A kiegészítők jók, a kiegészítők szépek, a kiegészítők finomak. Szükséged van a kiegészítőkre, mert szereted őket. Kiegészítő. Vegyél kiegészítőt minden mennyiségben, mert nekünk az jó. Hogy kinek nekünk? Hát nekünk, a kiadónak, a forgalmazónak, és tán’ még a készítőnek is. Relatíve kevés munka, de annál több befolyó pénz, kinek ne tetszenének az efféle, igen egyszerű matematikai képletek? Hogy Neked nem tetszik, kedves Vásárló? Az bizony baj, ejnye no, akkor esetleg kapsz is valamit a pénzedért, csak most, csak itt, csak Te, és még párszázezer társad. De azért ne bízd el magad, nem sűrűn lesz efféle gyereknap.
Mert bizony kisebfajta gyereknapnak is felfogható az Elder Scrolls széria negyedik tagjának, az Oblivionnek jelen cikk tárgyát képező kiegészítője, a Shivering Isles megjelenése. Igaz, csupán a Bethesdától elvárható minimumot, azaz új területet, karaktereket, ellenfeleket és persze az új történeti vonalat hozza, azonban mindezt vérprofin, és igen tetemes ideig. A készítők usque harmincórányi játékidőt prognosztizálnak, ami lássuk be, nem kevés, remekül el lehet ütni vele azt az időt, amit amúgy minden értelmes ember a zh-kra való felkészüléssel tölt.
A Shivering Isles igen meglepő módon a Shivering Islesre kalauzol el minket, amit ugyan le lehetne fordítani, de minek, a lényeg az, hogy újdonsült territóriumunkon az őrület az úr. Hogy melyik válfaja, az napszaktól és karaktertől függ, az azonban tény, hogy az őrület daedra hercege által vezetett kompánia igen nagy bajban van, és természetesen mi vagyunk kiszemelve arra, hogy megmentsük ezt a finoman szólva is nyakatekert világot az enyészettől. Az Elder Scrolls sorozat szellemiségének értelmében a Shivering Isles nem mint a menüből külön indítandó, az alapjátéktól elszeparált kiegészítő jelenik meg, hanem az Oblivion szerves részeként – még ha a két territórium nem is függ össze, bármikor átmehetünk egyikből a másikba. Az Oblivionben élénk tárt császári provincia konszolidált fantasy jellegével ellentétben a Shivering Isles egy valóban nem mindennapi területet tár elénk, egy olyat, amelyben valóban az őrület, a káosz az úr. Természetesen komplett elmegyógyintézet-szimulátorról nem beszélhetünk, azonban mind a világ, mind pedig annak lakói finoman szólva is eltérnek attól, amit átlagosnak, normálisnak szokás nevezni. Ez nagymértékben megdobja a hangulatot, amely amúgy sem szorul különösebb növelésre, köszönhetően a már az Oblivion esetében is kitűnőre vizsgázott játékmenetnek, illetve a remek fő történeti szálnak.
Persze az is igaz, hogy a kicsinynek nem nevezhető őrült világ lakói, „istenükkel”, Sheogorath-tal az élen néha fájdalmasan idióták tudnak lenni, ami egy idő után bizony kikezdheti a legjámborabb játékos tűréshatárát is. Akárcsak az ellenfelek viselkedése, amely jottányit sem változott a dicső előd óta, azaz továbbra is szellemileg igen alacsony fokon álló lekaszabolandó lényekkel mérhetjük össze az erőnket, amelyek taktikai arzenálja kimerül abban, hogy néha védekeznek, néha pedig támadnak, és sűrűn meghalnak. Üdvözítő. Akárcsak az, hogy a Bethesda juszt sem változtatott az NPC-k szinkronjain, azaz a fő karakterek hangjaitól eltekintve minden maradt a régiben: bő fél tucat szinkronszínész darálta le több száz NPC dialógusait. Ez nagyjából olyan, mint venni egy Lexust szövet kárpittal: megcsinálni éppenséggel meg lehet, csak éppen a bőr sül le az ember képéről, és oda a hangulat. A Bethesda szerint persze mindez nem így van, nem probléma az, hogy minden egyes fajhoz tartozik egy hang, amelyet hallhatunk, legyen szó koldusról, avagy éppen grófról. Több mint frusztráló mindig ugyanazokat a szinkronhangokat hallani, főként egy ilyen, AAA kategóriás játék esetében, de hiába, a fejlesztők láthatóan roppant mód elégedettek az audio rész szörnyszülöttjével. Majd talán legközelebb változtatnak rajta.
Számos további eleme van a játéknak, amely nem, vagy alig változott az Oblivion óta, például a grafika, ezt azonban aligha lehet negatívumként felróni, hiszen az előd gyönyörű vizualitással bírt. S most, a Shivering Isles esetében minderre még rá is ettek egy lapáttal, ugyanis kihasználván a szokatlan világ adta lehetőségeket, sokkal több a szín a játékban, legyen szó az égboltról, avagy a növényekről. Minden szép, nagy, színes és alighanem szagos, mintha csak egy Big Macről beszélnénk.
A fentieken kívül az újdonságok tárháza ha nem is végtelen és kimeríthetetlen, kellően nagy: tartalmazza az ilyenkor szokásos új fegyvereket, páncélokat, varázslatokat és egyéb kütyüket, és ki tudja még mi mindent, aminek felsorolása nem célom. Ami ezeknél a minimumként elvárható dolgoknál egy fokkal érdekesebb, az annak a lehetősége, hogy a szigeten elszórva található alapanyagokból végre mi magunk is létrehozzunk vértezeteket, illetve fegyvereket. Igaz, nincs kellően kidolgozva ez a rész, azonban bíztató jövőképpel kecsegtet az eljövendő Bethesda játékokban. A Shivering Isles esetében meg örüljünk neki, hogy legalább adott a lehetőség.
Sajnos azonban az őrület világában nem csupán a játék atmoszférája kergetheti a játékost tébolyult állapotba, hanem a bugok is. Ez esetben nem holmi túlméretezett csótányokról, hanem súlyos programhibákról van szó, amelyek némiképpen taccsra vághatják a játékélményt. Az Oblivion esetében nem emlékszem, hogy különösebb probléma lett volna ezen a téren, azonban a Shivering Isles nagykanállal eszi a játékos türelmét. Hol rejtélyesen kilép szeretett Windowsunkba, hol pár NPC tűnik el, hol pedig a térkép, avagy régebbi mentett állásaink válnak használhatatlanná. A hibák mennyiségére és milyenségére mi sem jellemzőbb, mint hogy a Bethesda nemrég egy béta javítást is kiadott a játékhoz, ami valamelyest könnyít a játékosok problémáin.
A kissé elrettentő bugokat leszámítva igazán remek játék lett a Shivering Isles. Igaz, az Oblivion játékmenetét sem alapjaiban, sem semmilyen formában nem bolygatták meg, azonban ezek oly erős alapok, amelyekre bátran építkezhetett a Bethesda egy évvel az alapjáték megjelenése után is. A hangulat, a grafika a régi, nincs okunk különösebb panaszra, nagyjából azt, és annyit kaptuk, amit vártunk. A Bethesda most már igazán gőzerővel elkezdhet dolgozni a Fallout 3-on.