Egyre másra jelennek meg a különböző MMORPG-k mostanában, hisz ez egy dollármilliókat, esetenként akár százmilliókat is hozó üzletág. A legtöbb egy jól megszokott klisére épít, ilyenek például a Lineage 2 különböző klónjai. Még 2005 elején jelentett be a Funcom egy olyan játékot, mely végre eltér a jól megszokott megoldásoktól, és sokkal akciódúsabb játékmenetet kínál, mégis szerepjáték marad. Ez a játék a hamarosan megérkező Age of Conan, mely Robert E. Howard sötét hangulatú, barbár világára épít, ahol minden lehetséges és mindent áthat a romlottság és gonoszság. Cikkünk egy kis ízelítő a megjelenés előtt, teljes tesztet majd pár hét aktív játék után közlünk.
A világot, mely Hyboria néven vált ismertté, főként Conan kalandjaiból ismerhettünk meg, aki egy egyszerű kimmériai barbárból Aquilónia királya lett. Hihetetlen kalandok sokasága esett meg vele, és egy remek világképet is kaptunk, hisz beutazta szinte a teljes ismert kontinenst. Ősi szörnyetegek, gonosz mágusok és haramiák bármikor felbukkanhatnak ezen a földön. A Funcom ide helyezi játékát, sok olyan lehetőséget ragadva meg ezzel, melyek szinte kiaknázatlanok voltak eddig.
Több olyan elemet is bejelentettek, melyek egyedivé teszik a játékot, de a legfontosabb talán mégis a harcrendszer. Itt nem abból áll egy csata, hogy odaállunk ellenfelünk elé, bekapcsoljuk az automatikus támadást, és néha-néha használunk egy képességet: itt nekünk kell megvívni a harcokat. Az 1-2-3 és a Q-E gombok lettek fenntartva a támadásokhoz, nekünk kell egy-egy csapást elindítani, magától csak álldogálni fog hősünk. A képzettségek használatánál is egy vagy több speciális csapásról beszélünk, melyeket a megfelelő billentyű lenyomásával hajtunk végre. Taktikai elemek is megjelennek azzal, hogy látjuk, ellenfelünk mely oldalon koncentrálja védelmét, így érdemes arra összpontosítanunk a győzelem érdekében. A célpontok sem ostobák, ők a bevitt sebzés függvényében folyamatosan cserélgetik, mely oldalt védik jobban. A PvP részben nyújt komoly segítséget, hogy mi is ugyanígy beállíthatjuk pajzsainkat, így ha felismerjük ellenfelünk kasztját és ismerjük a fő támadásainak irányát, megerősíthetjük védelmünket azon a részen.
A mágiánál a Spellweaving játszik kicsit hasonló szerepet. Itt különféle plusz hatásokat idézhetünk elő a támadásgombokkal, míg varázslataink egyre erősebbek lesznek. Hat fokozata van a képzettségnek, melyek az idő előrehaladtával lépnek egyre magasabb szintre, egyre nagyobb sebzést biztosítva a varázslatoknak. Persze ára is van, ha az ember ilyen erőfeszítéseket tesz: először a mágiahasználó kitartása csökken le szép lassan, majd az életereje kezd fogyni, egész addig, míg meg nem hal vagy meg nem szakítja a Spellweavinget.
A PvP harcok kedvelőinek jelent majd nagy örömet a játék ostrom módja, melyben guildek harcolhatnak egymás ellen egy-egy vár vagy más épület birtoklásáért. Nem jelent majd az sem problémát, ha egy kisebb guild szeretne megszerezni egy épületet: fogadhat zsoldosokat a csata időtartamára a többi játékos közül, ütőképes sereget szervezve ezzel. A falakkal körülvett erődök ellen ostromfegyvereket vethetünk be, a kirohanó védőket pedig akár harci mamutokkal is megpróbálhatjuk letaposni. Még a kisebb hátasoknak is fontos szerep juthat egy-egy ütközet során. PvP minijátékok is megtalálhatóak lesznek, mint a Capture the Skull és a Team Annihilation, ezek az FPS játékokban megszokotthoz hasonló játékmenettel kínálnak rövidebb szórakozást. A PvP harcok során nyújtott teljesítményt díjazzák is, szinteket léphetünk, további lehetőséget szerezhetünk általa, hogy karakterünket tovább alakítsuk a nekünk tetsző irányba.
A fajok erősen meghatározzák a választható kasztokat az Age of Conanben, így komoly szerepe lesz már kezdetben is. A kimmériaiak az északi hegyvidék lakói, erősek és bátrak, megvetik vagy épp félik a mágiahasználókat. Míg bármilyen harcos kasztot (hódító, sötét templomos, védő) indíthatnak, addig csak medve sámán várja a gyógyító szerepre áhítozókat és barbár vagy íjász a többieket. Az aquilóniaiak Hyboria egyik legerősebb királyságának lakói, Conan alattvalói. Szintén bármely harcos kasztot választhatják, esetleg Mitra papja vagy a tolvaj kasztok (barbár, orvgyilkos, íjász) bármelyike a rendelkezésükre áll. Az utolsó nép a stygiaiak gonosz, sunyi fajtája, mindenféle ősi mágiát űznek és Setet a kígyóistent követik. Ők az egyedüliek, akik a három varázshasználó kaszt (nekromanta, démonológus és Xotli hírnöke) közül indíthatnak, valamint orvgyilkos és íjász várja őket, gyógyítónak pedig Set fergetege indítható.
Grafikailag a játék igen tetszetős az eddigi anyagok alapján, igaz, a bétában például csak a DirectX 9-es grafika látható egyelőre, de az éles játékban már ott lesz a DX10 támogatás is. A helyszínek szépen megalkotottak, és ráadásul még használhatóak is, rendes működő városokat alkottak, nem csak minél nagyobb helyszíneket. A vadon is hatalmas, akár órákat is utazhatunk célunk fele, persze kalandokkal tele. Komoly munkát fektettek az állatok és az emberek mozgásába is, sehol egy fura mozdulat vagy akadó animáció. Minden főbb NPC kapott hangot, melyben még jó is a színészi játék, és remekül illeszkedik a karakterek mimikájához.
A béta időszak alatt nagyszerű fejlődést figyelhettünk meg napról napra a játékban. Ha a megjelenés után is ilyen támogatást kap az Age of Conan, mint eddig látható volt, lehetséges, hogy az év legjobb MMORPG-je kerül hamarosan a boltokba.