Tekintettel arra, hogy változatlanul mekkora mennyiségű ingyenes játékbejelentés érkezik, a korábban már megjelent vagy még béta állapotban tartó játékok milyen gyökeresen megújulnak egy-két nagyobb frissítéstől, és milyen sok különálló cikk kellene ahhoz, hogy ezeket kellőképpen lefedjük, megpróbálkozunk egy új típusú cikkel, egy havonta-kéthavonta jelentkező, személyesebb hangvételű MMO-rovattal, amelyben összefoglalom az utóbbi időben általam is figyelt, követett online játékok megjelenéseit, nagyobb frissítéseit.
Aktuális kedvencem jelenleg a Neverwinter, amely nemrég kapta meg legutóbbi, Tyranny of Dragons című tartalomfrissítését. A játék megjelenése óta a kedvenceim közé tartozik, remek hangulata, fantasztikus közössége van, a fejlesztők pedig remek történetekkel, gyakori tartalomfrissítésekkel és csodálatos pályadesignnal nyűgözik le játékosaikat. A legutóbbi patch főbb újításai közé tartozik az új scourge warlock kaszt, az első csak prémium játékosok számára elérhető faj, a dragonborn, és egy új modul dungeonökkel, skirmishekkel és új tárgyakkal, amelyet a játékosok már 26-os szinten elkezdhetnek, és amelynek révén a játék eddigi helyszínein is összefuthatnak a publikus bossként funkcionáló hatalmas sárkányokkal és az őket segítő szektával. Augusztus végén ráadásul a Neverwinterben megtartották az idei nyárzáró fesztivált is, amelynek során a Sword Coast megmentésébe belefáradó játékosok az ideiglenesen elérhető fesztiváli helyszínen pinatákat verhettek szét, éhes trollokat kergethettek el a grillsütők közeléből és vizes léggömbökkel kergethették egymást. Bár a prémium kezdőfaj megjelenése nem jó jel, a Neverwinter még mindig folyamatosan lenyűgöz, nem pay-to-win, de lassan puszta fair play alapon fizetni fogok legalább valamilyen kozmetikai bónuszért, hogy értékeljem azt a 20+ remek órát, amit eddig a Cryptic fejlesztői nyújtottak.
Kevésbé nyűgözött le az ArcheAge, amelynek mind utolsó zárt, mind szeptember 4-én indult nyílt bétájában részt vettem, és eddigi tapasztalataim alapján (két-három óra, tizenkettes szinten tartok) eléggé alulmúlta elvárásaimat. Az előzetes infók alapján egy, az EverQuest Next riválisának készülő sandbox MMO-t vártam, amelyben bár a játékosok végigmehetnek egy hagyományos küldetésláncon is, sokkal nagyobb hangsúly kerül a játékosok által generált tartalomra, városépítésre, hajóflották építésére, kereskedelemre. Ehhez képest a játék indítása után órákig olyan érzésem volt, mintha csapást kaptam volna a múltból – gyenge, lineáris történet, izzadtságszagú grind, hagyományos, klikkelős harcrendszer. Bár tetszett a játék kasztjainak testreszabhatósága, és a grafika is kiemelkedő (CryEngine 3), teljes erőbedobással kutattam a „player generated contentet”, majd miután 11 szinttel később is annyi közöm volt a craftoláshoz, hogy az aktív játékórák során automatikusan termelődő munkapontokból fákat vágtam és érceket bányásztam, valamint belevetettem magam a különböző online guide-okba. Ezek a crafting rendszerben, a begyűjthető nyersanyagok és a településeken található munkaállomások sűrűjében még csak-csak segítettek volna kiigazodni, de jött az igazi arcon csapás: prémium játékosoknak egyrészt a munkapontok sokkal gyorsabban újratermelődnek, másrészt, ha nem tartozol a prémium táborhoz, nem kaphatsz engedélyt sem arra, hogy saját telket bérelj és azon építkezz. Nem hagyom ennyiben a dolgot, biztosan visszatérek még jó pár órára és szintre, de nem jó jel, amikor egy online játék több mint két óra után sem tud lekötni, ráadásul az a tartalom, amivel a promók során eladták, csak nagyon nehezen vagy egyáltalán nem elérhető.
A végére hagytam egy könnyedebb fogást: Hazard Ops alias Zombies Monsters Robots. Ez a játék nemes egyszerűséggel azzal próbálta eladni magát, hogy konkrét történet és célirányos design helyett összedobta a videojátékok összes sablon ellenfelét, hogy aztán a játékosok Gears of Warból és klasszikus játéktermi őrületből összegyúrt kombinációban irthassák őket. A Hazard Ops (ezen a néven fut az európai verzió) nem a legszebb játék, nem a legkomplexebb, a fegyvervásárlás helyett fegyverbérlés rendszere nagyjából három éve kiöregedett a free-to-play piacról, és sajnos erős pay-to-win elemei vannak (utóbbi kettő miatt a PvP-t nem is erőltettem túlságosan). A kooperatív mókával viszont el lehet szórakozni, a terepek igen változatosak, egyik-másik pálya elég méretes darab, bizonyos küldetéseken pedig akár hatalmas bossokkal is meg lehet küzdeni, illetve robotpáncélba bújva rendet vágni a többnyire MI nélkül világra született ellenfelek soraiban. Egy kis agyatlan mókára nem rossz, egyfajta paródiának is tekinthető, amikor az összes kiadó egyre komolyabb, komplexebb, tökéletes free-to-play egyensúlyra törekvő programokat készít. Ráadásul főleg az európai verzió esetén nagyon lelkesek a készítők, folyamatosan érkeznek az új pályák, az új küldetések, eventek, és az igazat megvallva a bennem lakó szörnyrajongónak nagyon imponál, hogy ugyanabban a játékban elhagyatott, jeges katonai bázison küzdhetek cyborgokkal, majd az egyiptomi piramisoknál múmiákkal, végül egy Jurassic Parkot idéző szigeten kardfogú tigrisekkel és dinoszauruszokkal. Nem tökéletes játék, de valószínűleg azon bűnös élvezeteim közé fog kerülni, amelyeknek bár nem adnék magas pontszámot egy cikkben, mégis ideig-darabig előveszem, ha épp semmi máshoz nincs ingerem.
A Neverwinterben valószínűleg jó eséllyel összefuthattok velem, az ArcheAge-re is megpróbálok még időt szánni, valamint nagyon remélem, hogy hamarosan kapok egy újabb egyhetes meghívót a Landmarkba is, a legutóbbi frissítés ugyanis aktiválta a sérülések, a halál és a harc játékelemeit, amely nemcsak rengeteg új craftolható holmit jelent, hanem azt is, hogy a founderek és a jelenlegi bétázók így elsők között kóstolhatnak bele az EverQuest Next harcrendszerébe. Amit a következő ilyen cikkemre (tőletek, visszajelzéseitektől függ, megvalósul-e) mindenképp tervezek: Warframe (több mint fél éve nem játszottam vele, free-to-play játékokkal foglalkozó ismerőseim egy része pedig hónapok óta csak erről beszél), HEX (a régi WoW kártyajáték designerének új játéka, amelyről nagyon sok jót hallhattunk, a sorok írásakor pedig megérkezett a bétakulcsom) és Strife (egy újabb MOBA, nemrég lépett nyílt bétába). Ennyi lett volna szeptemberre, remélem, egy hónap múlva ismét jelentkezem.