A Killzone sorozat körülbelül azt jelenti a PlayStation tulajdonosoknak, mint a Halo a Xbox-szal rendelkezőknek. Bár a Halo széria több epizódot – és talán jóval nagyobb sikert – tudhat magáénak, a Guerrilla Games által fejlesztett Killzone eddigi részei is egy kimagasló FPS szériát alkotnak. A két évvel ezelőtt megjelent remek második részt pontosan ott folytatja a harmadik epizód, ahol abbamaradt.
A Helghast Birodalom fővárosában kapjuk meg az irányítást Tomas "Sev" Sevchenko bőrében, forrófejű társunk, Rico Velasquez oldalán. A Helghast diktátor, Visari halálával polgárháborús helyzet robbant ki, így egyetlen célunk, hogy a megmaradt ISA erőkkel együtt élve hazajussunk az ellenséges területről. A történetre ezúttal nagyobb hangsúlyt fektettek a fejlesztők, még külsős írót is bevontak. Ennek megfelelően sok és hosszú átvezetőt kapunk, amelyek azonban engem nem kápráztattak el túlságosan a gyönyörű grafikától eltekintve. Rengeteg mozi ugyanis a Helghast felsővezetés mesterkedéseire fókuszál, amelyeket elég sztereotip karakterek népesítenek be és hosszú távon unalmasak. Hiába Malcolm McDowell hangján szólal meg Jorhan Stahl és Ray Winstone-én Orlock Admirális. Továbbá a sztori alakulása sokszor nem követhető túl könnyen, valamint elég közhelyes megoldásokat alkalmaz.
A játékmenet azonban továbbra is magával ragadó, ahogy fedezékről fedezékre haladva tisztítjuk meg a terepet a Helghast katonáktól. A Killzone legjellegzetesebb tulajdonsága a hideg, komor színek és sötét hangulat mellett a lomhább, nehézkesebb fegyverkezelés és célzás volt. Éreztük a gyilkoló eszközök súlyát, ahogy a tesztoszteron fűtötte katonánkkal osztottuk a halált a véres csatamezőn. Ezúttal kicsit gyorsabbá, a többi FPS-hez hasonlóbbá vált a fegyverkezelés, de szerencsére még mindig érezni, hogy nem műanyag puskákkal rohangálunk a játéktéren.
Ahol még jelentős változás történt az előző részhez képest, az a változatos pályaszerkesztés. Míg a Killzone 2-ben végig háborús övezetté vált városi utcákon és épületbelsőkben kommandóztunk, ezúttal szinte állandóan új környezet és játéklehetőségek vesznek körül. A játék eleje a megszokott terepen zajlik, de ezt is megfűszerezték mesterlövészpuskás lövöldözéssel és izgalmas járműves részekkel. Aztán egy sejtelmes dzsungelben lopakodunk, ahol bőven kipróbálhatjuk a hangsúlyosabbá vált közelharcot és brutális kivégzéseket. A Helghast katonákhoz közel kerülve ugyanis látványos késszúrásokkal küldhetjük át őket a másvilágra. Egy jeges, fagyos terepen folytatódik a történet, ahol jetpacket is fogunk használni. Ezen berendezés bár nem tesz lehetővé teljesen szabad repkedést, jóval nagyobb távolságokat tudunk áthidalni vele. A történet további részében sem fogunk unatkozni, mindig történik valami, és sokszor fogunk különböző járművekbe pattanni, amely tovább színesíti az amúgy is izgalmas gyalogos mészárlásokat.
A sztori nagy részében nem egyedül irtjuk a Helghast erőket: az ISA közkatonák mellett Rico szinte mindig fedez minket, és több ízben menti meg az irhánkat a kiváló MI-nek köszönhetően. Amint fűbe harapunk egy bekapott sorozatnál, még fel is támaszt minket, ha éppen a közelben tartózkodik. Azért sajnos párszor előfordul, hogy mellettünk guggolva elfelejt feléleszteni, és hagyja, hogy lassan agonizálva eltávozzunk az élők sorából. A Helghast katonák mesterséges intelligenciája is kiváló: fedezéket keresnek, bekerítenek, jól irányzott gránátokkal füstölnek ki búvóhelyünkről.
A felvehető fegyverek terén kellemes választékot találunk: az előző részből ismerős géppuska, lángszóró, robbanó szögbelövő, mesterlövészpuska és rakétavető ismét hasznos társaink lesznek. Továbbá olyan többfunkciós új csúzlikat is kapunk, mint a sok kis rakétát lövő WASP és az ellenfeleket elbomlasztó energiagömböt lövő Arc Cannon. A játékidő mondjuk lehetne hosszabb, de végig izgalmas, fordulatos 6-7 órában lesz részünk a sztori mód végigjátszása alatt.
A Killzone 3-ban végre kapunk co-op támogatást, de sajnos csak osztott képernyőn, offline módban irthatjuk a Helghast katonákat a mellettünk csücsülő haverral. Persze így is jól el lehet játszani, de reméljük a Killzone 4-be már kerülni fog online co-op.
A játék kompetitív multiplayer része határozottan erősre sikerült. Itt nincsenek a játékmenetet megakasztó hosszas átvezetők, csak adrenalin-pumpáló lövöldözés. A pályák remekül kialakítottak, okos a 8 multiplayer térkép pályatervezése. Némelyikükön mechekbe és jetpackbe is bújhatunk, ezzel színesítve az ellenfelek likvidálásának lehetőségeit.
Három játékmódot indíthatunk el: a Guerrilla Warfare egy maximum 16 fős egyszerű team death match, a Warzone a Killzone 2-ből ismerős, küldetésalapú mód, az Operations pedig egy új, báziselfoglalós móka. Az ellenfél bázisának megsemmisítéséig több feladat lépcsőn keresztül vezet az út, amelyek közben még rövid átvezetőket is kapunk a legsikeresebben teljesítő játékos főszereplésével. Van még egy Botzone nevű mód is, ahol az MI irányította botok ellen gyakorolhatunk bemelegítésként.
Természetesen a trendeknek megfelelően a karakterfejlesztés is jelen van a multiban. Öt különböző osztályból választhatunk (Marksman, Engineer, Field Medic, Tactician, Infiltrator), amelyek mindegyikének megvannak a speciális tulajdonságai és fegyverei. A fejlődésnél kapott pontokat ezen osztályokhoz tartozó specifikus fegyverek elérésére és karakterosztály független képességekre (pl. csendes léptek, erősebb páncél) használhatjuk fel.
Amiről még csak érintőlegesen esett szó, az a szemkápráztatóan csodás grafikai megvalósítás. Aprólékos részletességgel tárul szemünk elé a játéktér, és ugyan Killzone szokásokhoz híven alapvetően hideg, fakó színekkel találkozunk, a kidolgozottság és a remekbeszabott robbanás, tűz, füst és egyéb látványeffektek tökéletesen közvetítik az elkeseredett, hősies harcok hangulatát. Aki rendelkezik 3D tévével, még lélegzetelállítóbb látvánnyal játszhat, hiszen ilyen támogatást is kapott a Killzone 3.
Az irányítás abszolút kézre áll, sőt nem csak kontrollerrel lehet osztani az ólmot, hanem a Playstation Move-val is hajszálpontosan tudjuk adni a fejlövéseket. Megfelelő kalibrálás után tényleg hamar bele lehet jönni, így a sztori módban mindenképpen plusz élménnyel ajándékozza meg a felhasználókat a Sony "varázspálcája".
A hangok, zenék kimagaslóak, a fegyverek ropogása és a robbanások robaja mellett a szinkronhangok is kiválóak, többek között a korábban már említett ismert színészeknek köszönhetően.
A Guerrilla Games munkatársai átugrották a Killzone 2 által magasra tett lécet, és megalkották az eddigi legjobb PS3-exkluzív FPS-t. Azért néhány apróbb hiba és az elég unalmas, érdektelen átvezetőket tartalmazó történet árnyalja az összképet, de remélhetőleg a következő részben ezeken is javítanak a holland fejlesztők. Aki kicsit is vonzódik az FPS játékokhoz, és rendelkezik PS3-mal, annak kötelező vétel a Killzone 3!