Van két szó, amelyekbe lépten-nyomon belebotlunk már egy jó ideje, ha játékokról van szó: „sandbox” és „early access”. Az összes online platform csurig van újabbnál újabb játékokkal, amelyek ezekre építenek. A Minecraft orbitális sikere után várható módon mindenki szeretne magának egy szeletet a tortából. Az egészen fogyasztható próbálkozásoktól egészen a brutális leégésekig az egész spektrumból találunk példát. Jelenlegi tesztünk tárgya, a Life is Feudal az orosz illetőségű BitBox fejlesztése, és röviden és tömören egy középkori parasztszimulátor néhány érdekes extrával.
Mielőtt bővebben belemennék a LiF bemutatásába, meg kell említeni, hogy tulajdonképpen két játékról van szó. A fejlesztők tervei szerint a Life is Feudal egy nagyszabású MMO lesz majd, hatalmas, szabadon bejárható és szabadon módosítható világgal, ahol a játékosok maguk építenek mindent, és a játék történetét is ők írják. Jelenlegi cikkünk tárgya viszont a Life is Feudal: Your Own, amely gyakorlatilag a nagy MMO kísérleti kistestvére, és már most elérhető a korai hozzáférés rendszerben. Ez a verzió erősen korlátozott a majdani teljes MMO verzióhoz képest (pici térkép, lokális szerverek, nincsenek guildek és harc sem), viszont betekintést enged a játék világába és mechanikájába. Mivel Early Access verzióról van szó, így gondolom, nem kell ecsetelnem, hogy a játék korántsem egy kész változat, tele van bugokkal, hiányoznak dolgok itt-ott stb., így ezekre nem térnék ki külön. Nézzük inkább azt, ami már most benne van a játékban.
Mivel egyelőre nincs dedikált MMO szerver, így a LiF:YO-ban csak lokálisan vagy a néhány közösségi szerverre felcsatlakozva tudjuk kipróbálni a játékot. Először belépve egy karakterszerkesztőbe jutunk, ahol a saját avatarunk kinézetét alakítgathatjuk (a teljes verzióban persze majd jóval részletesebben) és kezdőskilljeinket is itt állíthatjuk be. Ezek után landolunk a világban, minden vagyonunk néhány felvehető rongy és egy adag süti (éhenhalás ellen). Innentől kezdve rajtunk áll, hogy mihez kezdünk. Az első lépések persze a túlélésről szólnak: keresnünk kell kaját és a lehetőségekhez képest valami táborhelyet. A játék fejlődési rendszere elég egyedi, de leginkább a Wurm Online rendszerére hasonlít. Bármit csinálunk, az növeli az adott tevékenységhez kapcsolódó képességet, így ha gyűjtögetünk, a gyűjtögető skillünk nő, ha fát vágunk, akkor a favágás stb. Minél több időt töltünk egy adott tevékenységgel, annál jobbak leszünk benne, és újabb lehetőségek nyílnak meg előttünk. Viszont a maximális szint korlátozva van, így sajnos nem lehetünk polihisztorok. Ha elértük az általános skill plafont, nem nő tovább egyik képességünk sem. Ilyenkor lehetőségünk van „felejteni”, vagyis kijelölhetünk néhány képességet, amelyek csökkennek majd, ha valami mást fejlesztünk, így lassan átképezhetjük magunkat mondjuk építészből kováccsá vagy alkimistából asztalossá stb.
Ha már sikerült kezdetleges szerszámokat barkácsolni, és esetleg egy tábortüzet gyújtani, a következő lépés valami lakóhely keresése. Ebben a tekintetben óriási lehetőségekkel szolgál a játék. A gallyakból tákolt faviskótól elkezdve a kis parasztházon át a hatalmas, kőből és vasból épített, falakkal és tornyokkal körülvett várkastélyig bármit építhetünk, ha van elég tudásunk, nyersanyagunk és persze időnk. Sok más sandbox játékkal ellentétben itt nem nekünk kell kockánként valami élhetőt összelegózni, hanem a rengeteg előre megtervezett épület egyikét húzhatjuk fel, amelyek kialakításban és külsőleg is remekül néznek ki. Mivel elég sok fajta van, így amiatt sem kell aggódni, hogy a portánk ugyanúgy néz majd ki, mint a szomszédé. A terepet is teljesen átrendezhetjük, kivághatjuk a fákat és a földmunka sincs korlátokhoz kötve, szó szerint hegyeket mozgathatunk meg, ha akarunk. Ha a lakóhely már adott, ennivalót is többféleképpen szerezhetünk. Horgászat, gyűjtögetés, vadászat és gazdálkodás. Szántunk, vetünk, aratunk. Külön gyógynövényeket és egyéb természetes jókat is keresgélhetünk, amelyekből mindenfélét főzhetünk: gyógyszert, elixírt, kaját stb.
Az egyik különlegesség itt jön a képbe, ugyanis nincsenek előre megírt craftolási receptek. Minden játékosnak véletlenszerűen generál recepteket a játék, így rajtunk áll, hogy próbálkozással kiokoskodjuk őket a 40 000 000 (igen, 40 MILLIÓ) lehetséges kombinációból. Sok receptet előre megkapunk, de leginkább a főzésnél, alkímiánál és hasonlóknál fogunk majd ismeretlen dolgokba botlani. De ha már egyszer rájöttünk egy kombinációra, azután mindig ugyanaz marad.
A csapatépítésre is nagyon erősíteni fog a Life is Feudal, ugyanis többen gyorsabban haladunk majd építkezésnél és persze barátokkal jobb is játszani. Saját táborokat, falvakat, de akár egész középkori városokat is felépíthetünk, segíthetjük és védelmezhetjük egymást. Egységben az erő, ugye. A későbbi MMO-ban pedig csapatokba, guildekbe és akár királyságokba is beléphetünk, közösen építhetjük a városkát, és hadat viselhetünk mások ellen, Mount&Blade-szerű realisztikus harcrendszerrel, formációkkal és moduláris sérülésmodellel.
A grafika már most igen szép, a táj gyönyörű és a textúrák sem rosszak, bár a hiányos és robotikus animációk egyelőre kissé elrondítják a képet. Persze még minden változhat és változni is fog a végső verzióig. A kiadás után újra jelentkezünk majd egy átfogó cikkel, addig pedig aki akar, csatlakozhat az úttörők csapatához Steamen keresztül.