2007-ben láttak napvilágot az első hírek a Borderlandsről. Mivel már akkor is ígéretes projektnek tűnt, sokan kísértük figyelemmel a fejleményeket. Időközben játék egy elég jelentős grafikai stílusváltáson ment át. Ez elég nagy port kavart, hisz nem mindenkinek jött be az új, rajzfilmszerű, cell-shaded stílus. Az E3-on és a kölni gamescomon azonban újabb információk láttak napvilágot a játékról, az utóbbin pedig egy bemutatón is jelen lehettünk a 2K standján.

A játék stílusa az FPS és az RPG ötvözete lesz, mindennel, ami ehhez hozzátartozik. Azaz XP-t kapunk, szinteket lépünk, inventorynk lesz, amit az ellenfelektől lootolt holmikkal tölthetünk meg, több kaszt közül választhatunk, amelyekkel új skilleket is tanulhatunk. Az akciójátékokhoz pedig többek között annyiban fog hasonlítani, hogy nincs RPG-szerű módon dobókocka: ahova célzunk, ott találjuk el a célpontot, ahelyett, hogy a szerencse döntene.
Négyféle karakterosztály közül választhatunk majd: lesz zsoldos, mesterlövész, tank és egyfajta mágus. A skill treejükkel 3-3 irányba történik specializációjuk, a zsoldos például választhat még orvosi vagy támogatói szerepet is magának. Járművek is karakterünk rendelkezésére állnak majd, és ha többen játszunk, egyikünk vezethet, miközben a másik lő, és akár menet közben is helyet lehet cserélni.

Több mint 150 féle ellenségre lövöldözhetünk majd, amelyeknek lesz alap-, illetve boss verziója is – őket jelen esetben badasseknek hívják. Az ellenfelek változatosságát tovább fokozza majd néhány véletlenszerűen generált képességük, vagyis két egyformának látszó szörny különböző stílusban fog ránktámadni. De a környezetben is sok lesz a véletlenszerűség: maga a pálya természetesen épített lesz, de a mobok és bunkereik, egyéb építményeik véletlenszerű helyeken jelennek majd meg. Hasonlóan random generálódnak majd a legyilkolt ellenfelektől begyűjthető lootok is.
Fegyverek terén soha nem látott változatosságot ígérnek: a rendelkezésre álló komponensekből, anyagokból, lőszertípusokból egy erre a célra írt program kombinálta össze a játék ötszázezer (!) féle fegyverét, amihez jön még a későbbi szakaszokban további 150000 idegen technológián alapuló variáció is. A karaktereinket párhuzamosan fejleszthetjük egy- és többjátékos módban, az utóbbit lehet majd online és osztott képernyőn is játszani. A multiplayer aspektusra amúgy is nagy figyelmet fordítanak a Gearbox munkatársai, kooperatív többszemélyes játék során bármikor csatlakozhatunk barátainkhoz, vagy kiléphetünk a játékból. De lesznek arénaharcok is, 1-1, 1-2 vagy 2-2 elleni küzdelmekhez tervezett helyszínekkel, valamint hagyományos deathmatch csatákkal is.

A kerettörténet szerint a távoli jövőben éppen elkezdtük a világűrt meghódítani, újabb bolygókat gyarmatosítani. Idegen életformákkal csak elvétve találkoztunk, azok is csak különféle növények és primitív állatok voltak. Mígnem az egyik bolygón felfedeztük egy lezuhant idegen űrhajó roncsait. A rajta talált eszközök – bár sérültek, roncsolódottak voltak – nagyban felgyorsították az emberiség technikai fejlődését. Miután megtudtuk, illetve bizonyítékunk van arra, hogy létezik rajtunk kívül értelmes civilizáció, lázasan kezdtünk a további kutatásokba. Csak apró, összetört alkatrészeket találtunk, amelyek alapjaiban rengették meg a tudományt, biztosan találunk még ilyeneket, ha komolyabban nekiállunk keresni.
És ezzel veszi majd kezdetét az idegen technológiák utáni kincsvadászat idén október végén, miután a játék megérkezik PC-re, PS3-ra és X360-ra.