Másfél hónappal ezelőtt az Andy Velasquezzel készített interjúból már elég sok mindent megtudhattunk a készülő Star Trek MMO-ról, most viszont a zárt béta során lehetőségem nyílt a játék kipróbálására is. Meg kell, hogy mondjam, egyáltalán nem csalódtam benne.
Az elején attól tartottam, hogy már a karakteralkotásnál bele fogok fulladni a bugtengerbe, de meglepő módon nem így lett. Bár a játék még erőteljesen béta fázisban leledzik, a mechanika és a tartalom nagy része már elérhető, és az interjúban egy kicsit sem túlzott Velasquez úr, tényleg fantasztikus élmény.
Már a karakteralkotásnál is mindent testre tudunk szabni, az utolsó szarkalábig beállíthatunk mindent a karakterünkön. Az előre beharangozott "alkosd meg saját fajod" rész is működik, és meglepően sokrétű. Az egyenruhától elkezdve karakterünk testtartásán át egészen a bakancsa színéig mindent mi állíthatunk össze. Háromféle képzettségi irányból választhatunk: Taktikai, Gépész és Tudományos. Attól függően, hogy melyiket választjuk, olyan különleges képességeink lesznek, és különféle extrákat tudunk majd kicsiholni a hajónkból és a tisztjeinkből is.
Alapvetően két oldal lesz a játékban: a Föderáció és a Klingon Birodalom. Attól függően, hogy melyiket választjuk, teljesen eltérő játékélményben lehet részünk. A Föderációs oldal leginkább az epizodikus tartalomra és PvE-re fókuszál, a Klingon oldal pedig igencsak PvP orientált. Hajók tekintetében is bőven lesznek különbségek, ugyanis a Klingon hajók sokkal mozgékonyabbak és van álcázó technológiájuk, a Föderációs hajók viszont sokkal erősebbek és több speckó képességük van. Mindkét félnek megvannak a maga előnyei, hátrányai és csak az adott oldalra jellemző képességei. A választás nem lesz egyszerű.
A tutorial küldetés keretében megtanítanak minket mozogni, lövöldözni és természetesen űrhajót vezetni, amit az oktató rész végeztével meg is kapunk örökbe, a későbbiekben pedig mindenféle jóval fejleszthetjük csillaghajónkat, hogy minél ütőképesebb és erősebb legyen. Hajókból három szint van, így a rangunknak megfelelően egyre erősebb hajókat kapunk, például a kezdő űrhajónk egy parányi Miranda osztályú hajó, de mondjuk parancsnokként vagy admirálisként már akár Intrepidünk vagy Soverignünk is lehet. Természetesen vezethetjük majd az összes híres föderációs hajóosztályt, mint a Deep Space 9-ból ismert Defiant, a hosszú utazásokhoz az Intrepid (USS Voyager), és persze mindenki kedvencét, az Enterprise-t sem hagyhatjuk ki (Galaxy osztály). Hajóinkat teljesen testre is szabhatjuk, akár több osztály tartozékaiból is összeállíthatjuk a nekünk tetszőt, a gondolákat, a "csészealjat", a hajótestet és a pilonokat mind mi választhatjuk ki, és még szépen le is festhetjük az égi ladikot. De persze nemcsak optikailag tuningolhatunk, hanem a különböző fegyverektől és hajtóművektől kezdve a deflektorig és különböző konzolokig is mindent mi pakolhatunk a hajóra, ízlésünk és taktikánk szerint.
Az űrbéli harc pörgős és nagyon szórakoztató, rengeteg taktikázási lehetőséggel. A hajónk energiáját – amolyan Bridge Commander szerűen – eloszthatjuk a különböző rendszerek között, így például erősíthetjük a fegyvereinket vagy a hajtóműveket, persze a többi rendszer rovására. A hajónk négy oldalára elosztott pajzs, a tisztjeink és hajónk által adott speciális képességek csak tovább növelik a taktikai készletet és a szórakoztatási faktort. Nagyon tetszik! De az ellenfeleket sem most tépték ám a falvédőről, elég kemény kihívást tud okozni még a legkisebb csata is. Összehangolják a támadásaikat, ránk rontanak, visszavonulnak és persze ők is használják a speckó képességeiket ellenünk, amelyek elég durva meglepetést tudnak okozni, ha például az egyik elkap egy vonósugárral a másik meg telibe soroz egy nagy adag torpedóval. Igen hangulatos és szórakoztató.
A "szárazföldi" harcok sem kevésbé élvezetesek. A karakterünket és tisztjeinket, mint a hajónkat is, felszerelhetjük mindenféle földi (és nem földi) jóval, páncélzattal, pajzzsal és persze fegyverek tömkelegéből válogathatunk. A hajón kívüli küldetések szintén érdekesek. Leszállhatunk bolygók felszínére, más hajókra és űrállomásokra is, hogy felvegyük a harcot a galád ellenséggel. A földi ellenfeleinket sem ejtették a fejükre, ők is elég nagy kihívást tudnak okozni.
Mindezt pedig nyakon öntötték egy jó adag sztorival, amit epizódok és külön küldetések formájában kapunk. Az epizodikus tartalom tulajdonképpen összetett küldetéseket takar, amelyben vegyesen van űrbéli és szárazföldi csata, nyomozás, diplomácia és megannyi érdekes játékelem. A hosszuk változó, a 10-20 percestől egészen a többórás epizódokig, persze az időtartam változhat az ügyességünktől, a harcok hosszától függően, és persze attól is, hogy egyedül vágunk neki vagy csapatosan. A történetek és a körítés egész jóra sikerült, hihető, követhető és érdekes, ami egy MMO-nál nem kis fegyvertény, ahol általában mindenki csak felveszi a küldetést, átküzdi magát rajta és leadja, mit sem törődve a történettel.
Persze nem lehet egy játék MMO PvP nélkül, és a Star Trek Online itt is erősít. Különböző pályákon csatázhatunk a többi játékossal, az űrben és a szárazföldön egyaránt. Itt jönnek ki igazán a taktikai képességek, és hogy ki mennyire tudja használni a saját karakterét/hajóját és annak adottságait. A sima harctól kezdve a területfoglaláson át mindenféle játékmód jelen van PvP-ben, ami biztos nem válik egyhamar unalmassá. Persze nemcsak a többi játékossal nem csak harcolhatunk, hanem össze is állhatunk velük csapatba. Az epizódok és küldetések fényévekkel hangulatosabbak, ha többen vágunk neki. Bizonyos képességeket direkt csapatmunkára terveztek, erősíteni, védeni és támogatni csapatunk többi tagját, nem is beszélve a közös játék élményéről.
A beharangozott Genesis rendszert még nem sikerült kipróbálnom, mert egyelőre nem igazán működik, de a tervek szerint az Open Beta folyamán azt is beüzemelik majd, így szinte végtelen játékélménnyel gazdagodik majd az STO. Így sem kicsi már univerzum, hatalmas távolságok és rengeteg rendszer van már bent a tartalmak között, aminek csak egy apró szeletét sikerül eddig megnéznem, de bizton állíthatom, hogy jó úton halad a fejlesztés. Egy szó mint száz, eddig nagyon ígéretesnek látszik a Star Trek Online, reméljük, hogy a bugokat és az egyensúlybeli problémákat sikerül orvosolniuk a nyitásra, és tényleg egy olyan MMO-t kaphatunk kézhez, amely méltó a Star Trek névre.