Egyszerre hálás és hálátlan dolog Early Access játékról írni. Hálás, mert láthatjuk, miből lesz a cserebogár, hogyan fejlődik egy játék kész produkcióvá. Hálátlan, mert előfordul, hogy az ígéretek nagyobbak, mint ami a késznek tekintett alkotásba végül bekerül. És az egyszeri újságíró, akinek előzetest kell írnia egy Early Access játékról, megpróbál óvatosan fogalmazni a hibákkal kapcsolatban és próbál lelkesedni a kiemelkedő, tetszetős aspektusok iránt. Nos, a Netherrel kapcsolatban úgy tűnik, lábon lőttem magam. A próbaköröm során úgy gondoltam, ez egy ígéretes játék lesz, ha egyszer kész lesz. Pár hete lekerült az Early Access jelző – csak nem értem, nem látom, miért...

Azt továbbra is tartom, hogy a Nether a világ, a látvány és a hangok terén nagyon hangulatos. A poszt-apokaliptikus világábrázolás terén szerintem még a Fallouttal is simán felveszi a versenyt – egészen addig, amíg a többi játékelem le nem rontja ezt a hangulatot. Utána viszont előbukkannak a hiányosságok, kezdve azzal, hogy ez a grafikai színvonal körülbelül a Half-Life 2 szintjén mozog – ami nem ronda, csak már erősen avítt. Mindezt fűszerezi pár grafikai bug, kezdve a régebbi Unreal motoros játékok rákfenéjével, a késői textúrabetöltéssel... Végül mindezt pedig keményen megfejeli az elképesztően ronda kezelőfelület.

A másik nagy probléma pont a Nether egyik sajátosságából fakad: nincs külön PvE és PvP – mindenki harcolhat mindenkivel. Pont ebből fakadóan a legtöbb játékos legyilkol szörnyet és másik játékost vegyesen. És a másik játékos megöléséért elvileg jár szankció (elvileg a gyilkos jobban vonzza a nethereket), de a gyakorlatban ez nem nagyon működik, és az egész csupán statisztikává silányul a játékos adatlapján. A nagy dirrel-dúrral beharangozott klánosdiból sincs még semmi: választunk egyet és nincs semmiféle következménye (azaz klántársunk is ugyanolyan örömmel vágja el a torunkat, mint egy idegen). Ezzel pedig a játéklehetőségek válnak erősen korlátozottá: szólózva marad a puszta túlélés, esetleg a kis csomagokkal való futárkodás. Ahhoz egy csapat kéne, hogy mondjuk a netherhullámmal érkező Reapert le lehessen vadászni, vagy az erődökben a néha bedöglő antinether tornyok megjavításához végig életben is maradhassunk...

Maguk a szörnyek sem épp intelligensek: ész nélkül jön feléd mindegyik, és csak amiatt van kihívás az elpusztításukban, mert teleportálni tudnak. Ha pedig épp csak bóklásznak, akkor is rendszeresen elakadnak tereptárgyakban, illetve nekisétálnak a falnak. A közelharc továbbra is esetlen, lőfegyverekkel már jobb, de azok meg elég ritkák. Apropó, egy frissítés lehetővé tette, hogy netherként játsszunk, de hogy ezt hogy kell előcsalni, az rejtély...

A fejlesztés persze nem állt meg, folyamatosan jönnek a frissítések a játékhoz, de szerintem ez innentől fogva veszett fejsze nyele. Amikor az előzetest írtam, úgy gondoltam, még egy jó évnyi munka vár a Phosphor Gamesre, amíg készre csiszolják, ehhez képest nagyon meglepett, hogy milyen hamar kiléptek az Early Access fázisból. És sajnos elkapkodták. A Nether ilyen formában még mindig félkésznek, összecsapottnak hat. A hangulat az egyetlen, ami miatt a stílus kedvelőinek azt tudom mondani, hogy akciósan esetleg megéri az alapváltozatot beszerezni (a drágább verziók gyakorlatilag az in-game arannyal tartalmaznak igazából többet, de pár kozmetikai dolgon kívül mindent meg lehet venni sima in-game pénzből is), a többiek nem vesztenek semmit, ha kihagyják.