26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Street Fighter IV (PS3)

Hosszú szünet után megérkezett az újgenerációs konzolok Street Fightere.

Írta: Dino 5 hozzászólás

Bizonyára sokan vannak olvasóink között is, akik – feltehetőleg szüleik "nagy" örömére – ifjúságuk egy részét játéktermi gépek előtt töltötték, egymás után dobálva az érméket a különböző masinákba. Az autószimulátorok, flipperek vagy fénypisztolyos játékok mellett pedig mindig is külön kategória volt a verekedős játékoké, melyekben a gyors reflexek és a gombok megfelelő sorrendben történő nyomogatása jelentették az utat a sikerhez. A több sorozatból a legnépszerűbbnek talán a Street Fightert és a Mortal Kombatet tekinthetjük, melyek számos epizódot megértek, és amellett, hogy manapság már minden létező platformra elérhető legalább egy-egy részük, filmátiratok is készültek belőlük (igaz, ezek milyenségéről jobb talán nem beszélni).

A Capcom Street Fighter sorozata 22 éve, 1987-ben indult hódító útjára. Az első részben még csak mindössze két karakter – Ryu és Ken – közül választhattuk ki harcosunkat, hogy a 3-3 különböző erősségű ütés és rúgás gombját kombinálva győzzük le egymás után ellenfeleinket. 1991-ben jött a folytatás, a Street Fighter II, melyben már jóval több szereplő közül választhattunk. Ezúttal – elsőként a hasonló játékok közül – már mindegyikük más és más speciális mozgásokkal rendelkezett. A melléksorozatok (Alpha és EX) után 1997-ben jelent meg a harmadik rész, majd hosszú szünet után idén érezte elérkezettnek az időt a Capcom, hogy az újgenerációs konzolokra újabb epizóddal álljon elő. A negyedik rész alapjául pedig a Street Fighter II-t szemelték ki, annak 2D-s játékmenetét turbózták fel 3D karakterekkel és új harci megoldásokkal.

A történet időrendiségét tekintve az SF4 a második és harmadik epizódok között helyezkedik el. Megtalálhatjuk benne az eredeti Street Fighter II mind a 12 szereplőjét, rajtuk kívül pedig még négy új karaktert (Abel, Crimson Viper, El Fuerte, Rufus), a Super Street Fighter II Turbóban megismert Akumát és bátyját, Goukent, valamint további hat szereplőt más SF játékokból. Új főellenfél is került a játékba, Seth személyében, aki az S.I.N. fegyvergyártó cég főnöke, és egy yin-yang szimbólum forog a hasában, ezzel is jelezve, hogy harci fejlesztéseiket magán is kipróbálta.

Míg a Street Fighter IV-ben mind a háttér, mind a karakterek részletesen kidolgozott 3D-s objektumok, a játék valójában nem használja ki a teret: szereplőink 2D-ben mozoghatnak. De ez egyáltalán nem jelent hátrányt, az elsődleges célcsoportot alkotó megszállott rajongók mindenképpen így fogják jobban élvezni a verekedést. A grafikai stílus amúgy leginkább a cel-shaded játékokra hajaz, ezzel is felidézve a klasszikus régebbi epizódokat, de a látvánnyal mégis a mai szinthez közelítve. Miközben karaktereink mozgása gyakorlatilag tökéletes, a hátteret se hagyták magára a fejlesztők, ott is minden él és mozog. Egy-egy figura üldögél és nézi, mit csinálunk előttük, vagy épp gyerekek ugrálnak egy autópálya alatti részen. De erőteljesebb mozdulataink – például opponensünk földre hajítása – is hatással van a háttérre, például beremeg egy ott álló furgon.

Nehézségi szintjét tekintve gondjai adódhatnak az egyszeri játékosnak a Street Fighter IV kipróbálásakor. Mert az SF4 bizony nehéz. Az első pár ellenfél legyőzése a könnyebb fokozatok választásakor még a sorozathoz új embereknek se okoz nagy gondot, de a főellenfél a legeslegkönnyebb szinten is többszöri nekifutást igényelhet. Ezen segíthet, ha alaposan tanulmányozzuk a választott karakter speciális mozgásait, melyet akár játék közben is előhívhatunk, a csatát felfüggesztve. A már említett kétszer három gomb (gyenge, közepes és erős ütés illetve rúgás) a különböző irányokkal is kombinálható, akár például körív leírását igényelve a kontroller d-padjével vagy analóg karjával. Sikeres küzdelem során a képernyő alján egy csík telik meg, elérhetővé téve még komolyabb, erősebb kombókat. A sorozatban újdonságként jelenik meg a fókusztámadás (Focus Attack). Ellenfelünk támadására reagálva, ha megfelelő időben nyomjuk le egyszerre a közepes ütés és rúgás gombokat, akkor a támadás elhárítása (pontosabban "elnyelése") közben visszaüthetünk – ha megfelelő hosszan nyomjuk a gombot, elég erős ütést vihetünk be neki, ráadásul kivédhetetlen lesz csapásunk. A fókusztámadásra felkészülés közben kapott sérülések ugyan levonódnak erőnkből, de ha sikeresen hajtjuk végre a mozdulatot, utána az visszatöltődik. A fókusztámadást használhatjuk úgy is, ha már belekezdtünk egy kombóba, de közben látjuk, hogy ellenfelünk annak visszahárítására készül, és a mozdulatsort megszakítva váltunk át Focus Attackra. Mindehhez azonban nagyon pontos időzítés szükséges. Emellett újdonság még az Ultra kombók megjelenése, bonyolult gombsorozatokkal, de igen látványos eredménnyel, melyeknél még a kamera is nézőpontot vált.

Arcade módban mindegyik szereplőhöz egy kis kerettörténetet kapunk, mely képregény stílusú bevezetővel indul és hasonlóval záródik is, ha sikeresen legyőztük a főellenfelet. Ilyenkor 6-8 ellenfélen kell keresztülverekednünk magunkat, cserébe pedig például új ruhákat unlockolhatunk karakterünk számára. Az arcade rész megkezdése előtt választhatunk nehézségi fokozatot, melyből megfelelően sok áll rendelkezésre, hogy aki először játszik az SF4-gyel, annak se menjen el rögtön a kedve az egésztől. A tréning mód mellett a Challenge menüpont is gyakorlási lehetőséget biztosít, csak itt már kihívás is van, nem egy statikus ellenféllel kell szembeszállnunk. Survival játékban minél több ellenfelet kell legyőznünk egymás után, miközben életerőnk csak bizonyos mértékig töltődik vissza köztük. Time Attack módban adott időn belül kell minél több ellenfélen keresztülverekednünk magunkat, míg Trial játékmódban adott feladatot kell végrehajtanunk szereplőnkkel. Ha már jól begyakoroltuk a kombókat, egy másik kontrollert segítségül hívva egy barátunk ellen is ringbe szállhatunk (nincs is annál jobb, mint Guitar Hero kontrollerrel elagyabugyálni valakit... :-) ). Mindemellett pedig online játéklehetőség is vár azokra, akik megunták az egyedül játszást.

A PlayStation 3 és Xbox 360 tulajdonosok már most otthonukban játszhatnak a Street Fighter IV-gyel, azonban ezúttal a PC-sek se maradnak ki a jóból: nyárra várható a Windowsos változat is.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

90%
grafika
9
hangok
8
játszhatóság
8
hangulat
9
Pozitívumok
  • Visszahozza a korábbi részek hangulatát
  • Jól skálázható nehézségi szintek
  • Változatos gyakorlási lehetőségek
Negatívumok
  • Kezdőknek néha így is túl nehéz lehet

További képek

  • Street Fighter IV
  • Street Fighter IV
  • Street Fighter IV
  • Street Fighter IV
  • Street Fighter IV

Street Fighter IV

Platform:

Kiadó: Capcom

Forgalmazó: CD Projekt

Megjelenés:
2009. július PS3, X360
n/a: PC

» Tovább a játék adatlapjára

Dino

Dino
Kb. 8 évesen ismerkedett meg egy ZX81-gyel, amit egy C64 követett. 1993-tól a Commodore Világnál és utódlapjainál, valamint a ZED-nél dolgozott, majd 1998-ban barátaival megalapította a PC Dome-ot. A többi már történelem...

HOZZÁSZÓLÁSOK

Dino
Dino [6028]
LeMon: Persze, tízből egyszer... :))
Morello
Morello [5410]
Na ez a kemény!!! :-D:-D:-D
LeMon
LeMon [301]
Annyit fűznék a dologhoz, hogy mivel a tesztelésnél csak egy PS3 gamepad állt rendelkezésre, Dino kénytelen volt rokkbendes gitárral és dobszerkóval játszani és megvert mint a rongyot :D

:lemon:
CooL K_K
CooL K_K [10]
:love::love::love::love::love::love::love::love::love::love::love::love:
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (5 db)