25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Close Combat - Modern Tactics

Modern korban éledt újjá a híres 2. világháborús franchise a Matrix Games jóvoltából.

Írta: Lacko 35 hozzászólás

A Matrix Games egyik jó szokása, hogy régi, sikeres játékokat támaszt fel. Mivel felismerték azt a tényt, hogy attól, hogy egy játék régi és nem 3D-s meg csilli-villi, lehet még nagyon jó is. Sőt! Egy-két új dolgot kell belerakni, új küldetésekkel ellátni, aztán dobható is a piacra. Így cselekedtek a stratégiai játékok csúcsával, a The Operational Art of Warral is, melyet legjobban az a hasonlat írt le, hogy a TOAW úgy aránylik a Panzer Generalhoz, mint a Panzer General az aknakeresőhöz.

Hasonló sorsa ítélték a klasszikus Close Combat sorozatot is. Ezt a szériát még a Microsoft dobta piacra annak idején, és hatalmas sikert aratott. Klasszikus klikkelgetős RTS, második világháborús környezetben, egy olyan időszakban, amikor még nem volt ennyi világháborús játék, és az RTS-t még a Command & Conquer jelentette. Így természetes volt a sikere a karosszékstratégák körében. Az utolsó két részt már nem a Microsoft adta ki – talán ez jelentette a sorozat halálát is, holott ez utóbbi két rész (már korukból kifolyólag is) a sorozat legjobbjai voltak. Eddigre vált szinte tökéletessé: gyönyörű 2D-s, festett játéktér, minden egyes katonának külön számolódott a találata, morális- és fizikai állapota, stb. De jött az új technológia és mindenhol a 3D lett az elvárandó minimum, amiből olyan szörnyszülöttek születtek, mint a Panzer General 3D, mely igazán nem volt se Panzer General, se 3D. Egy ilyen világban nem volt többé helye a Close Combatnek és rajongói áttértek a Combat Missionre, mely sok hasonlóságot mutatott, azonban volt benne valami több – például, hogy már 3D-s volt...

Úgy látszik azonban, hogy nem én voltam az egyetlen, aki még néha előkaparta a fiók mélyéről a régi Close Combateket, melyek élvezeti értékét nem kezdte ki az idő vasfoga. Így a Matrix Games megszerezte a jogokat a játék kiadásához, és először Close Combat: Cross of Iron néven kiadta a Keleti Fronttal foglalkozó harmadik részt, néhány pályával kibővítve. Ez nem volt egy nagy durranás, de akinek hiányzott a gyűjteményéből, az azért beszerezhette. A fő hatása mégis az volt, hogy a sorozat régi szerelmesei reménykedni kezdtek a feltámadásban.

Így is lett, mert pár hónapra rá megjelent a Close Combat – Modern Tactics, mely az eredeti motorra épül, azonban elhagyta a második világháború sztoriját és napjainkba költözött, ahol mai fegyverekkel, fiktív helyszíneken vívhatunk ádáz csatát a régen megszokott – azóta talán el is felejtett – hagyományos módon. A terep továbbra is festett 2D táj, melyet teljesen felülről látunk, így nincs gondunk a megfelelő szög kiválasztására, ahol minden jól látszik és grafikus kártyáinkat sem izzasztja meg a megjelenítés, mégis szép és hangulatos táj tárul a szemünk elé. Mindezt megfűszerezve a táj rombolhatóságával, mely komplexebb, mint sok 3D-s mai játéké: a harckocsik felszántják a mezőket, az aknatalálatok krátereket vájnak a földbe, a házak leomlanak.

A vizuális effektek is a régiek, melyek ennek ellenére – vagy éppen ezért – nagyon szépek. Egy 3D-s motorral elég nehéz fotorealisztikus füstöt, lángot, vagy robbanást megvalósítani, ami a CC sorozatban, mindig nagyon jól nézett ki. Még a hangok se nagyon változtak, hiszen nem készítettek a játékhoz arab nyelvű szövegeket az ellenség jajveszékeléséhez, szépen felhasználták a meglévő angol és orosz nyelvű hangokat. Ami új, azok a fegyverek, egységek és harcjárművek. Hiszen a Modern Tacticsben Párducok helyett Abramseket vagy Bradley-ket vezethetünk harcba T-32-esek helyett T-80-asok ellen…

Úgy tűnik – és a sajtóanyag is ezt igazolja – hogy a Close Combat játékokat felhasználták különböző hadseregek – jelen esetben az amerikai Tengerészgyalogság – egyszerű gyalogsági taktikák gyakoroltatására. Aztán, hogy mégse '44-es fegyverzetű német és orosz katonákat kelljen irányítaniuk, átíratták a játékot a saját egységeikre egy belső felhasználású szimulátor számára. Ezt dobozolta be végül a Matrix Games és adta ki Modern Tactics néven. Valószínűleg a játékban játszható léptékű csatákban mindegy, hogy STG-44-gyel felszerelt egységek harcolnak, vagy M-16A2-essel. Mindenesetre a fegyverek találatát valódi statisztikák alapján alakították át. Bár ez a játékélményre semmilyen befolyással sincsen.

Ugye a mai konfliktusokban a jó logisztikával rendelkező hadseregek sűrűn vesznek igénybe különböző tűzcsapásokat, legyen az légitámadás, vagy tüzérségi tűz. Így a játéknak ez is fontos része – bár ez megvolt a 2. világháborús verzióban is, csak ott sokszor limitált volt a használatuk. Most négyfajta támogatást kérhetünk: merevszárnyú légicsapás (repülő), forgószárnyas (helikopteres) légicsapás – ilyen természetesen nem volt a 2. világháborúban –, tábori tüzérségi csapás és végül ezred aknavetős csapás. Ez utóbbi nem tévesztendő össze a közvetlen aknavetős csapattal, melyet mi helyezhetünk el a térképen, mozgathatunk és direkt vagy indirekt tűzcsapást mérhetünk vele.

Újdonság azonban, hogy gyalogságunkat beültethetjük szállítójárművekbe, és azokkal mozgathatjuk a terepen, majd a bevetés közelében kipakolhatjuk őket. Ez plusz taktikai elemmel bővíti kelléktárunkat: a gyorsasággal. Hiszen a játék – továbbra is – legfontosabb egysége a csataterek királynője: a gyalogság. Melyet hagyományosan használva csak lassan mozgathatunk. Ám járműbe ültetve – bár sebezhetőbb – gyorsabban mozgathatók. Természetesen a különböző járművek különböző létszámú egységeket képesek befogadni: míg egy HMMWV csak két fő szállítására képes (mivel a másik két helyet a saját személyzete foglalja el), addig egy BMP-3 akár 10 főt is magába rejthet.

Szintén újdonság még – és a valós katonai szimulátor gyanúját erősíti – hogy a játékban lehetőség van a csatáink végeztével elmentenünk az egészet, melyet bármikor visszajátszhatunk, és a csata bármely részletét újra megnézhetjük: esetleg pont azt, amiről a valós játékban – mivel másik területre koncentráltunk – esetleg lemaradtunk. Így – katonai szimulátorként – alkalmas a sikerek és hibák kiértékelésére, de játékos szemmel is hasznos lehetőség ez, hiszen elküldhetjük barátainknak, vagy a fórumban dicsekedhetünk egy-egy sikeres haditettünkkel.

Az, hogy a grafika megmaradt ilyennek, jó ötlet a fejlesztőktől és a Matrix Gamestől, hiszen nem kell a sok parasztvakítás. Azonban a világ sokat haladt előre, a CC sorozat ideje óta többszörösére nőtt a PC-k kapacitása, ezért nehezen érthető, hogy az egységek útkeresési algoritmusa miért nem javult az új részben. Jelen esetben gyakorlatilag nem is beszélhetünk útkeresésről, hiszen ha egy S-kanyaros úton adunk meg célt egy járműnek, akkor sem követi az út vonalát, hanem nyíl egyenesen átvág a világon. Ha meg egy gyalogos egységnek adok olyan parancsot, hogy az egyik épületből menjen át a másikba, akkor a legtöbb esetben átverekszi magát, de volt olyan, hogy egy közben elhelyezkedő házfal (melyen nem volt ajtó) teljesen leblokkolta az egységet és ott tipródtak percekig, mire észrevettem és MI-t szimulálva kézzel kellett kivezetnem őket a rettentő csapdából.

Nem biztos, hogy mindenki egyet ért velem a következőben – sőt az olvasók fele biztosan nem –, de engem az is zavar, hogy ha megállítom a játék folyását Pause-zal, akkor nem adhatok parancsot az egységeimnek. Tudom, hogy a hardcore RTS-esek számára attól real-time egy stratégia, ha folyamatosan klikkelni kell, mint egy őrült és fénysebességgel rángatni az egeret és villámgyors döntéseket hozni, de mivel a Close Combat azért kicsit több értelmet feltételez a játékosról, mint egy átlag FPS, ahol ha sok manát/fűszert/akármit gyűjtesz, akkor a giga tankokkal eltiporhatod az ellenfelet, ezért elvárnám, hogy megfontoltabb döntéseket hozhassak. Sőt, ami még fontosabb, ne reflexből kelljen 5-10 egységnek parancsot adni, ráadásul a térkép két távolabbi sarkában.

Tudom, hogy ez is vitákra ad lehetőséget, de valami ki is került a klasszikus Close Combat motorból: az utolsó részekben még a minitérképen látszottak a Győzelem helyek, melyekből minél többet megszerezve és megtartva lehetett a győzelmet kicsikarni. Ez most már nem látszik, csak a csata végén láthatjuk ezeket a rejtett pontokat, megjelölve, hogy melyikünknek sikerül elfoglalni. Persze ha a fő térképet van időnk tüzetesen átnézni, akkor megtalálhatjuk ezeket a pontokat, de ez nem mindig könnyű feladat.

A legfőbb bajom mégis az, hogy teljes egészében kimaradt a kampány a játékból. Kapunk egy rakás küldetést, és – ami klassz – egy küldetésszerkesztőt is, azonban nincsen hadjárat, tehát tök mindegy, hány katonánkat áldozzuk fel. És csak helyileg fontos, hogy vesztünk vagy nyerünk… A klasszikus sorozat 4-5. részére már olyan kifinomult kampány volt, amiben az ellenség készleteit is megszerezhettük akár. De ami nagyon hangulatos volt – és ami a korai részekben is megvolt már –, hogy katonáink kitüntetéseket kaphattak és statisztikákban gyönyörködhettünk, hogy Hans hány tankot nyomott már fel a Panzerschreckkel...

Kampány helyett – talán a gyengécske MI miatt – a multira mentek rá. 10-en játszhatunk egyszerre (5-5 ellen) csatákat LAN-on vagy interneten. Ez természetesen maximum, tehát 2-en is nekifeküdhetünk egymásnak. Mindez persze várható volt, hiszen a tengerészgyalogosok is valószínűleg egymást gyepálják tréningen, nem a mesterséges intelligenciával csatároznak. Így az elmenthető AAR-t kiértékelve mindkét fél eredményein és döntésein elcsámcsoghatnak a felettesek.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

70%
grafika
7
hangok
6
játszhatóság
8
hangulat
8
Pozitívumok
  • Régi, jó engine, klassz 2D-s grafika
  • Modern fegyverek
  • Bevált játékmenet
Negatívumok
  • Kampány hiánya
  • Nagyon rossz útkeresés

További képek

  • Az ENSZ csapatok főhadiszállása...
  • Téli, zöld és sivatagos pályák is vannak
  • Csapatunk szabadon összeválogatható
  • A lázadók támadása miatt minden járatot töröltek
  • Apache bevetés közben
  • A csata végén elmenthető a játékmenet
  • A járművekbe csapatokat is pakolhatunk
  • Close Combat - Modern Tactics
  • Close Combat - Modern Tactics
  • Close Combat - Modern Tactics
  • Close Combat - Modern Tactics
  • Close Combat - Modern Tactics
  • Close Combat - Modern Tactics
  • Close Combat - Modern Tactics
  • Close Combat - Modern Tactics
  • Close Combat - Modern Tactics
  • Close Combat - Modern Tactics
  • Close Combat - Modern Tactics
  • Close Combat - Modern Tactics
  • Close Combat - Modern Tactics
  • Close Combat - Modern Tactics
Lacko

Lacko
Még ZX Spectrumon kezdte stratégiai játékokkal. Azóta megkedvelte a taktikai FPS-eket, a point'n'click kalandjátékokat, a gazdasági- és társadalomszimulátorokat. Örök Arma-játékos és tartalomfejlesztő.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Lacko
Lacko [11531]
Nem Modern Tactics, hanem régi CC:

Ilyet találtam egy spanyol forumon.

Ilyet hogy tudtak csinálni? Komplett reface valamelyik régi Close Combathoz: kampány, nagytérkép, csomo taktikai térkép, egységek, minden... Összebrunyálom magam. :-O


Spanyol polgárháború...
Morus
Morus [124]
Nah!A lényeg hogy sikerült!Király:-)
arra vagyok kíváncsi hogy a Hamachi nevű programmal lehet e egymás ellen tolni lehet érdemes lenne kipróbálni ha válalkozna valaki:-)
KisCsirkee
KisCsirkee [16989]
Lrdekes, bekapcsoltam, hogy használja mindkét CPU-t és már nincs is szaggatás! :-O Én most kezdtem el a Battle for Mosco kiegészitő kampányt, deiig jól megy :-D
Morus
Morus [124]
Erről az officersről ennyi az információm amit most ti ide leírtatok nem több.Majd egy misét megér de nem fűzöm hozzá semmi reményt...főleg ez az ejtőernyős dolog miatt:-D
Lacko!
Én több helyen azt olvastam hogy a CM es srácok is segédkeztek csak ezért írtam de igazából fogalmam sincs.
KisCsikee!
Abban ami linket küldtem nem szerepel hogy be kéne állítanod az egyprocessor használatát a win.-ban a tow.exe -re és utánna a játékban is.Nekem bevált.
Érdekes hogy ha elindítom kb egy félóráig még picit szaggat de tényleg kicsit aztán meg olyan mint a mese csak úgy siklik minden egy röccenés nélkűl:-D
Most az utolsó nyugati német ellentámadásnál tartok ahol adva van egy mesterlövész a maximális képességekkel (felderítés és lövés) jó móka:-)
KisCsirkee
KisCsirkee [16989]
Officers! :-((

A demó napokig lefogott annyi benne a taktikai lehetőség! A lőtávok is jók, csak néha bezavar az az orbitális baromság, hogy partraszálláskor ejtőernyővel érkeznek a partra a Fallschimrjagerek!

Egyszer majd csak kiadják, vagy költözzünk Oroszországba! Ott elvileg mintha már 2006-ban kiadták volna!

A CM-ben a mozgások tényleg zavaróak így utólag illetve a lövésanimáció. Minden fegyver megemelkedik, jelezve, hogy lőttek.
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (35 db)