26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Codename: Panzers - Phase Two

Elkészült a trilógia második epizódja, észak-afrikai, olasz és jugoszláv hadszínterekkel.

Írta: Dino

A 2001 végén megjelent S.W.I.N.E. után a Stormregion csapat egy újabb valósidejű stratégiai játék fejlesztésébe fogott. A témaválasztással azonban közelebb lépett a valósághoz, és a fejlesztők körében az utóbbi években divatosnak mondható második világháborút választotta a Codename: Panzers hátteréül. A játék alcímet is kapott, a cím vége a „Phase One”, azaz „első fázis” volt, és már honlapjukon is jelezték, hogy trilógiában gondolkodnak. Az első rész 2004. nyarán került a boltokba, és most itt van az új epizód, mely tartalmát nézve gyakorlatilag inkább nevezhető egy önállóan futó küldetéslemeznek, azonban – főleg, ha nem játszott valaki az első résszel – önálló játékként is megállja a helyét.

A helyszín ezúttal a Földközi-tenger partvidéke, észak-afrikai, olaszországi és jugoszláviai hadszínterekkel. A három küldetéssorozatot mindegyike másik fél oldaláról játszható. Elsőként a Tengelyhatalmak szerepében, az olasz-német haderőt irányítva kell megvívnunk az Észak-Afrikáért folytatott küzdelmet 1940-től, Sidi Rezeghtől Kairó felé haladva El Alameinig. Ezt követi a Szövetségesek hadjárata 1942 novemberétől, mely Észak-Afrikából indul, és Olaszországba vezet, egészen Monte Cassinoig. Végül harmadik félként a jugoszláv partizánokat irányíthatjuk, Mussolini 1943-as bukásának idejétől. A Dinári-hegységből Belgrád és az Isonzo folyó felé visznek a küldetések, melyeknek az első két kampány teljesítése után kezdhetünk csak neki. Összesen húsz misszió vár ránk egyjátékos módban.

Az egyes küldetések történeti szála a hősökhöz kapcsolódik, ők ezúttal is kitüntetett szereppel bíró egységek, akiknek elvesztése a küldetés bukását jelenti. (Ezek a hősök amúgy nem történelmi személyek, így ennyiben a játék elrugaszkodik a valóságtól.) Minden küldetés előtt az aktuális főhős naplójából vagy leveléből olvashatunk és hallhatunk részletet, majd a szöveges formájú eligazítást követően egy átvezető animációval veszi kezdetét a pálya. Ezek a játék engine-jét használják, megdobva egy jópofa effekttel, mely a korabeli filmekhez teszi hasonlóvá a jelenetet, filmhibákkal, karcolásokkal, stb. Természetesen mindezt az első részhez hasonlóan magyar nyelven hallhatjuk. A játék során a nyelvek már kavarodnak egy kicsit: a hősök magyarul, a többi egységek pedig nemzetiségüknek megfelelően szólalnak meg, ha feladatot kapnak. Átvezető animációkkal nem csak a pálya elején és végén találkozunk: ha teljesítünk egy-egy feladatot, vagy valami fontos esemény történik, akkor is láthatunk kisebb jeleneteket, melyek tovább segítik a történeti szál szövését. Kicsit talán túlzásba vitték mondjuk a sztoriban a poénkodást, egy-egy szereplő pedig túljátssza a szerepét, de azért összességében a játék ezen részére se lehet panaszunk. A szinkront ráadásul ismert színészek közreműködésével rögzítették.

A kötelező feladatok mellett mindig kapunk opcionális célokat is, melyek elvégzése nem kötelező, de eredményünket javítja, emellett pedig titkos célok is vannak, melyekbe gyakorlatilag „belebotolhatunk”, ha alaposan körbejárjuk az egész pályát. Bár a térképek alapvetően nem túl nagyok, a küldetések szerkesztésének köszönhetően lesz rajtuk elég dolgunk. Ha például egy helyszínen elég a fő feladat teljesítéséhez a középső részt bejárni, egy mellékfeladat okot adhat arra, hogy a többi részre is ellátogassunk, például begyűjteni az otthagyott sérült tankokat. Vagy egy visszavonulás után a hátulra érkező erősítéssel együtt kell megtámadnunk újra az ellenséges csapatokat.

A Phase Two-ban mintegy húsz új egységgel találkozhatunk az eddigi arzenálhoz képest. Természetesen a címnek megfelelően most is a harckocsiké a főszerep, de sikerült úgy alakítani a feladatokat, hogy néha hasznát vehetjük a gyalogságnak is, sőt, egyes küldetésekben tankok nélkül indulunk neki a pályának. Igaz, elég ügyesen kell irányítanunk csapatunkat, ha nem szeretnénk, hogy gyalogosaink azonnal az ellenséges tankok áldozataivá váljanak, a számítógép ugyanis előszeretettel irányítja embereinkre tankjainak csövét, amint észreveszi őket. Ha viszont sikerül jól helyezkedni, akár a páncélosok ellen is bevethetjük a megfelelő fegyverrel rendelkező katonákat, vagy lángszórósainkkal tankjuk elhagyására késztethetjük az ellent, és miután kihűlt, saját oldalunkon állíthatjuk hadirendbe járművüket.

Egységeink a harcok során tapasztalati pontot gyűjtenek, és ebből megfelelő mennyiséget elérve szintet is lépnek, melytől javulnak képességeik. A küldetések végén az elvégzett kötelező, opcionális és titkos feladatoktól függően presztízspontokat kapunk, ezeket fordíthatjuk a következő misszió előtt új egységek vásárlására. Természetesen a közvetlenül vezérelt egységek mellett most is hívhatunk külső segítséget, például felderítő repülő, vadászbombázó vagy tüzérségi támogatás képében.

Az irányítás gyakorlatilag a megszokott: a térképet forgathatjuk, dönthetjük, és zoomolhatunk is. Alapvetően nincs ezzel baj, egy kicsit talán jobb lenne, ha a kamerát magasabbra is vihetnénk, hogy minél nagyobb területet láthassunk át egyszerre. Az első részhez hasonlóan képernyő alján találjuk a minimapet, az aktív egység vagy egységek részletes vagy áttekintő kijelzését, valamint az egység irányításához kapcsolódó gombokat, pl. a pozíció tartását vagy a gránát használatát. Aki már játszott stratégiai játékkal, az gyakorlatilag semmi bonyolult megoldással nem fog találkozni. A játékot szükség esetén felgyorsíthatjuk, vagy ha akarjuk, le is állíthatjuk, és ekkor is kiadhatjuk a parancsokat egységeinknek. Sajnos a stratégiai játékok egyik leggyengébb pontja, az útkereső algoritmus működése ebben a játékban is nehezíti dolgunkat: tankjaink sok esetben össze-vissza kezdenek forgolódni és mozogni, ahelyett, hogy az általunk elképzelt irányban minél rövidebb úton eljussanak a megjelölt helyre. Kicsit segít a problémán, hogy az egyetlen célpont megadása helyett waypointokat is meghatározhatunk, de összességében ez nem jelent megoldást.

Az RTS-ekben megszokott módon a Panzersben is megvan a „Fog of War”: csak annyit látunk a térképen lévő egységekből, amennyit egységeink is látnak. A látótávolságra ráadásul hatással van a domborzat is. Éjszakai küldetésnél plusz lehetőség a tankok lámpájának alkalmazása. Ha leoltjuk a lámpákat, az ellenség nem fog észrevenni minket, viszont jóval lecsökken látótávolságunk.

A játék alatt futó Gepard engine már tavaly is megmutatta, mire képes látvány tekintetében. A grafikus motoron további fejlesztéseket végeztek az elmúlt év során, így részletesebb textúrákat kezel már a rendszer, a modellek poligonszáma is megnőtt, és időjárási effektek is kerültek a játékba, például láthatunk látványos homokvihart a sivatagban. A pályákon néha állatokkal is találkozhatunk, igen látványos például a csapataink felett néha elszálló keselyű, vagy a szabadon mászkáló tevék. A térképek rombolható elemeket is tartalmaznak, így kidönthetünk villanypóznákat vagy fákat, vagy lerombolhatunk épületeket. Az engine továbbfejlesztésének köszönhető az is, hogy napszakváltás már nem csak a küldetések között, hanem azok folyamán is tapasztalható.

A játék mellé kétféle szerkesztőt is kapunk, így a lelkes rajongók új küldetéseket is készíthetnek a Phase Two-hoz. A pályatervező mellett átvezető jelenetek szerkesztésére alkalmas segédprogramot is mellékeltek a DVD-n a fejlesztők. Kíváncsian várjuk, hányan adják a fejüket ezen programok komolyabb használatára, és hány pálya jelenik meg a közeljövőben a Panzershez... Természetesen nem maradt ki a multiplayer játéklehetőség se. Maximum hatan küzdhetnek egyszerre egymással, háromféle játékmódban. Erről azonban egy külön cikkben tervezünk majd a későbbiekben beszámolót.

Bár a Codename: Panzers – Phase Two alapvetően valóban nem több egy kiegészítő lemeznél, a kapott tartalom alapján mégis mondhatjuk, hogy közel áll egy teljes játékhoz – leszámítva talán azt, hogy maga az engine nem fejlődött akkorát, mint egy új játéktól lenne várható. A küldetések jól felépítettek, a történeti szál vezetése jobb beleélést biztosít, ráadásul mindezt magyar nyelven kapjuk. A végigjátszás után a multiplayer módok hosszabbítják meg a játékidőt, majd pedig lehet várni a jövő nyáron megjelenő befejező epizódot, a Phase Three-t.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

90%
grafika
9
hangok
9
játszhatóság
8
hangulat
9
Pozitívumok
  • Jól szerkesztett küldetések
  • Még mindig látványos engine
  • Küldetés- és cutscene-szerkesztő
Negatívumok
  • Kevés jelentős újdonság
  • Problémás útkeresés

További képek

  • Codename: Panzers - Phase Two
  • Codename: Panzers - Phase Two
  • Codename: Panzers - Phase Two
  • Codename: Panzers - Phase Two
  • Codename: Panzers - Phase Two
  • Codename: Panzers - Phase Two

Codename: Panzers - Phase Two

Platform:

Fejlesztő: Stormregion

Kiadó: CDV

Megjelenés: 2005. augusztus 15.

Minimális rendszerigény: 1 GHz-es processzor, 256 MB RAM, 64 MB-os DirectX 9.0b kompatibilis videokártya, DVD-ROM, 3 GB HDD

» Tovább a játék adatlapjára

Dino

Dino
Kb. 8 évesen ismerkedett meg egy ZX81-gyel, amit egy C64 követett. 1993-tól a Commodore Világnál és utódlapjainál, valamint a ZED-nél dolgozott, majd 1998-ban barátaival megalapította a PC Dome-ot. A többi már történelem...

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!