26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Stormrise

A konzolos RTS PC-s átiratát szerencsésebb lett volna ki se adni.

Írta: Blade Runner 12 hozzászólás

A Stormrise annak a Creative Assemblynek az új játéka, amelynek nevéhez az elmúlt évek egyik legkiválóbb valós idejű stratégiai játéksorozata, a Total War széria is fűződik – köztük a nemrégiben megjelent Empire: Total Warral. Ez alapján azt hiszem, jogosan feltételezhetjük, hogy a fejlesztők a játékkészítés minden csínjával-bínjával tisztában vannak, és nem adnak ki a kezükből gyenge terméket. Háááát... sajnos ez nem egészen igaz, úgy tűnik, a Stormrise-ért felelős ausztrál részleghez nem jutott el az évek során összegyűlt know-how. De nézzük a részleteket!

A játék a jövőben játszódik, amikor is a tudósok úgy próbálják megmenteni a Földet a környezetszennyezés hatásaitól, hogy erőtereket hoznak létre. Eleinte minden a terv szerint történik, de a természet erői felül kerekednek minden igyekezetnek, és hatalmas viharokkal rombolnak le mindent. Az emberek egy része a föld alá menekül, másik része a felszínen próbálja meg túlélni az apokalipszist. Az utóbbiak közben mutálódnak és belőlük lesz a Sai törzsi társadalma. Miután a viharok lecsillapodnak, a föld alattiak is felébrednek a fagyasztókban – ők alkotják a technológiailag fejlett Echelon fajt –, és megindul a két fél harca a föld újranépesítéséért.

A Stormrise egyik legjobban beharangozott újítása a konzoljátékosokat megcélzó, forradalmian új vezérlési technika. Azaz az EndWar és a Halo Wars fejlesztőihez hasonlóan a Creative Assembly is megpróbálta a konzolosok számára is elérhetővé tenni az RTS műfajt. Szerencsére mind a Ubisoft, mind a Microsoft játéknál megkímélték a PC-s játékosokat attól, hogy a konzolra szabott vezérléssel küszködjenek, amikor nekik ott az etalonnak tekinthető billentyűzet-egér páros. Az EndWar beszédfelismerő- és a Halo Wars koncentrikus körökkel operáló vezérlése végül is elfogadhatónak tekinthető abban az esetben, ha nincs olyan precíziós eszközünk, mint az egér. A Stormrise fejlesztői az úgynevezett "ostor" (Whip) nevet kapott kiválasztási megoldást találták ki az irányításhoz. Ennek lényege, hogy a játékos kisebb csapatokat képez az egységeiből. Ezek maximum három egységből állnak (amely szám szerintem nagyon kevés). A távolabbi, vagy nem látható egységcsoportokat egy-egy kis ikon jeleníti meg. A kamera a szokásos madártávlati kép helyett az egységek válla fölött lebeg, és amikor a játékos más egységek részére szeretne parancsot adni, akkor egy sugarat bocsát ki, amelyet az egér mozgatásával tud forgatni. Ezzel a sugárral tudja aztán az egységeket kiválasztani. Amint az új egységcsoportot kiválasztotta, a kamera az új csapat mögé kerül, és a játékos ennek adhat ki parancsokat. Ez így leírva, vagy akár egy pár egységes taktikai játék vezérléseként még működőképes is lehetne, de sok egység esetén, PC-n – amikor már ott lehetne a jól bevált távlati áttekintés és az egeres "lasszós" kijelölés –, leginkább csak idegesítő. A leggyakoribb probléma a kijelöléssel az, hogy vagy nem tudom, melyik egységcsoportnak melyik ikon a jelképe, illetve ha egy adott irányban több csoportom is van, akkor rendszeresen rosszat sikerült kiválasztani. Ez pedig egy RTS esetében élet-halál kérdése lehet. Sajnos a harcmező áttekintése sem egyszerű. Az egységek mögötti kamerát nem lehet eléggé eltávolítani ahhoz, hogy a harcmezőt áttekintsük, az előhívható radarképen pedig sem csapatokat kiválasztani, sem parancsokat kiadni nem lehet. Ez pedig olyan memóriajátékká válik egy idő után, hiszen a játékos megpróbálja fejben tartani, mi hol helyezkedik el, mindezt ahelyett, hogy a stratégiára koncentrálna.

Sajnos nem ez az egyetlen probléma a játékkal. Ha a vezérlés nem lenne eléggé idegesítő, az egységek útkeresésével is vannak problémák. A parancskiadás után az egységek (elsősorban a járművek, a gyalogosok szerencsére csak elvétve) néha csak forgolódnak, mindenben megakadnak, és ez a vezérlés nehézségével kombinálva kifejezetten frusztráló élménnyé teszi a játékot. Az egységeket vezérlő mesterséges intelligencia is valahol megrekedt a korai RTS játékok idején. Például ha elküldünk egy mesterlövész csoportot egy távolabbi ponton elhelyezkedő ellenséges csapat ellen, akkor ahelyett, hogy a lehető legnagyobb lőtávolból leszednék az ellenséget, harc nélkül végigmasíroznak egészen melléjük (persze közben szépen őket szedik le).

Amikor azt hallottam, hogy a játék csak DirectX 10-zel, Vista operációs rendszer alatt megy, arra számítottam, hogy a látvány valami lélegzetelállítóan gyönyörű lesz, amit DX9-es kártyával lehetetlen lenne előállítani, de ebben is csalódnom kellett. A grafika valószínűleg a könnyebb konzolátírás miatt lett DX10-es, mert a minősége valahol a 2004-2005 környékén megjelent RTS játékok szintjén áll. A játék grafikáján pedig az sem segít, hogy a játék témája miatt sok a sötét, szürkés-barnás környezet, ami eléggé nyomasztó látvány. A zene és a hangok legalább kellemesek és profik, minimálisan javítva az összképen.

A vezérlés hibája rányomja a bélyeget az egész játékra. Nem értem, miért nem tértek vissza a klasszikus egér-billentyű vezérlésre a PC verziónál, vagy egyáltalán így minek erőltették a PC-s kiadást. Az amúgy érdekes történetet és a kellemes átvezető mozikat egy tisztességesen összerakott, egérrel irányítható valós idejű stratégiával ötvözve minimum egy átlagos játékkal rukkolhattak volna elő. Sajnos azonban így, plusz egy-két MI-beli hiányosság miatt a Stormrise-t még elvakult RTS fanatikusoknak sem tudom ajánlani.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

30%
grafika
6
hangok
8
játszhatóság
1
hangulat
5
Pozitívumok
  • Érdekes történet
Negatívumok
  • Rettenetes vezérlési megoldás
  • Egységek útkeresési problémái
  • Nehézkes a harcmező áttekintése

Stormrise

Platform:

Fejlesztő: Creative Assembly

Kiadó: Sega

Forgalmazó: Automex Számítástechnika

Megjelenés:
2009. március PC
n/a: PS3, X360

Minimális rendszerigény: Kétmagos, 2,8 GHz-es processzor, 1 GB RAM, 256 MB-os videokártya (GeForce 8400/Radeon HD2400 vagy jobb), 9 GB HDD, DVD-ROM, Vista SP1, DirectX 10

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

Hofi
Hofi [1576]
Ilyen szar végső értékelést se sűrűn látni itt. Nem a cikkre értem, hanem a végső 3,0-ra.
fldrag321
fldrag321 [37]
Megnézve a képeket, igencsak kedvet kaptam, hogy kipróbáljam. A játék grafikája engem nem igazán érdekel, az irányíthatóság sem egészen addig, amíg nem bugos. Az ismertető kicsit elvette a kedvem, de a játék hangulata nekem jónak tűnik. Majd meglátjuk.
A lebegő városok mindig lázba hoznak =D
Pangloss
Pangloss [376]
Köszönöm a választ.
Valóban nem ártana, ha egy kicsit többet tudhatnánk az értékelési rendszerről, számomra természetesnek tűnt, hogy az összpontszám átlagot jelent.
A "Minimum hardware" részt pedig azért említettem, mert ha lehetséges, akkor legyünk precízek, ráadásul valaki számára valóban lényeges lehet ez az információ, kényelmesebb és egyszerűbb itt megnézni, mint máshol utánaolvasni.
LordMatteo
LordMatteo [29292]
:D:D

Azért az az 1-es alpontszám se valami szép :)

"Pozitívumok

A játékot tartalmazó DVD kör alakú"

Hülye :D
Gerry
Gerry [8082]
Ja :D
Egyébiránt az IGN 2.1-es, és a GameSpot 2.0-ás értékeléséhez képest Blade pontszáma szűnni nem akaró rajongásnak tűnhet a Stormrise irányába :D
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (12 db)