A Microsoft forradalmi változásokat tervez az előreláthatólag 2005. folyamán megjelenő új operációs rendszerében, amely a Longhorn kódnevet kapta. A változások jó része elsősorban a rendszer stabilitásával, karbantarthatóságával kapcsolatosan nyújt majd újdonságokat, de a cég két olyan területen is alapvető változtatásokra készül, ami a játékosok számára is fontos. Cikkünkben ezekről a főbb újdonságokról írunk, a játékos szemszögéből nézve a rendszer újításait.
Az első fő változtatás maga a grafikus felhasználói interfész. Eddig akár egy vacak 2D-s őskövület volt a gépben, akár a legújabb csillogó-villogó 3D-s NVIDIA vagy ATI grafikus chippel felszerelt csoda, a játékokon kívül a képernyő és a normál alkalmazások megjelenése minden gépen azonos volt. A Longhorn lesz az első operációs rendszer, amely ki fogja használni azt, ha valakinek egy komoly DirectX9-es kártya van a gépében és nem egy elavult DX6/7-es, esetleg még régebbi kártya. A hardver-gyorsított képernyőmeghajtó rendszer a képet a játékokhoz hasonlóan először egy képernyő-pufferbe írja, és onnan kerül a kép villogás- és akadozás-menetesen a képernyőre. Az interfész 3 grafikus szinten fog dolgozni. A legmagasabb szintű támogatáshoz minimum(!) 128 MB-os DX9-es kártya kell majd. Ekkor animált ikonokat, mozgatáskor lebegő ablakokat, tetszés szerint nagyítható kicsinyíthető, skálázható alkalmazásokat és más a játékokban már megismert és megszokott vizuális csodákat láthatunk majd a képernyőn. Egyszerre tetszés szerinti számú videót nézhetünk a processzor leterhelése nélkül. Maga az interfész még erősen kidolgozás alatt áll, így egyelőre csak a fantáziánkban képzelhetünk el mindenféle gyönyörűséget.
A második grafikus üzemmód a kisebb teljesítményű grafikus rendszerek használói részére teszi lehetővé, hogy egy kicsit visszafogottabb szinten ugyan, de mégis az új interfészt használhassák. Ennek a minimum konfigurációja DX7-es kártya 64 MB memóriával. Egy harmadik üzemódot is terveznek, ahol a klasszikus Windows 2000 interfészét használhatják majd azok, akiknek a grafikus rendszere nem teszi lehetővé az új csoda használtát. Persze minden jó dolognak vannak hátrányai is, ezért a jövőben csak azokat a grafikus kártya drivereket engedi a rendszer telepíteni, amelyek a Windows laboratóriumtól a minősítést megszerezték. Maga az interfész a DirectX technológiára épít és ezt használja fel a közönséges képernyő elemek, ikonok, ablakok, bigyók, izék :-) megjelenítésekor is.
A másik fontos fejlesztés már magát a játékokat és a játékosokat érinti. Az első érdekesség, hogy a megszokott évenkénti DirectX verzióváltás egy jó időre elmarad. A Microsoft fejlesztői úgy érezték, hogy a DX9 már elég magasra helyezte a lécet, így a DX10-re legalább 2 évet (de inkább többet) kell majd várnunk. Ez persze jó a fejlesztőknek és a kártyagyártóknak is. Egy időre fellélegezhetnek, és a DX9-es interfész minél alaposabb megismerésére, felhasználására fordíthatják az energiájukat.
A többi változás már alapvetően javítja a PC mint játékplatform használhatóságát. A két legfontosabb változás a központi patch-server megjelenése a játékokban, ahol a Windows Update-nél megszokott módon lehet majd a patch-eket a játékokhoz is installálni. A másik változás egy szabvány játékvezérlő kifejlesztése, hasonlóan a konzolos gépeknél megszokottakhoz. Egyrészt a Microsoft által gyártott vezérlők a jövőben már ezt a szabványt fogják használni, másrészt a Microsoft úgy gondolja, hogy a többi vezérlőgyártó is követni fogja őket a szabvány betartásában. Így a jövőben egy vezérlő installálása egyszerűen az interfészbe történő bedugásból fog állni, így az installálás, állítgatás felesleges lesz.
Ugyancsak vizsgálják annak a lehetőségét is, hogy a jövőben a játékok egy része installálás nélkül, közvetlenül a CD-ről működjön. Egy további változás abban lesz, hogy a játékokat az eddigi eléggé zavaros és gyakran félrevezető minimum konfiguráció megjelőlése helyett úgynevezett szintkóddal látnák el. Miután a szinthez tartozó gépösszeállítást mindenki ismerné, így első pillantásra mindenki számára világos lenne, hogy a gépe alkalmas-e a szóbanforgó program futtatására. A kiskorúak számára szomorú hír, de a PC-s piac számára nagyon fontos, hogy a rendszer úgynevezett szülői kontroll-beállítással fog rendelkezni, így a rendszerben beállítható lesz, hogy egyes programokat a kiskorúak ne tudjanak használni. Ez a változtatás remélhetőleg kifogja majd a szelet azoknak az amerikai szenátoroknak a vitorlájából, akik a kiskorúak által elkövetett erőszakos cselekedeteket azonnal a játékok és a játékosok nyakába próbálják varrni.
A fenti felsorolás alapján látszik, hogy a 2005-ben megjelenő új Windows rendszer teljesen átformálja majd a megszokott PC platformot, amely mind játékokban, mind hétköznapi alkalmazásokban izgalmas, új dolgokkal lep majd meg minket.