Sok szeretettel üdvözlöm a kedves olvasókat, Hajdú B. István és Faragó Richárd helyett most kénytelenek lesztek velem, Sityivel beérni. ;) Gondoltátok volna, hogy idén 20 éves az Electronic Arts FIFA sorozata? Az első rész még FIFA International Soccer néven látta meg a napvilágot 1993-ban, és emlékszem rá, hogy ott még izometrikus nézetben lehetett focizni, aztán a FIFA 96 átváltott 3D-be: a Doom-szerű motor (3D környezetben mozgó „lapos” emberkék) elképesztő látványt nyújtott akkoriban, ezt megfelejte az akkori mércével bombasztikus kommentátor – akkoriban már azt hittük, innen csak egy lépés a totális közvetítésszerű élmény. Vetélytársak jöttek (Pro Evolution Soccer), vetélytársak mentek (Sensible Soccer, Actua Soccer), de a FIFA – kis túlzással – örök.
Hogy mennyit jelent ez a sorozat a foci őshazájában, Angliában, jól mutatja, hogy a megjelenése napján megelőzte a GTA V-öt, sőt, azóta is a brit eladási toplista élén van. Az aznapi Metro újság pedig egy külön cikkben foglalkozott a játék hátterével, innen kölcsönzök pár elképesztő statisztikát:
- A FIFA játékok 16 nyelven érhetőek el 51 országban
- Egy átlagos FIFA rajongó minden nap 57 percet játszik a játékkal
- A FIFA Ultimate Team módban egy nap átlagosan 3,4 millió meccset játszanak le
- A FIFA 13-ban tavaly 2,3 milliárd online meccset játszottak le – napi szinten az átlag 6,8 millió volt
- 4,5 milliárd gólt lőttek a FIFA 13-ban, a napi átlag 13,3 millió volt
- A FIFA 14-ben 635 klubcsapat, 33 hivatalosan licenszelt bajnokság, 71 stadion, 55 fajta licencelt labda és 95 fajta cipő van
Persze minden évben előjön, vajon mi változott tavalyhoz képest – és ezt a kérdést egyre nehezebb megválaszolni. A jelenlegi játékgépekből érzésem szerint kihozták, amit lehetett, mert különösebb változást én nem látok az általam tesztelt FIFA 12-höz képest. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy nincs (ez egyszerűen nem igaz), de a változások annyira a mélyen vannak, olykor annyira nüansznyinak tűnő dolgokban keresendőek, hogy némiképp joggal legyinthet rá az átlagos ember: ez csak egy teljes árú DLC... De ne legyünk ennyire igazságtalanok, nézzük, mi változott!
Ami magát a focit illeti, most már sprint közben is tetszőlegesen változtathatunk irányt, nem fogjuk a labdát elhagyni. Az egyes játékosok labdakezelése is változott sprint közben: az ellenfél könnyebben elveheti a labdát a (Mercedes) Sprintertől, mivel ilyenkor – ahogy a valóságban is – messzebbre rúgja a játékszert maga elé a futó játékos (hm… ez most így leírva elég bonyolultan és hülyén hangzik, de játék közben világos lesz, mire gondoltam). Elvileg változás érte a labdafizikát is, de az igazat megvallva én ebből sokat nem éreztem. A FIFA Ultimate Team módban megjelent az egyes játékosok közötti összhang kérdésköre is, most már erre is kiemelt figyelmet kell fordítanunk. Az Egervári Sándor utódjelöltek pedig kitörő örömmel fogadhatják a jó hírt: menedzsermódban immáron nemzetközi szinten végezhetünk játékos-felderítést, és természetesen ezzel jár az is, hogy az átigazolások immáron nemzetközi szinten is zajlanak.
Ami viszont változatlan, az a továbbra is komplex, de kézreálló irányítás – a képességjátékokban be lehet gyakorolni a szükséges mozdulatokat. A meccshangulat szintén nagyon ott van, a magyar kommentár pedig nem rossz ugyan, de azért lehetne még hova fejlődni – kicsit sokat ismétlik magukat a srácok, főleg, ha főként olyan játékosok vannak a pályán, akiknek a nevét „nem tudják” (a humorukról meg inkább nem nyitok vitát, mert ez ízlés kérdése, GeryG-vel ellentétben nekem bejön ;) ).
A grafikát szándékosan a végére hagytam: a jelenlegi konzolokon és a PC változaton gyakorlatilag nem fejlesztettek grafikailag semmit. A konzolok fix hardverjéből adódóan ez érthető, viszont a PC-nél már kevésbé, de erről később. Előbb hadd utaljak vissza az Eurogamer Expón látottakra: egyértelműen látszik, hogy a next-gen Ignite motorra koncentráltak a fejlesztők. Ami látványt a FIFA 14 nyújt PS4-en és X1-en, az tényleg már csak egy apró lépés a valós tévéközvetítéstől (de nem ezt mondtuk a FIFA 96 esetében is? :D ). Egyszerűen élővé tudták tenni a stadiont, hiszen a fű végre látszik (sőt, a rúgásoknál apró fűszálak és -csomók szállnak a cipő nyomán), valós mennyiségű pályamunkás, sajtós és biztonsági álldogál a pálya szélén, a közönség végre nem papírmasé (ennek következtében végre a vágóképeknél őket is mutogatják), végre nem csak két játékos ugorhat fel fejelni, a játékosok közötti testi kontaktus is valósághűbb… Majd meglátjátok megjelenéskor. És itt kanyarodnék vissza a PC kérdésköréhez: ezt miért nem lehet kihozni arra is? A hivatalos indokot, amely szerint túl kevés aktív FIFA játékosnak lenne hozzá elég erős gépe hozzá, én mellébeszélésnek gondolom. Elég a VGChartz.com oldalon rákeresni, melyik platformon mennyit adtak el az egyes FIFA részekből, világosan látszik, hogy PC-re nem igazán sokat – szerintem egyszerűen anyagilag nem éri meg az EA-nek PC-re kihozni az új motort, sajnos. Mert ha hihetünk a cikk elején lévő statisztikáknak, hát fanatizmusból biztos nincs hiány, és szerintem ha valaki nagy rajongója a sorozatnak, hát vagy egy új számítógépbe, vagy egy új konzolba biztos befektetne, ha arra kényszerülne (ezek szerint az új konzol az, ami jobban fekszik a fejlesztőnek/kiadónak). Emellett érdemes ránézni a gépigényre: az ajánlott konfiguráció is ma már viccnek számít, főleg annak tükrében, milyen gépigények szivárognak ki újabban a nagyon várt játékokhoz… ;) Szóval nem tudom elhinni, hogy technikailag akkora akadálya lenne PC-n is megvalósítani a next-gen motort.
A FIFA 14 jubileumi bulija tehát ugyan nem sikerült rosszul, sőt – csak jelenleg már nehéz újat mutatni a mostani vasakon. A jelek szerint a next-gen platform az, ahol képes lesz az igazi megújulásra a sorozat, de a jelenlegi Xbox, PS és PC tulajok sem lehetnek elégedetlenek, hiszen egy remek játékot kaptunk idén is, még ha kissé rókabőr szaga is van a dolognak. Zárásként még annyit hadd említsek meg, hogy a FIFA 14 mobil változata új, gesztus alapú irányítást kapott, maga a játék ingyenes lett – akinek megfelelő telefonja, tabletje van, érdemes kipróbálnia.
A megtisztelő figyelmeteket köszönöm, Sityit olvashattátok, a viszontlátásra, a viszonthallásra!