26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Sid Meier's Starships

A végtelenbe és tovább...

Írta: Vismayor 3 hozzászólás

Még réges-rég, 2004-ben (huh, de régen volt már...) ismerkedtem meg Sid Meier nevével a feldolgozott Pirates! kapcsán. Eltelt azóta jó pár év, de Meier úr töretlenül folytatja azt, amit valaha elkezdett: olyan minőségű játékokat adni nekünk, játékosoknak, amiket nem lehet könnyedén elfelejteni. Jelen cikkem alanya, a Starships (egy kis ugrás a Karib-tengerről a világűrbe) a tavaly megjelent Civilization: Beyond Earth univerzumában játszódó, azt kiegészítő, de mégis különálló alkotás.

Sid Meier's Starships

Ha valaki nem ismerné a fent említett címet, előbb a nagytestvérről ejtenék pár szót. Amikor megjelent a Beyond Earth, hozott magával pár újítást a Civilization szériába, amikből a legnagyobb a jövőkép és az idegen bolygó meghódítása volt. Kezdéskor kiválasztottuk szponzorunkat, majd jöhetett is a „partraszállás”. Persze hamar rá kellet ébrednünk, hogy ez nem ilyen egyszerű, mert amelyik bolygó lakható, ott bizony életnek is lennie kell, így el kellet döntenünk, hogy milyen telepesek leszünk: véreskezű konkvisztádorok, akik teljesen eltörölnek mindenféle idegen létformát (persze csak az emberiség védelmében), vagy választhattuk a békésebb utat, és juhászként terelgethettük az idegen mantikórokat. Ha meg a helyiekkel elintéztük a bevándorlási problémákat, még mindig ott volt a fránya emberi természet, miszerint nehezen férünk meg egymás mellet, és kezdődhetett a csetepaté az utánunk érkező, más-más szponzorok alá tartozó emberekkel. Valami azért mégis hiányzott az űrutazás korszakában játszódó Civilization részből, mégpedig pont az űrutazás. Habár egy idegen bolygón játszódott a játék, nem volt lehetőségünk űrutazásra alkalmas hajókat építeni, és azokkal átugrani a szomszédos bolygókra teázni egyet, na meg hogy persze szépen elfoglaljuk azokat is, jó telepesek módjára.

Sid Meier's Starships

Ezt hivatott pótolni a kisöcsi, a Starships. A játék a Beyond Earth történetét viszi tovább, miszerint az emberiség, miután meghódította új otthonát, felkerekedett, hogy alaposan körbekémlelje a szomszédságot, akikkel aztán már rajtunk múlik, hogy milyen kapcsolatot alakítunk ki. Kezdéskor nem a Beyond Earth-ben megismert szponzorok közül választhatunk, hanem affinitásunkat és parancsnokunk személyét szabhatjuk meg. Előbbiből három fajta van: Harmony (pásztorok), Purity (konkvisztádorok) és a Supremacy, akik a technológiai fejlődésben hisznek, míg parancsnoknak nyolc jelentkező van. Mindegyikük más-más téren erősítheti flottánkat, így jobb már az elején eldönteni, milyen módon szeretnénk kapcsolatba lépni a többi federációval (egy diplomata ne kapkodjon a torpedók után, csak ha muszáj :-) ). Miután meghozzuk ezen döntéseket, akárcsak a Civilizationben, megszabhatjuk a térkép méretét, az ellenfelek számát, és azt, hogy mikor érjen véget a játék, ami így már kezdődhet is. Megkapjuk anyabolygónkat, szegényes kis flottánkat, és mehet is az űrturizmus. Ha meglátogatunk egy bolygót, kapunk egy feladatot, amelyet ha teljesítünk, a lakosság megfontolja, hogy csatlakozzon hozzánk (persze ha a zsebünkbe nyúlunk, felgyorsíthatjuk a folyamatot).

Sid Meier's Starships

A küldetések alatt egy taktikai képernyőn találjuk magunkat, ahol meteorok és féregjáratok között kell evickélnünk űrszekereinkkel, miközben épp le kell vadásznunk az ellenfél hajóit, vagy meg kell találnunk a kivezető utat a törmelékek közül. Sajnos küldetéstípusokból lehetne többféle is, mert elég gyakran ismétlődnek ugyanazok. A missziók között lehetőségünk van fejleszteni flottánkat és bolygóinkat, amiért viszont szép összeget kell fizetnünk, szóval jól be kell osztanunk, mire is költünk. Flottánk terén új hajókat vásárolhatunk, illetve a régieket csinosítatjuk új fegyverekkel vagy egy jobb hajtóművel, esetleg vadászrajokat csatolhatunk hozzájuk. Ezen döntések kihatnak a csata menetére, mert például ha egy hajón csak a pajzsot fejlesztjük, kapunk egy teknőst, míg ha csak a hajtóművekre gyúrunk, gyorsabban fogunk száguldozni mint Han Solo, de ugyanilyen gyorsan fognak hamuvá lőni minket. Bolygók terén a gazdaságot és a védelmet építhetjük ki, illetve féregjáratokat, amik segítségével gyorsabban közlekedhet flottánk a területeinken. Itt is bekerültek a csodák, épületek, amelyek más-más bónuszt biztosítanak számunkra, ha megépítjük és az ellenőrzésünk alatt tartjuk. A bonyodalom igazából akkor kezdődik, amikor kapcsolatba lépünk más federációkkal, akik bizony nem mindig nézik jó szemmel terjeszkedésünket, és ha veszélyeztetve érzik magukat, könnyen egy nyílt háborúban találhatjuk magunkat. Sajnos nincs lehetőségünk flottánk szétválasztására, így kimaradnak az olyan stratégiai lépések, mint a blokád, rombolók hátrahagyása védelmi célokra vagy a csapdába csalogatás/kergetés.

Sid Meier's Starships

A két testvér persze tud egymással kommunikálni, erre szolgál a my2K fiók, amely lehetővé teszi, hogy szinkronba hozzuk játékainkat, és különböző bónuszokat és újabb küldetéseket oldjunk fel. A látványvilágra csak ennyit: egyszerű, és mégis nagyszerű (kedvenceim a csillagok a taktikai képernyőn, percekig el tudtam bámulni őket :-) ). Hangok terén is változatos a játék, míg biztonságos területen mozgunk, nyugodt dallamok szólnak, viszont ha ellenséges területre lépünk, rögtön megváltozik a zene sebessége.

Sid Meier's Starships

Összességében véve a Sid Meier’s Starships egy jó játék, amely a nagytesó nélkül is nyugodtan megáll a saját lábán, viszont együtt egy nagyszerű párost alkotnak. Apróbb hibák felfedezhetőek ugyan benne, de ezek elhanyagolhatóak, és feltételezhetően előbb utóbb javításra kerülnek majd.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

80%
grafika
8
hangok
8
játszhatóság
8
hangulat
9
Pozitívumok
  • Egyszerű és mégis szép látványvilág
  • Megdolgoztat minket az MI a győzelemért
  • Kiegészíti a Beyond Earth világát
Negatívumok
  • Csak egy flottát irányíthatunk
  • Az MI néha túl agresszív
  • Elfért volna még pár küldetéstípus

További képek

  • Sid Meier's Starships
  • Sid Meier's Starships
  • Sid Meier's Starships

Sid Meier's Starships

Platform:

Fejlesztő: Firaxis Games

Kiadó: 2K Games

Megjelenés: 2015. március 12.

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

Wing
Wing [4597]
Umbrasvord: kár gúnyolódni, számomra hasznos volt az előtted szóló kommentje. Gondolkodom én is a Starshipsen, de lehet, hogy mégsem lesz belőle vásárlás.
umbrasvord
umbrasvord [1]
Há dik há már barátom miez a komment? Fárasztó volt ez a komménted kispajtás, hát ilyen jó altatót régen olvastam, már rég aludtam ilyen jól. Kaphatnék rád elérhetőséget? Sok a kölök jól jönne egy ilyen uri fiú othunnra, gyerekek nagyon oda lennének érted. Fizetni nemtudok de szinesfém az van... ha érdekel megbeszélhetjük a riszleteket pajtás.
ivanova36
ivanova36 [1321]
Másodvélemény:

A játékmenet maga szakított a Beyond Earth illetve a korábbi Civilization részekkel. Új játék indításakor kiválaszthatjuk a népünk fő irányzatát, mely irányzatok a Beyond Earthből kerültek át, úgy mint Harmony, Purify és Supremacy. Mindegyik irányzatban van 8 vezető melyek más más képességgel bírnak. Ám ezek a képességek mindegyik irányzatban megvannak. Vagyis kezdhetsz plusz egy hajóval, akármelyik irányzatot is választod. Irányzat egyik legszembetűnőbb jelentősége a hajók külsejének változása, de nem igazán számottevő ahogy az iráényzatok bónuszai sem. Ezek is Beyond Earthből kerültek át, vagyis a Harmony hajói zöldesek legömbölyítettek, a Purify pirosas és agresszív, Supremacy sárgás és áramvonalasabb kialakításúak. Nép választása után lehet állítani hogy mennyi és milyen erős AI legyen, illetve mekkora naprendszerben szeretnénk tevékenykedni. Ezek után kezdődhet a meccs. Azért meccs, mert átvezető történet nincs, hanem csak AI elleni skirmish.
Egy darab flottánk lehet, melyben a hajóink számát energy-ért bővíthetjük, valamint szintén energy-ért lehet majd a hajókat javítani és fejleszteni. Terjeszkedni a flottánkkal tudunk, stratégiai nézetben a környező bolygókra át tudunk velük menni és ott feladatokat végrehajtani. Feladatok teljesítése jutalmaként befolyást szerzünk az adott bolygón több befolyás, több nyersanyag arról a bolygóról. Befolyást 4 részletben méri a játék, de vásárolhatunk is creditért, így egy-két feladat és némi vásárlás után 100%-os befolyást szerezve, a bolygó beáll a birodalmunk zászlaja alá. 50%-os befolyással már építkezhetünk is az adott bolygóra, lehet fejleszteni az ottani ipart, pl több energy-t, kaját, tudáspontot, fémet termeljen, vagy akár ugrókaput és építhetünk a bolygóhoz.
A meghódítandó bolygóhoz érve kaphatunk némi háttérinfót a várható feladatról és esetleges ellenséges tevékenységről, valamint fejleszthetjük vagy módosíthatjuk a flottánkat ennek megfelelően. A fejlesztéssel befolyásolhatjuk hogy melyik hajónknak milyen szerepet szánunk. Lehet az egyik egy sok lépésszámmal rendelkező távolságról támadó, vagy akár egy robosztus sok HP-val bíró tank. Esetleg vadászokkal operáló hordozó. A feladatok pár fajták lehetnek, pl: foglalj el 3 relét, tartsd meg a relét 5 körön át, juss ki a hajóddal az aszteroida mezőből 11 kör alatt, vagy pusztítsd el az ellenséges flottát, esetleg védd meg a szállítóhajót. Ekkor vált a játék taktikai nézetbe ahol a flottánkat irányíthatjuk a már jól bevált hexa pályán, mely díszítve van számos anomáliával, aszteroidával, porfelhővel. De ezek nem csak díszek, hanem a taktikai hadviselés fontos részei. És kezdődhet a fogócska az ellenféllel, hogy melyik aszteroida mögé bújva melyik ellenfélre látunk rá, vagy hogy vadászainkkal mögé tudunk-e kerülni, esetleg a kilőtt torpedókat időben el tudjuk-e kerülni. A csata maga körökre osztott, és a hajóink felszereltségétől függ a lépésszámunk és fegyvereink típusa és hatótávolsága. A csata végén a hajóink xp-t kapnak, így hatékonyabbak lesznek, majd visszatérünk a stratégiai nézetbe. A flottánknak is van "lépésszáma" melyeket ki lehet tolni ugrókapuk használatával, de előbb utóbb óhatatlanul is elfogy a lépése, vagyis kimerül a legénység, így eltávot kell nekik adni. Eltáv adásakor lép a következő birodalom. Majd ha ismét mi jövünk, akkor a meghódított bolygók termelését megkapjuk és a flottánkkal ismét léphetünk.
Ha már minden szabad bolygót meghódítottunk akkor már csak egymás terhére tudunk terjeszkedni így kezdetét veheti az igazi balhé. Meghódíthatjuk a környező birodalmak bolygóit egyesével, de akár egyszerre mindet is.

És ezt ismételjük míg van el nem foglalt bolygó vagy míg az egyik győzelmi feltétel nem teljesül.

Vélemény:
Gyors és pörgős meccseket lehet AI ellen játszani, de ennyi. A hajók szerkeszthetősége jól néz ki, de amint rájön a játékos a tuti jü fegyverzetre, nem fog mással vacakolni. A hajók kinézete változik, de nem annyira fontosan hogy elpepecseljen vele az ember. Rányom max pontot arra amire lehet és ennyi. Civ 5-ben egy meccs 10+ óráig is tartott, itt normál nehézségen is max 2 óra volt 6 AI ellen. Jó móka rövid távon, de 15 eurót nem ér. Nagyon egyszerűsített menü, grafikai beállítás alig, így megértem ha sokan tablet vagy okostelefon appnak értékelik ezt a játékot, semmint teljes értékű PC játék. Egyik legnagyobb hiányossága hogy nincs benne semmilyen multi. Inkább tűnik a Beyond Earth egyik kimaradt featurjének, sem mint önálló brand vagy mellékága a Civilizationnek. Inkább tűnik egy sikeres Kickstarter játéknak. Annak kíváló lenne. Sid Meier nevével jelzett játéknak, tabletre kiváló lenne. De PCre jött teljes játékként, így már más a helyzet. Fenti hiányosságai miatt csalódás, így nem tudok felhőtlen örömmel játszani vele. Csak annak ajánlom aki nem vár tőle Civ 5 szintű kikapcsolódást.


Nemrég ismét lenyomtam egy meccset, 3 óra alatt 6 moderate vagyis kb normál AI ellen Harmony irányzattal. Nem volt rossz, de a végére eléggé agyaggalamb lövészet hangulata volt, a fejlett hajóimnak köszönhetően.
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (3 db)