A MOBA-áradatnak valószínű, hogy már soha nem lesz vége, azonban az utóbbi időben úgy tűnik, egyre erősebb tendenciává vált az újoncok között az újítás: különböző vadabb, kreatívabb ötletekkel egyedibbé, hangulatosabbá próbálják tenni játékaikat.
A nemrég Steam Early Accessbe került Deadbreed is ilyen típusú. A jelenlegi verzióban még csak 3v3-as csatákat vívhatunk, azokat is főleg gép ellen (nem sok játékos akad), de ez talán nem is gond, ugyanis két-három játszmába került, mire teljesen kiismertem magam a játék rendszerében, „hőseiben”. A cél, hogy a toronyvonal megsemmisítése után betörjünk a pálya túlsó felén levő lezárt ellenséges kriptába, és végezzünk az abban élő hatalmas szörnyeteggel, amelyet minden csapat a játék előtt választhat ki. A bajnokok egytől egyig fekete mágusok, undorító démonok, élőhalott bestiák, akik három kategóriába tartoznak: nightbreed, halfbreed és daybreed. A napszakok a játszma során folyamatosan váltakoznak, és a karakterek a nekik megfelelő idő alatt különböző bónuszokat kaphatnak speciális képességeikre, támadásukra és életerő-regenerációjukra. A bajnokok ráadásul hadat üzennek a MOBÁ-ban fogalommá vált klasszikus carry, support stb. szereposztásnak is: bármelyiket bármilyen fegyverrel, felszereléssel testre szabhatjuk, a ráaggatott tárgyak pedig nemcsak a statisztikára hatnak, hanem a lények külsejét is megváltoztatják. Ugyanazt a „hőst” pedig korlátlan számú játékos választhatja – akár a teljes csapat állhat ugyanannak a bajnoknak három különböző módon felszerelt változatából. Így bár a lényeknek a képességeik alapján vannak úgynevezett kategóriái, szerepkörei (warrior, mage, assassin), egy mage bármikor lehet tank, ahogy egy warriort is könnyen fel lehet szerelni tűzlabdákat dobáló supporttá.
A meccsek iszonyatosan gyorsak, bár nem mértem mindig az időt, de szerintem egyik eddig vívott csatám sem tartott 10-15 percnél tovább. A pályán is találkozhatunk érdekes változtatásokkal: dzsungel helyett a lane-ek között különböző kisebb kripták találhatóak, amelyekbe alászállva gyengébb csontvázakkal, démonokkal csatázhatunk, és kincseket, tapasztalati pontokat gyűjthetünk. A sima creepek sokkal erősebbek a megszokottnál, ha a sajátjaink fedezése nélkül rontunk be közéjük, főleg alacsonyabb szinteken biztos halál vár ránk. A pályán pedig különböző nyersanyagokat is felszedhetünk, amelyek egy közös tárba kerülnek, és bármelyik csapattag felhasználhatja őket: véráldozat, virágnektár, lelkek – egyes skillek aktiválásához ezek alapkövetelmények, de véráldozat bemutatásával megidézhetjük, és csapatunk szolgálatába állíthatjuk a hatalmas trollt is, aki valóságos természeti csapásként képes végigsöpörni az adott lane-en.
Persze a Deadbreed nem véletlenül van még Early Accessben: a fenti újításokat szinte mind magamtól kellett felfedeznem, mivel még nincs tutorial. A bajnokok és a tárgyak között elég jelentős balanszbeli különbségek vannak, néhány játszma alatt ki lehet ismerni az automatikus nyerő kombinációkat, és számtalan játékelemnek bár megvan a helye (pl. ranked mérkőzések, pályákon összeszedett kulcsokkal kinyitható kincsek a lobbyban), még nem érhetőek el a jelenlegi verzióban. A legjelentősebb hiányosság azonban, amit remélem, hogy a készítők hamarosan javítanak, az a vásárlás: a csaták gyorsasága miatt, ha visszatérünk a bázisra, hogy ott fejlesszük, bővítsük, esetleg átalakítsuk felszereléseinket, gyakran annyi idő telik el, hogy mire visszaérünk a harcmezőre, minden csapattárs és ellenfél már jó három-négy szinttel magasabb. Akár az is megoldás lehetne, ha a többi MOBÁ-hoz hasonlóan a halálunk után, respawn előtt is hozzáférhetnénk a bolthoz, vagy az Infinite Crisishoz hasonlóan tornyaink közelében is ránk törhetne a boltkór – remélem, a közelgő javításokban ez mindenképp bekerül a játékba.