A State of Decay – ahogy arról nemrég mi is beszámoltunk – mind konzolon, mind asztali gépeken egy remekül eltalált, zombi- és horrorrajongóknak szinte kötelező játék lett, amely remekül ötvözte a The Walking Dead hangulatát a DayZ óriási térképével és a Dead Rising küldetésrendszerével. A fejlesztők blogbejegyzései szerint viszont voltak játékosok, akiknek nem tetszett a játék története, és egy idő után rontotta számukra az élményt, hogy meghatározott karakterekkel kellett találkozniuk, megadott helyszíneket bejárniuk, teljesítményüktől függetlenül életben maradtak, vagy meghaltak egyes karakterek.

Számukra, illetve a sztori többszöri végigjátszására ráunó játékosok számára készült el az első DLC, a Breakdown. A Steamen 5,99 eurós áron elérhető pakk a játék indításakor lehetővé teszi, hogy válasszunk az alapjáték és a DLC között, utóbbi esetén pedig egy sokkal keményebb, történettől teljesen mentes játékot indíthatunk az ismerős Turnbull völgyben. Egyetlen közelharci fegyverrel jelenünk meg a térkép egy random pontján, mindenféle előkészítés nélkül speciális fertőzöttek és hordák tucatjai járják a vidéket, nekünk pedig sem otthonunk, sem felszerelésünk, egyedül az alapjátékból ismerős Lily jelenik meg itt is, aki rádión keresztül tájékoztat minket az elérhető küldetésekről (Zed Hunt, Scavenger, Ally in Trouble stb.) illetve azokról a csapatokról, akik esetleg hajlandóak befogadni minket. A cél, hogy létrehozzunk egy csapatot (ha szerencsénk van, és egy már létezőhöz csatlakozunk be, alapból az is csak 2-3 zöldfülű túlélőből áll), megkeressük a menekvést jelentő lakókocsit, megjavítsuk azt, majd amikor kedvünk tartja, elmeneküljünk a völgyből – ennek időpontját azonban semmi sem sietteti, addig küzdhetünk, gyűjthetjük a túlélőket, költöztethetjük a bázisunkat és irthatjuk a zombikat, ameddig csak akarjuk. Ha elmenekültünk, Lilyvel együtt hat karaktert magunkkal vihetünk, kapunk egy értékelést a teljesítményünkről, majd ismét a völgy egy random pontján találjuk magunkat, ismét felszerelések és otthon nélkül, csak éppen még kevesebb ellátmánnyal, járművel, és még több, még keményebb zombival a környéken, mint az előző menetben.
A Breakdownban nincs előkészítés vagy tutorial szakasz, akár a játék indítása után azonnal belerohanhatsz egy hatalmas hordába vagy egy vérszomjas Feral zombiba. Bázisunkat az első pillanattól kezdve támadják az élőhalottak, és sokkal gyorsabban, könnyebben halhatunk borzalmas halált, mint az alapjátékban. Szintén nehezítés, hogy a karakterek sokkal lassabban fejlődnek, a sztori mód szereplőihez képest pedig mindenki zöldfülű, névtelen túlélő (bár a többszöri végigjátszásokkal újabb és újabb kezdőkaraktereket nyithatunk meg, köztük akár olyan szereplőket is, akik a történet végigjátszása során csak NPC-k voltak, mint például Lawton bírónő). Így aki kihívásra, igazi kemény küzdelemre vágyik, garantáltan megkapja, amit akar, ha pedig valaki sikeresen teljesíti mind a tíz menetet, nos, őszinte elismerésem, mert engem első nekifutásra már az első lakókocsis menekülést követően cafatokra téptek.

Ugyanakkor nem mehetünk el amellett, hogy a Breakdown végső soron egy sandbox mód, a történet hiányában és a jóval kevesebb, sablonosabb karakterek közötti interakció miatt pedig sokkal kevésbé kötődtem a túlélőimhez, mint az alapjátékban. A súlyos, borongós hangulatból elég sokat elvesz a menetekre osztás is, a játék során olyan érzésem volt, mintha egy, a történet végigjátszása után megnyílt bónusz arcade móddal szórakoznék, különösebb tét nélkül. Azt is fontos kiemelnem, hogy a Breakdownban valamilyen oknál fogva sokkal többször futottam bele zavaró bugokba és glitchekbe, előfordult olyan is, hogy a túlélő, akit próbáltam megmenteni és a bázisomra vinni, megakadt egy tereptárgyban, majd valamilyen bizarr és embertelen fúzióval össze is olvadt vele, így teljesíthetetlenné téve a küldetést. A co-op hiánya pedig az alapjátékban is épp elég idegesítő volt, ez az extra nehéz, kötetlen játékstílus viszont egyszerűen üvölt, hogy legalább 2-4 játékos szabadulhasson egyszerre a völgybe – esetleg versenyezzenek a lakókocsi megszerzéséért, vagy egy csapatként vezessenek túlélőket.
A Breakdown így végső soron inkább azoknak a hozzám hasonló fanatikusoknak szól, akik hiába játszották már végig többször a State of Decayt, még mindig több kihívásra, több túlélőre és több legyilkolható zombira vágynak. A fejlesztők időközben még annyit jelentettek be, hogy elkezdték a munkálatokat a második DLC-n is, remélem, az egy kicsit közelebb áll majd az alapjáték színvonalához, mint a végigjátszás után megnyíló free roaming játékmódokhoz.