Minden idők legsikeresebb RTS játéka új fordulóponthoz érkezik hamarosan. A háromrészesre tervezett StarCraft II második részében, a Heart of the Swarm nevű epizódban a zerg királynőből újra emberré avanzsált Sarah Kerrigan kalandjait követhetjük majd nyomon. Az egyjátékos kampányra várnunk kell, viszont a zárt multiplayer bétára már bárki jelentkezhet, a szerencsésebbek pedig korai bepillantást nyerhetnek a jövő tavasszal érkező játék újdonságaiba.
Mivel a kampány nem elérhető a bétában, így cikkünkben leginkább csak a multi részről tudunk közelebbi infókkal szolgálni. Habár a szivárgó pletykáknak és a darabokból összerakott történetfoszlányoknak köszönhetően már sejthető, hogy nagyjából miről fog szólni a sztori: a legyőzött Kerrigan maga köré gyűjti a megmaradt zerg túlélőket, és kőkemény bosszúhadjáratra indul a még mindig hatalmon lévő diktátor, Arcturus Mengsk ellen. Természetesen viszontlátjuk majd az előző rész stábját is, köztük Raynort és csapatát, de a rég elfeledettnek hitt Kel-Morian Combine és akár Samir Duran is tiszteletét teheti. További találgatásokba viszont nem szeretnék bocsátkozni, így lássuk inkább, mit is tudunk a sokak által várt multi részről, amelyben jó pár újdonsággal fogunk találkozni.
A terranoknál gyökeres változást nagyon nem fogunk tapasztalni. Ahogy azt Dustin Browder, a játék vezető designere kifejtette, "a terranoknak már így is elég cuccuk van". Sokkal flexibilisebbek, mint a protoss vagy a zerg sereg, így aztán nem akarták ezt a trendet növelni. Ehelyett a már meglévő taktikákat erősítik az új egységek. Ilyen például a Battle Hellion, avagy Hellbat, amely gyakorlatilag egy gombnyomásra kétlábú mechhé alakuló Hellion. Jóval költségesebb, mint simán guruló elődje, de felállva sokkal erősebb, jobban páncélozott és a lángszórója, bár kisebb hatótávú, sokkal szélesebb csóvával és erővel operál. Browder elmondása szerint kifejezetten a korai zealot-rushok és zergling hordák ellen, valamint rámpák védelmére ajánlják. A következő érdekesség a Widow Mine, amely már a sokadik verziójában szerepel a bétában. Először egy brutálisan erős, de késleltetett hatású Spider Mine-szerűség volt, de ezt az ötletet dobták a fejlesztők. Néhány változat után a mostani verzió egészen mást tud. A Widow Mine a felszínen szaladgálva védtelen, viszont beásva valahova láthatatlanná válik, és egy nem éppen rövid élesedési idő után aktiválódik az Unstable Payload nevű skill. Ez az első közelébe kerülő ellenfélre egy brutálisan erős rakétát lő ki, amely igencsak nagy területi sebzéssel is bír. Ezek után viszont 40 másodpercet várni kell az újratöltésre, addig kis aknánk védtelen. Hasonló koncepció volt a Shredder nevű kis droid is, amely a felszínen védtelen, beásva viszont kegyetlenül halálos, radioaktív felhőt eresztve ki maga köré, amelyben folyamatosan sebződnek az ellenséges egységek. Az egyik fejlesztői videóban látható, hogy két egymástól kis távolságra elhelyezett Shredder egy egész csordányi támadó zerglinget zöld trutyivá olvaszt pillanatok alatt. Sajnos a béta során ez az egység is a szemétdombon végezte, ugyanis a játékosok inkább az ellenfél munkásainak módszeres mészárlására használták a Shreddert a fejlesztők által kigondolt területvédelem helyett. A harmadik – még versenyben lévő – egység a Warhound, amely (minő meglepetés) ugyancsak egy kétlábú mech. Ezt kifejezetten mechanikus egységek ellen tervezték. Az automata rakétavető minden ellenséges mechanikus egységre halált zúdít, a többit viszont békén hagyja. Van rajta egy kisebb csúzli, amely más célpontokra is lő, de igen gyenge, így önmagában nem célszerű bevetni.
Az új egységeken kívül változásokon esnek át a meglévők is, mint a Battlecruiser vagy a Reaper. Mint láthatjuk, a fejlesztők a terranok mechanikus/robotikus seregét tuningolják inkább, így míg korábban kénytelenek voltunk emberi csapatokat is a seregünkben tartani, most már kizárólag mechanikus egységekből is ütőképes haderőt tudunk alkotni.
A protossoknál történtek talán a legnagyobb és legérdekesebb változások, és történnek azóta is. Új egységek frontján talán a Mothership Core-t és az Oracle-t érdemes kiemelni. Az utóbbi leginkább a Terran Science Vesselre hajazó lebegő gombóc, különféle képességekkel. Az Entomb skillel ásványmezőket lehetett energiamezővel begubózni, ami lehetetlenné tette a bányászatot. Ezt már korán kivették a játékból, mert így a kristályok folyamatos őrzésre szorultak, ami kegyetlenül lelassította az ásványtermelést még akkor is, ha a gubókat azonnal semlegesítették. Korábban védelmi és láthatatlanná tevő mezőket is használt az Oracle, de ezek is a kukában végezték. A jelenlegi helyzet szerint a Pulsar Beam nevű képességgel energiát használva folyamatosan tud sebezni épületeket, a Time Warp skill lelassítja az ellenséges egységeket a mezőn belül, a Revelation pedig ideiglenes látómezőt ad a célegység/épület körül. A Mothership Core gyakorlatilag egy gyerek anyahajó, amely a nagy verzió töredékébe kerül és hamarabb is elérhető. Megkapta a nagy Mothership Mass Recall képességét, amellyel egységeket tud teleportálni. Ezen kívül kapott egy Photon Overcharge nevű képességet, amelynek segítségével egy Planetary Fortress-szerű löveget tudunk alkotni egy Nexusra, sajnos csak ideiglenesen. Az Envision skillel pedig láthatatlan egységeket fedezhetünk fel a környéken. Később a Mothership Core-ból tudunk nagy Mothershipet csinálni, ami a Mass Recall helyett kapott egy Statis képességet, amivel repülő egységeket tudunk lefagyasztani 20 másodpercre. Ez azért is szükséges, mert a Vortex már csak földi egységekre hat. Említést érdemelhet még a Tempest, amely a legújabb repülő egység a Protoss arzenálban. Leginkább a régi Brood Warból ismert Guardianre hajaz, ugyanis hatalmas lőtávja van (földre és levegőbe egyaránt), viszont viszonylag kis sebzése. A masszív lőtáv miatt viszont alkalmas az ellenséges védelmi vonalak (pl. Siege Tank sor) áttörésére, és rákényszeríti az ellenfelet, hogy jöjjön közelebb :-). A fejlesztők láthatóan inkább a Protoss légierőre gyúrtak rá, ugyanis ez volt a legsebezhetőbb része az oldalnak. Az igen korán elérhető Mothership Core képességei pedig a korai támadásoknál használhatóak, ugyanis így nem kell majd szükségszerűen a halálba küldeni az egységeinket. Ha a vesztünket érezzük, visszaránthatjuk a bandát a bázisra.
A zergeknél is igencsak mozgalmas az élet. Az Ultralist kapott például egy Burrow Charge nevű képességet, amellyel a föld alá bújva előreront, át bármin és bárkin, aki az útjába kerül. Az új egységek itt is úgy változnak ahogy a szél fúj. Innen talán a Swarm Host és a Viper érdemel említést. Az előbbi egy hatalmas, lyukacsos farral megáldott bogár, amely a felszínen elég esetlen, viszont beásva megannyi kisebb Locust keltetőjévé válik. A Locust csapatok hullámokban kelnek ki és megrohamozzák a legközelebb eső ellenséges egységeket. Ahogy a Tempestet, ezt is a beton ellenséges vonalak áttörésére szánják a készítők. A Viper egy friss repülő egység, a Swarm Hosthoz hasonlóan védtelen, viszont van néhány érdekes képessége. Az Abduct nevű skillel egy másik egységet tud igen messziről magához rántani. Ezzel ellenségeket tudunk behúzni zerg csordánk közepébe pépesítés céljából, vagy saját egységeinket tudjuk megmenteni a biztos haláltól. A Blinding Cloud képességgel egy ocsmány ködöt tudunk köpni ellenségeinkre, amelytől 1-re csökken a látó- és lőtávolságuk. Persze ki tudnak sétálni a felhőből, már ha sikerül kitalálniuk :-). A már korábbról ismert Consume képességgel saját egységeinket áldozhatjuk fel némi energiáért cserébe. Az Ocular Parasite képességet is kivették, mivel az Overseer visszakerült a játékba. Folynak még a viták róla, hogy a Lurker maradjon-e vagy ne, esetleg visszatér-e a Brood Warból ismert Defiler vagy Devourer, de még semmi sem biztos. Az információk szerint pedig folyik az ötletelés különféle Nydus Wormok bevezetésén is.
A fentiekből is látszik, hogy nagyon képlékeny még a Heart of Swarm multis felépítése. Amilyen hirtelen bekerülhetnek új egységek vagy képességek, olyan hirtelen ki is szanálhatják őket. A béta során volt egy-két dolog, amit kipróbálni is alig volt alkalmam, máris eltűnt vagy átalakult a legközelebbi patch után. Nagyon messze van még jövő március, addig még tényleg bármi megtörténhet, de örömmel jelenthetem, hogy kőkeményen folyik a StarCraft II: Heart of the Swarm fejlesztése. A leginkább profi játékosokból és szakmabeliekből álló bétás csapatnak köszönhetően pedig a fejlesztők ki tudnak próbálni különböző dolgokat, és a visszajelzések alapján megnézni, mi az, ami valóban működik, és mi az, amin esetleg változtatni kell, ahelyett, hogy élesben kellene kapkodni. Mivel pedig a StarCraft nemcsak egy játék, hanem egy igen neves e-sport is, így az erőviszonyok, az egységek és a képességek precíz belövése nélkülözhetetlen. Konkrét képet sajnos egyelőre nem tudunk adni a játékról, de ahogy közelebb érünk a kiadási dátumhoz, mindenképpen jelentkezünk majd egy frissebb beszámolóval. Addig is, jó várakozást. :-)