Ha közvélemény-kutatás készülne a legkedveltebb videójáték-alműfajokról, kicsit sem lepődnék meg, ha a tower defense dobogós helyen végezne. A recept rémesen egyszerű: húzz fel védelmi vonalakat, a leölt ellenfelekért kapott pontokból pedig folyamatosan bővítsd, fejleszd az egyre nehezedő rohamok ellen. Mégis rengeteg lehetőséget tartogat, amelyet különböző fejlesztőcsapatok nagyon ügyesen aknáztak ki az elmúlt években – a Sanctum FPS-be oltotta, az Orcs Must Die! elborult fantasy paródiával tálalta, a Toy Soldiers klasszikus, manuálisan is irányítható játékkatonákkal dúsította. A magyar NeocoreGames által összedobott The Incredible Adventures of Van Helsing eddigi két részének még csak nem is ez volt a fő műfaja, pusztán szerepeltek olyan küldetések, amelyek során hősünknek csapdákat is fel kellett húznia a hullámokban támadó ellenfelek visszaverésére – ezek viszont olyan népszerűek voltak, hogy a szörnyvadász kalandjainak befejező fejezete előtt összedobtak egy külön játékot belőle.

A Deathtrap gyakorlatilag egy hack-and-slash RPG és a tower defense műfajait vegyítő érdekes kis hibrid, a The Incredible Adventures of Van Helsing grafikus motorjával, pályaelemeivel és szörnyeivel. Karakterünket három kaszt közül választhatjuk ki (egyelőre csak a zsoldos és a mágus érhető el), majd sorban bejárhatjuk és megvédhetjük vele a túlvilági teremtmények ellen épült erődítményeket. A pályák igen változatosak, és alaposan megizzasztják a játékos taktikai képességeit, a csapdákat és tornyokat ugyanis csak a típusuknak megfelelő máguskörökre, obeliszkekre, szobrokra tudjuk építeni, így meg kell fontolnunk, egy vonalat mennyire tudunk, illetve mennyire érdemes bevédenünk, és milyen mértékben veszünk részt karakterünkkel is a támadók irtásában. A sikeres pályák után kapott pénzből és tapasztalati pontokból fejleszthetjük hősünket és csapdáinkat, ha a loot nem megfelelő, lebonthatunk, és összeszedett receptek alapján újrakovácsolhatunk fegyvereket, páncélokat, és ahogy karakterünk egyre magasabb szintre lép, úgy nyílnak meg nehezebb, hosszabb menetek a már végigjátszott pályákra, valamint egyre brutálisabb, ám nem feltétlenül hatékonyabb csapdák.

Ráadásul az egyjátékos mód nem is a végső határ (bár az integrált Steamworksnek és a főmenüből elérhető pályaszerkesztőnek köszönhetően már most tucatnyi pályával húzhatjuk ki az alap játékidőt). Az irtásnak nekieshetünk barátok segítségével kooperatív módban, de a legutóbbi frissítés már aktiválta az online PvP-t is, ahol az egyik játékos a megszokott védelmező stílusban építheti a csapdákat, kaszabolhatja a támadókat, míg a másik egyfajta láthatatlan démonként manipulálhatja az ellenfelek rohamait, és egy-egy szörny felett manuálisan is átveheti az irányítást.

A Deathtrap már most elnyerte a tetszésemet. Egy hihetetlen addiktív, látványos, brutális tower defense játék, amelyet akár az RPG, akár a taktikai oldalról vizsgálok, mindkét műfajból jelesre vizsgázik, és ajánlom a kipróbálását akár már Early Accessben attól függetlenül is, hogy a The Incredible Adventures of Van Helsing játékokat próbáltátok-e már.