26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Ori and the Blind Forest

A Moon Studios első játéka hihetetlen jól sikerült.

Írta: gregmerch 4 hozzászólás

Képzeljünk el egy varázslatos és gyönyörű, ám annál veszélyesebb világot, amely nagy bajba került. Itt él Ori, egy őrző, a lélekfa gyermeke, aki még születésekor egy viharban elsodródott övéitől. Szerencséjére azonban szerető és gondoskodó kezek ölelték magukhoz a falevélből lett fénylényt, Naru, a meghatározhatatlan fajú, leginkább medvére hasonlító jóságos teremtmény személyében, aki mindennél jobban szerette kis csemetéjét. Egy napon aztán valami hatalmas, elsöprő erejű esemény szinte az egész erdőt elpusztítja, és a még gyermek Ori elveszíti egyetlen támaszát. A gyenge kis lény elindul hát felfedezni a szörnyű változáson átment, minden szegletében a legváratlanabb és leghalálosabb csapdákat rejtő erdőt, hogy meglelje övéit és megmentse, amit lehet.
A világ minden pontján élő és együttműködő játékfejlesztőkből, grafikusokból, komponistákból és egyéb szakemberekből álló Moon Studios négy évig dolgozott ezen a tényleg csak a „varázslatos” jelzővel illethető alkotáson, miközben a Microsoft is felkarolta azt, a végeredmény pedig egy csodás platformjáték lett.

Ori and the Blind Forest

A fejlesztők sosem rejtették véka alá, hogy programjukkal olyan halhatatlan sorozatok előtt szeretnének tisztelegni, mint a Rayman vagy a Metroid szériák, ami meg is látszik a végterméken, amelyben más neves játékok jellemzői is felfedezhetők. Ori kezdetben nagyon gyenge, szinte teljesen védtelen, gyakorlatilag csak szökellni tud, azt is alig-alig. Szerencsére hamarosan találkozik Seinnel, a kis fénygömbbel, aki védelme és pártfogása alá veszi őt. Segít neki a tájékozódásban, utat mutat a rengetegen át, és nem utolsó sorban képes őt meg is védeni. Ahogy egyre több akadályt győz le, úgy tesz mind újabb, hasznosabb és erősebb képességekre szert, amelyek segítségével képes továbbjutni olyan helyeken és ajtókon át, amelyeken addig nem tudott. Sein is egyre erősebb lesz útjuk során, így az általa nyújtott támogatás is egyre hathatósabbá válik. A perkök megnyitásához szükséges tapasztalaton kívül másfajta kristályokat is összegyűjthetünk, amelyek segítségével mentési pontokat hozhatunk létre az egyes automatikus checkpointok között. Ezeket érdemes nagyon alaposan beosztani, mert nem teremnek minden bokorban a hozzájuk szükséges összetevők, és csak limitált számút tarthatunk magunknál egyszerre.
A játékmenet nagymértékben épít reflexeinkre: ez bizony nem az a program, ahol ráérősen bóklászhatunk a csodás hátteret figyelve, vagy megvárva, amíg az ellenfelek odaérnek hozzánk. A legváratlanabb pillanatban kényszerülhetünk fejvesztett menekülésre, amelyhez esetenként képességeink minél nagyobb tárházára szükségünk lesz. Ennek következtében sajnos a folyamatos trial and error frusztráló érzése kerít minket hatalmába, ami ebben a játékban mégis valahogy elviselhető. Ahogy erősödünk, a ránk leselkedő veszélyek és feladatok is jóval változatosabbak lesznek, ami egy másik érv a frusztráció legyőzésére és a játék folytatására.

Ori and the Blind Forest

Az Ori and the Blind Forest a Unity Engine-t használja, amely nagyon jó szolgálatot tesz vizualitás terén. A játéktér nagyon színes, az egész környezet egyszerűen – a szó valamennyi értelmében – mesés, és úgy általában minden gyönyörű, kézzel festett hatást kelt. Az egész történet egyetlen hatalmas térképen foglal helyet, ami a töltési idők minimalizálása miatt nem rossz elgondolás. A fejlesztők tudatosan törekedtek arra, hogy a háttérben látható elemek csakis egyszer forduljanak elő a teljes játéktérben, ami egyszersmind jelentősen hozzájárul a változatossághoz. A hanganyag terén is alaposan kitett magáért a nemzetközi csapat. A hol melankolikus, hol szívbemarkoló tónusok hihetetlen jól teremtik meg ennek az édes-bús tündérmesének a hangulatát. A történetet egy ismeretlen – számomra stílusában és hanghordozásában leginkább japánnak ható – nyelven beszélő narrátor elbeszéléséből ismerhetjük meg, amelyet természetesen feliratoz a program. Ez a megoldás is kiválóan egészíti ki a fent leírtak jóvoltából is brutálisan jó, bennünket az első pillanattól magával ragadó atmoszférát. A vezérlésről nem írnék részletesebben, abszolút kézhez simuló módon lett kialakítva, de miért pont ezt az aspektusát rontották volna el a készítői ennek a szinte minden ízében sziporkázó alkotásnak? Amikor azt írom, „szinte”, akkor arra gondolok, hogy bizony azért nekem egyszer meggyűlt a bajom az Xbox One-ra kapott tesztpéldánnyal. Történt ugyanis, hogy kiválasztva az első mentési slotot és nekikezdve a játéknak, pár perc (és néhány magam alkotta mentési hely) után hosszabb időre magára kellett hagynom a gépet, amely nem bírva a várakozást egy idő után kikapcsolt. Újraindítva a rendszert aztán azt tapasztaltam, hogy valamiért az első mentésben (amelyből egyébként összesen tíz van) tárolt állásom folyamatosan kifagy, nem tölt be, és ezen annak törlése sem segít. Végül a második slotot kiválasztva tudtam újrakezdeni a programot, ami már gond nélkül működött a továbbiakban. Lehet, hogy ez csupán egyedi eset, de mindenképpen kellemetlen szösszenet, amit érdemesnek tartok a megemlítésre. Más gondom nem akadt a tesztelés során, így ha akarnék sem tudnék jajveszékelni Ori kalandjaival kapcsolatban.

Ori and the Blind Forest

A Moon Studios egy varázslatos tündérmesével ajándékozott meg minket. Az Ori and the Blind Forest talán minden idők egyik legjobb platformjátéka lett, nem kicsit megdolgoztatva reflexeinket. A számos próbálkozás és elbukás valahogy jelen esetben nem tudja elvenni az ember kedvét a játéktól, amely az első képkockától, sőt, már a főképernyő láttán elvarázsolja a játékost, és nem ereszti. Vannak ugyan kisebb stabilitásbeli problémái (főleg a mentések terén), de szerencsére ezek nem nevezhetők általánosnak. Aki Istent ismer, és rendelkezik a megfelelő vassal, az mindenképpen adjon egy esélyt ennek a kiváló, szívmelengető alkotásnak. Aki pedig eddig is szerette a hasonló stílusú játékokat, az semmivel nem tudja kimagyarázni, ha nem szerzi azt be. De azonnal!

Az Ori and the Blind Forest PC-re és Xbox One-ra jelent meg, Xbox 360-ra később érkezik. A cikk az Xbox One verzió alapján készült.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

90%
grafika
10
hangok
9
játszhatóság
9
hangulat
9
Pozitívumok
  • Varázslatos megvalósítás
  • Remek játékmenet
  • Beszippant és nem ereszt
Negatívumok
  • Kisebb problémák előfordulhatnak a mentett állásokkal
  • Sok a trial and error

További képek

  • Ori and the Blind Forest
  • Ori and the Blind Forest
  • Ori and the Blind Forest
  • Ori and the Blind Forest
  • Ori and the Blind Forest
  • Ori and the Blind Forest
  • Ori and the Blind Forest
  • Ori and the Blind Forest
  • Ori and the Blind Forest
  • Ori and the Blind Forest
  • Ori and the Blind Forest
  • Ori and the Blind Forest

Ori and the Blind Forest

Platform:

Fejlesztő: Moon Studios

Kiadó: Microsoft

Megjelenés:
2015. március 11. PC
n/a: X360, X1

» Tovább a játék adatlapjára

gregmerch

gregmerch
Amióta az első kvarcjátékát meglátta kb. 6 éves korában, mindennél jobban érdekelték az elektronikus játékok. 2010 óta árasztja el cikkeivel a magazin oldalait.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Dino
Dino [6034]
davkar9: Az utolsó 30 ismertetőből 15 PC-s játékból/verzióból készült, és további 3-4 tesztelt játéknak van PC-s változata, csak a forgalmazó konzolra tudott adni belőlük. Ez alapján nem jelenteném azért ki, hogy egyre ritkább a PC-s teszt. :-)
davkar9
davkar9 [11414]
Egyszerű. Megnézed ki írta, ha gregmerch, akkor valószínűleg nem PC, hanem valamelyik új konzol. Ha nem most hallasz először az Oriról, akkor tudod, hogy MS, lám máris megvan: X1.:-D PC-s teszt amúgy egyre ritkább, de ha fent van Sityi a steames friendlisten akkor láthatod, ha éppen készül egy.:-D

Tavalyi E3-ról ennek a bemutatója tetszett a legjobban, rögtön fel is írtam. Mióta felbukkant az ajánlóban a steames főoldalon azóta csak a leárazásra várok.
Dino
Dino [6034]
Az infodobozban ott van jobb oldalon, hogy milyen platformokra jött ki a játék, és ha releváns, a cikk végén jelezni szoktuk, hogy milyen platformon teszteltük. Ha platform-exkluzív a játék, az meg az első bekezdésből is kiderül. :-)
LordMatteo
LordMatteo [29292]
Már többször eszembe jutott, de nem lehetne a cikk elején jelezni, hogy milyen platformon tesztelt játékról van szó? Persze, értem én, hogy így jobban jönnek a kattintások, de valami titkos kis jel legalább nekünk, törzstagoknak? :D
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (4 db)