26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Amnesia: A Machine for Pigs

Te meddig mennél el, hogy megmentsd gyermekeid életét egy titokzatos, föld alatti gépezettől, amely a legsötétebb rémálmaidnál is hátborzongatóbb?

Írta: GeryG 10 hozzászólás

Számomra különösen kedves a Frictional Games előző játéka, az Amnesia: The Dark Descent, ugyanis a 2010-ben megjelent játékról írt élménybeszámolómmal váltottam meg a jegyem a PC Dome magazin cikkírói közé. Az azóta eltelt években abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy megannyi remek játékról írhattam itt le a véleményem. Végül 2012 februárjában jött a hír, hogy a csapat dolgozik a következő játékán, amely az Amnesia – nem egyenes – folytatása lesz. Ma pedig elérkezett az idő, hogy megosszam veletek élményeimet az Amnesia: A Machine for Pigs kapcsán.

Amnesia: A Machine for Pigs

Az első, amit le kell szögezni a játékkal kapcsolatban, hogy gyakorlatilag semmi köze nincsen az első részhez. A történet 1899-ben játszódik Londonban, főszereplője Oswald Mandus, aki egy vágóhíd és húsfeldolgozó üzem vezetője. A vállalkozás már régen a család birtokában van, ám az utóbbi időben alaposan megromlott a környező lakosok véleménye az üzemről. Mandus a játék elején a szobájában ébred, és hamar rájön, hogy valami nagyon nincsen rendben. Gyermekei nyomtalanul eltűntek, a házat pedig titokzatos rengések teszik próbára. Azonnal a gyerekek kutatására indul, ám telefonhívást kap egy titokzatos idegentől, aki közli, hogy nagy baj van: a csemeték az üzem alatti gigantikus gépezet fogságába estek, és csak mi menthetjük meg őket. Ahogy egyre mélyebbre ereszkedik a komor, baljóslatú alagutak és csarnokok között, lassan rádöbben, hogy valami embertelen zajlik a felszín alatt, amelynek valami köze van a vágóhíd disznóihoz is.
A történet első hallásra kissé bugyutának tűnhet, ám biztosíthatok mindenkit, hogy a játék bizony az első részhez hasonlóan sötét titkokat rejt, a sztori pedig bőven tartogat fordulatokat.

Amnesia: A Machine for Pigs

A játék le sem tagadhatná elődjét, hiszen mind a játékmenet, mind a látványvilág abból építkezik. Kezdve az előbbivel, valójában némi egyszerűsödés tapasztalható, ami igazából nem tett túl jót a játéknak. Míg az első részben fontos szerepe volt a tárgyak mozgatásának, a szekrények és fiókok nyitogatásának, addig ez az elem itt kicsit úgy hat, mint egy motorban felejtett funkció. Most is kinyitogathatjuk a legtöbb asztal fiókjait (a szekrényeket legtöbbször nem, így az azokban bujkálás is a múlté), ám azokban az esetek 90%-ában semmit sem találunk. Nincsen inventorynk sem, így tárgyakat sem kell gyűjtögetnünk, vagy legalábbis csak nagyon ritkán, és akkor is maximum egy-két helyiséggel kell őket arrébb vinnünk. Már lámpásunk olajának pótlásával sem kell vesződnünk, valamint a sötétben való rettegés sem játszik szerepet.
Ezek alapján azt mondhatnánk, hogy gyakorlatilag egyetlen dolgunk van: menni előre és eljutni az egyes szintek végére, ám ez azért korántsem így van. Minden szinten várnak ránk feladványok, amelyek általában bizonyos tárgyak összegyűjtését és megfelelő felhasználását jelentik. Ezek a feladványok szerencsére kellően változatosak.
Természetesen harcrendszer ezúttal sem került a játékba, ám a ránk leselkedő szörnyetegek (róluk részletesebben picit később) száma elég alacsony, kijátszásuk pedig meglepően könnyű. Ezzel együtt az Amnesia első részére jellemző konstans feszültség megmaradt, vagyis rengetegszer azon kapjuk magunkat, hogy egy-egy ajtó kinyitása előtt azon tanakodunk, vajon milyen szörnyűség vár ránk a túloldalán.

Amnesia: A Machine for Pigs

Az állandó izgalomért ismét a hangokkal való szinte tökéletes játék felel, ezt remekül ültették át az új részbe is. Az állandó környezeti neszek ezúttal is a frászt hozzák az emberre (amellett, hogy sokszor ugraszt ki minket a játék a székből a váratlan eseményekkel is), mindig van valami motoszkálás körülöttünk. Ahogy egyre mélyebbre ereszkedünk az üzemben, a hatalmas gépek állandó zúgása is végigkísér minket. Mandus rengeteget beszél magában, hallucinál, hangokat hall. Ha valami szörnyeteg ólálkodik a közelünkben, félelmében zihálni kezd, ami könnyen átragadhat a gyengébb idegzetű játékosokra is. Elvétve találunk fonográfokat (és mindenfelé régi naplóbejegyzéseket) is, amelyekből további részleteket tudhatunk meg a háttértörténetről. A zenék dinamikusan változnak, így egy-egy akciódúsabb (értsd: menekülős) jelenetnél pergőbb ritmusok várnak ránk, míg az általános a baljós, nyugtalanító muzsika.

Amnesia: A Machine for Pigs

Ahogy korábban említettem, a játékmenet mellett a grafika is az első részt idézi, ám e téren sokkal kevesebb az eltérés. Gyakorlatilag azt is mondhatnánk, hogy a látványvilág teljesen megegyezik az elődével, ami jó is és rossz is egyben. Persze a két játék eltérő korszaka miatt teljesen más környezetben mozgunk, de így is sok tárgyat láthatunk viszont az előző játékból. Ez jó, mert az egyedi ódon hangulathoz nagyon sokat ad ez a körítés, érzésem szerint egy csilli-villi DX11-es látványorgiával tálalva közel sem lenne ennyire jó a végeredmény. Így kijelenthető, hogy a kopottas grafika ezúttal hasznosabb, mint a VGA-izzasztó effektparádé. Ugyanakkor tetszik, nem tetszik, ez a látvány már kezd egy picit kevés lenni. A textúrák alacsony felbontásúak, a modellek néhol egészen baltával faragottnak tűnnek. Ám ami számomra a legnagyobb gondot jelentette, az a „disznóemberek” megjelenése. Nem, hogy nem ijesztőek, de számomra inkább viccesnek tűntek, ahogy ott botladoztak körülöttem. Ez pedig sokat rontott az élményen.
Cserébe viszont a helyszíneket egytől egyig remekül kitalálták. A ház, az üres utcák (igen, ezúttal külső helyszínek is vannak), a gyártelep, valamint a templom mind hátborzongatóak és nyomasztóak lettek. A föld alá ereszkedve pedig szinte éreztem a bűzt és a hőséget, ami egy ilyen a helyen terjenghet.

Amnesia: A Machine for Pigs

Egy rövid bekezdés erejéig kitérnék az egyik nagyon fontos dologra, a játék honosítására is. Mivel a történetet a rengeteg naplóbejegyzésből, Mandus kusza hallucinációiból és a telefonbeszélgetésekből ismerhetjük meg, így kimondottan hasznos, hogy mindezt magyar feliratokkal is élvezhetjük. Bár kimondottan jól értek angolul, bizony sokszor beletört volna a bicskám, ha ki kellett volna bogoznom, hogy Mandus éppen miről beszél, így viszont minden világos volt elsőre is (már amennyire egy félőrült beszéde világos lehet).

Amnesia: A Machine for Pigs

Ha összegeznem kell az Amnesia: A Machine for Pigset, azt mondanám, jó folytatást kaptam, de nem tökéleteset. A hangulat nagyon hasonlít az első részhez, de mégis teljesen eltérő történetet, világot és borzongást kapunk. A látvány is hű maradt, ám remélhetőleg egy esetleges harmadik részhez már újítanak majd a fejlesztők. Bár a játékmenet talán túl sokat is egyszerűsödött, ez valójában nem nagyon tűnik fel. A hangok pedig ismét a tökéletesség határát súrolják, ide értve a remek zenei körítést is (az orgonajátéktól minden alkalommal megborzongtam). A Frictional Games – és az őket ezúttal segítő The Chinese Room – még mindig tud horrorjátékot csinálni.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

80%
grafika
7
hangok
9
játszhatóság
8
hangulat
10
Pozitívumok
  • Hamisítatlan Amnesia hangulat
  • Elborult, beteg történet
  • Kiváló hangok és remek zenék felelnek a garantált alsónadrágcseréért
Negatívumok
  • Viszonylag rövid
  • Túlegyszerűsített játékmenet
  • Kissé kopott grafika

További képek

  • Amnesia: A Machine for Pigs
  • Amnesia: A Machine for Pigs
  • Amnesia: A Machine for Pigs
  • Amnesia: A Machine for Pigs
  • Amnesia: A Machine for Pigs
  • Amnesia: A Machine for Pigs

Amnesia: A Machine for Pigs

Platform:

Fejlesztő: The Chinese Room

Kiadó: Frictional Games

Megjelenés: 2013. szeptember 10.

» Tovább a játék adatlapjára

GeryG

GeryG
2010 végén csatlakozott a PC Dome cikkírói csapatához, pár hónappal később pedig már hírszerkesztőként is tevékenykedett. Már több mint 17 ezer írásos anyag fűződik a nevéhez a magazinban, amivel a képzeletbeli dobogó csúcsán áll.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Skorpio90
Skorpio90 [5516]
Na jó, most azért ki kellett lépnem :-(

Nem lett rossz, de azért nagyon hiányolom a gyűjthető tárgyakat. A folyamatos feszültség sem olyan erős, mint az első részben, viszont nagyon aljas dolgokat művel a játék. Most is azért kell szünetet tartanom, mert a folyosón, ahol mentem, a hátam mögül csörömpölést hallottam, olyan volt, mint előtte rengeteg alkalommal, szóval már nem is törődtem vele, csak épp most tényleg hátulról jött a lény :( Nem hiszem, hogy spoiler lenne, de úgy tűnik, hogy itt már rohadtul nem lehet elbújni előle (előlük?), legfeljebb szaladni addig a pontig, ahol már nem tud követni valami akadály miatt. A sztori pedig mérhetetlenül beteg eddig...
Kanduhrka
Kanduhrka [9380]
Kiváncsian várom:) Az első rész nagy kedvencem, minden hibájával együtt. Ami azt illeti, nemrég jelent meg az Outlast, az se tűnik rossznak, de mindenképpen megvárom a magyarítást - még jó hogy ez a játék már alapból így jön ki.
Skorpio90
Skorpio90 [5516]
Nem mondok le róla, mert már elő van töltve :)

Outlast-ot is vártam, de most, hogy megjelent, kicsit várok vele, majd az Amnesia után megveszem. Azt is bár 7 óra alatt végigvittem, legalább egy hét volt összesen :)
Lovi Tommy
Lovi Tommy [8084]
Talán jobb, hogy nem várok kétszerolyan jót, mint az első, mert így lehet nagyobbat fog ütni (mint anno az első, amiről csak annyit mondtak, ha végigtolom, meghívnak pár sörre :D)
GeryG
GeryG [2322]
A feladványok hasonlítanak az első részéhez, többnyire arról szólnak, hogy valami működtetéséhez keresd meg a hiányzó alkatrészt vagy épp indítsd be a kazánokat, ilyesmi.

Hogy mennyire fosatós? Tény, hogy engem az első rész anno sokkal jobban helyretett, de ez valószínűleg annak köszönhető, hogy itt már előre tudtam, mire számítsak. A hangok - főleg a zenék (TEMPLOM, áááááhhh) - nagyon ott vannak most is, és ha éjjel tolod egyedül, lehetőleg fülessel, akkor nem fogsz csalódni. :)
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (10 db)