26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

World of Warcraft: Warlords of Draenor

Elstartolt a tizedik évfordulóját ünneplő MMO legújabb kiegészítője.

Írta: HFEFE88 1 hozzászólás

Immáron tizedik éve tart milliókat fogva a Blizzard legnagyobb aduásza, a World of Warcraft. Elmondható, hogy máig az egyik legsikeresebb MMORPG a játékpiacon, amely képes volt kiállni az idő próbáját. Megjelenése óta rengeteg játékos csatlakozott ahhoz a hihetetlenül változatos és olykor komor fantasy világhoz, amelyet a Warcraft című stratégiai játékok alapoztak meg. Azonban ahogy az lenni szokott, a változás szele nem kerülte el ezt a játékot sem. Sorra jöttek a kiegészítők, amelyek temérdek új tartalommal kápráztatták el a Warcraft univerzumának szerelmeseit, hol jobban, hol kevésbé. Az utóbbi években azonban nem minden újítás és változtatás aratott osztatlan sikert a rajongók körben. Már a 2010-es, Cataclysm című kiegészítőnél érezhető volt, hogy sokan elpártoltak a játéktól, köszönhetően a tartalmi és játékmechanikai változtatásoknak, ám az igazi „hanyatlást” a két évvel ezelőtti Mists of Pandaria hozta el. Sokan – többek közt jómagam is – érezték úgy, hogy ez a világ szép, új, meg minden, de valahogy ez már nem az a WoW, amit megszerettek. Ezt az elégedetlenséget pedig már kénytelenek voltak észrevenni a Blizzard illetékesei is, és úgy döntöttek, megpróbálnak visszahozni valamit a jó öreg World of Warcraft régi, tűzzel-vassal kovácsolt világából, s így megszületett a Warlords of Draenor.

World of Warcraft: Warlords of Draenor

Történetünkben kicsit visszautazunk az időben. Pontosabban loholunk a drágalátos ork hadvezér Garrosh Hellscream nyomában, aki úgy döntött, hogy sci-fi filmeket megszégyenítő módon időutazásba kezd az ork és draenei őshazába, Draenorba. Célja megakadályozni apját, Grommash Hellscreamet abban, hogy lepaktáljon a Burning Legionnel, és eme célját sikerrel el is érte. Ennek következményeként Grom megalakította a Vashordát, amelyben összekovácsolta a vérszomjnak magukban teret engedő ősi orkklánokat egy óriási hódító gépezetté, amelynek célja nem kevesebb, mint rabigába dönteni Draenor és Azeroth szabad népeit.

World of Warcraft: Warlords of Draenor

Itt csatlakozunk mi be a játékba az előzőleg kilencvenes szintre feltornászott, vagy éppen instant felhúzott karakterünkkel. Szembetűnő újítás, hogy a játék ettől a ponttól sztorialapú küldetések hadát tárja elénk. Ezek segítségével megismerkedhetünk az összes új területen kialakult vagy kialakulóban lévő konfliktussal, a különböző ork/draenei klánokkal és vezetőikkel. A fejlesztőcsapat próbálta minél interaktívabbá tenni a történéseket. Sokkal több párbeszédet kapunk (bár még mindig nem eleget), és minden terület sztorivonalát befejezve átvezető videókat, amelyek bizony kifejezetten epikusra sikerültek. Ilyesmi persze már jelen volt a Mists of Pandariában is, de valahogy most mégis nagyobb hangsúlyt fektettek rájuk, és hatásuk is jobban érvényesül.

World of Warcraft: Warlords of Draenor

Hatalmas újítás a garrison, vagyis saját kis erődítmény építésének lehetősége, ami szintén egy quest-sor teljesítésével válik elérhetővé. Be kell vallanom, amikor először hallottam erről a lehetőségről, meglehetősen szkeptikusan álltam a dologhoz, ám így látva az eredményt változtatnom kell a véleményemen. A fő erődítmény Frostfire Ridge-ben kap helyet, ha horda oldalon harcolunk, és Shadowmoon Valley-ben, ha alliance oldalon. Utazásaink során minden terülten, ahol megfordulunk, felállíthatunk amolyan előőrsöket, ahol küldetéseket teljesítve új tervrajzokhoz, segítőkhöz juthatunk. Segítőinket eltérő hosszúságú és nehézségű missziókra küldhetjük, amelyek teljesítése után tapasztalati pontot, aranyat vagy hasznos felszerelést zsákmányolhatunk. Ahogy bérenceink fejlődnek, úgy válnak egyre keményebb kihívások elérhetővé, amelyekért a jutalom is kecsegtetőbb.

World of Warcraft: Warlords of Draenor

A megfelelő építmények kombinálásával szakmákat is húzhatunk. Minden kézműves kunyhóban napi munkafeladatokat adhatunk az ott dolgozóknak, amikhez az alapanyagot Draenor világából kell beszereznünk. Ez azért nagyszerű, mert ha a hagyományos módon húztunk eddig szakmát, akkor most egy vagy akár két másikat is betudhatunk melléjük. Építményeinket és a katonáinkat persze fejleszthetjük is, így sorra új lehetőségek nyílnak meg előttünk, egész addig, amíg már minden helyet fel nem használtunk. Egy szó, mint száz, a garrison rendszert sikerült jól megvalósítani.

World of Warcraft: Warlords of Draenor

Mint ahogy várható volt, az aktuális frissítés hozta magával a szokásos bővítéseket is. A szinthatár százra emelkedett, és így új képességpontok és varázslatok váltak elérhetővé.
A területek, és maga Draenor világa lenyűgözőre sikerült. Rengeteg érdekes élőlény gazdagítja a helyet, amiből látszik, hogy ha nagyon akarnak a Blizzard fejlesztői, tudnak még kreatív ötletekkel előrukkolni. Az új helyszínek közt imitt-amott elég éles a kontraszt. A legszembetűnőbben ez talán Frostfire Ridge fagyos, néhol lávafolyásokkal tarkított pusztasága és Gorgond trópusi jellegű dzsungelei közt jelenik meg.
Érdekes és hasznos plusz még az úgynevezett premade group funkció is. Ennek segítségével csapatot toborozhatunk küldetésekhez, elitek legyűréséhez, PvP célokra vagy akár a hagyományos insták teljesítéséhez is, különböző előre beállítható feltételek alapján. Kiváltképp hasznosnak találtam ezt a kis eszközt, amikor háromfős elitek megkeresése és likvidálása volt a cél.

World of Warcraft: Warlords of Draenor

Alaptulajdonságaink is átestek némi ráncfelvarráson. Eltűnt például az expertise és a dodge, amelyek helyett kapunk más, jellegükben komplexebb statokat, mint mondjuk a multistrike, amely esélyt ad egy képességnek, hogy még egyszer sebezzen vagy gyógyítson 30%-os hatékonysággal, vagy a versatility, amely sebzésünket, gyógyítóképességünket növeli, ugyanakkor a kapott sebzést kisebb mértékben csökkenti stb.
A felszereléseken található statok is némiképp szolidabbá váltak. Ez a hír kiváltképp örömmel töltött el, mivel a Mists of Pandariában megszokott millió közeli életerőpontok és többszázezres sebzések káoszában némiképp elveszettnek éreztem magam.

World of Warcraft: Warlords of Draenor

Habár a fent említett változások óriási kreativitásról próbálnak tanúbizonyságot tenni, tudnunk kell, hogy minden éremnek két oldala van. Akárhogy is próbáltam elnyomni magamban a gondolatot mindig visszajutottam oda, hogy bizony ezen ötletek nagy részét én már valahol láttam. Mondani szokás, hogy nem szégyen lemásolni az ötleteket, ha azt jól csináljuk, vagy teszünk hozzá valami egyedit. Ezt kérem a Blizzard is szem előtt tartotta. A harcrendszer változásai némiképp a WildStart tükrözik, és az erődítmény alapötletével is találkozhattunk már más programoknál, még ha kicsit eltérő formában is.
Egy pillanatra visszatérve a küldetésekre elmondható, hogy a történeteket végigvivő missziók néhol egész izgalmasra sikerültek, de sajnos még mindig dúskálunk a már unalomig ismert questekben. Gondolom már mindenki kitalálta, hogy az „ölj meg hat disznót” és „hozz vissza tíz bundát” jellegű dolgokról van szó. Ez az egyik olyan pont, amin úgy látszik, teljes mértékben soha nem fog túllépni a World of Warcraft.
Negatívumként említhető még a játék döcögős elstartolása is. Talán már nem is hat újdonságként a tény, hogy minél nagyobb hévvel harangozza be egy termékét a Blizzard, annál nagyobb lesz az indulás utáni káosz, gondoljunk vissza csak a Diablo III-ra. Ez pedig nem történt másképp a Warlords of Draenorral sem. Bár a cikk megjelenésére már normalizálódott a helyzet, pár napig kínszenvedés volt az egész a folytonos szétkapcsolási és lag problémák miatt. Lehet, hogy nem kéne ezt negatívumnak felfogni, vagy fennakadni rajta, de személy szerint egy P2P játéknak ezt nehezen tudom elnézni. Végül pedig megemlíteném a kisebb bugokat is, amelyek még mindig jelen vannak Draenor világában, így törve némi borsot a világot megmentő játékos orra alá.

World of Warcraft: Warlords of Draenor

Vegyük górcső alá kicsit a körítést is. Sajnos azt bármennyire is vártuk, új, látványorgiát eredményező grafikus motort ezúttal sem kaptunk. Kárpótlásként a régi jó öreg engine esett át egy kis plasztikázáson. A reklámkampány egyik fő motívuma a karakterek újramodellezése volt. Nos, igen, ez mind meg is valósult a Warlords of Draenorban ám azt kell hogy mondjam, túl sokat nem dobott a látványon. Tény, hogy némiképp szebbé varázsolták az egyes fajokat, és csiszoltak a textúrákon, de játék közben én, mint veterán játékos nem igazán láttam olyan szignifikáns különbséget, hogy azt mondhassam „Uram atyám, micsoda technikai fejlődés!”. Mindezek ellenére a játék valamelyest szebb lett. Draenor színpompás dzsungeljei, fagyos pusztaságai és egzotikus állatvilága képesek voltak elvarázsolni, szinte magába szippantani. Újra hatalmába kerített az érzés, hogy ez bizony sokkal inkább a World of Warcrafthoz illő környezet, mint amilyen Pandaria volt.

World of Warcraft: Warlords of Draenor

Hanghatások tekintetében ugyanakkor jár a csillagos ötös. A zenék fantasztikusak, ahogy azt vártam, most sem hazudtolta meg magát a Blizzard ezen a téren. A területenként és helyzetenként változó melódiákra abszolút nem panaszkodhatunk. Illenek az adott környezethez, és az újak mellett találkozhatunk pár ismerős dallammal is. A karakterek szinkronjait is nagyon eltalálták, amelyeket főleg az átvezető videók alkalmával van lehetőségünk jobban megfigyelni. Minden új és régi játékosnak csak ajánlani tudom, ha mindig nem is, de legalább egyszer hagyják bekapcsolva a hangokat, mert garantáltan nem fognak csalódni.

World of Warcraft: Warlords of Draenor

Összegezve elmondható, hogy a Warlords of Draenor egy egész jól megkreált kiegészítője a már amúgy sem szegényes World of Warcraft univerzumnak. Kiválóan alkalmazza a kölcsönvett ötleteket, amelyekkel igazi vérfrissítése a szériának. Rengeteg új és már ismerős karakter, kihívás és felfedezni való vár mindenkit, aki a csábításnak engedve beleveti magát Draenor ősi és lenyűgözően megalkotott világába.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

80%
grafika
7
hangok
9
játszhatóság
8
hangulat
8
Pozitívumok
  • Új, szépen megkreált területek
  • Garrison-rendszer
  • Sztori alapú küldetés sorozatok
  • Rengeteg érdekes karakter
Negatívumok
  • Kicsit bugos kezdés
  • Kevés önálló, igazán kreatív ötlet
  • Idejét múlt grafika

További képek

  • World of Warcraft: Warlords of Draenor
  • World of Warcraft: Warlords of Draenor
  • World of Warcraft: Warlords of Draenor
  • World of Warcraft: Warlords of Draenor
  • World of Warcraft: Warlords of Draenor
  • World of Warcraft: Warlords of Draenor
  • World of Warcraft: Warlords of Draenor

HOZZÁSZÓLÁSOK

ivanova36
ivanova36 [1321]
Másodvélemény az ötödik kiegészítőről.

Gyakran felrovom a Blizzardnak hogy előszeretettel másol. De mentségükre legyen mondva, bőven hozzáteszik a saját elképzeléseiket, hogy ne csak egy pofátlan koppintásnak tűnjön a dolog. ÉS most ismét ez a helyzet, legyen szó a cikkben említett Garrison rendszerről vagy akár számomra külön kezelendő segítők, követők, társak, nevezzük szép magyarosan followerek esetében.

Garrison
Pontosabban a guildház - ötlete nem új keletű a wow világában, valamikor 2005 február 22-e környékén már ott volt a petíció a WoW fórumain, hogy jó lenne saját guildház. Ahol lehet gyártani, összeülni csevegni elzártan a világtól, hátasokkal villogni, vagy csak kis rp hangulatot élvezni, hiszen akkor még ez volt az elsődleges igénye a kezdő mmorpg játékosnak. Ezek ellenére nem kaptuk meg a guildház funkciót, hanem csak majd 10 évvel később egy saját erődöt építhetünk fel.

Tény hogy a Garrison nem guildház, de alig 9 év alatt sikerült belátni, hogy azért valahol jogos volt az az igény és sikerült relatív jól is kivitelezni. És hogy miért csak relatív a jó kivitelezés? Mert abban sem szakadtak el a grindeléstől sajnos. Folyamatosan kell kimenni a nagyvilágba keresni azokat a termékeket melyeket át lehet alakítani Garrison Resource-á, ami elengedhetetlen a Garrison fejlesztése szempontjából. Valamint itt is megjelent a folyamatos döntés kényszer, ami részben jó, részben rossz. Kényszer, mert a Garrisonban limitált hely van a felépíthető épületek számára, így mérlegelni kell hogy az adott karaktered mely épületekből profitál a legtöbbet. Jó, mert változatossá teszi a karakterekkel a szintezést hiszen más Garrison épület-összeállítás kicsivel csak ugyan, de más játékélményt ad. Ám a döntés a Garrisonon belül nem végleges, így a már meglévő épületek lecserélhetőek ha a helyzet úgy kívánja. És ha már döntési kényszer, kint terepen majd minden területre fel lehet építeni az egyik questhubba egy épületet amit Outpost-nak hívnak. Minden estben két épület közül kell választani, ami meghatározza hogy az adott területen milyen segítségre számíthatsz a Outpostodtól és hogy milyen followreket tudsz majd az adott területen beszerezni. Ez a döntés viszont nem visszavonható, így egy-két karakterrel érdemes kísérletezgetni vagy utána olvasni melyik a hasznosabb épület, follower a számodra. Érdekes, hogy mielőtt választanál épületet a játék javasolja hogy ugyanazt válaszd mint az esetleges csapattársad, gondolom az instancelés és hasonló problémák elkerülése végett.

Garrisonra visszatérve, a szintezés során van aki a Dwarven Bunker/War Mill építését javasolja elsőnek a már meglévő Barrack helyére, van aki viszont a Barrack mellett kardoskodik. Ugyanez a helyzet a Trading Post és Lumber Mill esetében is. Ki egyiket, ki másikat tartja jobbnak. Vannak épületek mint például a Barn ami többek között a Leatherworker szakmához ad hasznos kiegészítést, vagy a Stables ami a hátasról való gazolást-csákányozást teszi lehetővé, nem mellesleg 3as szinten 20%-al gyorsabbak lesznek a hátasaid…

Szakmák
A szakmás épületek szintén érdekesen lettek megoldva. Első szembetűnő dolog miután sikerült felépíteni a Garrisont, hogy a gyűjtögető szakmáknak nincs külön építhető épülete, hanem a haladás során lehet feloldani a hozzáférést a Garrison mögötti bánya-kert-horgásztóhoz. Ám azok használatához nem kell az adott skillt tudni. Vagyis az eddig hőn szeretett szakmapárosítások kicsit idejét múltak lettek lvl90 után. Hiszen nem kell mining skill ahhoz, hogy a Garrison bányájában csákányozz, vagy herbalism skill hogy a kertjéből virágokat összeszedd. Persze kintre terepre kellenek még ezen skillek, de !vigyázz spoiler - ha nem érdekel, ugorj a következő bekezdésre! - lvl2es bánya és gyógynövénykert bőven fedezni tudja a jc-bs-alchemy-inscription nyersanyagigényeit egy karakter esetében. Több karakterrel szintén 2es bánya-kert kombóval meg végképp könnyebb a szakmázás.
Szakmázás másik "újítása" hogy az eddig megszokottaktól eltérően már nem igazán lehet a szakmákból felöltözni instákra, hc instákra, esetleg raidekre. Ugyanis limitálva lett hogy mennyi gyártott cucc lehet egy karakteren. És ez a limit számomra az egyik legfájóbb, hiszen eddig a kis csipet-csapatom azért lett felhúzva és kiszakmázva, önellátóságra törekedve hogy ne legyek rászorulva az AH áraira és cápáira. Az a 3 legyártott magasabb szintű felszerelés amit felvehetsz, édeskevés. Ha hozzávesszük, hogy korábban tailor-lw-bs legyártotta a szükséges armort, bs-engi-insc a szükséges fegyvert és fülest, gyakorlatilag kompletten fel lehetett öltözni max szinten alap gearbe. Jelenleg ez az alap gear 3 darab item lett. A többit instából, rare elitből, napizásból lehet és kell is összeszedni.

Szakmák és followerek
És ha már szakmákról van szó, essen szó kicsit a followerekről és azok hasznosságáról. Szakmák és followerek közötti kapcsolat kimerül annyiban, hogy bizonyos followerek rendelkeznek szakmákkal és ha őket osztjuk be az adott szakma épületébe akkor további pluszokat adnak. Blacksmith esetében két buff, Inscription esetében némi napi küldetésért nem kevés aranyat, alchemynél pedig random potikat, flaskokat ad, és így tovább. Ám a hasznosságuk még nem merül ki ennyiben. Magasabb szintű follower hatékonyabban melózik, így érdemes őket a szakmázás mellett szintezni is.

Followerek és szintezésük
Számomra nem tartogatott sok meglepetést, és rácsodálkozást. Ugyanezt a rendszert majd egy évvel korábban a Star Trek Onlineban már megismerhettem. Gyakorlatilag egy az egyben ugyanaz, minimális eltérésekkel. Ugyanúgy menüből küldöd ki őket feladatra, aminek van időtartama, idő lejártával visszaérkeznek és vagy sikerült a feladat, vagy nem. És lehet újra kiküldeni őket. És újra, és újra... Ahogy az STO-ban, a WoW-ban is igyekeztek egyedi hangulatot adni a feladatoknak, több-kevesebb sikerrel. Épp az STO-ban már ismert megoldás miatt érzem kicsit sutának a WoW verzióját, hiszen míg az előbbiben alapból 100 altiszted lehet és némi mikrotranzakció vagy farmolás árán felemelhető ez a szám 400-ra, addig az utóbbiban 20 db aktív segítőd lehet. És ez számomra kicsit kevés. A feladatra kiküldések mellett a segítők hasznosak a szakmázásban és egy némelyik a szintezésben is segít, akár úgy hogy megfelelő épület birtoklása esetén (lvl2 Barrack) kiviheted magaddal a Garrisonon túl is, ahol kasztjának megfelelően segít, legyen szó tankolásról vagy sebzésről. Mindezek ellenére rá lehet kattanni a fejlesztésükre, szintezésükre, a még hiányzó segítők összeszedésére, de az írd és mond 20 darab akkor is kevés. Igaz lvl3as Barrack esetében ez 25 lehet, de akkor is.

Karakterszintezés és területek.
Mind a horda, mind az alli közös bevezető feladatsort kapott ami nagyon jól sikerült, megadja az alap hangulatát az egész kalandnak és jó kezdést is biztosít mellé. Sokadikra persze monoton lehet, de még 4-5. végigjátszásra is van újdonság amire rá lehet csodálkozni, pl. már ott megjelentek olyan karakterek akik később fontosabb szerephez jutnak majd. A felvezető után megalapíthatjuk a saját Garrisonunkat, majd indulhat a szintezés. A küldetések megmaradtak a már említett hozz 10 bőrt, ölj le 10 farkast sémánál de ezen felül sokkal több interaktívabb csatát pakoltak be mint az eddigi kiegészítőkben. Masszívan használják az instancelést is, annak minden előnyével és hátrányával együtt. A főbb történések jól megkomponált epikus videókban és scenariókban vannak elmesélve.
A területek kellően változatosak, de a már 10 év alatt megszokott kopár puszta-trópusi dzsungel- mérsékelt éghajlatú erdők - havas hegyek négyesből nem sikerült kitörni, nem mintha visszasírnám a Cataclysm víz alatti világát 
A szintezés monotonitását igyekszik megtörni a számtalan rare elit, amik csak első leölésig dobnak hasznos cuccot és csak addig rare elitek. Utána már csak sima mobok. Szintén érdekes újítás volt hogy kint terepen időnként betéved a játékos olyan helyekre ahol bónusz feladatokat lehet végrehajtani plusz xp-ért, ám ezeket a feladatokat nem kell felvenni hanem területre belépve automatikusan osztja a program.

Élet lvl100-on
lvl100at meglépve, új talentpontot elosztva belevághatunk a karakterünk felszerelésébe hogy instákba-hc instákba- raidekre tudjon menni, ahol már mindenütt itemlvl követelmény van. És sajnos a craft rendszer ehhez kevés segítséget nyújt, ámbár a legyártható epik cuccok szintje insta(ilvl615)-hc insta(ilvl630) -raid(ilvl665) szintűek megfelelő fejlesztésekkel.
Emellett megnyílik a lehetőség a Garrison továbbfejlesztésre, lehet folytatni a szakmázást, segítők szintezését, felszerelését illetve a még le nem ölt rare elitek felkutatását Nagrandban, valamint napizást Apexis Crystalokért, melyekből armorokat lehet vásárolni jelenleg ilvl630-as szintre.

Január 6.ig tart a WoW 10 éves évfordulója, ami behozott egy lvl100 ra feltuningolt Molten Core-t, ahonnan kiüthető a Molten Core Hound hátas, ám ehhez a raidhez ilvl615-ös gear kell. Ami normál instákból esetleg 1-3 craftolt epikkel meg is van.

Nagyjából itt tart most a társaság a kezdéstől számított két hét alatt, illetve az egy hét múlva megnyíló raidre készülnek.
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (1 db)