„Hála néked Urunk! E föld neve legyen San Salvador!” – mondta Kolumbusz Kristóf 1492-ben, mikor partra lépett a Bahama-szigetekhez tartozó Watling-on. Ezzel a mondattal kezdődött Amerika újkori történelme, melyről mindenkinek az indiánok és a fehérek harca, a gyarmatosítás, a függetlenségi háború, vagy éppen az aranyláz jut eszébe. Ez a nagyjából 1500-tól 1860-ig tartó időszak inspirálta a német Related Designs fejlesztőit arra, hogy egy ezt feldolgozó történelmi RTS-t készítsenek, nevezetesen a No Man’s Land-et.
Mint ahogy ezt a hasonló témájú játékokban megszokhattuk, a hadjáratok kronológiai sorrendben követik egymást. Így a spanyol konkvisztádorok élén harcolhatunk az őslakossággal és európai riválisainkkal, a Brit Birodalmat szolgálva főként az indiánok populációjának apasztásán fogunk dolgozni, esetleg az őslakosokat vezetve új hazát kell keresnünk népünknek, távol a fehér embertől. Az amerikai hazafiakat kommandírozva meg kell mutatnunk III. Györgynek, hogy a kocka nem egészen úgy van elvetve, mint ahogy azt őfelsége gondolta, és végezetül a telepesekkel részt vehetünk a keleti és a nyugati partot összekötő vasútvonalak építésében.
A többi történelmi RTS-től eltérően a NML hadjáratainak megvannak a maguk hősei, legyen az egy minden hájjal megkent konkvisztádor, egy népét megmenteni akaró törzsfő, vagy éppen egy telepes-család. Ez némiképpen új színt visz a műfajba, hiszen a történetbe ilyen szervesen beépülő szereplőkkel még nem nagyon találkozhattunk. A küldetések a műfaj keretein belül változatosak, nemcsak építkezős küldetésekkel találkozhatunk, hanem lesznek kommandós-akciók, tengeri ütközetre fókuszálók, és van, hogy célunk egy fontos karakter kiiktatása, illetve épp ellenkezőleg, megesik, hogy egyetlen célunk a túlélés. A küldetéseket a NML motorjával készült videók kötik össze, a hadjáratok elején és végén pedig egy-egy előre renderelt animációt láthatunk.
A játékban összesen hat játszható fél szerepel: a spanyolok, az angolok, az erdei- ill. síksági indiánok, a telepesek, és a hazafiak. Mindegyik fél különböző építészeti stílust, egységeket (ezekből 3-3 egyedi található meg népenként az alapegységeken kívül) és stratégiát képvisel. Az indiánok a túlerejükre és mobilitásukra (sátraik lebonthatók és máshol újra összeállíthatók), az angolok erős gyalogságukra, a spanyolok rendkívül erős haditengerészetükre, a lázadók remek tüzérségükre, a telepesek pedig a szintén nagyon erős gazdaságukra hagyatkozhatnak. Az egységek életereje folyamatosan regenerálódik, és a harcok során tapasztalati pontokat is szereznek, így nő a HP-jük, a védettségük, és a sebzésük.
A gazdasági és hadi menedzsment terén a NML a már jól bevált elemekre támaszkodik. Háromféle nyersanyag található a játékban: arany, fa és élelem. Ezekkel és a folyamatosan betelni akaródzó populációlimittel kell zsonglőrködnünk a sikeresség érdekében. Az épületek terén nem találkozhatunk újdonságokkal, a már megszokott termelő-, kiképző-, és védelmi építményekkel rendelkezik a program, és ugyanez vonatkozik a kényelmi funkciókra is.
A NML alatt a Related Designs saját fejlesztésű 3D-s motorja dohog, mely bár nem tűnik ki az átlagból, egészen jól muzsikál: a terep kidolgozása részletes, az épületek textúrái egészen jók és a fényeffektekkel sincs probléma. Nekem csak a földi egységek textúrázása nem tetszett, de ez sem olyan vészes. A játék hangjai és a szinkronszínészek beleélése szintén nem rosszak, azonban a játék legtöbb részéhez hasonlóan a „láttuk már”, helyesebben a „hallottuk már” kategóriába tartoznak. Amivel azonban maximálisan elégedett vagyok, azok a zenék: le a kalappal a fejlesztők előtt, ilyen hangulatos audio résszel már régen találkoztam. Ezek a zenék egyszerűen fantasztikusak! A különféle nemzetekkel való játék során saját, rájuk jellemző zenei motívumokat hallhatunk, melyet az is befolyásol, hogy éppen béke honol, avagy harcok folynak. Ugyan jó pár ismerősen csengő dallamot hallhatunk, azonban ez vajmi keveset von le a rendkívül magas élvezeti értékükből – jómagam a játékon kívül is szívesen hallgatom az összesen 60 percnyi audioanyagot.
A Related Designs elmerészkedett a senki földjére, és sikeresen megtelepedett ott. A No Man’s Land egy nem túl eredeti, mégis igen élvezetes RTS, mely hosszú távú kikapcsolódást nyújthat azok számára, akik megveszik. Kíváncsian várom az esetleges kiegészítőket, vagy a következő részt.