26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Brothers in Arms: Hell's Highway

Baker és Red rendet vág a németek közt Hollandiában.

Írta: Lacko 22 hozzászólás

1944 nyara után egész Franciaország a Szövetségesek ölébe hullott: a németek gyorsabban veszítettek, mint ahogy az angolok és az amerikaiak győztek. Fejetlen visszavonulásukat szemlélve Montgomery egy tervet eszelt ki, hogy megelőzzék a németek felocsúdását és a Rajna menti védelmi vonal megerősítését. Ez volt a Market-Garden hadművelet. Egy vékony országutat kellett tartania három ejtőernyős hadosztálynak, amíg a brit XXX. Hadtest végigrobog ezen az úton, fel Arnhemig.

A fegyvertársak letapossák a tulipánokat
A fegyvertársak letapossák a tulipánokat

Már régóta rajongója vagyok a Brothers in Arms sorozatnak: különösen tetszett benne a csapattaktika, a raj irányítása, és hogy nem az egyedülálló hős darabolja le a teljes német hadigépezetet. Azonban nem igazán díjaztam, hogy ez a sokat sulykolt 4F taktika – ami az ellenség oldalába kerülésen alapszik – viszonylag egysíkúan volt megoldva a BiA részekben. Azaz – hasonlóan a legtöbb FPS-hez – mi csak egy szűk térben harcolhatunk, nem kalandozhatunk el messzire. És így az is előre meghatározott, hogy merre kell az ellenség oldalába kerülni: mint egy logikai játékban, ahol egy megoldás adott, nekünk csak rá kell jönnünk, mi az. Ez persze továbbra sem változott a sorozatban, hiszen akkor még hatalmasabb pályákat kellett volna készíteni a Gearboxos fiúknak, amit már nem feltétlenül bírna el a gépünk. De a jó hír, hogy ez a legrosszabb, amit a játékról elmondhatunk: a pályák szűkössége, mint a korábbi részekben. De ez sem okoz gondot, mivel két újdonság is bekerült a hagyományos csapatirányítás mellé.

Az első ilyen az egygombos fedezékbe húzódás. Ez nem volt divat a PC-s FPS-ek körében, hiszen nem is nagyon volt rá szükség: a billentyűzet+egér kombóval eddig is meg lehetett oldani a fedezékbe vonulást. Így ezt a konzol játékokból emelte át a Rainbow Six Vegas, de a BiA-ban is remekül szerepel. A korábbi részekhez képest így sokkal könnyebb fedezékből tüzelni, és gond esetén gyorsan visszahúzódni. A legnehezebb fokozaton azonban még a fegyver irányzékát sem használhatjuk célzásra, ha fedezék mögül tüzelünk, ezzel jelentősen nehezítve dolgunkat. A másik újdonság, hogy a fedezékben lévő ellenséget is le lehet teríteni célzott lövéssel. Ez alapvetően nem lenne újdonság egy hagyományos FPS-ben, de a korábbi BiA-kban csak lefogó tűzzel áraszthattuk el a fedezékben lévőket, és megölésükre csak oldalról volt lehetőségünk. Ez is a realizmust akarta szolgálni, hiszen a valóságban ritkán adnak le annyi célzott lövést, mint egy FPS-ben. De az új rendszer azért mégis jobb lett, hiszen ez egy játék. És ellentétben más hasonló programokkal, azért nem olyan könnyű a célzás az imbolygó fegyver miatt.

Fedezékben a soni hídra vezető úton
Fedezékben a soni hídra vezető úton

A Hell’s Highway nem csak egyszerűen egy lövöldözős játék, amiben haladunk előre és öljük a németeket, mivel – a korábbi részek hagyományait követve, sőt arra ráerősítve – nagyon erős a történeti szál. Harcainkat minduntalan átvezetők tömkelege viszi előre a történetben. A régi szép Mafiás időszakot jutatta eszembe, azzal a különbséggel, hogy itt egy II. világháborús film elevenedik meg a szemünk előtt. Karakterfejlődés, látványos kameramozgás, akciódús vagy drámai jelenetek, és mindez olyan mennyiségben, ami tényleg megközelíti a Mafiát. Ráadásul a korábbi részek egy epizódja is mélyebb értelmet nyer.

Természetesen a grafika is gyönyörű, ami még jobban kiemeli a filmes jelleget. Talán a képekből le sem jön teljesen, hogy a játékban a shaderek hogyan teszik plasztikussá a teret. A legtöbb pályán színpompás kertekben és városokban harcolhatunk, de hát azért ez mégiscsak Hollandia, így nem egyszer zuhogó esőben kell róni az utunk a szürke házfalak között. Néha pedig – szinte metaforikus – lángoló roncsokat kerülgetve tisztíthatjuk meg a Pokol országútját. A hangokra hasonló mód nem lehet panasz, hisz a különböző fegyverek változó hangjai még álmunkba is elkísérnek egy-egy hosszabbra nyúlt csata után. Kivéve talán a Garand puskát, melynek más játékokban oly jellemző csendülése – mikor a tár kifogy és a tárkeret kirepül – kicsit élettelenre sikeredett.

A bazookás csapat megfelelő pozicióba szalad
A bazookás csapat megfelelő pozicióba szalad

Érdekes még, hogy pont Antal ezredes – a Gearbox magyar ősökkel rendelkező katonai tanácsadója – mesélte el valamelyik korábbi részben, hogy téves az az FPS hagyomány, mely szerint a Garandot nem lehet újratárazni, amíg ki nem ürül. És a Gearbox játékai sokkal realisztikusabbak, hiszen itt ezt megteheti a játékos. Ennek ellenére ebben az új részben hónunk alá csaphatunk egy MG-42 villámgéppuskát is. És a Medal of Honor Airborne hiper-realisztikus über-SS-eihez hasonlóan csípőből tüzelhetünk vele, ami „nem igazán” autentikus. Szerencsére azért sok más fegyverrel is harcolhatunk, mint a BAR, STG-44, Thompson gitár – ugye mondtam, hogy Mafia –, és a hagyományos Thompson, M3 Grease Gun és az M1A1 ejtőernyős karabély...

Vannak olyan fegyvereink is, amelyeket mi magunk nem használhatunk, csak a rajunk egy másik csapata. Ilyen például a 30-as géppuska vagy a Hell’s Highwayben először előkerülő bazooka. Hiszen támogató csoportjaink között már nemcsak a tűztámogató-, géppuskás- és rohamcsapat található meg, de a páncélöklös is, akik igencsak jól jönnek a templomtornyokból sakkban tartó géppuskások, illetve a homokzsák mögül harcoló ellenség ellen. És persze a harckocsik ellen is, bár velük óvatosan kell bánni és lehetőleg a hátukba kerülni.

Über-csirke-ember villámgéppuskával
Über-csirke-ember villámgéppuskával

A korábbi részekkel ellentétben viszont nem taktikázhatunk saját harckocsival, hiszen a Market-Gardenben nem vettek részt amerikai harckocsik. Így érdekesen is venné ki magát, ha Baker egy angol tanknak parancsolna. De nem maradunk páncéloscsata nélkül! Időnként pudingfejűvé alakulva vezethetünk egy Firefly tankot. Ilyenkor egymagunknak kell megtisztítani a pályát mindenfajta gyalogsági segítség nélkül, de erre felhasználhatjuk a löveget, mely sokkal hatékonyabb a fedezékbe bújt ellenség ellen is, mint a korábbi részekben. És persze géppuskázhatunk is, bár ilyenkor brit harckocsizónk ki van téve az ellenséges tűznek.

Nemcsak páncéloscsata nélkül nem maradunk, de a Call of Duty-kban úgy megszokott Sztálingrádi vérszivattyú se fog hiányozni. Ezt is bele kellett (?) passzírozni a Gearboxnak, hogy lépést tartson. Így a rommá lőtt Eindhovenben és ipari komplexumokban is harcolhatunk a mindenre elszánt és minden fal mögött lapuló németekkel szemben. Sőt, aki egy kis Max Payne-es hangulatra vágyik, annak ott a kórházas jelenet. Nem igazán értem, hogy ezekre miért volt szükség, hiszen így is sokkal változatosabb ez az epizód, mint a korábbiak. Így a látványos, de történelmi alap nélküli részek elhagyhatók lettek volna.

Good show, good show. Jolly good!
Good show, good show. Jolly good!

Hasonlóan „érdekes” az egymásba érő 88-asok, melyek szinte ellepik a pályákat, holott a valóságban jóval kisebb volt az ellenállás ezen a déli szakaszon. Illetve a német alakulatok is ziláltabbak és demoralizáltabbak voltak, mint a játékban. Minden tiszteletem a 101-eseké, de be kell látnunk, hogy míg Normandiában ők valóban főszereplők – sőt, a sztárok – voltak, addig a Market-Gardenben csak profi statiszták. A „pokoli” jelzőt is inkább az északi szektorban kapta ez az országút, ahol a 82-esek és a Vörös Ördögök viselték a harc súlyát.

De ez sem csökkenti a Hell’s Highway élvezeti értékét. Pedig ma már nem elég a szép grafika és a játékosok többsége a II. világháborúba is beleunt. Így valami mást is fel kell mutatni, ha a fősodorban akar maradni a széria. És hát úgy tűnik, a Call of Duty-val ellentétben a Brothers in Arms tovább görgeti az eseményeket Bakerrel és az 502-es ezreddel, mivel néhány utalás elhangzik a játék végén, hogy a következő rész az Ardennek havas erdeibe repít majd el minket. Ahol a valóságban is kemény harcokat vívtak a németekkel szemben. Ezt pedig úgy látszik, csak akkor teheti meg büntetlenül a Gearbox, ha ilyen remek játékot alkot ismét, mint a Hell’s Highway, megőrizve elődei erényeit, és azok hibáiból tanulva új lehetőségekkel feljavítva a játékélményt.

Akiknek hiányzik a Max Payne-feeling...
Akiknek hiányzik a Max Payne-feeling...

Végül tehát kimondhatjuk: a Brothers in Arms: Hell’s Highway egy remek játék. Kellemesen hosszú történettel, mely pozitív csalódás néhány nagyon várt – de látványosan rövid – játék után. Szemet gyönyörködtető grafika, sok-sok újdonság és az újrajátszhatóság kedvéért néhány plusz feladat (mint a Kilroyok rajzolgatása vagy a különböző információk összegyűjtése) teszik kiemelkedővé. De persze legfőképp a gondolkodást és adrenalint egyaránt megkövetelő játékmenet az, amitől a mainstream egyik kiváló darabjává válik.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

90%
grafika
9
hangok
9
játszhatóság
9
hangulat
9
Pozitívumok
  • Remek történet
  • Gyönyörű grafika
  • Nagyszerű újdonságok
Negatívumok
  • Szűk pályák
  • Kis történelmi túlzások

További képek

  • A Pokol országútján, még a Shell is Hell.
  • Thompson-gitár a helyiség-harcban
  • Egy kis holland Sztálingrád
  • Uncle Sam ökle
  • Brothers in Arms: Hell's Highway
  • Brothers in Arms: Hell's Highway
  • Brothers in Arms: Hell's Highway
  • Brothers in Arms: Hell's Highway
  • Brothers in Arms: Hell's Highway
  • Brothers in Arms: Hell's Highway
  • Brothers in Arms: Hell's Highway
  • Brothers in Arms: Hell's Highway
  • Brothers in Arms: Hell's Highway
  • Brothers in Arms: Hell's Highway

Brothers in Arms: Hell's Highway

Platform:

Fejlesztő: Gearbox

Kiadó: Ubisoft

Forgalmazó: An-Tec

Megjelenés:
2008. október 16. PC
n/a: PS3, X360

Minimális rendszerigény: Athlon 2,6 GHz/Pentium 3 GHz, 1 GB RAM, Windows XP/Vista, 128 MB-os videokártya SM 3.0 támogatással, DVD-ROM, 7 GB HDD

» Tovább a játék adatlapjára

Lacko

Lacko
Még ZX Spectrumon kezdte stratégiai játékokkal. Azóta megkedvelte a taktikai FPS-eket, a point'n'click kalandjátékokat, a gazdasági- és társadalomszimulátorokat. Örök Arma-játékos és tartalomfejlesztő.

HOZZÁSZÓLÁSOK

sovjet
sovjet [11]
hello Predy
Próbáltadmár low-ban?Vagy ha úgyse megy lehet,hogy valami cuccos fut a háttérben amiről nem tudsz.A Ctrl+Alt+Del.-ben a Folyamatokban nézd meg vane valami tev. amit nem te inditottá el.
Ja és nekem is lenne egy kérdésem:-)hogyan tuok felcsatlakozni szerverre?
Profilom van be is lép a szervereket meg is keresi de a mikor beakarok lépni egybe bejon a töltés és egyszercsak ki írjaho a csat. sikertelen.
És még valami:vezeték nélküli neten próbálok fel menni lehet,ho ez a baj?
Predy
Predy [3]
Sziasztok fórum lakók!

Bár ez annyira nem au ismertető részlegbe tartozik, ide is szeretnem leirni, mer itt nagyobb az aktivitás, mint a többi forumon.:)
Szeretnék minnél hamarabb választ kapni, mer a bőrömből kiugrok...


Egy próblémát szeretnék közzé tenni ami a BIA:HH-t érinti....
Miután Frenky-t elveszítem a korházban, jön egy hosszas intro, ahhol is az eggyik britttel összekap egy honfi társam, a hátán lévő FRENKY irás miatt... mikor lement az az átvezető intro, jön a következő: amikor is áll az esőben a csapat, a srácok flegmázva megjegyzik h dugóba kerültek egy háborúban... az intro vége felé újra indult a gépem....
Gondoltam lehet h azér mert már rég üóta megy, és sokat játszottam fele...
A reboot után ujra belöttem a game-t az emélitett intronál megint reboot...
Ma reggel isméát megpróbáltam 2X ekkora már az intro elmaradt, és a játék indult el...

Szembol lő egy pár katona, 2MG-s.A bal odlalt található pár hordó mögött alakítotam ki a lőállásomat...

Pár lövés leadása után (1-2,2-3 tár változó) elsötédeik a képernyő... a a radar működik az ellenfelek kis piros körei is megwannak... Esc.-re reagált bejött a menü., kis idő elteltével reboot....
Ekkora megpróbáltam még 1X ujra, "besötétedett, ekkor már a menü sem volt látható... Majd ismételten reboot... Levettem a az alapGrafika beállításokat, highról, med-re... Megjegyzem a gép automatikusan lőtt be highra midnent, nem én erőltettem ki belőle...Na szóval a jelenség fent áll med beállításokkal is...


Van valakinek valami éppkézláb ötlete?

Jah, esemény naplőkat megnéztem., a gyors reboot miatt, a gép nem írta meg... vagy nem tudta, vagy nem is akarta, mer nincs hiba.... nem tudom...
Megköszönném ha tudnátok segíteni


Üdv.: Predy
LT
LT [5]
gyermek mese hálivúdi felvonásban...
mindenkinek lehet róla véleménye de nekem nem tetszik (az én legnagyobb sajnálatomra)Pedig azt hittem jó lesz:(
előrre megirt forgatóköny...ha azt lelövöd érkezik jobról egy másik csapat ha azokat lelövöd balról egy másik aztán vége az ütközetnek...jó a lövöldözős rész...áh nem is tudom mit várnék...mondjuk ha teljesen bejárható lenne az aktuális terep és az ellen nem a tűzvonalba srpintelne be hanem keresne egy jó lövész poziciót vagy ilyesmi...remélem értitek a csalodotságomat:(
pedig néhol marha hangulatos...plusz igen amit Lacko írt...meg a multyplayer rész...ez nekem kevés vagy éppen sok..mind1
Lacko
Lacko [11538]
Bevallom, hogy a teszteléskor nem minden intelt olvastam el elejétől a végéig, de a vétvégén megtettem. Eleve gyanús volt nekem pár dolog, de mondom nem kritizálom, mert nem értek hozzá: én inkább az északi történetet ismerem: Nijmegen, Arnhem.

Na de akkora marhaságok voltak ezekben az intelekben, hogy hajam égnek állt:

Például, hogy a gonosz, náci németek, olyan egy szemét, rohadt bagázs, hogy elkobozta szegény holland civilektől a tévét. A TV-t!!!! WTF?!?!?!? Ez az Antal ezredes tényleg ennyire hülyének néz minket??? Még az is hazugság, hogy a rádiókat elkobozták volna, de hogy tévéket... X-(

Meg, hogy ezek a gonosz, náci németek lefoglalták a telefonvonalakat katonai célra és nem lehetett telefonálni a civileknek. Bah. Ha egy picit is utána olvastak volna, tudnák, hogy a németek (bár ez lett volna az ésszerű, de mivel lojálisak voltak a hollandokhoz, NEM korlátozták a telefonforgalmat, még a harcok idején sem!!! Így történhetett, hogy NEMCSAK a holland ellenállók továbbítottak taktikai/stratégiai információkat civil telefonvonalon, DE a szövetséges katonák is használtak polgári telefonvonalat tüzérségi megfigyeléshez!!!
LT
LT [5]
valaki kipróbálta a mutlyt?
szörnyű....
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (22 db)