1981-ben sok minden történt. Nekünk azonban elég annyit tudni, hogy ekkor érkezik meg Alekszander Nyeszterov sarkkutató, hogy átkutassa az Északi Szél atommeghajtású jégtörőhajót, amely elhagyottan sodródik a messzi Északi-sarkon. A kísértethajó mindig hálás téma, bármilyen műfajról legyen szó. Tökéletes arra, hogy egy kis misztikumot csempésszen egy többnyire tudományos alapokon nyugvó történetbe is, mint például egy NCIS epizód.
Misztikumból a cikkünk alanyában szereplő játékban sincs hiány, hiszen a legénység megfagyott, a hajón mutánsok kóricálnak, az intróban pedig meghallgathatunk egy történetet valami réges-régi szibériai törzsről, akik valami nagyon-nagyon fontos titkot őriztek. És ha ez még nem lenne elég, főhősünknek van egy ún. "mentális visszhang" képessége, mellyel meg tudja változtatni a halott tengerészek múltját. Ennek elsősorban gyakorlati haszna van. Például az ajtót eltorlaszoló, jégtömbbe fagyott hulla múltjába belépve a szerencsétlen (általunk irányítva) még azelőtt fel tud érni a lépcsőn, hogy azt elárasztaná a víz. Ezután a jelenbe visszalépve, már nem torlaszolja el az ajtót egy jégtömbbe fagyott hulla és mi haladhatunk tovább. De például ugyanennek a képességnek köszönhetően bizonyos helyszíneken flashbackeket láthatunk (pl. a kapitány és az első tiszt párbeszéde), ahonnan újabb és újabb információkat kaphatunk arról, mi történt a hajóval.
Mivel főhősünk kutató, fegyvertelenül érkezik meg a hajóra. Később találhatunk lőfegyvereket, de mivel nem hadihajóról van szó, ez elég nehéz, és a lőszert is igen szűken mérik. Addig is olyan eszközök állnak rendelkezésünkre, mint a láncos lakat (tulajdonképpen boxer) vagy egy "rozsdás magasnyomású cső szelepe". E kreatív agymenés helyett mondjuk nyugodtan lehetett volna használni a szanaszét heverő késeket vagy gyalogsági ásókat, főleg, hogy utóbbiról a Nyugaton a helyzet változatlan című könyv/film óta tudjuk, hogy a leghatékonyabb fegyver közelharcban. Szerencsére van fejsze, ami egy jó köztes megoldás. Nagy ötlet továbbá, hogy a lőfegyverek használatánál nincs célkereszt a képernyőn, ami jelentősen megnehezíti, ugyanakkor izgalmasabbá teszi a harcot. Érdekesség még, hogy healthbar helyett egy hőmérő van, amely a környezet és a saját hőtartalékunkat mutatja. Könnyen felmelegedhetünk különböző hőforrásoknál (villanykörte, generátor stb.), de ha kihűlünk, vége a játéknak. Kérdés hogyan segít egy kis melegedés mondjuk egy lőtt seben, de mindegy, ez a megoldás sem kevésbé valószerűtlenebb, mint az, hogy a pályán mindenfelé elszórt elsősegély-csomagok gyógyítanak meg.
A grafikáról semmi rosszat nem tudok mondani, nem csúnya, igen tisztességesen megcsinálták, de semmi extra (kivéve mondjuk azt a színkavalkádot a halottak múltjába történő belépésnél, ami pont olyan, mint amikor a South Parkban a srácok beálltak a köptetőtől). Igazából csak sötét folyosókon bolyongunk, ha szabadtéren vagyunk, akkor az vagy fekete-fehér, mert flashback, vagy hóvihar van, vagy mindkettő. Úgyhogy ezért sem értem, hogy a frissen upgradelt gépemen miért csak 800*600-ban, minimum beállításokkal hajlandó szaggatás nélkül futni. Miközben más játékok, mint a Mass Effect, Crysis vagy most legutóbb a LotR Conquest csont nélkül ment maximum beállításokkal. Ja, és az olyan nyalánkságok, mint az árnyékok vagy a tükröződés eleve ki voltak kapcsolva.
Nekem igazából nem tetszett a Cryostasis. A sötét folyosókon való bolyongás hamar unalmassá vált, a kísérletek pedig, hogy a frászt hozzák a játékosra, sokszor kiszámíthatóak voltak. Az sem segített, hogy a pálya egy létező orosz hajó tervrajzain alapul, hiszen nem hinném, hogy a közeljövőben (vagy bármikor) bebarangolnék egy atommeghajtású jégtörőhajót. Aztán itt van ez a "mentális visszhang" képesség, amit nem nagyon értek. Honnan van? Mire jó? Azon túl, hogy muszáj teljesíteni az így felmerülő feladatokat a továbbjutáshoz. Ráadásul sok a teljesen öncélú művészkedés azzal, hogy ugrálunk a különböző idősíkok között: csak azt, hogy megérkezünk a hajóra, 3-4 flashbackben nézhetjük meg. A kézikönyv sem segített sokat, hiszen csak annyit ír, hogy ez milyen egyedi, mert ilyen más játékban nincsen. Nem tudtam hova tenni ezt a dolgot, így aztán nem is nagyon tudtam beleélni magam. Az volt az érzésem a játékkal kapcsolatban, hogy kicsit olyan, mint az Északi-sark, ahol játszódik: sivár.
Nem nagyon szoktam ilyen jellegű játékkal játszani, mint a Cryostasis, így lehet, hogy a hiba az én készülékemben van, amiért nem éreztem rá a hangulatára. Ezért megpróbálom minél objektívebben értékelni. Technikailag nincs baj vele, semmi bug, talán a motor egy kicsit optimalizálatlan. Ha valaki a nyelvi akadály miatt aggódik, ne tegye, mert a játék magyar feliratozással került boltokba, méghozzá elég jó színvonalon. Ha valaki szereti a kicsit sötétebb hangulatú, kicsit misztikus, túlélő-horror jellegű játékokat, nem látom okát, hogy miért ne szórakozna jól a Cryostasisszel.