25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Film

Halálos iramban 5 - Fast Five [film]

Látvány terén a maximumot hozza a Fast & Furious sorozat ötödik része.

Írta: Factory

Voltak pontok, pillanatok a moziba járós, filmeket nézős „pályafutásom” alatt, amikor menthetetlenül még jobban beleszerettem ebbe az egészbe. Vannak – de sajnos főleg inkább voltak – filmek, amiken éreztem, hogy a nyilvánvaló profithajszolás mellett azért kaptak egy olyan tartalmat is, aminek a sikerességében a készítők nem lehettek biztosak. Új, talán saját recept szerint dolgoztak, belecsempésztek valamit a sztoriba, ami szerintük kell oda. Ilyen volt például örök kedvencem, John McClane figurája, aki az első sérülékeny, sebezhető, bujkáló akcióhősnek számít a nagyvásznon, legalábbis a Kommandó-Rambó vonalhoz képest. Vagy ilyen – majd' másfél évtizeddel később – Rob Cohen autós mozija, a The Fast and the Furious (Halálos iramban) is, ahol egy – a vásznon addig alig vagy egyáltalán nem látott – underground szubkultúrába kapunk betekintést... tudjátok: gyors autók, szexi csajok, izmos pasik, és... nem, ennyi. Legalábbis a közönség szerint. Pedig dehogy! Ha egy filmet pusztán teleszórnánk ezekkel az elemekkel, akkor az kb. ugyanúgy a kukában végezné, mint pl. a Vas című motoros förmedvény, így aztán tovább kell keresni a megoldást, de segítek: a Halálos iramban a karakterek és a közöttük felvázolt viszonyrendszer miatt erős. Autók helyett betyárbecsületről szól, az izmos fiúk, szexi lányok pedig egy családot alkotnak, amit komoly veszély fenyeget, belülről. Ettől pedig megváltozik a leányzó fekvése, a néző azonosul, morálisan állást foglal, és máris könnyebben átérzi, ahogy a nitró belepréseli az ülésbe.

Halálos iramban 5 - Fast Five [film]

Kötelező kritikai elem továbbá a gyenge színészi játék emlegetése, ami legalább annyira ordas baromság, mint az Űrgammák. Vin Dieselnek nem kell semmi, ő elég, ha jelen van. Pont. Illetve aki ellenvet, az buzi. Paul Walkernek már játszania kell, de neki szerepe szerint is, azonban ez sem okoz neki semmiféle problémát: ő a megtestesült "buster" (zöldfülű), aki tulajdonképpen át sem alakul a film alatt, holott ez szinte kötelező lenne. Már úgy kapjuk kézhez, hogy megcsapta a benzingőz, érezzük rajta, hogy nem az, aki lenni szeretne, nehéz eldönteni, hogy mikor játszik: amikor az autó alá fekszenek Dommal, vagy amikor leadja a jelentést a főnökénél... A két főszereplő konfliktusa behúzza a nézőt, a softcore alvilág lenyűgözi, a száguldás pedig az ülésben tartja. És tényleg: a szövegkönyv nincs túlcizellálva, ahogy a színészi játék sem... de elnézem néhány autószerelőből kinőtt utcai gyorshajtónak, hogy nem idéznek minden második jelenetben Freudtól.
Persze mindezekkel együtt is egy szórakoztatásra gyúró látványmoziról beszélünk, de szerettem volna tisztázni: a jobbik fajtából. Azonban...

...azonban mindez csak az első részre igaz: ezt követte két olyan folytatás, amikről jobb lenne megfeledkezni, több okból is. Egyrészt a franchise mostanra csak a 3. részénél tartana, másrészt olyan szintű minőségzuhanás következett be rögtön a második résszel, ami után csak úgy tudott felállni a széria ebből a K.O. közeli balhorogból, hogy szinte tudomást sem vesz (F4) vagy maximálisan profitál (F5) az „előzményekből”. Minden – az imént felsorolt és a kritikusok által a szériára vert – negatívum ott tombol ezekben a részekben: határtalanul felszínes, agyatlan és tartalmatlan vergődés mindkettő, olyan erőltetett lazasággal megfejelve, hogy ez a mondat, amit most olvasol, az utolsó, amit rájuk vesztegetek.

Halálos iramban 5 - Fast Five [film]

Fast and Furious. Halálos iram. Ez a negyedik rész, az elhagyott névelők utalnak arra, hogy valójában most látod a folytatást, ez az epizód viszi tovább a sztorit, és ennek megfelelően újra összeverődik az első rész stábjának nagy része is, méghozzá egy bosszúmozira. Dom szerelme, Letty halott. Igen, ez spoiler, de ha olyan hülye vagy, hogy egy sorozat ötödik részének kritikáját olvasod úgy, hogy nem láttad a negyediket, magadra vess. Szóval Lettyt kiírják a sztoriból, Dom ennek nem örül, és persze a forgatókönyvíró helyett végigveri a fél világot, ami a nézőnek maga a Kánaán. Itt már Justin Lin a rendező, és kegyetlenül érti a dolgát, blockbusterhez mérten komoly – főleg érzelmi – tartalommal tölti meg a filmet, de amiben igazán nagy, az a ritmusérzék. Szerintem 3 órás filmet is rendezhetne, olyan szinten jól bánik az ütemmel, minden jelenet pontosan addig tart, ameddig szabad neki, így soha nem szakad meg a lendület, de ehhez nem kell mindig robbannia valaminek... Feka szöveget hadaró fehérek vagánykodása helyett már a vérbosszú és a becsület a téma, az akciók stilizáltak, de cserében lélegzetelállítóak, a lezárás pedig folytatás után üvölt.

Amit érdemes tudni, hogy a producer szerepben is feltűnő Vin Diesel rendezte a film eleji tartálykocsi-elkötős akciójelenetet, amit aztán később sem sikerül felülmúlni. Ehhez kapcsolódóan viszont meg kell jegyeznem: rengeteget ront az összképen, hogy – valószínűleg pénzhiány vagy rossz koncepció okán – az akciók jókora része CGI, ami egy autós filmnél komoly szájhúzásra ad okot, karakterek ide, történet oda...

Halálos iramban 5 - Fast Five [film]

Ötödik sebesség.
Ott hagytuk abba, hogy Dominic Torettot 25 év letöltendő szabadságvesztésre ítélik, amit egy rabszállítóban kezd meg, de persze feltűnnek a kollégák, és... stáblista. Nos, a Fast Five itt veszi fel a fonalat, mert bizonyára sokakban felmerült a kérdés: vajon hogyan állít meg néhány autó egy száguldó buszt? Könnyedén. A főszereplők Rióba menekülnek, őket üldözni mindenki, akin jelvény van... Egyetlen esélyük, ha megvásárolják a szabadságukat; új életet kezdeni viszont nem olcsó, így nagyobb összeg után néznek. Ahogy a No Country for Old Men szlogenje hirdeti: „2 millió dollár mindig hiányzik valakinek”. Nos, 100 is. Mr. Reyes akkor arc, hogy a rendőrségen tartja a pénzét, amit három ember nem igazán tudna ellopni onnan, így életbe léphet végre, úgy a sztori 1/3-ánál az Ötödik sebesség lényege: kell egy csapat! A korábbi részek meghatározó, vagy csak szimplán karakteres szereplői adják majd Dom tízfős bandáját, ahol mindenkinek meg lesz a szerepe, mint a Ponyvaregény Dögös ötösében: van, aki a technikáért felel, van, aki eltereli a figyelmet, és persze van, aki vezet.

Annak ellenére, hogy a tagokat nyilván a nagy pénz ígérete hozza össze, ami végig össze is tartja őket, az még mindig a betyárbecsület. Vannak ugyan, akik először találkoznak, de mindenki valakinek a haverja, a szálak összefonódnak, a csapatból család lesz, amire a forgatókönyv minden létező módon ráerősít, de nem spoilerezek. A családfő persze Dom marad, szerepe viszont minden jelenettel nehezebbé válik: Reyes emberein túl az FBI is a nyomában van, és persze a legjobb ellen a legjobbat küldik: Hobbs (Dwayne „The Rock” Johnson) – ahogy Brian jellemzi – tényleg „olyan, mint az Ószövetség: vér, golyók és Isten haragja”. Összecsapásuk persze elkerülhetetlen, két ember talán még soha nem feszült egymásnak ekkora erővel a vásznon, az ebből élő Expendables is tanulhatna a jelenetből...

Halálos iramban 5 - Fast Five [film]

A sztoriról ennyit és nem többet, vannak ugyanis fordulatok – még a stáblista alatt is! –, jó ötletek és néhány jelenet, ami simán a szex kategóriába csúszik: nem lehet elmondani, át kell élni. A néhol könnyedre vett hangulat ellenére a film sokszor bekomorodik, ha pedig tettlegességre kerül a sor, elemi erővel rombol és megállíthatatlan. Mindez annyira igaz, hogy a záró – 10 perces – akciójelenet során a mozi közönsége egy emberként fagyott le, az FBI-nál is komolyabb, de mindenképpen fényesebb technikával felszerelt fiatalok is elejtették a telefont egy negyed órára. A trailerben valószínűleg láttad már: Dom és Brian sétálni visznek egy széfet Rio utcáin. Hát nem láttál még semmit, mert amit ebből az ötletből ki lehet hozni, azt Justin Lin kipréseli. Maximális fordulatszámon pörög, gyűrődik a fém, hasad az aszfalt, leírhatatlan.

A Fast & Furious franchise elérte a határait, amennyiben a terjeszkedést a látvány terén értelmezzük. Ezúttal határon még innen voltunk, de még egy ekkora előrelépést, fokozást már lehet, hogy nem bír el a történet. Ezt viszont senki ne tekintse negatívumnak, mert bár visszaolvasva kissé annak tűnik, de félreérthető: a Fast Five kipréselt mindent, ami a csövön kifér, majd feldobta magának a labdát. A stáblista alatt látható jelenet arra utal, hogy egyértelműen folytatódik tovább a történet, a kérdés csak az, mi kerül a középpontba. A család és az összetartozás egy olyan témakör, ami az akciófilmek világával karöltve egy nagyon erős érzelmi kötődést válthat ki a nézőből, emlékezzünk csak a Halálos fegyver negyedik részére, ahol már szinte családtagként köszöntöttük újra a szereplőket, és ők is ezzel a természetességgel „szóltak” a vásznon túlra. Ha Justin Lin – mert ő marad a rendezői székben, ez már szinte biztos – tényleg ráérzett erre, akkor nincs mitől félnünk: van olyan gép, amiben ott az a hatodik sebesség. Csak reménykedhetünk benne, hogy a kereszteződésnél majd jó felé veszi az irányt...
5/5
McCl@ne

Halálos iramban 5 - Fast Five [film]

A cikk tartalmi együttműködő partnerünk, a

Kattints ide, ha tetszett a cikk!

További képek

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!