Ebben a cikkben egy online stratégiai játékról, a Lemuriáról olvashattok, egyenesen a fejlesztőktől.
Egy kis visszatekintés: 2000. novemberében egy lelkes csapat elhatározta, hogy a világon oly népszerű online internetes stratégiai játékok mellé egy legendás hangulatú körökre osztott játékkal „ajándékozza” meg a magyar internetes társadalmat. Kitűzött céljainak egyikét sikeresen elérte, miszerint nemcsak előbukkant a nagy semmiből és elveszett a süllyesztőben, hanem a mai napig is több ezer internetezőnek nyújt napi szinten kellemes kikapcsolódást. Mivel a készítők nagy figyelmet fordítottak a játék igényességére, felhasználóbarátságára s ezt a mai napig igyekeznek fenntartani, ezért a játék elkészítése meglehetősen sok időt vett igénybe. 2001. nyár végére már elérte azt az állapotot, hogy meghívott tesztelő játékosok próbálhassák ki a benne rejlő lehetőségeket. A tesztelők mindig is játéktudásuk, illetve ötletgazdaságuk szerint vannak kiválasztva a játékosok közül, hogy az előforduló hibákat segítsenek megtalálni és a nagyközönség elé csakis minőségi munka kerülhessen. Az első tesztelők személyes kapcsolatok alapján, leginkább más hasonló játékokban kiemelkedő teljesítményt elért személyek közül lettek kiválasztva.
2002. április 1-re lett kitűzve a nagy nap, melyen megnyitotta „kapuit” a legendás Lemuria mindenki számára. A játék szinte futótűzként terjedt el a hasonló játékokkal játszó online játékosok körében, és már az első napokban 1-2 ezer regisztrált játékossal bővült, mely tendencia mostanára 20-50 új regisztrációt jelent naponta. A játék folyamatosan bővül, új lehetőségek kerülnek be minden egyes frissítés alkalmával, illetve a játékosok által javasolt/igényelt módosítások is akkor lépnek életbe, miután a tesztelő csapat hibamentesnek találta. A játékra jellemző koncepció volt az is, hogy lehetőleg ne legyen túlontúl időigényes. A játék egyik elsődleges célja az volt, hogy a játékos valóban a saját országa uralkodója lehessen, ő határozza meg a fejlődés irányát, harci stratégiáját, diplomáciai lépéseit anélkül, hogy önmagának kelljen naponta fát vágnia, kapálnia, toboroznia. Jó példa erre például az építkezés: akkor is ki lehet adni a parancsot az új épületek felépítésére/átépítésére/bontására, ha éppen nem áll rendelkezésre üres földterület, pénz, építőanyag. Az időzített építkezések akkor indulnak majd el, ha ezek a feltételek teljesültek (felfedezésből vagy területfoglalásból lett üres föld, szerzett a játékos pénzt, építőanyagot, stb.).
Mindezeknek pozitív mellékhatása, hogy jó helyezés eléréséhez nem szükséges fix időpontokban a játékba belépni. Szintén fontos szempont volt az is, hogy ne csak egy nyerő stratégia létezzen, hanem maximálisan érvényesítették azt az elvet, hogy valamilyen módon mindenkit meg lehessen fogni. Viszont arra is figyeltek, hogy normális körülmények között senkit ne lehessen lenullázni (hasznavehetetlenné tenni). Lemuriában az országok jelenleg 10 korszakon keresztül fejlődnek (tervbe van véve újabb korszakokkal való bővítés is a jövőben). 1-1 korszak nagyjából másfél-két hónap alatt teljesíthető. Minden egyes korszak új lehetőségeket biztosít különböző területen, például: lakhatás, életkörülmények, harci lehetőségek, alvilági és mágikus akciók folyamatosan bővülő tárháza... Közel 400 találmány/tudomány vár kikutatásra, melyekkel az idősebb korosztály foglalkozik a könyvtárakban. Több, mint 50-féle bónuszokból lehet gyűjteni százalékos mennyiségeket.
Egy pár szót a népekről:
Az ókori népek közül a következők játszanak kiemelkedő szerepet a Lemuria világában, ezek közül választhatsz országod indításakor:
- Római: az ókor legfejlettebb hadseregével rendelkező nép, építkezésben is elöl járnak.
- Görög: tudományos, elsősorban békés terjeszkedésre beállított nép.
- Kelta: az ókor híres mágusai és legkiválóbb bányászai.
- Föníciai: az ókor leghíresebb kereskedői.
- Héber: az ókor legszívósabb és erős hitű népe.
- Egyiptomi: erős alvilágú, az ókor kiváló építői és mezőgazdászai.
- Perzsa: az ókor legkiválóbb fémművelői, kiemelkedő műveltséggel rendelkeznek.
- Szkíta: legharciasabb, elsősorban támadásra beállított nagy tűrőképességű nép.
- Sumér: a legerősebb mágikus képességekkel rendelkező művelt nép
- Germán: a legerősebb alvilággal rendelkező, elsősorban alvilági akciókra szakosodott természetszerető nép.
A játék maga nagyon összetettnek tűnik, de később rájön mindenki, hogy egyáltalán nem az. Ugyanis az egyes funkciók, lehetőségek nem egyszerre zúdulnak a játékosra, hanem szépen fokozatosan kínálják fel magukat. Amennyiben a játékos elakadna valamiben, van a játékba építve egy többfunkciós fórum, mely lehetőséget biztosít a következőkre :
- Általános – itt beszélgetnek a játékosok általános(nem mindig a játékot érintő) témákról.
- Diplomácia – itt lehet feladni diplomáciai hirdetést, szövetségest keresni.
- Kezdő/Segítség – az egyik legjobb hely a segítségkérésre, itt tudhatóak meg olyan dolgok, melyek nem derülnek ki világosan a súgóból, illetve itt lehet válaszolni mások kérdéseire.
- Stratégiák – itt szoktak a játékosok stratégiai, taktikai variációkat megbeszélni, mások véleményét kikérni.
- Hírek – a játék készítői itt teszik közzé a fontosabb változásokat, illetve a játékosokat érintő információkat.
Fontos lehetőség az is, hogy az éppen feleslegesen működő épületeket ki lehet kapcsolni, ezzel átcsoportosítani a munkaerőt máshova. Ezt az Üzemelés menüben tehetjük meg. Majdnem minden több típusú nyersanyag/táplálékforrás épületeknél be tudjuk állítani, hogy milyen nyersanyagokat milyen százalékarányban termelje (pl. tanya – bor, gabona, hús, olaj, ...). A statisztika menüben információt találhatunk országunkról. Érdekes almenü a Demográfia, mely arról tájékoztat bennünket, hogy az országunkban a lakosok milyen nemi/életkorbeli megoszlások vannak (ezt később kutatási bónuszokkal – pl. születésszabályozás – tudjuk befolyásolni.). A készletek menüben országunk gazdasági állapotát tudjuk felmérni, információt kapunk például arról, hogy a jelenlegi termelés mellett mennyi körig lesz elég a gabonánk, fegyvereink, nyersanyagok, pénzünk...
Lemuria világában a szigetek állandóan vándorolnak. A szigetek között a seregünk különféle típusú hajókkal tud közlekedni, más-más szigetek különböző távolságra vannak egymástól, ezeknek a mozgása a Szigetek menüben van 136 körre előre megjósolva. Jelenleg 5 sziget van belakva, a többin nem lakik senki.
Lemuria világában az országok birodalmakba szerveződhetnek, és egymást segítve törhetnek előre a TOP-ba. A birodalom menüben lehet hadüzenetet küldeni/bontani, békeszerződést kötni/elutasítani, birodalmi fórumon megbeszélni a teendőket, közös birodalmi raktárakból segíteni egymást, megosztani az ellenséges országokról készített kristálygömböket a birodalmi szövetségeseinkkel. A játékba épített komplett gazdasági szimuláció segítségével lehet a Piac menübe lépve kereskedni eladni/vásárolni különböző termékeket, nyersanyagokat, harci, mágikus, alvilági egységeket... Amennyiben nem tudjuk értékesíteni a portékánkat, egy idő után visszajön, persze 10% piaci adó levonása után. Amennyiben nem harciasan terjeszkedünk, akkor választhatjuk a felfedezés menüben található lehetőségeket. Itt elindíthatjuk seregünk egy részét új területeket felfedezni és letelepedni rajtuk, illetve ha csak egy típusú területre (pl. szénlelőhely, ónlelőhely, tengerpart) lenne szükségünk, nagyobb költséggel, de szintén elindíthatjuk seregünket, hátha találnak speciális területeket. Lelőhelyeket szintén varázsolhatunk üres területekből későbbi korszakokban megfelelő számú és típusú mágikus egység megléte és készültsége esetén. Népünknek illetve harci, mágikus, és alvilági egységeinknek más-más moráljuk alakul folyamatosan a játék folyamán, ezt „Hangulat”, illetve „Harci kedv”-ként láthatjuk a főoldalon, ezeket a „Beállítások” menüben tudjuk némiképp szabályozni. Lehetőségünk van beállítani az adókulcsot, egységeink fogyasztását és zsoldját (alap a 0-200% között), illetve azonnali gyorssegélyként pénz osztással emelni tudjuk mindkét morálértéket, ugyanis, amennyiben 60% alá esik a „Hangulat”, akkor bizony elkezdődnek a sztrájkok, lázadások, leállnak bizonyos épületekben a termelési folyamatok és egyéb kellemetlen meglepetésben lehet részünk. A főoldalon a legfontosabb információkat láthatjuk, beleértve a pontszámunkat, a hírnevünket, illetve a helyezésünket is. Természetesen a játék kemény korlátok és nehezítések segítségével biztosítja azt is többek között, hogy a nagyobb és erősebb országok ne tudjanak a kisebbek felett zsarnokoskodni vagy ha megpróbálják, akkor a sikerük nagy veszteségek árán esetleg lehetséges, de csak úgy, hogy ne nagyon érje meg nekik a nem velük hasonló erejű országokkal konfliktusba keveredni. Évente több alkalommal előfordul, hogy egy vendéglátóhelyen összegyűlnek birodalmi tagok, ellenfelek, semleges országok „uralkodói”, fórum-moderátorok, játék-adminok, és pár órát kellemesen eltöltenek, sokat beszélgetve, megvitatva olyan témákat, melyeket nem tudtak/nem akartak a fórumokon megtenni.
És végszóként egy kis bevezető-ízelítő a játékot övező legendából:
Az ősidőkben Gaia még forró volt, egyenesen állt, és egyenletesen forgott. Hűlni kezdett, bőre megkeményedett, és fejlett lények jelentek meg rajta. 60 millió éve azonban egy hatalmas test támadta meg. Ütköztek, újra felforrósodott, és kettészakadt. Saját testéből származó kísérője azóta is beragyogja éjszakáinkat. Gaia tengelye azóta imbolyog, forgása megvadult. Ettől beteggé vált, s lakóit azóta rendszeresen riogatja.
Majd' 432 ezer évvel ezelőtt egy új faj jelent meg Gaia hátán. Embereknek nevezték magukat és ez különleges dolognak számított, hiszen 59 millió év óta az első állatok voltak, akik egyáltalán nevezték magukat valahogy. Egy ősi, rég elveszett hatalmas földrészen laktak. Ez a szárazföld hamarosan kicsinek bizonyult Nekik, és megtalálták a módját, hogy újabb földeket fedezzenek fel. Feltérképezték Gaia teljes felszínét. Ezek a földek azonban mind kisebbek és kevésbé kellemesek voltak őshazájuknál. Az idő múlásával hatalmas birodalmat építettek, hajóztak, repültek, minden lehetséges módon biztosították fajuk fennmaradását a teljes bolygón. Éppen azon voltak, hogy meghódítsák az égi birodalmakat. De Gaia, aki addig hátán könnyedén viselte őket, régen beteg volt. Szervezetét állandó kínok gyötörték. Az Első Idő Birodalmának tudósai az első nagy katasztrófát előre látták. Tűz pusztított végig Gaia bőrén, mert belülről görcsös láz emésztette. Az őshazát is elemésztette a láng. Ennek múltával a Birodalmat a korábbinál kevesebb tudással, de újraszervezték az apró szigeteken. Később Gaia porba burkolózott, megfázott. Az emberiség a jég elől menekülni kényszerült. Új földeket népesítettek be, és megszervezték a Harmadik Idő Birodalmát. Lakhelyük az a kevés szárazföld volt, ami az óceánokból emelkedett ki valahol a jelenlegi déli félteke 40-70 foka között. Gaia testén úrrá lett a betegség, és rázkódni kezdett. 14 ezer évvel ezelőtt lágy magján elfordult kemény burka, ez tragédiák sorozatát okozta. Ami korábban fenn volt, az lenn lett, ami jobbra volt, az balra lett. Gaia burkának mozgása hatalmas földrengéseket, vulkánkitöréseket, szökőárakat okozott. De mindezek csak apró jelenségek voltak ahhoz képest, hogy a burok elfordulása mintegy 500 év alatt Gaia kegyetlenül hideg Déli sarkvidékére fordította lakóhelyüket, Antarktisz korábban gyönyörű és termékeny földjét.
A Birodalom tudósai időben felismerték a közelgő bajt. Tenni ugyan nem tudtak ellene, de különféle módon igyekeztek tudásukat megmenteni. Szétküldték építőmestereiket az összes ismert földekre, és gondosan megtervezett épületeket építettek. Épületeikkel és épületeikben rejtélyes jeleket hagytak, melyeket majd csak az arra érdemesek érthetnek meg. Miközben Gaia burka 500 évig fordult, hatalmas szökőárak, vulkánkitörések, időszakos jegesedések tették jó ideig lakhatatlanná a szárazföldeket. Túlélésben csak a különlegesen megépített hajóikon menekülő emberek reménykedhettek. Tíz ilyen hajó épült. Mindegyike 1100 egység hosszú, 420 egység széles és 270 egység magas zárt jármű volt, melyekben különös emberpárok laktak kíséretükkel. Mint a Harmadik Idő Birodalmában mindenhol, a hajókon is az emberpárok női tagjai tudósok voltak, a korai tudás őrzői. Az utazás túl hosszúra sikeredett, először a nők, majd a férfiak betegedtek meg. Néhányan át tudták adni tudásukat utódaiknak, sokan meghaltak és csak írásokat hagytak. A férfiak harcosok, és mesterek voltak, akik különféle tudást birtokoltak. Fejlett térképeket vittek magukkal, melyeknek segítségével kiszámíthatták, hol kell keresniük új hazájukat. Ezt meg is találták. Letelepedtek és országokat alapítottak, de ez nem mindenhol ment akadályok, balesetek nélkül. Ez a haza egy hatalmas szigetcsoport volt, neve Atlantisz, a legendák hazája. Ezen a földön közel ugyanolyan tudású népek szálltak partra az előző birodalom önfeláldozó, lelkiismeretes tudósainak köszönhetően. Az egyes csoportokból népek alakultak, és vezetőiknek köszönhetően hamarosan felvirágzottak. Egy idő után sikerült birodalmukat újra egyesíteni, ez volt a Negyedik Idő Birodalma. A birodalom népei megőrizték különlegességeiket, és ugyan egységesnek tartották birodalmukat, sokban különbözők maradtak.