Az Uncharted széria a PlayStation 3 konzol egyik meghatározó húzóneve, amely már a 2007-es első részével (Drake's Fortune) elnyerte a közönség és a kritikusok elismerését. A 2009-ben érkező második epizód (Among Thieves) erre még rátett egy lapáttal, egy zseniálisan megvalósított TPS játékot ismerhettünk meg benne. Ilyen előzmények után minden PS3 tulajdonos lélegzetvisszafojtva várta az Uncharted 3: Drake's Deception megjelenésének pillanatát, amely végre elérkezett.
Már rögtön az elején leszögezem, hogy a legújabb Uncharted epizód teljes mértékben beteljesítette a felfokozott elvárásokat, a Naughty Dog kaliforniai fejlesztőgárdája megalkotta a PlayStation 3 egyik legjobb játékprogramját. A filmszerű élmény még monumentálisabb, az egyjátékos mód története egyszerűen lebilincselő lett. A sztoriról nem mesélnék sokat, Nathan Drake személyében ismét csodás kincsek után kutatunk lélegzetelállító terepeken. A régi ismerősök közül felbukkan hű mentorunk, Sully, és két csábos hölgyismerősünk, Chloe és Elena. A régről megszeretett karakterek mellett az új arcok is markánsan lettek kidolgozva és a sorozattól megszokott módon a karakterek kommunikációja, beszólásai is életszerűek, humorosak. Többször hangosan nevettem fel a poénokon, főleg Drake és Sully egymást ugrató beszólásai lettek zseniálisak. A remek szereplők mellett a történet is végig fordulatos, gyakorlatilag olyan, mintha egy AAA kategóriás interaktív mozifilmet játszanánk végig. Mindig történik valami, folyamatos akcióban és mozgásban vagyunk és csak kapkodjuk a fejünket a remek megoldásokon. A Londonban kezdődő történetben eljutunk Franciaországba, Szíriába, Jemenbe, menekülünk a lángok martalékává váló ódon kastélyból, himbálózunk a tengeren egy hajóban és a végtelen sivatag homokjában is gázolunk a kiszáradással küszködve.
A változatos helyszínek mellett a játékelemek is példamutatóan lettek kidolgozva. Az ugrálós platformrészek élvezetesek, csak nagyritkán találkozunk frusztráló momentumokkal. Legtöbbször egyből látható, hová kell eljutnunk, az ugrások kivitelezésében pedig segítséget ad, hogy Nate arrafelé nyújtja ki a kezét, amerre majd ugrani fog. A folyamatosan leszakadó, leomló pályaelemek Uncharted jellegzetességek, amelyek még látványosabbá teszik a platform részeket. Igaz ugyan, hogy néha emberfeletti mászási és ugrási manővereket tudunk kivitelezni, de ennyit fel lehet áldozni a realizmus oltárán a játékélményért cserébe.
A másik markáns játékelem a főként lőfegyverekre épülő harc. Itt többször adódtak nehezebb pillanataim, ugyanis az általában bőséges túlerőben támadó ellenfelek nagyon hatásosan tudnak eltenni láb alól. Bekerítenek, gránátokkal szórnak meg és a közelharcban is jeleskednek. A páncélozott katonák különösen nagy fejfájást tudnak okozni, de a pajzs mögül lövöldöző figurák vagy a mesterlövészek és az RPG-vel durrogtató rosszarcúak is okoznak izzasztó perceket. Fegyverekből egyszerre kettő lehet nálunk: egy pisztoly és egy komolyabb tűzerőt képviselő eszköz (pl. gépfegyver, shotgun, RPG). Gránátokat mi is hatásosan dobálhatunk, sőt megfelelő ütemben érkezve az ellenfél által hajított szeretetcsomagot is visszajuttathatjuk feladójának.
A közelharc sokkal hangsúlyosabb lett az Uncharted 3-ban, sok helyen kizárólag ökölharccal tudunk érvényesülni, de ezen kívül is rengetegszer kifizetődő pár parasztlengővel a földre küldeni ellenlábasainkat. A mezei fegyvereseket pár ütéssel ki tudjuk fektetni, a nagyra nőtt melákokkal viszont óvatosabban kell harcolni. Itt a csapás előli elhajlást is sűrűn kell használnunk, nem csak vadul csépelni buci fejüket. A harcok látványosak, Nate a környezeti elemeket is felhasználja a bunyóban, valamint akár leránthatjuk, lelökhetjük az ellenfeleinket a mélybe.
A harmadik, végső játékelem pedig a gondolkodós, logikai feladványok megoldása. Ezek általában nem túl bonyolultak és Nate naplójából, valamint társaink hozzászólásaiból kikövetkeztethetőek. Persze el lehet akadni néhány csavarosabb(nak tűnő) feladványon, de ha sokat szöszmötölünk, a játék még a végső megoldást is felkínálja. Szerintem abszolút pozitív a logikai elemek jelenléte, hiszen csak tovább színesítik az élvezetes és addiktív játékot. Egyedüli negatívumként az egyjátékos részt illetően talán csak a szigorúan lineáris játékmentet lehet felhozni, ugyanis nem térhetünk le a fejlesztők által kiszabott útvonalról, maximum a gyűjtögethető eldugott kincsek után kutatva.
Az Uncharted 3 a körülbelül 10-12 órás, tökéletesen kivitelezett egyjátékos történet mellett remekül kidolgozott multiplayer résszel rendelkezik. A kompetitív és kooperatív módokat egyaránt játszhatjuk online és osztott képernyős megoldással. A kompetitív részben a szokásos Free for All és Team Deathmatch módok mellett megtaláljuk például a mindenféle segítséget nélkülöző Hardcore módot és a kincscipelős (kvázi CTF-nek megfelelő) Plundert. A multiban az egyjátékos módnál gyorsabb, agilisabb játékmenettel találkozunk, nem érdemes annyira fedezék mögött sunyítani, mint inkább folyamatosan rohangálva osztani az ólmot. A kooperatív módok között a Co-op Adventure a legizgalmasabb, ahol maximum két cimboránkkal karöltve kell sztori alapú küldetéseket megoldanunk. Természetesen az ellenfelek hullámait két társunkkal túlélős Co-op Arena és a két egymással szemben álló csapatot kincskereséssel kombináló Co-op Hunter Arena is jó mókák. A tömérdek szórakoztató játékmód sok időre le tud kötni és a szintlépéssel történő fejlődés által megnyitható új fegyverek, fegyverfejlesztések, boosterek és karakterünk kinézetét módosító cuccok tovább ösztönöznek a játékra.
Eddig nem esett még szó a játék grafikájáról, amely egyszerűen szemkápráztatóan gyönyörűre sikerült. Egyértelműen a PlayStation 3 legszebb játékai között van az Uncharted 3. A kiváló tűz- és füsteffektek, az életszerűen animált karakterek, a tűéles textúrák együttesen áll-leejtős látványt garantálnak. Még olyan apróságra is figyeltek a fejlesztők, hogy Nate a falak mellett elhaladva kezével védi magát az ütközéstől. Az irányítás is kiváló, a kameranézeteknél csak nagy ritkán találkozni zavaró beállításokkal. A hangok és szinkronhangok hihetetlenül profik, a színészek együtt élnek a karakterekkel. Természetesen a zenei részben sincs hiba, mindig éppen az adott szituációhoz illő dallamok csendülnek fel. Akinek pedig mindez nem lenne elég, megfelelő televízió birtokában a játékot sztereoszkópikus 3D-ben is élvezheti.
Az Uncharted 3: Drake's Deception a PlayStation 3 egyik csúcsalkotása, egy minden ízében profin és kiváló érzékkel megalkotott játékprogram. Egy tökéletes TPS kaland, amely az első pillanatától fogva rabul ejti a játékost és utána hosszú ideig nem is engedi. A PS3-mal rendelkezőknek kötelező vétel, akinek pedig még nincs otthon a Sony konzoljából, annak érdemes elgondolkodnia a vásárláson.