26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Kütyü+hardver

Logitech G15 billentyűzet

A G sorozatú egerek után megjelent a Logitech első játékosoknak szánt billentyűzete is.

Írta: Dino

A játékosoknak tervezett G sorozatú egerek után egy vadonatúj billentyűzet is készült a Logitech műhelyeiben, melyet szintén elsődlegesen a játék-fanatikusaknak ajánlanak. A G15 számos különlegességgel tűnik ki társai közül, melyek egy része a játékok vezérlését segítik, illetve van, amivel a társaság ámulatát lehet kivívni egy-egy LAN party alkalmával.

Az új, ezüst és fekete színekben pompázó klaviatúra „természetesen” vezetékes (ne felejtsük el, hogy a hardcore játékosokra gondoltak a tervezők, akik nem szokták preferálni a rádiós technológiát), és az USB porton csatlakoztathatjuk a géphez. Két USB port is helyet kapott a G15 hátán, így például egerünket vagy pendrive-unkat akár oda is csatlakoztathatjuk.

A billentyűzet kialakítása meglehetősen robusztus, a tervezők ezúttal nem törekedtek arra, hogy minél inkább összenyomják a gombokat (ami nem feltétlenül baj), az eredmény pedig egy igazán nagyméretű eszköz lett. Ahogy az összes többi Logitech billentyűzethez, ehhez is tartozik egy levehető műanyag csuklótámasz rész, melyet igényünknek megfelelően helyezhetünk rá. Érdekességet jelentenek még a billentyűzet alján kialakított kábelvezető csatornák, így más eszközeink vezetékeit is elvezethetjük alatta, például a headset vagy az egér drótját.

A kiosztás a fő billentyűzet részt tekintve megegyezik a hagyományos klaviatúrákéval, így az insert/delete gombokat tartalmazó hatos csoport is a régi rend szerint van, vízszintesen. Az extrák sora a bal oldalon elhelyezkedő háromszor hat billentyűvel kezdődik. Ezekre az ún. G-gombokra tetszőleges funkciót programozhatunk a szoftver segítségével, akár makrókat is (akár a billentyű-lenyomások közötti idők figyelembe vételével). Ráadásul a felül elhelyezkedő három üzemmódváltó gombnak köszönhetően három teljesen eltérő kiosztást is definiálhatunk hozzájuk, tehát összesen 54 funkcióra nyílik lehetőség. Mindezt tehetjük ráadásul játéktól függően, a szoftver ugyanis automatikusan az elindított alkalmazásnak megfelelő beállításokat aktiválja. Makrók rögzítésére ezen felül még játék közben is van lehetőség: egy külön makrófelvétel gombot is találunk ehhez a billentyűzeten.

A második érdekessége az új billentyűzetnek a bekapcsolható világítás. Kétféle fényerőt állíthatunk be, és ilyenkor minden egyes gomb kék színben fog tündökölni. (Egész pontosan a billentyűkön lévő betűk áttetszenek és így világítanak kék fénnyel.) Aki sötétben szeret játszani, az nagy hasznát veheti ennek a funkciónak, LAN partykon pedig garantált a siker. :-) (Főleg egy hasonlóan kékes színben világító gépházzal párosítva.)

A harmadik – és talán legfontosabb – fő újdonságot az LCD kijelző jelenti. Az MX5000-en is lehetett már ilyet látni korábban, ez viszont nagyobb méretű, állítható dőlésszögű, használaton kívül pedig lehajtható. Alatta néhány gombot találunk, mint például a multimédia-vezérlőket (play, stop, stb.), valamint egy hangerőszabályzót. Normál esetben egy-két alapinformációt jelez a 160*43 pixel felbontású LCD (például a processzor terheltségét vagy a zenejátszó programtól kapott infót a szám címével), de számíthatunk arra, hogy ha a játékfejlesztők felfedezik maguknak a benne rejlő lehetőségeket, akkor a monitor kiegészítéseként lesz majd használható. A kérdés csak az, hogy amikor játék közben elsődlegesen a monitorra kell koncentrálnunk, vajon mennyire lesz hasznos az extra információkat egy külön kijelzőre tenni. (Jelen pillanatban a Brothers in Arms az egyetlen játék, ami kihasználja ezt a kijelzőt, ott is megjelenítve például a lőszerre vonatkozó adatokat.) A driver CD-n egy fejlesztői készletet (SDK) is találhatunk, így aki megfelelő C++ programozói tudással és elegendő szabadidővel rendelkezik, akár saját maga is készíthet programokat az LCD kihasználására. (Vagy várhatunk arra, hogy mások megteszik ezt helyettünk és megosztják munkájuk eredményét a neten.)

Praktikus extraként még egy külön kapcsoló került a G15-re, melynek segítségével a Windows billentyűt tilthatjuk le. Azt hiszem, nem kell ecsetelnem, hogy ez mennyire praktikus megoldás, valószínűleg sokakkal megesett már, hogy a játék hevében véletlenül mellé ütöttek, ezzel váratlan meglepetést okozva maguknak...

A bal oldalra helyezett G-gombok miatt kezdetben számíthatunk arra, hogy ha megszoktuk, hogy bal kezünket a billentyűzet bal feléhez „igazítjuk” játék közben, akkor a WASD helyett akaratlanul is az új billentyűkre fog tévedni ujjunk. A teszt során nem tudtuk igazából eldönteni, hogy mennyire praktikusak hosszú távon ezek az új gombok. Egy FPS-hez például inkább az a fontos, hogy sok billentyű egyszerre álljon kézre, így a WASD csoporttól nem nagyon tűnt szerencsésnek elszakadni. Inkább a játék közbeni üzenetek küldését lehet ráprogramozni ezekre a gombokra. MMORPG-k esetében azonban már jóval több hasznát vehetjük a sok plusz gombnak, például a különböző skillek vagy varázslatok hozzárendelésével, így elsődlegesen talán inkább az online RPG-k kedvelőinek lehet praktikus választás ez a klaviatúra.

A G15 mindenképpen egy érdekes kezdeményezés a Logitech részéről, és kíváncsian várjuk, ezek után mi lesz a folytatás. Egyrészt hogy a tervezők vajon továbbfejlesztik-e még a billentyűzetet, másrészt pedig hogy vajon mennyire terjed el a játékokban az LCD kihasználása. A Logitech G15 billentyűzet amerikai kiosztással kapható, ára bruttó 17.990 Ft.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

További képek

  • Logitech G15 billentyűzet
  • Logitech G15 billentyűzet
  • Logitech G15 billentyűzet
  • Logitech G15 billentyűzet
Dino

Dino
Kb. 8 évesen ismerkedett meg egy ZX81-gyel, amit egy C64 követett. 1993-tól a Commodore Világnál és utódlapjainál, valamint a ZED-nél dolgozott, majd 1998-ban barátaival megalapította a PC Dome-ot. A többi már történelem...

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!