26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Super Power 2

Társadalom-szimulátor csak az igazán elszántaknak...

Írta: Lacko 103 hozzászólás

Még ZX Spectrumon találkoztam először egy miniatűr társadalom-szimulátorral, mely a Dictator nevet viselte, és nagyon egyszerű motorja volt, ám valami mégis hasonlított benne a valósághoz. Azóta érdekelnek az olyan játékok, amik igazából nem is játékok a maguk eredeti értelmében, hiszen szimulátorok, melyek nem egy autó vagy repülőgép mozgását imitálják, hanem egy társadalomét. A játékos itt is döntéseket hoz, és azok valamilyen módon megváltoztatják a virtuális társadalmat. Persze egy jó autószimulátor sem olyan, hogyha jobbra húzom a kormányt, akkor mindig, minden körülmények között jobbra is kanyarodik az autó, hiszen a tereptől, időjárástól és a kocsi állapotától is nagyon függ az új irány.

Azóta elég sok ilyen szimulátor-szerűséggel találkoztam, hiszen bár sokkal játékosabbak, de ebbe a kategóriába tartoznak a Sim City és a Civilization játékok is. Vagy ott van a – nem csak játékosabb, de igen humoros – Tropico, mely szintén egy mini társadalom-szimulátor. Minden ilyen programnak az alapja azok a gazdasági-, politikai- és társadalmi modellek (függvények), melyek a motort alkotják. A jó játékokban persze torzítani kell, hogy élvezetes legyen és ne frusztrálja a játékost. Azonban a jó szimulátorban minél bonyolultabban kell közelíteni a valóságot ezekkel a matematikai modellekkel, hogy jobban megérthessük a változásokat.

A Super Power – melynek ez más a második része – inkább ez utóbbihoz közelít. Bár a fejlesztők – a francia Golem Labs – stratégiai játékként határozta meg, ők maguk is belátják, hogy játékuk nem nevezhető klasszikus stratégiai játéknak. Nem a világuralom és minél több terület és katona felhalmozása a cél, hanem az ingatag, és nem túl stabil világunk egyensúlyban tartása. Országunk szerepének megtartása, gazdaságunk élénkítése... egyszóval a fennmaradás a cél. Ebbe persze beletartozik néha a háború, ami napjaink – és persze az egész történelem – szomorú tapasztalata.

Mindehhez nem társul páratlan grafika, háromdés csataterek és parasztvakítás. Persze azért muszáj volt valamilyen grafikai hátteret és felületet adni a matematikai modellnek, de igazából ez csak dísz: láthatjuk földünket, melynek légkörében felhők úsznak és a kontinenseket országok foglalják el. Ezt a térképet különböző, politikai vagy gazdasági adatok alapján színezhetjük is (tematikus reszimbolizáció) illetve – adott esetben – végignézhetjük az ítélet napját, amikor atomcsapások érik egyik, másik országot. Pl. a legutóbb Irakra mért atomcsapást Nagy Britannia.

Ám mindezen megjelenítésen túl csak táblázatok és táblázatok találhatók a játékban. Ezeken szemlélhetjük a változásokat, és ezeken keresztül szólhatunk bele a történésekbe ill. eszközölhetjük a döntéseinket. Ezeken a grafikonokon és táblázatokon túl, található még a játékban egy utolsó grafikai megjelenítés: a harcmező. Ám ez olyan harmat gyengére sikerült, hogy az Imperialism c. játék harci megjelenítője a Panzers felületének tűnik hozzá képest. Egy alap bitmapen láthatjuk a különböző típusú harci eszközeinket és alattuk a számosságukat, mely a csata során csökken. Végül az egyik fél elfogy. Ezért is állítom, hogy nem a csatáitól jó ez a játék. Higgyetek nekem: ez nem stratégia, ez szimulátor.

Három jól elkülöníthető részre bomlik a játék motorja: politika, gazdaság és hadászat. Mindháromnak önálló felülete van, melyről elérhetjük a témába tartozó táblázatokat és ahol megtehetjük a változtatásokat. Mindhárom témának rengeteg és szerteágazó részei vannak. A gazdasági részben mi állíthatjuk a banki alapkamattól a személyi jövedelemadó százalékától a különböző termelési ágakra lebontott társasági adókig mindent. Nekünk jut az a nemes feladat is, hogy a költségvetést állítgassuk, illetve a nemzetgazdaság egyéb részeit. Akár államosíthatunk vagy be is tilthatunk bizonyos szektorokat.

A politika felületen válthatunk államformát, vagy tilthatunk/engedélyezhetünk pártokat, vallásokat, nyelveket, stb. Mégis a legfontosabb akció a különböző szerződések és megállapodások kötése más országokkal. A Super Powerben szerencsére nem abból áll a diplomácia, hogy hadüzenet és békekötés. Ennél sokkal kifinomultabb. Rengetegféle megállapodást ködhetünk, kezdve az egyszerű kulturális kapcsolatokon, folytatva a gazdasági lehetőségek szélesítésén (akár a közös piacig) a legkeményebb katonai szövetségig, melynek szintén vannak finomabb formái is. Ráadásul ezek a megállapodások nem csak a mi és egy másik ország között köthetők, hanem akár több országgal, sőt akár több szinten is.

A hadászatban persze a fegyveres erőinket építgethetjük különböző szinteken és típusokban. Vásárolhatunk vagy akár fejleszthetünk is saját fegyvereket. A hagyományos fegyveres erőkön kívül a kezünk alatt működik még az ötödik hadoszlop, a nemzetbiztonsági szerveink, melyekkel az elhárítástól a kémkedésig vagy a külföldön elkövetett terrorcselekményekig mindent elintézhetünk. Persze ezt is rengeteg beállítással és finomságokkal. És – ha elég gazdagok vagyunk – akkor természetesen stratégiai csapásmérő flottánk is lehet, jó kis atomfejes interkontinentális rakétákból.

A fenti három bekezdés természetesen nem elég a teljes kezelőfelület leírására, csak szemléltetni akartam vele a finomságokat, amikkel csak a Super Power bír (na jó, a Heart of Iron is). Eme három elkülöníthető téma természetesen összefügg, hiszen a politikánk éppen úgy befolyásolja a gazdaságunkat, mint a hadászatunkat és vica versa. Például ha a költségvetésben keveset költünk kutatásra, akkor természetesen a hadászati kutatások is igen csak csordogálnak.

A Super Power 2-ben ugyan scenariok is megtalálhatók, de egy igazi társadalomszimulátor-mániást természetesen a szabad kampány érdekli. Ilyenkor a játékos a világ bármelyik országát választhatja, ami tényleg nem megszokott. Természetesen elsőnek hazánkat választottam. Rögtön az elején megdöbbentem. Hiszen a beharangozott autentikus adatok (CIA Factbook és hasonlók) szerint Magyarországnak 12 millió polgára van. A Munkáspárt kormányozza 20,6%-kal. Az SZDSZ-nek 15,2%-a, az MSZP-nek 12,1%-a, a Fidesznek pedig 5,3%-a van, és parlamenti párt még vagy egy tucat kisgazda párt is. A játék szerint hazánkban legális a gyermekmunka, az egyneműek házassága és a többnejűség is. Kár, hogy egy ennyire szép belbeccsel megáldott játék – mint ez és a Heart of Iron – ennyire rossz adatokra támaszkodik. Persze túl lehet élni, és csak azért említem, mert valami rosszat is akartam róla mondani. :-)

A Super Power 2 nem játék. És persze mégis az. Annak idején nagyteljesítményű gépek számolgatták ezeket a társadalom-modelleket a Római Klub számára a hatvanas években, hogy megértsék a modern világ problémáit: a népesség növekedést, a kőolaj elfogyását, a globális felmelegedést és a többit. Ehhez akkor csak a kiválasztottak fértek hozzá. Ma bárki kísérletezhet a világgal a saját PC-jén. Ám valahogy ma ez már keveseket érdekel. Pedig a problémák megmaradtak, sőt egyre égetőbbek lettek. De a különböző hatalmai érdekek nem örülnek annak, ha ezzel foglalkozik a sajtó vagy az egyszerű emberek. Hát kedves karosszék-stratégák, itt egy lehetőség, hogy válaszokat találjatok a kérdéseitekre. Feltéve, ha vannak még kérdéseitek.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

65%
grafika
5
hangok
5
játszhatóság
7
hangulat
8
Pozitívumok
  • Komoly társadalom-modellek
  • Hiánypótló játék
Negatívumok
  • Lehetne részletesebb
  • "Érdekes" alapadatok

További képek

  • Szép kis költségvetési hiánnyal indulunk
  • A pécsi gazdasági csoda!!!
  • Az USA atomcsapással vezeti be invázióját
  • Kis országok kis szövetsége
  • Magyarország és szövetségesei a Földön
  • Már 2001-ben csatlakoztam az EU-hoz
  • A magyar csodafegyver
  • Ukrajna visszafoglalja tőlünk Romániát
  • Hazánk atomcsapást mér a muszkákra, ők meg válaszcsapást miránk
  • Röhejes csata-grafika

Super Power 2

Platform:

Fejlesztő: GolemLabs

Kiadó: Dreamcatcher Games

Forgalmazó: Automex

Megjelenés: 2004. IV. negyedév

» Tovább a játék adatlapjára

Lacko

Lacko
Még ZX Spectrumon kezdte stratégiai játékokkal. Azóta megkedvelte a taktikai FPS-eket, a point'n'click kalandjátékokat, a gazdasági- és társadalomszimulátorokat. Örök Arma-játékos és tartalomfejlesztő.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Diszkósajt
Diszkósajt [2401]
Hi! Játszik még valaki ezzel a nagyszerű játékkal? Én most kezdtem újból, mert már a fél világot lenyomtam az első játékomban. Köztük: USA, UK, Franciaország, Németország, Oroszország, Kína, Japán, hogy csak a keményebbket mondjam. Közel 5000 atomfegyver állt kilövésre készen. Most megfogadtam, hogy úgy csinálok hazánkból szuperhatalmat, hogy nem foglalok területeket. Tanácsokat szeretnék kérni, hogy hogyan tudok igazán kemény gazdaságot csinálni. Jelenleg 28 ezer körüli a GDP-m és az infrastruktúra és a telecom is 99,9%-os. Minden területen max összeget fizetek(Pl. egészségügy). A gondom az, hogy 28 ezres GDP-ig hazánk nagyszerűen bírja a versenyt, de aztán Szlovákia elhúz előttünk (már 30 ezernél járnak). Tovább szeretném erősíteni a gazdaságot. Több egyezményt is kötöttem. Ötletek?
SirHiggins
SirHiggins [72]
köcce a segítséget, felraktam de mostmár el se indul a gamma;-)
Diszkósajt
Diszkósajt [2401]
Töltsed le a patcheket! Ezen az oldalon is fönt vannak.
SirHiggins
SirHiggins [72]
még egy lehetőség van: tölt jópár percig aztán ugyan úgy visszalép egy szó nélkül a főmenübe mintha nem is csináltam volna semmit....miért útál engem az összes szoftver?!:-/
SirHiggins
SirHiggins [72]
lenne1kérdésem; felraktam a játékot, be is tölt eddíg stimt, de mikor a singleben pl. a scenario-ra klikkelek és elkezdi a földgömbnél tölteni, a háttérben elidul egy Joshua Server Console valami, ha kinézek a windowsba akkor bezárja magát és visszalépve a játékba abbahagyja a töltést, ha viszont várok akkor előbb utóbb kiír egy hibaüzit, hogy a joshua bezár... valami 5let?másnak hasonló bibi?
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (103 db)