A Capcom 2004-ben indította útjára (kevés kivétellel) hol PlayStation-, hol pedig – mint esetünkben is – Nintendo-exkluzív szörnyvadász sorozatát, a Monster Huntert. Jómagam a harmadik, eredetileg Wii-re megjelent résszel, a Monster Hunter Tri-vel találkoztam először, és habár nemigen (illetve csak igen limitáltan) kedvelem a „nagyon japán” játékokat, ez a program tetszett. Érdeklődéssel kezdtem hát bele később annak 3DS-re (illetve utána Wii-re is) megjelent, „mindent bele” jellegű Ultimate kiadásába, és ugyanilyen érdeklődéssel vágtam neki a legújabb, negyedik epizód hasonló verziójának, a szintén Nintendo-exkluzív Monster Hunter 4 Ultimate-nek.
A hack-and-slash elemekkel tűzdelt akciószerepjáték-széria hatalmas fenevadakkal küzdő emberek és egyéb lények dolgos hétköznapjaiba vezeti be a játékosokat, akik rendszerint egy szépreményű, új vadász bőrébe bújnak. Nincs ez másképp a negyedik részben sem, amelynek elején az általunk megalkotott ifjú titán hajóján éppen a Vadászok céhébe tart, amelynek elit tagjai közé szeretne avanzsálni. Az út persze nem telik eseménytelenül, így még célunk elérése előtt megtámad bennünket egy igen méretes sárkány, amelyet azonban sikerül feltartóztatnunk a szakavatott segítség megérkezéséig. Újra biztos talajon állva aztán felkeres bennünket egyik útitársunk, a Karavánvezető, aki felkér minket, hogy legyünk segítségére egy különös tárgy mibenlétének felderítésében, amelyhez el kell biztonságban érnünk Cathar városát és annak bölcs lakosait. Itt és így indul hát igen tartalmas és hosszú utunk, amely során hatalmas mennyiségű küldetést hajthatunk végre számos helyszínen, hogy végül megtudjuk, amiért indultunk, és mi lehessünk az egyik valaha volt legnagyobb vadász.
A sorozat játékmenetét a már említett, brutális mennyiségű quest jellemzi, amelyek során számtalan dögöt likvidálhatunk, a kicsiktől az überbrutál hatalmasakig és erősekig bezárólag. Közben segíthetünk az adott település vagy tábor (mert bizony ezekből több is akad utunk során) lakóinak ügyes-bajos dolgaikban, fejleszthetjük felszerelésünket, újabb és újabb hasznos társakra, segítőkre, cuccokra tehetünk szert, és nem utolsó sorban számos fegyveres harci stílust is elsajátíthatunk. A lemészárolandó fenevadak rendszerint más és más taktikával győzhetők le, amelyekhez különféle célszerszámok szükségeltetnek. Vannak köztük gyors, de kisebb sebzést okozók, vannak tisztes távolból bevethetők, de akadnak olyan kétkezes cuccok is, amelyekkel jókorát odasomhatunk ugyan ellenfeleinknek, csak azt nem kifejezetten gyors egymásutánban tudjuk kivitelezni. Arzenálunk összesen tizenkét fegyverosztályból áll, amelyek tagjai különféle harci stílusokat tesznek lehetővé. Ezeket kell minél jobban elsajátítanunk ahhoz, hogy sikerrel vehessük fel a harcot az egyes monsztákkal. A játék, illetve sorozat egyik sajátossága, hogy nem karakterünk képességei fejlődnek az egyes küldetések és kihívások teljesítésével, hanem helyette mind több loot és nyersanyag begyűjtése árán folyamatosan tökéletesíthetjük felszerelésünket, ami végeredményben meghatározza tulajdonságainkat, illetve azok erősségét.
Az egyes questek során gyakran szabadon gyűjtögethetünk mindenfélét az adott terület bejárásával, de fő feladatunk rendszerint egy adott szörny megölése vagy elfogása. Ez utóbbi időre megy, és ha kettőnél többször meghalunk, akkor bizony a játék automatikusan úgy veszi, hogy kifogytunk belőle. Emellett mi is bármikor kiléphetünk és elhagyhatunk bármilyen küldetést. Akárhogy is, mindkét esetben valamennyi ott megszerezhető jóságról le kell végleg mondjunk. Akció közben életerőnk és staminánk fogy drasztikusan; az előbbi a bekapott sebzésektől, míg utóbbi a nagyobb erőfeszítést igénylő cselekedetektől, amelyek végső esetben teljesen ki is meríthetik erőnlétünket, ami nagyban akadályozhatja sikerünket az adott helyszínen.
A negyedik epizód újításaként a program nagyobb hangsúlyt helyez a háromdimenziós, folyamatos mozgásra, mászásra, felfedezésre, sőt, a szintkülönbségekből adódó előnyöket is kihasználhatjuk, így például a magasból rávethetjük magunkat egy gyanútlanul legelésző jószágra, amit vagy elkaphatunk vagy meglovagolhatunk ez által. Ugyanakkor a fenevadak is képesek alkalmazkodni a domborzat adta lehetőségekhez, így mi is gyakorta számíthatunk némi váratlanul érkező áldásra. Az új részbe újabb fegyverek, minden eddiginél több NPC, teljes körű online többjátékos mód és egy Guild Questnek nevezett, csereberélhető küldetésrendszer (illetve ennek egyjátékos, Exploration Missions nevű változata) is helyet kaptak. Számos felszerelési tárgy és alternatív térkép kizárólag ez utóbbiakban érhető el, így érdemes a fő történet mellett ezt is kipróbálnunk.
Összességében az igen tartalmas, jól átgondolt rendszerű játék több száz óra szórakozást tartogat a számunkra, ami valljuk be, nagyon ütős érv mellette, főleg, hogy közben remekül szórakozunk.
A játék grafikája a rendszer képességeit abszolút kiaknázza. A 3D mód nagyon látványos momentumokat tartogat, így (főleg a stabilabb képalkotásra képes új gépeken) érdemes bekapcsolni. A bevezető videó a harmadik rész szinte moziszerű „háromdés” kidolgozottságát számomra nem érte ugyan el, de azért ennek az epizódnak sincsen oka szégyenkezni ezen a téren (sem). A zene és a hangeffektek szintén jól lettek keverve, így a remek hangulat ezek folytán is borítékolható. A vezérlés kiaknázza a Circle Pad Pro nyújtotta lehetőségeket, de természetesen anélkül is teljes mértékben játszható a program.
A Capcom szörnyhentelős akciószerepjáték-sorozata, a Monster Hunter elérkezett eddigi talán legtartalmasabb, de mindenképpen legméretesebb epizódjához. A Monster Hunter 4 Ultimate egyelőre kizárólag 3DS-en érhető el, amelyen azonban abszolút nagygépes élményt nyújt mind remek megvalósítása, mind pedig több száz órányi játékideje folytán. Aki szereti a japán stílusú, de azért nem elvetemülten távol-keleti jellegű, akcióval teli szerepjátékokat, az egy percig se habozzon a program beszerzésén. Aki pedig gondolkozik egy 3DS masina megvásárlásán, annak itt a remek alkalom annak meglépésére, hiszen mostanában – ezzel együtt – nem is egy kiváló alkotás érkezett, és érkezik a megújult, minden eddiginél jobb technikai adottságú Nintendo kézikonzolra.