Eddigi PC Dome-os pályafutásom alatt nem volt szerencsém hardvert tesztelnem, de amikor a Logitech G25 kormány tesztelésére lehetőség nyílott, egyértelmű volt, hogy a kormányt nekem is próbára kell tennem, és a véleményemet meg kell osztanom Veletek. Az évek során rengeteg kormányt volt szerencsém kipróbálni, köztük a Logitech termékeit is, amelyekről számtalan kedvező vagy éppen kedvezőtlen tapasztalatot sikerült szereznem. Sok szimulátorossal együtt így aztán én is örömmel üdvözöltem, hogy a kifejezetten hardcore játékosoknak szánt „G” széria egy kormánnyal is bővül idén, amely a G25 nevet viseli.
A G25-öt tűkön ülve vártam, és a kibontás procedúrája után jobban szemügyre is vettem az egyes elemeket. Ami a legjobban szemet szúr, az a minőségi anyagok használata: szinte minden fontosabb alkatrész vagy bőrborítással van ellátva, vagy rozsdamentes acélból készült. Ennek megfelelően a kormány kézzel varrott bőrborítást kapott, amely mögött a két rozsdamentes acélból készült pillangó-váltót találhatjuk, valamint a kormány küllőin két gombot. A rögzítéshez két menetes fül szolgál, de természetesen lehetőségünk van a további rögzítésre is az alul található menetes furatok segítségével. A Logitech G25 kormányban debütál az első dupla motoros force feedback mechanizmus, amely pontosabb és erősebb hatást garantál a játékosok számára a versenyek alatt. A 28 centiméter átmérőjű kormánykereket 900 fokban tudjuk forgatni.
A pedáloknál szintén találkozhatunk néhány érdekes újdonsággal. Talán a legszembetűnőbb, hogy a kritikusnak nevezhető részeken a Logitech ezen is leváltotta a műanyagot, és a tartósabb és mutatósabb rozsdamentes acél elemeket alkalmazta. A pedál rögzítésére gumitalpak szolgálnak, de a Logitech kihajtható „szőnyegfogó” rendszerét is megtalálhatjuk a kormány alján, valamint a kormánynál már említett extra rögzítő furatokat is. A megfelelő rögzítésre szükség is van, mivel a pedálokat eltérő erővel kell nyomni a kívánt hatás eléréséhez.
A váltó igazi érdekesség, hiszen annyi funkciót zsúfoltak rá hogy szinte lehetetlen mindet felsorolni. A kar rögzítésére három menetes fül szolgál. A váltókart kétféle üzemmódban használhatjuk, amelyet egy kapcsoló segítségével választhatunk ki. Lehetőségünk van sima szekvenciális módban használni (a kart előre-hátra kell lökdösni a váltáshoz), vagy használhatjuk H elosztásban is (6 sebesség előre+ hátra menet), manuális váltáshoz. A váltóegységen ezen kívül helyet kapott még nyolc programozható gomb és egy nyolcirányú D-Pad is.
A kormány összeszerelése elsőre bonyolultnak tűnik, de némi gyakorlatot szerezve már néhány perc alatt üzemképessé varázsolhatjuk a G25-öt. Az összes elemet (tápegység, váltó, pedál) a kormányba kell csatlakoztatnunk, pontosabban a kormány alsó részébe és a kormányunk USB csatlakozóját kell a gépbe dugnunk. A kábelek elvezetésére pedig külön csatornákat is kialakítottak az aljzatban.
Az összeszerelés és csatlakoztatás procedúrája után szerencsére a Windows XP egyből felismerte a kormányt, így nem volt más dolgom, mint az általam már korábbról ismert Wingman Profiler programot feltelepíteni. A kipróbálás előtt néhány dolgot érdemes beállítani, amivel könnyebbé tehetjük a versenyeinket. Első és legfontosabb, hogy a gáz- és fékpedál tengelyeit különválasszuk, valamint hogy a kormány elfordulási szögét beállítsuk. Ha ezekkel megvagyunk, nincs más hátra, mint belevetni magunkat a versenyzésbe.
Több játékkal kipróbáltam a Logitech G25-öt, és elég vegyesek a tapasztalataim. Néhány játék pillanatok alatt felismerte, más programok csak bizonyos részeit voltak hajlandóak használni. A GTR2, az rFactor, a Live for Speed és a Nascar Racing 2003 alatt pillanatok alatt üzemképes állapotba sikerült hoznom a kormányt, a 18 Wheel of Steel sorozat azonban egyszerűen rá sem hederített a váltó részre. Ezek alapján azt tanácsolom mindenkinek, aki G25-öt szeretne vásárolni, előtte feltétlenül tájékozódjon a neten, hogy az általa kedvelt játékok támogatják-e 100%-ban a kormányt.
Kicsit kellemetlen helyzetben vagyok, amikor egy ilyen kiváló kormányról kell értékelést írnom, de azért megpróbálom néhány mondatban összegezni a tapasztalataimat. A kormány fogása jónak tűnik, bár én egy kicsit vékonynak találtam a kormánykereket. A bőrborítás nagyon impozáns látványt nyújt, de a két órás online verseny alatt a bőr minden hátrányával is sikerült szembesülnöm. A 900 fokos elfordulás számomra egy kicsit haszontalan dolognak tűnt, de biztosan vannak játékosok, akik ezt ki tudják majd használni. A rendkívül erős force feedback, a rendkívüli pontosság, a csendes üzemelés azonban határozottan előnyére válik a kormánynak. A pedálokról csak jókat tudok írni. Az eltérő pedálerőket jól jellemzi, hogy a fékezésnél a gumitalpakon álló pedált egyszerűen előre toltam, így ki kellett hajtanom a padlószőnyeghez ajánlott karmot is. Természetesen a gáz-fék együttes kezelése sem ütközik gondba, ami a komolyabb autóverseny programoknál elengedhetetlen. A váltó szekvenciális üzemmódban tökéletesen működött. A H-elosztással voltak kisebb gondjaim, de ez sem a váltó hibájából adódott, hanem az én kapkodásomból. A sok gombbal szemben a váltón voltak kétségeim, de mivel az egyik kezünk úgy is állandóan a sebességváltón pihen, így kifejezetten kézre esnek a gombokra helyezett extra funkciók. Kipróbáltam a kormányt több módban, online és offline játékban is. A tapasztalataim szerint a H-elosztású váltóval és kuplungpedál használatával másodperceket lehet bent hagyni a pályán. A jó idő eléréséhez sok időre, gyakorlásra, tehetségre és precíz vezetésre van szükség.
Az árat (300 euró – a hazai ár egyelőre nem ismert) figyelembe véve azt hiszem, jó szívvel csak azoknak ajánlhatom a kormányt, akiknek a számítógépes autóversenyzés több mint játék és a realizmus mindennél előbbre való. A magyar boltokba kerülése a jelenlegi információk szerint év végére várható.