vikingek korába kalauzol minket.

A „részben” szót azért említettem, mert a vikingek témája csak egy új kampányt jelent (természetesen több választható résztvevővel), de a kiegészítő felülírja az eredeti játékot, plusz egységeket és extra lehetőségeket helyez bele. Ez azt jelenti, hogy az eredeti játék mentései használhatatlanná válnak, és csak úgy tudjuk folytatni, ha az egész göngyöleget leinstalláljuk, és csak az alapjátékot telepítjük újra.

Kezdjük most a vikingeknél. 793-tól a viking törzsek úgy megerősödtek, hogy óriási méretű hódításokra szánták el magukat. Pár évtized múlva gyakorlatilag egész Észak-Európa rettegett tőlük, a villámgyors hajóikon érkező, torzonborz északi harcosok csak felperzselt falukat és hullahegyeket hagytak maguk után. Igazából komolyabb harcot sem lehetett ellenük folytatni, mert mindig meglepetésszerűen tűnt fel egy-egy horda, és mire egy épkézláb támadást össze tudtak szedni ellenük, már meg is léptek. Területi hódításuk óriási volt, Leif Eriksson még Új-Funland partjaiig is eljutott. Hát így zajlott az élet a vikingek korában...

A játékban a vikinges kampányt választva ténykedésünk a brit szigetekre illetve Skandinávia nyugati részére korlátozódik. Ez persze a tartományok számában is erős visszaesést eredményez, úgyhogy nem voltam tőle kifejezetten elragadtatva. Legalább a kontinens északi része is benne lenne! Szereplők természetesen a vikingek, és hét különböző angolszász törzs. Ebben a játékmódban a „keresztény cél” (a vikingek kivételével mindenki keresztény) a torzonborzok visszaszorítása, illetve a túlélés. Szőrmók barátaink oldaláról játszva viszont folyamatosan terjeszkednünk kell, vagy legalábbis portyákat, rajtaütéseket kieszközölni. Ugyanis a vikingek akkor kapnak pénzt, ha a támadás során minél több épületet tudnak lerombolni. Még az sem fontos, hogy elfoglaljuk az adott tartományt, csak romboljunk, pusztítsunk, háháháháháhááá!! :o)

A meghódított területekből nem fogunk tudni túl sok pénzt kisajtolni, mert a vikingeknél az állami berendezkedés erősen a nullához konvergált. Lényeg, hogy olyan épületeket húzzunk, fel, amivel a hadseregünket tudjuk bővíteni, illetve a veszteségeket pótolni, és aztán portya, portya hátán. A gazdaság erősítésére való fejlesztések vagy 16 kört vennének igénybe, így nem hiszem, hogy ezt túl gyakran alkalmazná bárki is... Lényeg, hogy amit tudunk, alkalmazzunk!

A vallás szerepe az alapjátékhoz képest alaposan lecsökkent. Ez nem túl jó hír, hiszen a Medieval-ban a stratégiákat és az orientációt gyakorlatilag ez határozta meg. Sőt, külön poén volt a pápa szerepe, vagy gondoljatok a kedves és jóságos inkvizítor bácsikra! :o) Itt most nincs pápa, van kereszténység meg pogányság (ill. eretnekség) és kész, ennyi. Igazából egyetlen szerepe van a vallásnak: a vikingek kereszténnyé válása. Ez akkor történik meg, ha a viking népesség 80%-a katolikus lesz. Ez igen kellemetlen következményekkel jár a skandináv oldalról játszó játékos lelkivilágára, ugyanis ekkor a lerombolt épületekért járó bónusz a felére csökken, valamint néhány pogánysághoz kötődő épület már nem lesz aktív. A katolikus oldalon játszók részéről meg pont erre érdemes gyúrni, vagyis papokat küldözgetni a viking területekre, hogy ezzel vegyék elejét a skandináv terjeszkedésnek.

Természetesen extra viking egységek is helyet kaptak a kampányban, de olyan különösebb durranást nem kell tőlük várni, vannak gyalogosok meg vannak lovasok, azt’ csá! Ja, meg van egy „organ gun” nevű tüzérségi eszköz, ami leginkább a Sztálin-orgonával áll közeli rokonságban. :o)

Egyebet nem tudok mondani a viking kampányról, nézzünk inkább, mivel bővítették az alapjátékot. Első, és talán számunkra legfontosabb változtatás, hogy végre lehet választani a magyarokat is! (meg a szicíliaiakat és az aragóniaiakat is, de ez most nem lényeges :o). Bár némi editálással ezt eddig is meg lehetett oldani, most végre alapból is rendelkezésre áll, sőt mi több, két kifejezetten magyar egységgel is bővült a repertoár. Kiképezhetünk gyalogos jobbágyokat, akik közelharcban dárdát hajigálnak, illetve vannak még székelyek, akiket furcsa módon a lovas íjász kategóriába lehet beskatulyázni. Összesen 29 új egységgel bővült az alapjáték, beleértve a már említett magyarokat és a viking kampányban megismerteket. Néhány közülük csak a lázadók csapataiban kapnak helyet, ezek csak megvesztegetés útján kerülhetnek a seregünkbe.

Hát kb. ilyen újdonságokkal szembesülhetünk a Viking Invasion feltelepítése után. Grafikai fejlődés nem történt, még mindig remekül néz ki a 3D-s harcmező, de ha az egységeink közé irányítjuk a kamerát, azért már látszik a minőségi romlás. A hangokon és a zenében sem történt változtatás. De ha a kiegészítő egészét nézem, akkor azt kell mondanom, hogy hosszú távon talán csak a Medieval bővítéseként lehet jól felhasználni. A vikinges rész szép is, meg jó is, de egy idő után már unalmassá válik, legalábbis nekem. Köszönhető mindez a kevés tartománynak, a redukálódott (eddig sem túl részletes) diplomáciai tevékenységnek, és a vallások csökkentett szerepének. Inkább azt mondanám, hogy pár dolgot ad a Medieval hangulatához, de még többet meg elvesz belőle.

Amivel viszont kiegészíti ez a lemez az alapjátékot, az némi új ízt, új egységeket visz bele, de ne várjon tőle senki valami forradalmi áttörést (a magyarok azért mindenképpen pozitívum). De az élvezhetőségéből semmit nem vontak le, sőt még adtak hozzá, szóval biztos, hogy azért unatkozni senki nem fog vele, a vikinges kampány végigvitele (megunása) után szerintem mindenki szépen vissza fog térni az alap Medieval-hoz, és győzelemre fogja segíteni a Magyar Királyságot :o) Aki viszont komolyabb újítást, fejlődést vár, az inkább még várakozzon egy keveset, hiszen hamarosan itt a Rome: Total War.

Kattints ide, ha tetszett a cikk!

80%
grafika
9
hangok
8
játszhatóság
8
hangulat
7
Pozitívumok
  • Új egységek és lehetőségek
  • Játszható a magyar oldal
  • A kiegészített alapjáték még mindig izgalmas
Negatívumok
  • Rövid viking kampány
  • Vikingeknél többet vesz el, mint amennyit ad

További képek

  • Haverok...buli...balta
  • Nem-nem! Ez a nagy vörös birodalom ezúttal nem a Szovjetunió, hanem Magyarország
  • Hiába próbálod lenyúlni a nevem! Úgyis rommá leszel verve
  • Az egyik új egység: székely íjász
  • A magyar királyi családban speciel minden herceg buzernyák lett, de legalább hadvezérnek jók
  • Ryan közlegény után mi is partraszálltunk
  • A hegyes-völgyes terepen lehet igazán kibontakoztatni taktikai tudásunkat
  • A viking hordák útját lángoló falvak szegélyezik
  • Hódításaink jól nyomon követhetők a térképen
  • Dárdás jobbágy
  • A tűz effektje egész jól sikerült
  • Kelta harcosok, ekkor még 48-an
  • Lovas üldözés magyar módra

Medieval: Total War: Viking Invasion

Platform:

Fejlesztő: Creative Assembly

Kiadó: Activision

Forgalmazó: Automex

Megjelenés: 2003. május 2.

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

Morello
Morello [5409]
Köszi! :-D
Szalacsi-vonás!? Hová gondolsz...!? Csak nem feltételezed rólam hogy szándékosan lettek beleusztatva?? :-D:-D:-D
IronSturmgewehr
IronSturmgewehr [86]
Sok benne a Szalacis vonás!:-):-D:-)
Nem hazudtál ki ebből a cikkből 10 centit se! Jó cikk, ezt papírra, helyesebben internetes oldallal tudom bizonyítani!
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (2 db)