Hosszú évek óta meghatározó autószimulátora a Sony konzoljainak a Gran Turismo sorozat. A 11 évvel ezelőtt PlayStationön elindult széria ötödik részére a jövő évben számíthatunk, azonban a negyedik epizódhoz hasonlóan a japán fejlesztőcsapat ezúttal is kiadott egy köztes, előzetesnek is tekinthető verziót, Prologue alcímmel. Ez ugyan nem egy teljes értékű játék – ez kis mértékben az árán is meglátszik –, de egyszerű demónál azért sokkal több. Lássuk, miért!
A GT5 Prologue-ban mindössze hat pálya vár a játékosokra, ami bizony nem túl sok. Némileg javít ezen az, hogy mindegyik két variációban jelenik meg: egyrészt van, amikor ellentétes irányban folyik a verseny, másrészt pedig némelyik pályán plusz kanyarok beépítésével teszik változatosabbá a nyomvonalat. Konkrétan az alábbi versenypályákon indulhatunk: Suzuka, Daytona, Fuji Speedway, Eiger Nordwand (egy alpesi hegyi pálya), egy ovális versenypálya, valamint London utcái. Ez utóbbi sikerült talán látvány tekintetében a legjobban: a házak között külön élmény volt versenyezni, főleg, amikor megjegyeztem, hogy, na, ott a Piccadily Circus utáni sarkon van egy gyorsétterem – és a játékban tényleg ott volt a közismert, sárga M alakú embléma. Azonban a pályák alacsony számával talán a legnagyobb hibáját el is mondtuk a programnak, más téren már nem nagyon lehet rá panaszunk.
Az autóválaszték egyszerűen mesés: mintegy hetven csodaszép jármű vár ránk, olyan gyártók kínálatából, mint például az Alfa Romeo, Audi, BMW, Ferrari, Honda, Lotus, Mazda, Mercedes, Nissan vagy Volkswagen. A sok gyári változat mellett tuningolt illetve direkt a játékhoz kialakított verziók is helyet kaptak a megvásárolható verdák között. Kiérdemlésük mondjuk nem minden esetben egyszerű: némelyiket a megfelelő kupák teljesítéséért egyszerűen megkapjuk ajándékba, a legtöbbet viszont a futamokon kapott pénzért kell megvásárolnunk. Szerencsére nem csak a legjobb helyezésekért kapunk pénzt, így ha nem is sikerül a dobogón végezni, a futamok többszöri teljesítésével előbb-utóbb megszerezhetjük a megfelelő összeget álomautónkhoz. A tökéletesen modellezett autók megjelenésükben és hangjukban természetesen a legapróbb részletekig a valósak mintái, és vezetésük is igen eltérő érzés, ahogy az egy szimulátortól elvárható. A kezdők dolgát szerencsére rengeteg beállítás segíti, az ideális ívet jelző vonaltól a kanyarodáskori asszisztenciáig.
Négy osztályon (C, B, A majd S) kell végigküzdenünk magunkat, mindegyikben tíz futammal. Sok esetben elég jelentős korlátozás van, például egyes versenyeken csak egy bizonyos autóval indulhatunk el, ilyenkor kénytelenek leszünk azt megvenni, különben nem tudjuk teljesíteni a feladatot. Kicsit kár ezért, mert amikor egy gyengébb autót kellett beszereznem, nem repestem épp az örömtől. Szerencsére azért vannak gyengébb korlátozások is, például egyes futamokhoz csak annyi a kikötés, hogy négykerék-meghajtású legyen versenyautónk. Az S osztályt elérve pedig megnyílik autónk tuningolásának lehetősége is. A négy osztály futamai mellett arcade mód is vár ránk, ha pedig meguntuk a számítógép elleni versenyzést, választhatjuk az osztott képernyős kétszemélyes játékmódot, vagy az interneten keresztül egyszerre 16-an versenyezhetünk egymás ellen.
A játék grafikája lélegzetelállítóan csodálatos. Az autók és a környezet kidolgozottsága maximális, a járművek csillognak-villognak, és természetesen mindezt akár Full HD felbontásban élvezhetjük a Playstation 3-on. A látványra azt hiszem az alábbi kis sztori jó illusztráció: egy műszaki áruházban nézelődve az egyik tévén autóverseny-közvetítést vettem észre, és bizony beletelt pár percbe, mire leesett, hogy a GT5 Prologue fut rajta, nem pedig élő futam... De mindez talán nem meglepő, ha megnézzük az alábbi számadatokat: míg a GT4 autói 4000 poligonból álltak, az új változatban lévő járművek átlagosan 200 ezerből. Külső és lökhárító-nézet mellett választhatunk belső nézetet is, melyben pilótánk keze is látszódik, ahogy a kormányt forgatja, vagy ahogy a váltóhoz nyúl. Az időjárás konstans, mindig napsütésben autózhatunk, cserébe azonban olyan finomságokat vehetünk észre, mint például az alagútból kijövetelkor pillanatokra teljesen elvakító napfény.
Érdemes még megemlíteni a GT5 Prologue főmenüjét, mely nem egy egyszerű menü, hanem egyben egyfajta élő desktop, ahogy azt Kazunori Yamauchi, a játék producere a Games Conventionön tartott prezentációjában is kifejtette. Aktuális autónk egy aprólékosan kidolgozott helyszínen – például egy német kisváros terén – látható, a kamera folyamatosan mozog körülötte. Ezen háttéren jelenik meg a naptár, a menüpontok, sőt, még időjárás-jelentést is kapunk. Extraként pedig a GT-TV-t is megnézhetjük, mely autós műsorokat kínál, például a brit Top Gear epizódjait.
Hiányolhatjuk a játékból, hogy nincs törés, de egyes hírek szerint ez ősszel egy frissítés során bele fog kerülni a játékba. Ha esetleg mégse így lenne, akkor a végső GT5-ben már biztos, hogy realisztikus törésmodellel várnak majd a fejlesztők.
A játék gamepad mellett természetesen kormánnyal is irányítható, sőt, ahogy az szimulátoroknál lenni szokott: úgy az igazi. Szerencsére pont a teszt idején került hozzánk a Logitech Driving Force GT, melyet kifejezetten a játékhoz kapcsolódóan fejlesztettek – ezt jelzi a közepén a játék GT logója is. A játékon belül pedig a svájci gyártó termékeit sorolják fel a kormánybeállítások menüpontban. A kormányon így aztán minden megtalálható, amire a játék során szükségünk lehet, még az A osztály teljesítése után megnyíló állítási lehetőségek gombjai is: ezekkel verseny közben is gyorsan állítgathatjuk járművünk paramétereit.
A GT5 Prologue ha nem is mérhető össze a várható teljes játékkal, úgy gondolom, hogy nagyszerűen sikerült. Látványos megjelenésével és a rengeteg autóval, no meg az online játéklehetőséggel remekül kitölti az időt a Gran Turismo 5 2009-re várható megjelenéséig.