Az ingyenes MMO-kat meglehetős fenntartásokkal szoktam kezelni, kiváltképp, ha lenge öltözetű hölgyekkel próbálják elterelni a figyelmet a játék esetleges hiányosságairól. Persze teljesen ingyen nincs semmi, a Runes of Magic mögötti koncepciót micropaymentnek nevezik, ami annyit takar, hogy a kliens ingyenesen letölthető, havidíj nincs, de ha akar az ember egy-két extra holmit, akkor azt nem lehet a játékon belül csak úgy megszerezni, hanem egy kisebb összegért meg kell venni. És úgy néz ki, ez a rendszer működik is, hiszen nem egy játék készült már hasonló megoldással.
A Runes of Magic tesztelését is a fent vázolt alapelv mentén közelítettem meg, de szépen lassan jöttek a kellemes meglepetések egymás után. Az első, és legfontosabb talán az, hogy a csak pénzért kapható extrák tapasztalataim szerint tulajdonképpen semmi előnyt nem jelentenek. Csak néhány példa: az "Aggregator" nevű eszközzel két már meglévő tárgyunk tulajdonságait lehet egyesíteni olyan módon, hogy az új tárgy megkapja az egyik régi kinézetét, és a másik régi tulajdonságait. Vagy ha nem tetszik a hátasunk, amit a játékban szereztünk, vehetünk valamit, ami jobban megfelel az ízlésünknek. A másik fontos dolog, hogy azt a fizetőeszközt – gyémántot –, amivel ezeket megvehetjük, nemcsak valódi pénzért tudjuk megszerezni, hanem játékon belüli üzletelés útján is.
Mielőtt belevágnánk a kalandokba, választanunk kell egyet a játék hat kasztja közül, amelyek: warrior, scout, rogue, mage, priest és knight. Ezek "működési elvét" gondolom, nem kell bemutatnom azoknak, akik egy kicsit is jártasak az MMORPG-k világában, de mivel egy ingyenes játékot – és kiváltképpen egy ilyet, amely a kategóriájában a legjobbak egyike – remek lehetőségnek tartok arra, hogy az érdeklődő újoncok bele tudjanak kóstolni a műfajba, ezért röviden bemutatnám őket. A Warrior (harcos) a közelharci fegyverek specialistája, ezekből bármelyiket tudja használni. Páncélzatból a lemezpáncélon kívül mindent felvehet. A Scout (felderítő) leginkább az íjakat és nyílpuskákat preferálja, a tőrt és egykezes kardot csak végszükség esetére tartja magánál. Miután – elvileg – nem engedi magához közel ellenfeleit, bőrpáncélnál erősebb védelmet nem használhat. A Rogue (tolvaj) szintén csak bőrpáncélt hordhat, de az ő ellenfelei már csak akkor veszik észre a közeledtét, mikor az első precíz, mérgezett tőrszúrást már bekapták. A Mage (mágus) tűzzel és villámokkal harcol, neki különösen ügyelnie kell, hogy ne engedjen közel magához senkit, mert páncélzatból is csak a leggyengébbet használhatja, és a hatásos közelharci fegyverek forgatása sem tartozik a szakterületei közé. A Priest (pap) szintén a leggyengébb páncélzatot hordja, de már pajzsot is foghat a kezébe, és használhat buzogányokat, de az ő dolga nem a harc, inkább a társai erősítése ("buffolása"), gyógyítása, rosszabb esetben feltámasztása. A Knight (lovag) tudja csak használni a legerősebb lemezpáncélokat, pajzsot is használhat, tehát ő tud ellenállni a legnagyobb sebzésnek.
A játék elején tehát ezekből kell egyet elsődleges kasztnak kiválasztani, de mikor elértük a tizedik szintet, választhatunk egy másodlagosat is, így akár 30 féle kombinációt is összeállíthatunk. Fajokból ebben a játékban nincs választék, csak emberek lehetünk, a karakter méreteit azonban 11 csúszkával állítgathatjuk. Igen, a mellbőség is állítható... :-)
A Runes of Magic világa, Taborea kellőképpen sokszínű és változatos, felvonultat mindenféle környezetet, ami egy fantasy világban előfordulhat, de nagy újdonságot ezen a téren sem találunk. A kísértetiesen ismerős kinézetű és elnevezésű területeken jórészt a "menj ide, ölj meg ebből X darabot és hozzál nekem abból Y darabot" jellegű küldetések tömkelegét teljesíthetjük. Ezek gyakran össze is kapcsolódnak valamilyen formában, például ugyanattól a mobtól kell valamit gyűjtenünk, amit amúgy is darabra gyilkolászunk. Egyébként ez már ki tudja, hányadik játék, amiben kardforgató és mágiahasználó... khmm... gombák ellen kell harcolnom – majd egyszer már tényleg utánanézek, hogy visszavezethető-e valamire a távol-keleti mitológiában ez a gomba-fóbia...
Mielőtt a pénz témán kívül más aspektusból is elkezdeném jellemezni a játékot, újból leszögezném, hogy – mondhatjuk – a játék teljesen ingyenes, ne essünk tehát abba a hibába, hogy összehasonlítjuk a WoW-val, meglehet a Runes of Magic szemlátomást szeretne hasonlítani rá. Így az ember könnyebben meg is tudja bocsátani az apró hibáit, amiből viszont elég sokat találunk. Ezek között vannak egészen jelentéktelenek, például a 2 napos buff idejét másodpercben írja ki, nem záródik be a párbeszédablak, ha eltávolodok a beszélgetőpartnertől stb. De vannak azért komolyabbak is: víz alatt bármeddig bírja szusszal a karakterünk, csak akkor írja ki, hogy valami skillt nem használhatok, amikor a progress bar már végigment és hasonlók. A legfurcsább viszont az volt – legalábbis számomra –, hogy az MMORPG-k lényegét figyelmen kívül hagyva – miszerint mindenért keményen meg kell dolgozni, mindent ki kell érdemelni, sikerélmény, miegymás – itt minden túl könnyen jön, mindent szabad. Elsősorban gondolok itt a küldetésekre. Nem egy olyannal találkoztam, hogy felvettem valakinél, és ott rögtön le is adhattam, esetleg egy méterrel odébb egy másik NPC-nél. Aztán a zsákmányt sem tudja annyira megbecsülni az ember, miután rögtön kezdésnél kapunk egy ajándékcsomagot, amiben általában van fegyver, páncél – nem is rosszak – na meg egy újabb ajándékcsomag, amit majd a következő szintlépésnél bonthatunk ki! Talentpont is majd' mindenre jut, nem nagyon kell matekozni vele, hogy mi lenne az előnyösebb. A szakmákat is mind felvehetjük ugyanazzal a karakterrel, aztán vagy véget nem érő unalmas gyűjtögetésbe torkollik a dolog, mert mindent össze akarunk szedni, mindent akarunk fejleszteni, és nem tudjuk igazán egyik mellett sem elkötelezni magunkat, vagy hagyjuk az egészet a fenébe... A távolsági fegyvereket nemcsak hogy közvetlen közelről használhatjuk, de akár futás közben hátrafelé is lőhetünk. Az meg már csak hab a tortán, hogy semmit sem kell tennünk ahhoz, hogy saját házunk legyen, mert kapunk egyet alapból. Mindezek a dolgok egyrészről pozitívak, hogy az átlag ingyenes játékokkal szemben itt bőséggel vannak megszerezhető tárgyak, másrészről viszont ez már talán inkább a ló túloldala, mert itt már annyi minden van, hogy az embernek kedve sincs végignézni, megtanulni mindet, hogy mi mire való.
Azok a bizonyos mágikus rúnák, amire a játék neve is utal, szintén nem sok újdonságot rejtenek. Mint azt fentebb is említettem, lehetőség van az egyik fegyvert a másik tulajdonságaival felruházni. Ezek mellett még rúnahelyek is vannak gyakorlatilag mindenen, a beléjük helyezhető varázsrúnák meg aztán kazalszámra peregnek minden farkaskölyökből meg harcos-mágus-gombából. Ezeket kombinálhatjuk is, mielőtt a páncélzatunk minden zegzugába bepattintanánk egyet-egyet, így aztán ha valakivel párbajra kelünk, nem egykönnyen állapíthatjuk meg a felszerelése kinézetéből, hogy végülis mire számíthatunk.
Grafikai téren nem igazán tudnám határozottan beskatulyázni a játékot. Vannak benne egészen szépen megdesignolt elemek – sok tetszetős fegyvert láttam például, és az ikonok is szépek –, de vannak elnagyolt, elmosódott textúrák, furcsa színek és steril területek. Így az összkép kicsit szétesik. Audiohatások terén is hasonló a helyzet. Hallani egészen jó hangokat, de vannak, amik sértik az ember fülét. A zene egészen kellemes lenne, de egészen megmagyarázhatatlan módon kapcsolgat ki-be. És nem kevés az olyan helyzet, hogy nagyon kellene valami hangeffekt, mégsem hallani semmit.
Összességében nem egyszerű értékelni a Runes of Magicet. Azt mondanám, hogy aki új az MMO-k világában, annak itt a kitűnő alkalom, hogy ingyen és bérmentve elmerüljön benne, igaz, a fent említett "bőség zavara" miatt ez akár elrettentő is lehet. Aztán ha ez mégis bejött, akkor át lehet térni valami erősebb anyagra, mint például... hmmm, várjunk csak, mire is, hadd gondolkozzak egy kicsit... mint például a WoW-ra. De aki ez utóbbit már megunta, az nem a Runes of Magicben fog újdonságot találni.