26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Gangland

Sötét sikátorok, rosszarcú emberek, behajtók, utcalányok... Isten hozott Ganglandben.

Írta: Lacko 3 hozzászólás

Sötét sikátorok, újságpapírt sodor a szél. Rosszarcú emberek sétálnak az utcákon, kezük a kabátba rejtett fegyveren. Behajtók futkosnak mocskos pénzükkel a hónuk alá csapott bőröndben. Utcalányok strichelnek a csatornákból feltörő gőzök oszlopai között. Isten hozott Ganglandben...

Újra reneszánszát élik a maffiáról, bandaháborúkról szóló játékok. Ezekben persze kompromisszumot kell kötni a játékélmény és a könyörtelen brutalitás között. Hiszen nem túl kedves dolog gonosz tömeggyilkosokat pozitív hősként bemutatni a sokszor kiskorú játékosoknak. Ez néha sikerül, mint a cseh Illusion Softworknek a Mafiával, és néha nem sikerül annyira, mint most a Gangland esetén.

A Ganglandben egy vérestorkú olasz ficsúrt alakítunk, Mariót, aki azért érkezett ebbe az országba, hogy eltegye láb alól három testvérét. Marióval kell megzsarolnunk, kinyírnunk egy nagy rakás embert, gengsztereket, rendőröket, vállalkozókat és egyszeri embereket, köztük nőket és gyerekeket egyaránt. Nem túl felemelő dolog.

Kezdetben egy helyi kisgengszter nagybácsinknak kell besegítenünk az üzletbe. Meg kell zsarolni ezt, be kell invesztálni oda, el kell lopni amazt, vagy csak egy egyszerű – ám annál gyanúsabb – csomagot kell elhozni. Közben persze szinte elkerülhetetlen a harc. Melyben segítséget is használhatunk: embereket, akiket pénzért fogadhatunk fel. Sajnos nem annyit, amennyire a pénzünkből futja, hanem amekkora bossok vagyunk, annyi üres hely van spanjaink számára.

A Gangland tulajdonképpen egy klasszikus, klikkelgetős RTS kis fantáziával felturbózott változata. Nyersanyagunk a pénz, melyet a védtelen behajtók gyűjtenek be, akiket meg kell védenünk az ellenségtől. Ebből a nyersanyagból vásárolhatunk egységeket – újabb családtagokat. Ezeknek az egységeknek – maffiózóknak – különböző paramétereik, tulajdonságaik és fegyvereik vannak. A Big Mamma nevű egység például nagyon lassú, de képes bárkit felgyógyítani. A verőembereinknek nincs fegyvere, amivel lőhetnek, ellenben ütéseik hatására az ellenfél lebénul és addig sem képes lőni. A mesterlövészek messzebbről eltalálják a célt, viszont nagyon lassan töltenek újra... és így tovább.

Szerencsére a nyerő stratégia nem a „mindent vivő” szuperegység beszerzése és ennek a nagyszámú bevetése. Árnyalnunk kell bandánkat. Szükség van lebénító izomagyakra, gázspray-t használó hölgyikékre és a Thompson elsöprő erejével bíró vagányokra is. Ráadásul nem készíthetünk hatalmas seregeket, mivel – mint feljebb már említettem – limitált (a történet előrehaladtával egyre több) hely van bandatagok részére. Ezért kétszer is érdemes meggondolni, kiket veszünk be a családba.

Mint azt a filmekből már jól ismerjük, ez a család néha valóban családot jelent. A Ganglandben sem hanyagolhatjuk el vérszerinti családunkat. Hiszen – amíg azon vagyunk, hogy testvéreinket a pokol tüzén lássuk – feleségről és gyerekekről is kell gondoskodnunk. Ők biztosítják az utánpótlást. Illetve helyettesíthetnek minket, amíg a pálya – valamely városrész – másik végében számolunk le valakikkel. Például ha jön a helyi rendőrfőnök megzsarolni minket, akkor ők fizethetik ki a csúszópénzt neki. Vagy a fiainkkal több üzletet kapcsolhatunk be a hálózatunkba, melyek ezentúl nekünk tejelnek majd.

Persze mindezt csak akkor, ha már elég nagy gengszterek vagyunk ahhoz, hogy saját búvóhelyünk legyen, illetve elég sok pénzünk hozzá, hogy megszerezhessük a legjobb feleséget a városban. Aztán a gyerekeket meg is kell ám védeni a konkurens bandáktól, és meg kell várni, míg felcseperedve a saját lábukra állnak és valódi segítségei lehetnek a családnak.

Amikor már saját búvóhelyünk van, saját íróasztallal, melyen telefon is áll, sok megbízást kapunk különféle alvilági alakoktól. Ezeket pénzért vagy lőszerért, autóért, esetleg más “csecsebecséért” vállaljuk be. Ám mindez csak zsebpénz minden egyes pálya fő küldetése mellett, mely általában egy vagy több (néha túl sokkal több) konkurens keresztapa hidegre tételét jelenti. Ezeket a küldetéseket valódi üde foltként szakítja meg egy-egy speciális küldetés, melyet mindig egy másik – ám baráti – gengszterfőnök ad, azért, hogy megtapasztalhassuk egy új egység specialitásait, gyengeségeit. Így tehetünk szert méregkeverőkre vagy autótolvajokra, stb.

A Gangland grafikája elég sötét, ami jól visszaadja a hangulatot. Ferdén fentről nézhetjük a várost és benne magunkat, ám mindez valódi 3D-s engine-nel készült, ami persze korlátot is jelent, hiszen nem lehet olyan szép, mint egy kézzel festett izometrikus RTS. Cserébe viszont bármely oldalról nézhetjük az utcákat és függőleges irányban is mozgathatjuk a kamerát, igaz ezt csak korlátok között. Erre a kameramozgatásra szükség is van, hiszen egy városban nem csak földszintes házak vannak, az emeletesek, meg rendesen kitakarhatják a fontosabb részleteket. Ám ez a mozgatás elég bénán működik – csak egérrel nem lehet játszani Ganglandet – és ezt nagyon megszokni sem sikeredett.

Kellemetlen dolog, amikor egy ellenfél beszalad valami takarásába és a harc hevében keresgélni kell az Alt billentyűt, hogy olyan helyre forgassuk a kamerát, ahonnan látni. Ez a házak belsejében is igaz, annak ellenére, hogy a más megszokott „ha bent vagyok, nincs tető” módon oldották meg a belső terek megjelenítését. Amit a grafika hozzáad a hangulathoz, azt a zene elveszi tőle. Nagyon idegesítő és stílusban ide nem vágó zene tombol a játék alatt. A hangok – bár nincs túl sok belőlük – igyekeznek pótolni a zene hiányosságait, de ezt nehéz megtenni olyan FBI ügynökökkel, akik folyamatosan azt kiabálják, hogy „Le van tartóztatva”.

A Gangland egy jó ötlet nem túl jó megvalósítása. Érződik benne valamiféle igyekezet, hogy bepótolja a Syndicate után tátongó űrt. Érződik, hogy megpróbálja meglovagolni a hangulatot, amit a Mafia teremtett a TPS-ek világában. És végülis egy jópofa klikkelgetős RTS, de hiányzik belőle mindaz, amitől felejthetetlenné válhat.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

65%
grafika
7
hangok
5
játszhatóság
6
hangulat
7
Pozitívumok
  • Nem egy újabb második világháborús RTS
  • Magyar felirattal kerül a boltokba
Negatívumok
  • Sótlan

További képek

  • Gangland
  • Gangland
  • Gangland
  • Gangland
  • Gangland
  • Gangland
  • Gangland
  • Gangland
  • Gangland
  • Gangland
  • Gangland
  • Gangland

Gangland

Platform:

Fejlesztő: MediaMobsters

Kiadó: Whiptail Interactive

Forgalmazó: Cenega Hungary

Megjelenés: 2004. március

» Tovább a játék adatlapjára

Lacko

Lacko
Még ZX Spectrumon kezdte stratégiai játékokkal. Azóta megkedvelte a taktikai FPS-eket, a point'n'click kalandjátékokat, a gazdasági- és társadalomszimulátorokat. Örök Arma-játékos és tartalomfejlesztő.

HOZZÁSZÓLÁSOK

sipu80
sipu80 [8]
Ez a kameraforgatósdi már volt a Cold Zero-ban, azt is végigtoltam, szerintem istenkirály módszer, ha pl. hentelés közben vizsgálódsz a kamera segíítségével, totál olyan feeling, mintha TE is benne lennél :-) A forgatáshoz pedig elég nyomni a középső egérombot, az Alt-ot felejtse el mindenki az télleg gáz.
csakkomakko
kelkáposzta
kelkáposzta [6439]
Az ötlet jó. Jó véres >:-] Csak a kamera forgatás idegesitő lehet. Lehet beszerzem.. kiélem gyilkos hajlamaim :D
Paladin73
Paladin73 [387]
Csak egy apró kötözködés: ez a megjelenítés nem izometrikus :)
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (3 db)