26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Alan Wake's American Nightmare

Az újabb Alan Wake történet PC-re is megérkezett.

Írta: Creativ3Form

Welcome to my nightmare
Alan Wake horrortörténete nem végződött happy enddel... vagy mégis? Ő maga csapdába esett egyik saját művében, de felesége megmenekült. Vagy lehet, hogy felesége eleve csak Alan Wake agyszüleménye volt? Nem tudta feldolgozni a halálát, és azért találta ki mindazt, amit végigjátszottunk az előző részben? Olyan kérdések ezek, amelyekre nem kaptunk egyértelmű választ, se a The Signal, se a The Writer DLC-ben. Valószínűleg majd csak a második részben tisztázódik Alan Wake életének ezen fejezete, ugyanis az American Nightmare nem egyenes ágú folytatása az első játéknak. Nincs "az előző részben történt" felirat, nem az utolsó DLC zárójelenete után játszódik pár tollvetéssel.

Alan Wake's American Nightmare

Eme kis kitekintésben Alan Wake egy saját maga által írt Night Springs epizódban találja magát, és saját, gonosz alteregójával, Mr. Scratch-csel kell megküzdenie. Szép kis helyzet... Eddig csupán annyi volt a feladata, hogy átírja a saját maga kreált világot, hogy ezzel mentse meg a szeretteit. Ám ezúttal saját alteregójával kell megküzdenie, akit maga irányít, és bár átírni nem tudja a történéseket, ahogy anno azt tette Alan, de a szabályokat lefektette, és ha nem azok szerint járunk el, akkor kezdhetünk mindent elölről. És ezt lehet szó szerint érteni.
A történetben tehát most nincs "mentsük meg a nejünket azzal, hogy átírjuk a történetet" szál, viszont saját életünk annál fontosabb lesz. Természetesen Alan felesége most is szerepet kap, de nem olyan lényeges mozgatórugója ő eme kiruccanásnak, mint volt korábban. Az egész játék három fejezetből áll: Rest Stop, Observatory és Drive-In Theater. Mindháromban össze kell gyűjteni pár dolgot, és ezután azok segítségével meg kell oldani a továbblépéshez szükséges feladatot. De ha csak egyvalamit kihagyunk, vagy egyvalami nem úgy sikerül, ahogy Mr. Scratch eltervezte, akkor bye-bye Alan Wake. Természetesen nem kell rögtön a R.I.P. vésetre gondolni, nem. Csupán addig-addig kell ismételni a három helyszínen a feladatokat, amíg végre össze nem jön minden, és kitörhet a Night Springs epizódból, legyőzve ezzel Mr. Scratch-et. Érdekes és egyedi megoldás, legalábbis én korábban nem találkoztam effélével. Döntse el mindenki maga, hogy mennyire nyerő ötlet így kitolni a játékidőt.

Alan... you... you are not the same
Ahogy az előzetesekből is kiderült, ez a kitekintő epizód, még ha meg is tartotta az Alan Wake nevet, merőben más lesz, mint a korábbi rész. Az irányításba nem nyúltak bele, de a hangulat és maga a játékmenet nem ugyanaz. Búcsút mondhatunk az epizodikus tálalásnak, amikor minden fejezetet egy tipikus sorozatlezáró zenével szakítottak meg, majd jött az Alan Wake kiírás és kezdődött a következő fejezet. Nem, itt az előző részből megismert Night Springs részek kommentárját lehet hallani a fejezetek végén és elején, ami ad némi hangulati pluszt az élményhez, de nem ugyanaz, mint az epizodikus, "previously on Alan Wake" tálalás. Emellett azt a kellemes, Twin Peakses, borongós, borzongós hangulatot is el lehet felejteni, ez ugyanis nem több, mint egy egyszerű arcade akciójáték, amelybe belevittek némi horrorelemet, de aki nem ijed meg a saját árnyékától, azt nem fogják váratlan dolgok érni. Elszomorító a helyzet, tekintve, hogy az előző rész ezen a téren is tudott meglepetéseket okozni.

Alan Wake's American Nightmare

Az arzenál ugyanaz maradt, mint korábban, azaz zseblámpánkat magunk elé tartva tudjuk megszüntetni a ránk támadó lényeket védelmező sötét erőket, majd ha ez megvan, elég pár pontos lövés, és köddé válnak. Itt érdemes megemlíteni, hogy találkozunk pár új ellenséggel is. Rögtön az elején szembe jönnek velünk a jól ismert és szeretett madarak, akik ezúttal nem a hagyományos módon támadnak ránk, hanem testet öltenek és úgy gyilkolnak minket. A fény nem sokat ér ellenük: ahogy a képükbe világítunk, máris visszaalakulnak madárrajjá, és elrepülnek. Ezeket gyors, egymás utáni sorozással lehet elintézni. Van olyan ellen, aki a fény hatására megsokszorozódik, ami ijesztően hangozhat, de minden egyes sokszorozódás után gyengül az ereje, így érdemes kétszer-háromszor megvilágítani, mert akkor elég egy-egy lövés a kinyírásukhoz. A végén pedig kapunk egy háromajtós szekrény méretű, körfűrésszel a kezében rohangáló árnyat, ami eléggé zabálja a lőszert, de lomha, így könnyel el lehet futni előle, és távolról aprítani.
Ám mindezek ellenére nincs nagyon kihívás a harcokban. Annak ellenére, hogy egyik fejezetben se kell olyan nagy és hosszú távokat megtennünk, mint korábban, mégis dupla annyi életfeltöltő lámpafény vagy muníciót rejtő láda található. Sőt, a muníciót jelentő ládák visszatöltődnek. Arrébb fut az ember tíz métert, visszamegy, és voilá, már újra tele van. Nem túl nyerő ötlet, és tekintve, hogy a játéknak csak két nehézségi fokozata van... Fekete pont jár érte.

Dicséretet érdemel, hogy bár nincsenek a játékban olyan nagy távok, mégis sokkal szabadabb kezet kapunk a területek bejárhatóságát illetően. Nincs a "teszek három lépést az erdőbe, és jön a fekete köd" megoldás, vagy a többi, szokásos láthatatlan fal, amivel megakadályozzák a készítők, hogy letérjünk a helyes útról. Persze, kilométerekre itt se lehet elmenni a sivatagba, de mégis, a pálya sokkal szabadabban bejárható. Érdemes is precízen körbenézni, mert jó pár rejtett extra, manuscript vagy az egymásra rakott italosdobozok olyan területen találhatók meg, ahová a játék története alatt nem jutnánk el. És érdemes összeszedni ezeket az extrákat, ugyanis minden fejezetben el vannak szórva különféle ládák, amelyek nagyobb sebzéssel és pontosabb célzással rendelkező fegyvereket rejtenek. Ezeket viszont csak bizonyos manuscript birtokában tudjuk kinyitni. Van olyan, amelyhez csak öt kell, de az igazán izmosabb fegyverekhez már harminc. Szóval tessék nézelődni és összeszedni mindegyiket. Aki esetleg attól fél, hogy majd lassú sétatempóban kell végigjárnia a területet, hogy észrevegye a manuscripteket, azokat megnyugtatom, hogy kis térképünk egy kérdőjellel jelzi, ha a közeledben van egy példány.

Alan Wake's American Nightmare

A rádióműsorok és a TV adások ezúttal se maradhatnak ki. Az előbbiekben nem sok változás van, ugyanaz a recept, mint korábban, ám a tévéműsorokban ezúttal nem a Night Springs epizódok mennek, hanem a gonosz alteregónk, Mr. Scratch hozzánk intézett gúnyos üzeneteit sugározza, amelyben nem győzi hangsúlyozni, hogy mindent, ami kedves és fontos a számunkra, elpusztít majd, és hogy ez mekkora móka is lesz számára. Érdemes ezeket végignézni, mert tartalmaznak jó pár érdekes, néhol sokkoló jelenetet. Az Alan Wake-et alakító Ikka Villi remek munkát végez.
Ami még említést érdemel, az a grafika. Nem lett eget rengető különbség az előző részhez képest, de csinosítottak rajta, és ennek ellenére barátságosabb a gépigénye. Na nem mintha az előzőnek olyan nagy igénye lett volna, remek port lett az is, de itt még javítottak rajta, és úgy gondolom, ez jó előjel a PC-s tábornak a második rész kapcsán.

Maybe later
Milyen is lett az Alan Wake's American Nightmare? Vegyes. Hiába csiszoltak a grafikán, adtak a kezünkbe nagyobb szabadságot és kaptunk pár új fegyvert, valamint ellenséget, nem tudja ugyanazt az élményt nyújtani, mint elődje. A para hangulat teljesen kiveszett, és az epizodikus tálalás kihagyása is elvett a varázsából. Nem beszélve a könnyűségéről. Mellékszálnak remek szórakozást nyújt, de remélem, a második résznél visszatérnek a jól megszokott stílushoz, mert ez bizony nem az a vonal, ami kasszát robbanthat majd a későbbiekben. Érdemes kipróbálni, főleg a rajongóknak, de akik már az előző részben is csalódtak, azok inkább bele se kezdjenek.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

70%
grafika
9
hangok
8
játszhatóság
8
hangulat
7
Pozitívumok
  • Kicsinosított grafika
  • Szabadabban bejárható területek
  • Mr. Scratch karaktere
Negatívumok
  • Semmilyen, nulla sztori
  • Mindennemű kihívást mellőző, egyszerű arcade akciójáték
  • Úgy ahogy van, hiányzik belőle az Alan Wake hangulat és atmoszféra

Alan Wake's American Nightmare

Platform:

Fejlesztő: Remedy Entertainment

Megjelenés:
2012. május 22. PC
n/a: X360

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!