A kütyü rovat színesítése céljából úgy gondoltam, ideje lenne egy navigációs berendezést is bemutatni, így nemrég éltem a lehetőséggel, és kölcsönkaptam tesztre a Mio cég egy új termékét, a Moov S605-öt. Kb. 1 hetet állomásozott nálam a készülék, ezen időszak tapasztalatait osztanám most meg röviden.
Az első, ami szembe tűnik, hogy jó nagy kijelzőt szereltek a Moovba: 5 hüvelykes (12,7 centis) képátlójú, 16:9 oldalarányú LCD található benne, 480*272 pixeles felbontással. Természetesen érintőképernyőről van szó, így külön kezelőszerv nem sok van: kettő nyomógomb a kijelzőtől balra és egy bekapcsoló csúszka fent. Ez utóbbi kicsit furcsa megoldású, ugyanis középső állásból két irányba tolható, az egyik a bekapcsolás, a másik pedig a reset – és előfordult, hogy kikapcsoláskor túlcsúszott a reset irányába, igaz, ha ezt gyorsan orvosoltam, nem történt baj. Az antenna beépítve található, nem kell kihajtanunk semmit a használatához. A design a manapság divatos megoldásokat kombinálja: a kijelző körül fényes fekete – tükröződő és ujjlenyomatokat gyűjtő – rész kapott helyet, míg a hátlap ezüst színű.
Az autó szélvédőjére tapadókorongos kar segítségével szerelhetjük fel a Mio Moovot, ahogy a legtöbb hasonló berendezést. Igen masszívan tartotta a készüléket, egyetlen dolgot sajnáltam csak, hogy a szivargyújtós töltő csatlakozóját közvetlenül a kütyühöz kellett kapcsolni. Egy Garmin eszközt használok évek óta, annál a kábel a tartóba csatlakozik, így nem kell minden egyes levételekor kihúzni a drótot (márpedig az ember nem nagyon meri ugye az autóban hagyni itthon az utcán a navigációs eszközét...). Amúgy microUSB csatlakozás található rajta, ezen keresztül tölthetjük az autóban és otthon számítógépünkön is, és az adatátvitel is ezen keresztül történik. Még egy audio-video bemenetet is találunk a Moovon, amihez kábelt nem kapunk, de elvben például DVD lejátszót vagy tolatókamera képét kapcsolhatjuk rá a kijelzőre. A 2 GB belső memória SD/MMC kártyával bővíthető tovább. Alapból 44 európai ország térképét kapjuk vele, 1 éven belüli két frissítéssel. (Emellett 12 hónapos traffipax-adatbázis frissítés is jár hozzá.)
Míg régebben a Mio az iGo szoftvert használta készülékeiben, pár évvel ezelőtt áttért saját szoftverére, és azóta azzal szereli fel a Moovokat. A felhasználói interfészt kétféle módon használhatjuk: az egyik esetben gombokat jelenít meg a kijelzőn a készülék, a másiknál pedig a mai okostelefonokban elterjedt, képernyőn végighúzott ujjunkkal gördítős megoldást használhatjuk. Nekem az utóbbi tűnt szimpatikusnak, de ez személyes preferencia kérdése. A célpont megadásakor a cím beírása számomra kicsit macerásnak bizonyult, egyetlen mezőbe kellett az egész címet beírni, várossal, utcával, házszámmal. Sokkal jobban tetszett ennél az iGo többmezős megoldása (amely ráadásul megtartotta a korábbi szövegeket, így a várost nem kellett újra meg újra beírni, ha Budapesten belül maradtam), de a Garmin képernyőről képernyőre vivő módszere is logikusabb. A szövegbevitelhez qwerty kiosztású virtuális billentyűzet jelenik meg a kijelzőn.
A térkép-megjelenítés 2D és 3D módban is történhet, és választhatjuk a nevezetességek 3D objektumokként történő megjelenítését is. Navigációkor többféle hang közül választhatunk, magyarból háromféle volt: a normál női és férfi hangok mellett egy plusz női hangváltozatot is kaptunk, amely a "fordulj jobbra" és hasonló mondatok után még azt is hozzátette, hogy milyen utcanevet kell keresnünk (igaz, az "utca" szó helyett valami fura hangkombinációt adott ki magából a készülék). Ha eltértem a kijelölt útvonaltól, igen hamar rájött erre a készülék, és újratervezte az egészet. Amúgy többször tapasztaltam, hogy az érkezési időpontot kicsit inkább fölébecsülte a navigációs készülék a ténylegesnél, legalábbis ha kisebb, kevésbé forgalmasnak vélt kerülőutakat választottam a kijelölt út helyett, egy-két alkalommal hamarabb értem haza, mint amit a Moov számított.
A navigációs szoftver a telepített traffipaxokra és az utakon érvényben lévő sebességkorlátozásokra is figyelmeztethet (ha ki nem kapcsoljuk ezt). Az utóbbi funkciónál jobb lett volna, ha legalább valami százalékos érték is megadható lenne, mert igen zavaró volt az 50-es tábla melletti 51-52 km/h-s tempónál a folyamatos csipogása (emiatt kapcsoltam végül ki). Illetve az is fura volt, hogy a Hungária körúton 30-as korlátozást jelzett valami okból. Az S605-be amúgy TMC funkció is került, amely a közlekedési információkat gyűjti és ezzel segít a dugók elkerülésében. (Jelenleg a Magyar Rádió küldi az éterbe ingyenesen ezeket az adatokat.)
Bár sok telefonban található már navigációs megoldás, én úgy vagyok vele, hogy jobb szeretek általában mindenre külön berendezést használni. Úgy érzem ugyanis, hogy amit elsődlegesen navigációra terveznek, az fogja legjobban biztosítani ezt a funkciót. Persze lehet, hogy régimódi vagyok, meg tény, hogy így egy csomó kütyüt cipelhetek mindig magammal, de ugyanakkor az se fenyeget, hogy ha elromlik a berendezés, akkor egyszerre vagyok minden nélkül. Navigációs célra megfelelőnek bizonyult a Mio Moov S605, bár igazából a szoftverével nem voltam teljes mértékben kibékülve, a jól megszokott Garmin és a korábban próbált iGo után számos ponton éreztem úgy, hogy a konkurens megoldások valamivel jobban használhatóak. Az S605-ös készülék szeptemberben került a boltokba, ajánlott bruttó végfelhasználói ára 54900 Ft, a gyártó 12 hónapos jótállást vállal rá.