26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Gran Turismo 6

Minden eddiginél brutálisabb tartalommal érkezett meg az új PS3-as autószimulátor.

Írta: gregmerch 1 hozzászólás

Több mint egyezerkettőszáz autó; 44 valós, 16 városi, 12 túra és 33 saját tervezésű versenypálya; számtalan beállítási és tuningolási lehetőség; hihetetlen méretű adatbázis; a realizmushoz közeli vezetési élmény; remek játékmódok, köztük számos mini-játékkal. Ezt kínálja a PlayStation 3 újabb nagy dobása, a Gran Turismo 6. A Polyphony Digital az elmúlt másfél évtized során szinte kizárólag a világmindenség egyik leggrandiózusabb autósjáték-sorozatának szentelte idejét, amelynek egy morzsányi szerénységet is nélkülöző alcíme nemes egyszerűséggel az „Az igazi vezetés-szimulátor” névre hallgat. A japán fejlesztőcsapat gyakorlatilag új stílust teremtett ’97-es játékával, amelyet azóta sokan próbáltak lekoppintani több-kevesebb sikerrel, de az élvonal egyik legkiemelkedőbb alakja mind a mai napig a Sony legénysége maradt. Debütálása óta a Gran Turismo sorozat minden egyes darabja hatalmas méretű, az előző epizódokat lepipáló tartalommal bírt. Így van ez most, a hatodik rész esetében is, amely az előző, számos kritikával illetett iteráció jó néhány hiányosságát igyekszik kijavítani. Lássuk hát közelebbről a jó öreg „péeshárom” újabb csodáját!

Gran Turismo 6

Aki egy kis kötetlen autózásra, komolyabb tét nélküli versenyzésre vágyik, az rögtön be is pattanhat a volán mögé az Arcade módban. Itt az egyszerű időmérő edzésektől kezdve a drift pályákon át a különböző futamokig szabadon válogathatunk a lehetőségek közül. Amennyiben nincs még saját autónk, a program ajánl fel párat a különböző rendű és rangú versenyszámok követelményének megfelelően, amelyek közül számos izmosabb modell csak igen nagy mennyiségű nyereménypénz begyűjtése után vásárolható meg a játékban, de természetesen a már megszerzett járműveinket is vezethetjük. Minden futamban beállíthatjuk a napszakot, az időjárást, a pálya irányát, az idő múlásának sebességét a valós időhöz képest és számos egyebet. Ilyen formán ez a mód egyszerre alkalmas a programban fellelhető pályák, versenymódok, beállítási és tuningolási opciók, valamint járművek tesztelésére, betanulására, begyakorlására is.

Az itt szerzett tudás birtokában bátran vághatunk bele a Karrier módba, amely most is a vasárnapi vezetők számára ideális Sunday Cup sorozattal veszi kezdetét. Ezen akár azonnal el is indulhatunk, miután a kezdéshez kapott 40000 kredit terhére megvásároljuk első autónkat, természetesen a „nem túl muszklis” fajtából. Teljesítményünket csillagokkal és pénzzel jutalmazza a program, amelyek közül az előbbi a komolyabb futamszériák megnyitásához, utóbbi pedig járműparkunk fejlesztéséhez elengedhetetlen. Az előkövetelmények sora a későbbiekhez azonban még nem teljes, hiszen a különböző szintű jogosítványok megszerzése is nélkülözhetetlen a durvább, de nagyobb pénznyereménnyel kecsegtető versenyeken való induláshoz. Az sem mindegy, hogy milyen autóval szeretnénk ezeken indulni, mert mindegyik esetben adott egy bizonyos limitek közötti teljesítménypont (TP) intervallum, amely az autók kapacitását, erejét stb. jellemzi és határozza meg. Ha veszünk egy kocsit, akkor annak adott egy alap TP értéke, amelyet a különféle beállításokkal és bütykölési opciókkal tovább növelhetünk. Minden autóhoz három különböző tuningbeállítást menthetünk el, így egy-egy géppel többféle típusú versenyen is indulhatunk anélkül, hogy előtte nem kevés időt töltenénk el a garázsban és az alkatrész piacon. A Karrier mód futamai már előre meghatározott körülmények között zajlanak, így nem árt néhány embert próbáló szám előtt letesztelni tudásunkat a már ismertetett Arcade módban. Mindezek mellett számos mini-játék is bekerült a programba, amelyek üde színfoltot jelentenek a sok egyéb mellett (mint például amikor egy holdautóval kell a földinél hatszor gyengébb gravitáció mellett eljutnunk A pontból B-be); illetve osztott képernyős kétszemélyes játékra is lehetőségünk van.

Gran Turismo 6

Egy ilyen stílusú játék fabatkát sem érne gyenge megvalósítással, beleértve a realisztikus vezetési élményt is. Ez utóbbival kezdve elmondhatom, hogy nagyon jó munkát végeztek a készítők, de azért akad számos anomália is a vezérlésben. Mindjárt az elején igen furcsa például, hogy az eredetileg direkt ehhez a sorozathoz kifejlesztett Logitech Driving Force GT kormányt nem lehet 270 fokosnál nagyobb kormányzási szögűre beállítani, holott az tudja a 900 fokot is. A különböző autók vezetési sajátosságai nagyon jól érezhetők, így nem ugyanúgy viselkedik egy farmotoros jármű a kezünk alatt, mint egy orrmotoros, és a meghajtások (első, hátsó vagy összkerekes) közötti különbség sem elhanyagolható. A realizmus egyébiránt igen széles skálán állítható a teljesen automatizálttól az abszolút szimulációig. Bizonyos opciók – mint például a kipörgésgátló – igen jól sikerültek, olyannyira, hogy gyakran érdemes ki is kapcsolni azokat, különben szinte ellehetetlenítik a játékot. (Az említett feature példának okáért bekapcsolt állapotban gyakorlatilag megakadályozza a legkisebb mértékű csúszást is, és a kézifék behúzása azonnal fejre állítja az autót.) Az erővisszacsatolás nem rossz ugyan, de még maximumra állítva is gyakran kicsit túl finomnak éreztem. Ezeket leszámítva nagyon jó a vezetési élmény, főleg realisztikus fokozaton játszva, és az az abszolút amatőr szinttől a vérprofiig állítható, így bárki megtalálhatja a számítását és a kellő kihívást a játékban. Apropó kihívás: az egyes futamok során előfordul, hogy az előírásoknak maximálisan megfelelő autónkkal nemes egyszerűséggel nem tudjuk utolérni az ellenfeleket az egyenes pályaszakaszokon. Sebaj, jöjjünk vissza egy kis bütykölés, esetleg járműváltás után. Igen ám, de visszatérve azt tapasztaljuk, hogy ellenfeleink is velünk együtt erősödtek, így a kikerülő manőverrel lyukra futottunk, és ugyanott tartunk, mint előtte – vagyis erőhátrányunkat vezetéstechnikai fölénnyel és pályaismerettel tudjuk csak leküzdeni. A legtöbb esetben azonban éppen ellenkező a helyzet, vagyis gyakorlatilag mindenki esélytelen ellenünk, így még realisztikus beállítások mellett is könnyedén végezhetünk az élen.

A grafikai megvalósítás nem sokat változott az előző epizódhoz képest, vagyis az most is gyönyörű, és az effektek is nagyon jól sikerültek. A kép élesítése opciót bekapcsolva a menüben már-már irreálisan tűéles a látványvilág, amely a PlayStation 4 teljesítményével is simán felveszi a versenyt. Ami viszont sajnos ismét beárnyékolja (szó szerint) a program vizualitását, az a bizonyos modellek műszerfala helyén látható nagy sötét folt. Ez már az ötödik részben is borzalmasan sután hatott, főleg a Forza széria nagyon szépen és autentikusan kidolgozott belső tereivel összehasonlítva. Egyszerűen nem is értem, miért kell ehhez az olcsó, bazári megoldáshoz folyamodni. A ’68-as és ’69-es évjáratú Fiat 500-asok között például összesen 1 lóerő a teljesítménykülönbség, ám míg az előbbi műszerfala gyönyörűen megrajzolt, az utóbbié abszolút kimaradt a programból. Ezek után a ’71-es gyártmányt már meg sem néztem. Ugyanez a helyzet számos más, köztük olyan, kifejezetten a játék számára megalkotott koncepcióautó esetében, mint pl. a Mercedes-Benz AMG Vision Gran Turismo, amely a játék jubileuma alkalmából kiötlött futurisztikus modell. (Ez az első monstre a koncepcióautók sorában, amelyet még számos másik, egyéb neves gyártóval közösen megtervezett jármű követ majd a jövőben.) Az is igaz ugyanakkor, hogy gyakran egyéb okokból kényszerülünk a HUD bekapcsolására vagy külső nézet választására a pilótafülke helyett, mert például csak így látjuk a fordulatszámjelzőt vagy egyéb fontos információt. Egy szó, mint száz, inkább legyen kevesebb jármű a játékban, de azok legyenek rendesen kidolgozva egytől egyig – főleg, hogy az 1200 kocsi között gyakorlatilag elveszünk, hiszen bárminemű szűrés csak a már megvásárolt járműveink között, esetleg egy gyártó kínálatán belül lehetséges. Így ha vásárolnunk kell egy x TP teljesítményű kocsit, nem tudunk rákeresni a rendelkezésre álló modellek összesített listájára, csupán saját garázsunkban keresgélhetünk ezen a módon.

Gran Turismo 6

A zene egy ilyen program esetében teljesen másodlagos, de szerencsére az valamivel jobb, mint az átlag „nagyon japán” szintetizátorhangzású zeneanyag. Ami viszont nagyon nem jó pont, az bizonyos autók igen gyenge motorhangja. Gyakran a legbrutálisabb monstrumok is mintha csak cincognának, ami igencsak csökkenti a realizmus értékét, főleg, ha mindez a műszerfal hiányával párosul.
A játék szövege teljes magyar fordítást kapott, így kis hazánk fiai és lányai is ékes anyanyelvükön vethetik bele magukat a dugattyúk és szelepek misztikus világába. Ez nagyon derék dolog, de azt megjegyezném, hogy habár én nem vagyok vájtszemű szakmabeli, bizonyos kifejezések fordítása legalábbis érdekesnek tűnt számomra.

Kapott szegény Gran Turismo 6 sok hideget a fenti bekezdésekben, pedig rengeteg kellemes órát töltöttem vele a tesztelés során, és minden morgásom amolyan „kekeckedő fejcsóválás” volt csupán, mint amilyet az ötös alát hazahozó nebuló szigorú apja is produkál csemetéje majdnem tökéletes teljesítménye láttán. Gyönyörű grafika, rengeteg lehetőség, borzalmas mennyiségű jármű, hatalmas adatbázis, remek játékmódok, irtózatosan bő tartalom jellemzik a játékot, így a hetekig, hónapokig, sőt, akár évekig tartó szórakozás garantált általa. Mégis, habár az előző epizód számos hibáját igyekeztek orvosolni a készítők, méghozzá legtöbbjüket sikerrel, minden igyekezetük ellenére még mindig maradt mit javítani a sorozaton, hogy az tényleg „Az igazi vezetés-szimulátor” játékká válhasson idővel. Talán majd a hetedik rész beváltja ezen reményeinket, mindaddig azonban számomra a Forza Horizon marad minden idők talán legjobb, legrealisztikusabb autós versenyjátéka. Mindent félretéve, záró gondolat gyanánt azonban megemelem virtuális kalapom a Sony és a Polyphony Digital előtt, mert amit az új generáció megérkezésével lassan leköszönő PlayStation 3-hoz produkáltak idén, az legenyhébben fogalmazva is példa-, és precedensértékű volt.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

85%
grafika
8
hangok
7
játszhatóság
9
hangulat
9
Pozitívumok
  • Gyönyörű grafika
  • Hihetetlen méretű tartalom
  • Hatalmas adatbázis
  • Kiváló játékmódok
  • Széles skálán állítható realizmus
  • Remek időtöltés
  • Magyar felirat
Negatívumok
  • Még mindig vannak műszerfal nélküli autók
  • Gyakran „cincog” a motor
  • Korlátozott kormánybeállítási lehetőségek
  • Nincs minden gyártmányra kiterjedő szűrés a rengeteg autómodell között
  • Néhány irányítási anomália
  • Van még hova fejlődni

További képek

  • Gran Turismo 6
  • Gran Turismo 6
  • Gran Turismo 6
  • Gran Turismo 6
  • Gran Turismo 6
  • Gran Turismo 6
gregmerch

gregmerch
Amióta az első kvarcjátékát meglátta kb. 6 éves korában, mindennél jobban érdekelték az elektronikus játékok. 2010 óta árasztja el cikkeivel a magazin oldalait.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Amiga
Amiga [69]
Sokat gondolkoztam a cikk olvasása közben, hogy biztosan ugyanazzal a játékkal játszottunk-e... Noha a vezetési élmény vitathatatlanul szuper, azért számos megállapítással nem értek egyet, le is írom, miért.
Először is, a rengeteg tartalom. Igen, sok autó le van modellezve, de pl. a Porsche nem igazán képviselteti magát, pedig egy Carrerát meghajtottam volna. Ugyanez a helyzet a Maserati MC12-vel is. Ellenben Honda Civic-ből legalább tízféle van. Szélesebb autóválaszték és kevesebb variáns jobb lett volna.
A másik a tartalom. Ez a játék félkész. Nincsenek endurance versenyek, 24 perc a leghosszabb karrier-futam, ami nevetséges. Az ötödik részben háromórás versenyeket csapattam és ennél komolyabb futamok is vártak rám. Hol vannak ezek a versrnyek? Aztán hol vannak a karrier-módból havas futamok? És terepfutamból is alig van.
Az ellenfelek erőssége... nem, nem fejlődnek velünk. Ez egyszerűen nem igaz. Kellően erős, esetleg tunningolt autóval a versenyek 90 %-a nem jelent kihívást. De nem is jelenthet, mert mindig az utolsó helyekről indulsz, körönként kell öt mp-vel gyorsabbnak lenned a többieknél. Valójában a MI ugyanúgy csal, mint egy NFS-ben. Ha hibázol, bevár. Ha két kör alatt az élre törsz, előfordul, hogy a hatmadikban majd letolnak a pályáról. Holott előtte 16 mp-t hoztál be. Ez hogy van? Az ellenfelek erőssége nrm konstans, nincs rgyéniségük, semmi. Az egész teljesen random.
Nem, sajnos jelenleg nincs évekre szóló tartalom a játék single player részében. 20 nap alatt gyakorlatilag aranyra játszottam az egészet, és alig várom, hogy legalább új eventek jöjjenek végre, vagy a Redbull kihívásai folytatódjanak.
Összességében azt gondolim, hogy a GT új részét félkészen adták ki. Nagyon remélem, hogy a jövőben özönleni fog hozzá a tartalom, mert jelen formájában egy visszalépés az öthöz képest. Az irányítás szimulátoros, a versenyzés viszont arcade, szerintem...
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (1 db)