26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Előzetes

East India Company

Egy régóta készülő játék tengeri csatáit próbálhattuk ki.

Írta: Lacko 3 hozzászólás

Még 2006 nyarán tűntek fel az első hírek a finn Nitro Games tengeri csatákkal fűszerezett stratégiai-kereskedős játékáról, az East India Companyről. Azóta sok víz lefolyt a Gangeszen, de ami még fontosabb, megjelent az Empire: Total War is, amely tökéletesen betölti azt a szerepet, amit az East India szeretett volna. De ne rohanjunk ennyire előre, nézzük előbb, mit tudunk a többszöri halasztás után várhatóan ez évben boltokba kerülő játékról.

East India Company

Az East India Company alapvetően egy világtérképen játszódó gazdasági stratégia. Azonban a modern gazdasági stratégiákkal ellentétben nemcsak piaci/közgazdasági módszerekkel szoríthatjuk ki a konkurenciát, hanem nagyon is valóságos katonai lépésekkel. A XVIII. századnak ugyanis valóban furcsa képződményei voltak a kereskedelmi társaságok, hiszen olyan vagyonokról volt szó esetükben, amelyek meghaladták a legtöbb közepes állam gazdasági termelését. Nem csoda hát, ha ezek a társaságok valóban államként viselkedtek: területeket szereztek és hadsereget, de főleg hadiflottát tartottak fenn a kereskedelmi flottájuk mellett.

Mindez remek keret egy olyan játéknak, amely valami mást szeretne behozni a gamerek világába, mint egy egyszerű menedzselős játék, vagy egy II. világháborús tucat-stratégia. Természetesen a világtérképen húzogatható ikonok önmagukban nem hozzák lázba a legtöbb játékost – kivéve egy szűk réteget (amelyhez én is tartozom) –, ezért hamar kiderült, hogy a játék lényege és magja (mely köré a stratégiai rész épült) a vitorlásokkal folytatott tengeri csata szimuláció. Érdekes – bár érthető –, hogy annyira a tengeri csatákra helyeződött a hangsúly, hogy ezekről jelentek meg az első képek, és a fejlesztői blogban is csak az utóbbi időben tűntek fel a gazdasági és stratégiai fejlesztésekről szóló információk.

Ezzel semmi baj nem volna, hiszen viszonylag régen láttunk rendes vitorlás, tengeri csatás játékok. Azonban a tesztelési célra kiadott újságírói példányban található csatázási módoktól nem mentem le hídba. Itt jön újra elő az Empire: Total War. Hiszen annak a beharangozott újdonsága pont egy hasonló tengeri, taktikai rész volt. Ott is csalódás volt számomra a megoldás egyszerűsége és a viszonylag kevés variálható lehetőség. Az Empire esetében azonban az ember legyint egyet, hogy nem ez a játék lényege, bár egy kicsit így is sok volt a hírverés körülötte. Ennek fényében még jobban vártam az East India Company kipróbálható tengeri csatáit.

East India Company

Már előre hegyeztem a billentyűzetemet, hogyan fogom megírni, hogy itt van mindaz, ami a Total Warból kimaradt, de sajnos ezt nem tehetem. Nyilván picit részletesebb a Creative Assembly játékánál, hiszen a Nitro Games fejlesztésének ez a veleje. De a sok évvel ezelőtt megjelent vitorlás csata szimulátorokat meg sem közelítette. De ha már elkezdtem az összehasonlítást, akkor picit maradjunk annál: grafikában szerintem nem maradnak el a finnek se. Ebben a játékban is gyönyörű a víz és a hajók, az időjárási- és haditechnikai effektek. Sajnos tudomásul kell vennem, hogy manapság a grafika számít mindenek felett, és erre helyezik a legnagyobb hangsúlyt a fejlesztők.

A hajótípusokban sincsen nagy különbség a két játék között – miért is lenne, hiszen mindkét fejlesztőcsapat ugyanazon korszak hadihajóinak technikai paramétereiből építkezett. De ami a legjobban megdöbbentett, hogy elsőre az irányítás is nagyon hasonló. Mint bármely tucat RTS-ben, itt is kijelöljük az egységet – jelen esetben egy hajót –, és a terepre (vízre) kattintva lerakunk egy waypointot, hogy menjen oda, vagy egy ellenséges egységre kattintva támadásra utasítjuk a mieinket. Nagy vonalakban ennyi. Természetesen alapbeállításokkal a lőszerekre se kell figyelnünk, hiszen automatikusan kiválasztja, hogy vasgolyókkal, láncos golyókkal vagy kartáccsal tüzeljen. Ezt én – ahogy a Total Warban is – nagyon kevésnek éreztem. Hiányoltam, hogy nem nekem kell bíbelődnöm a vitorlákkal és a szélirányokkal, odafigyelve az apróbb részletekre még a csata hevében is. (Például nem kell azzal foglalkoznom, hogy ha széllel szemben veszek fel pozíciót és gyorsan a másik oldalra szeretnék fordulni, hogy a másik oldali ágyúkkal tüzelhessek, akkor szem előtt kellene tartanom a vitorlázatot is, hogy az oldalszélben is úgy haladhassak, mint ellenszélben. Ennek hiányával túlzottan leegyszerűsítették a játékos dolgát.)

Nagyon jó az East India Companyben, hogy a szél eleve sodorja a hajóinkat, függetlenül attól, hogy állnak vagy haladnak, így ezt a hatást bele kell számolnunk a parancsainkba. De a waypointos rendszer – ahova előbb-utóbb el fog navigálni az a hajó – kicsit kiábrándító. Ezen a nagyon leegyszerűsített megoldáson segít a parancsnoki mód. Ha ezt választjuk, akkor kiugrunk az RTS módból és a többi hajónkat a mesterséges intelligencia irányítja tovább. Mi magunk pedig az éppen kiválasztott hajó parancsnokává válunk. Ilyenkor a hajónktól nem nagyon távolodhatunk el a kamerával, de forgathatjuk azt. Sőt, kapunk egy kapitányi nézetet is, ami a hajó orrából, tatjából és két oldalából szemléli a környezetünket. Ilyenkor már változtathatunk a vitorláinkon, hogy teljes vitorlázattal, féllel vagy üressel haladunk-e. Itt már – szerencsére – manuálisan kormányozhatjuk a hajónkat, ami egyáltalán nem egyszerűen csak jobbra-balra forgatja a hajót, hiszen ebbe jelentősen beleszól a szélirány is, hogy mennyire tehetjük meg az adott fordulást. Sajnos ilyenkor is lehetőség van automata lőszerválasztásra, amikor egy gépi irányítású ágyúmester dönti el, hogy mivel töltenek be. Azonban – bár ez se valami hű de nagy változatosság – megadhatunk egy szögtartományt az ágyúinknak, hogy azon belül szórjanak: szűk, közepes vagy tág tartományban lőhetünk. A szűk a leghatékonyabb, de azzal nehéz céloznunk.

East India Company

Nem annyira reális, de az East India Company tengeri csatáiban a flottaparancsnok rendelkezik olyan speciális tulajdonságokkal, amelyeket csata közben bevethetünk. Ilyen például a messzebbre lövés, vagy a hajó sérüléseinek javítása, gyorsabb mozgás. Ezeket kapitány módban aktiválhatjuk – bizonyos tulajdonságok használatakor nem aktiválható más, de néhánynál több is működik egyszerre –, és ilyenkor egy rövid idő után aktiválódik is a bónusz. Ezt az eltelt "bizonyos" időt hívják bemelegítésnek. Aztán a bónusz addig tartja a hatását, amíg az aktiválást követően ki nem "hűl", aztán újra aktiválnunk kell. Természetesen egy kemény csata közben, az ember elfelejti ezeket nyomogatni, ezzel nehezítve a bónuszok hatásfokát, ami játékos színt visz a harcba.

Ha kicsit csalódottnak tűnik a cikk, az nem a véletlen műve, hiszen többet vártam ettől a játéktól. Érdekes módon – persze gyengébb grafikával – voltak már sokkal jobb játékok is a témában évekkel ezelőtt, mint például az Age of Sails. Még szerencse, hogy az East India Companybe belekerült a kapitány mód, ami kicsit realisztikusabbá teszi a játékmenetet. Jó az is, hogy szabadon váltogathatunk az RTS és a kapitányi mód között, hiszen az éppen nem irányított vitorlásoknak RTS parancsokat is adhatunk, és így nyugodtabban bíbelődhetünk kedvenc hajónkkal. Persze nem lenne okos dolog végleges következtetést levonni egy olyan tesztpéldány alapján, amelyben még csak a játék egyes részei voltak benne, de mivel az egyik fő alkotóelemét jelentik a játéknak a kipróbált tengeri csaták, több is elvárható lett volna tőle. Nem mondom, hogy rossz lesz a július végén megjelenő East India Company, csak az elnyúlt fejlesztési idő és korábbi, ennél jobb hasonló játékok után kicsit másra számítottam.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

További képek

  • East India Company
  • East India Company
  • East India Company
  • East India Company
  • East India Company
  • East India Company

East India Company

Platform:

Fejlesztő: Nitro Games

Kiadó: Paradox Entertainment

Megjelenés: 2009. augusztus 7.

Minimális rendszerigény: Athlon 64 2,2 GHz, 1 GB RAM, GeForce 7600/Radeon 2400 vagy jobb, 256 MB memóriával, Windows XP/Vista, 300 MB HDD

Ajánlott konfiguráció: Pentium Core2 Duo 2,2 GHz, 2 GB RAM, GeForce 8800 GT/Radeon 3870 vagy jobb videokártya 512 MB memóriával

» Tovább a játék adatlapjára

Lacko

Lacko
Még ZX Spectrumon kezdte stratégiai játékokkal. Azóta megkedvelte a taktikai FPS-eket, a point'n'click kalandjátékokat, a gazdasági- és társadalomszimulátorokat. Örök Arma-játékos és tartalomfejlesztő.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Rommel
Rommel [140]
Én meg nem tudom irányítani a hajókat benne, valahogy nem érzékeli jobb klikket.
Most teszem fel a logitech drivert, emélem megoldja, ha nem....
Wing
Wing [4597]
hát, úgy tűnik lehet megint elővenni az age of sail 2-t. sajnos most már tényleg minden csak a csilivili grafikáról szól, a játékmenetet ovisoknak tervezik. kár :(
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (3 db)