Will Wright neve már önmagában is garancia lehet arra, hogy egy játék megfelelően ötletes, egyedi és szórakoztató legyen, elsőre kissé furcsa koncepciója ellenére is. Elég csak a Sim City és a The Sims sorozatokra gondolni, amelyek ugyan (főleg a The Sims) első ránézésre bagatell, hétköznapi témákat dolgoznak fel, mégis több százezres, sőt milliós rajongótáboruk van. A két sorozat atyja pedig beleunva a régi nevek fejlesztésébe egy teljesen új projektbe fogott bele, amely az előzetes hírek és képek alapján megint csak nagyot robbanhat.
A Spore nevében benne is van a lényeg, hiszen utal az élet kialakulására, és valóban: semmi más feladatunk nem lesz, mint ezt elősegíteni. Kezünkbe vehetjük tehát az evolúciót, és megkreálhatjuk saját lényeinket, saját rendszerünket, és saját tanításainkat Hogy mindezek után civilizációnk milyen sikereket ér el a galaxisban... nos, az már csak kreativitásunkon és kitartásunkon múlik. Merthogy nem vagyunk egyedül.
Játékunk kezdetén megalkothatjuk lényünket, azonban már az előzetes képek alapján is tisztázódott, hogy semmi emberszerűre ne számítsunk. Nem a mi kultúránk lemásolása a cél, hanem egy teljesen idegenszerű létrehozása. Négylábú sáskák, bogarak, kenguruszerű emlősfélék, hatalmas pókok – miért ne állhatnának egy idő múlva két lábra? Vagy talán még ez sem szükséges? Gyakorlatilag gyurmaszerűen alakíthatjuk ki lényünk testét, a gerincoszloppal kezdve a végtagokig, hogy aztán számos "kiegészítőt" aggassunk rá, változatos karmoktól egészen különféle csőrökig bezárólag mindenfélét. Az elkészült kreatúra mozgása és hangja pedig ettől függően alakul ki. Végül ki is színezhetjük kedvünk szerint az állatkát. A rendelkezésre álló választék hatalmas, és tényleg megtalálhatja mindenki a neki szimpatikus törzset, hogy aztán elkezdje velük benépesíteni a planétát. Bolygóból pedig több is van, de a terraformázás ellenére jól meg kell gondolnunk választásunkat, hiszen a felszín várhatóan csak korlátozottan alakítható, így egy hideget kedvelő fajt nem érdemes mondjuk vulkanikus planétára helyezni.
Amikor az alapokkal megvagyunk, ideje beindítani az evolúciós folyamatot, és nekikezdeni lényeink „menedzselésének”. Innentől kezdve mi amolyan istenként ténykedhetünk, és mindent, de tényleg mindent a kezünkbe vehetünk a fejlődés során. Eleinte, ahogy már a történelemből tanultuk, jönnek az alapeszközök, fegyverek, ismerkedhetünk a tűzzel, egyszerűbb épületeket húzhatunk fel kicsiny közösségünknek, hogy aztán az idő múlásával és civilizációnk dagadásával folyamatosan változtathassuk a technológiákat, és végül őzközösségből elérhessük a sci-fi korokat. A falvakból lassan városok lesznek, a játékban hétlépcsős evolúció szintjeire lépve pedig lényeink egyre okosabbá válnak, és a planéta persze elkezdi viselni kultúránk jegyeit. Leírva pár mondat, no de végigjátszáshoz bizony jó pár hétre lehet szükségünk. Merthogy addig mindenki alakíthatja népének sorsát, megadva nekik bizonyos alaptulajdonságokat. Félbarbár, agresszív hódítókat akarunk? Vagy intellektuális, kifinomult tudóstársadalmat? Természetimádó, arra különösen odafigyelő birodalmat? Vagy egy technológia őrült nemzetet? Mint mondtam, ez csak rajtunk múlik, minden egyes döntésünk következményekkel jár, népünk pedig feltartóztathatatlanul fejlődik tovább, és kezdi el használni az általunk kiválasztott technológiákat.
Ami pedig szintén igazán fontos: városaink épületeit, tárgyait akár teljes mértékben mi tervezhetjük meg, de ha online kapcsolódunk egy adatbázishoz, akkor hozzájuthatunk a Spore közösség egyedi találmányaihoz, és designjaihoz, és ezeket is használhatjuk. Aztán itt van a közlekedés téma: az utak a járművektől függenek, a járművek meg tőlünk, mondanom sem kell, hogy olyat készítünk, amilyet csak akarunk. Itt biztosan nem zárnak diliházba egy-egy hajmeresztő darab láttán, sőt ha valami igazán egyedit hozunk létre, akkor az online közösség időhiányosabb része biztos meg fogja szeretni nevünket. Vagy ha nem ők, akkor a galaxisban élő többi nép.
Míg mikrobánkból high-tech lények lesznek (és ez nem egy nap alatt történik meg!), néha furcsa égi tüneményekre, UFO-kra lehet felfigyelni, de csak addig, míg képesek nem leszünk saját űrkikötőket és hajókat építeni, hogy ezután felderítve a galaxist, új fajokra találjunk. És innentől megint döntéseket kell hoznunk, mert hát nem mindegy, hogy népünk miféle elvek mentén él: ha harcos birodalmat építettünk, akkor támadhatunk, de a szocializált részleg inkább diplomatákkal tárgyalhat, kereskedelmi paktumokat írhat alá, ezzel megalapozva népének jövőjét. De éppenséggel lesz lehetőségünk mindenre, hiszen a civilizációk száma szinte végtelen, így gyakorlatilag a játék addig tart, amíg mi akarjuk, amolyan igazi Simses módra.
Végül pedig ejtsünk szót a grafikáról: természetesen nem Crysis szintű külső várja majd a játékosokat, de hát erre nincs is szükség, a képeken látható kissé rajzfilmszerű megjelenítés szerintem tökéletesen passzolni fog a hangulathoz.
Will Wright nem véletlenül nyilatkozta azt, hogy a Spore nem csak egy egyszerű játék lesz, hanem a gyerekeknek/felnőtteknek taneszköz is, hiszen így ember közelibb módon tanulhat mindenki az életet befolyásoló folyamatokról, és döntéseink következményeiről. Végszóként annyit mondanék: akár szereted a The Simset akár nem, a Spore-t úgysem fogod kihagyni, mert ha már minden ismerősöd erről fog beszélni, hát te is beadod a derekad. Will nem tréfál, mivel pedig ez tipikusan az a program, amihez majd rengeteg kiegészítést lehet kiadni, így már most megkockáztatom: az elvileg 2007 őszén érkező játék neve sok éven át fog a toplisták állandó lakója lenni.