A korábban inkább zenészként ismert Pierrot-ról több interjú jelent már meg különböző számítástechnikai magazinokban, melyek egészen más oldaláról mutatták be őt. Egy nagy kalandjáték-rajongót ismerhettünk meg ezekben a cikkekben, aki szinte megszállottként gyűjt minden játékszoftvert, ami ebbe a kategóriába tartozik. Pár hónappal ezelőtt jelentek meg az első hírek arról, hogy Private Moon Studios elnevezésű csapatával egy kalandjátékon dolgoznak. Ez lett az A.G.O.N. (Ancient Games of Nations), mely szeptember elején jelent meg.
Az A.G.O.N. sok tekintetben is rendhagyó játéknak nevezhető. Az első ma még talán szokatlan – de legalábbis ritka – dolog a választott terjesztési mód. A játék ugyanis nem lesz kapható a boltokban, csak és kizárólag az interneten vásárolható meg, a hivatalos weboldalon (www.agongame.com) keresztül. De ez még nem minden: a játékot epizódokban lehet megvásárolni, az egyes részeket folyamatosan fejlesztik, és nagyjából kéthavonta teszik elérhetővé az érdeklődők számára. Emellett pedig maga a játék is szakít a szigorúan vett kalandjátékok hagyományával: nemcsak egy történetet mond el, hanem – az első kivételével – minden epizód tartalmaz egy-egy érdekes táblás játékot, melyet játszhatunk egyedül, vagy akár az interneten másokkal is összemérhetjük tudásunkat bennük.
Szeptember elején jelent tehát meg az első rész, mely egy kétszáz megás file formájában érkezik meg a regisztrációs díjat befizető játékos winchesterére. A telepítés után azonosítónk és jelszavunk megadásával aktiválhatjuk a játékot. Egy igényes renderelt intro nyitja az A.G.O.N.-t, melyből megismerhetjük a főszereplőt, Hunt professzort, a British Museum munkatársát, aki egy érdekes felfedezést tesz munkája során. A XX. század elején játszódó kalandjaink során aztán őt irányítva kell nyomoznunk a rejtély megoldása után, 12 különböző helyszínre utazva.
Megjelenésében a Myst által követett vonalhoz áll legközelebb a játék: renderelt képek jelenítik meg környezetünket, és bizonyos irányokba tovább léphetünk a következő helyre, vagy például az adott helyiség egy másik pontjára. Ez a megoldás csak amiatt lehet itt néha kellemetlen, mert a távoli pontra jutás kissé lassú és körülményes, de hozzá lehet szokni. A grafikai tervezés során pedig olyan részletekre is odafigyeltek, mint például főhősünk ablakban vagy vitrinüvegen tükröződő arcképe, az ehhez hasonló megoldások pedig igen jól feldobják a játékot. Ezek megvalósítása érdekében a renderelt hátterek előtti dolgok megjelenítéséhez valós időben számolt 3D karaktereket, effekteket használtak.
Mivel hazai fejlesztőcsapat munkája a játék, nem maradt ki belőle a magyar nyelv sem. A hangok megmaradtak angolul, viszont gyakorlatilag mindenhez van felirat: a párbeszédeket és főhősünk megjegyzéseit alul láthatjuk feliratozva, míg a levelek, könyvek fordítását felbukkanó áttetsző szövegdobozokkal oldották meg, elég látványosan és praktikusan.
Sajnos az első epizódba még nem került táblás játék. Kíváncsian várom a játék ezen részét, hiszen a játékidőt igencsak megnyújthatja egy-egy jól sikerült beépített társasjáték, különösen, hogy internetes játéklehetőséget is ígérnek hozzájuk. (Egy-egy epizód játékideje amúgy se túlságosan hosszú, néhány óra alatt végig lehet vinni, de azt se felejtsük el, hogy egy rész csak töredéke a teljes sztorinak.) A készítők még azzal gondoskodnak az epizódok közötti idő kitöltéséről, hogy a hivatalos site-ra különböző érdekességeket, háttérinformációkat helyeznek el a regisztrált látogatók számára a játék történetével kapcsolatosan.
Az A.G.O.N.-t, mint projektet talán legjobban az „érdekes” és „újszerű” jelzőkkel illethetjük: ezek vonatkoznak a forgalmazási metódusára, az epizódokra bontásra és magára a játékmenetre is. A látottak alapján biztos vagyok abban, hogy a folytatások is követik majd az elsőben elénk tárt magas színvonalat. Az epizódonkénti megjelenés mindenesetre magában hordozza azt a lehetőséget is, hogy a játékosok visszajelzései alapján folytassák a fejlesztést a készítők, ami segítheti őket abban, hogy egy tökéletes kalandjáték álljon össze a végére.