Új év, újabb Call of Duty. Ezzel nem sok újdonságot mondtunk el, az Activision teljesen érthető módon nem fogja veszni hagyni egyik legnagyobb fejőstehenét, a játékosok pedig pénztárcájukkal szavazhatnak, kell-e nekik évről évre egy újabb epizód vagy sem (eddig az előbbi mellett döntöttek). A fejlesztést szerencsére rotációban végzi már három csapat (az Infinity Ward – már ami maradt belőlük a főbb szereplők kiválása után –, a Treyarch és a Sledgehammer Games), így elvben mindegyiknek elegendő ideje van a soron következő újabb részre. Persze a váz a szokásos: kapunk egy rövid, jellemzően agyonscriptelt egyszemélyes részt, egy kis mértékben mindig továbbfejlesztett (és jobban vagy rosszabbul sikerült újításokat bevezető) multiplayer játékrészt, a Black Ops szériában pedig ismét találkozunk majd a zombikkal is. Az elmúlt napokban zajlott a játék multi bétatesztje, szerkesztőségünkből hárman is nekiveselkedtünk, hogy kipróbáljuk, idén a Treyarch mivel próbálja megfogni a játékosokat.

Az először PlayStation 4-en elindult, majd egy héttel később PC-n és Xbox One-on is megnyitott bétában néhány pályát és játékmódot próbálhattunk ki. Az utóbbiak mind a Core részből voltak, és leginkább a megszokottakat találtuk meg köztük (bár a free-for-all kimaradt): Team Deathmatch, Domination, Hardpoint, Capture the Flag, Uplink és társai, újdonságként pedig megjelenik a Safeguard, amelyben a támadó csapatnak egy önjáró robotot kell elkísérnie az ellenfél bázisára, a másik félnek pedig értelemszerűen megakadályoznia azt, hogy a meghatározott időn belül odajusson a robot.
Karakterosztályunk kialakítására megmaradt a Pick 10 rendszer, ezen kívül pedig a scorestreakeket is mi válogathatjuk meg, ahogy korábbi epizódokban már láttuk. Jelentősebb újdonságként jelennek meg ezúttal a játékban a specialisták. Minden játékos választhat magának egyet a kilenc felkínált személy közül (némelyikük csak bizonyos szint után érhető el), és eldöntheti, hogy annak extra fegyverét vagy különleges képességét szeretné használni. A játék során pár perc után (vagy ha eredményesek vagyunk, akár hamarabb) kapjuk meg ezt az extrát, mint például egy plusz gránátvetőt, elektromos lövedéket vagy íjat, erősebb lábat, idő-visszapörgetési képességet vagy jobb látást. A specialistáknak megfelelő lesz játékosunk külseje, és néha egy-egy beszólást is kapunk tőlük (ami a választott karaktertől függ).

A közlekedésben is történtek újítások, ugrásunkat az Advanced Warfare-hez hasonlóan itt egyfajta jetpack segíti (persze korlátozott használattal), viszont ezúttal megjelent a falon futás lehetősége, valamint az úszás képessége is. Ezek újabb taktikázási lehetőségeket tesznek lehetővé – vagy a másik oldalról nézve újabb váratlan helyről felbukkanó ellenséges katonákat. A pályák természetesen jellemzően úgy lettek kialakítva, hogy ezeket ki is lehessen használni, így téve kicsit pörgősebbé a játékmenetet.
Mivel a zárt béta pár nap után nyílttá vált, gyakorlatilag az elmúlt egy-két hét során bárki belenézhetett a Call of Duty: Black Ops III multiplayer bétájába, ezzel is segítve a döntést, hogy novemberben vajon belenyúl-e a pénztárcájába. Folytatásként pedig következzen hármunk szubjektív véleménnyel is fűszerezett összefoglalója!

GeryG, a kiváró
Az elmúlt években rendre mindig messiásként harangozták be az aktuális Call of Duty epizódokat, és mindig sikerült találniuk valami okot, amivel ezt alátámasszák. A Ghosts volt az első epizód az új konzolgeneráción, az Advanced Warfare-t pedig egy újabb stúdió készítette. Érdekes módon azonban az idén novemberre várt Black Ops III-at nem az aktuális megváltóként hirdeti a Treyarch, mindössze szeretnének készíteni egy újabb részt, amely merít az előzőek működőképesnek tűnő ötleteiből.
A pályák és a fegyverek a teszt során látottak alapján a szokásos sémát követik. Az arénák vegyesen tartalmaznak külső és belső tereket, amelyek magasságban is eltérnek itt-ott: lelkesen lövöldözhetünk az erkélyről az udvaron botladozó ellenfeleinkre. A pályák stílusa egyébként nagyon hasonlít az Advanced Warfare futurisztikus pályáira, de könnyen lehet, hogy a teljes verzióban lesznek ettől totál eltérőek is. A fegyverek is hozzák a szokásosat: karabélyok, puskák, rakétavetők, ezekhez pedig kismillió kiegészítő és kütyü. Aki a közelharcot szereti, az a rövid hatótávon brutális puskákat fogja szeretni, aki meg inkább keresztüllőné a szobát, az karabéllyal fog rohangálni.
A fentebb említett specialisták megjelenése mellé a karakterfejlődés maradt a régi, vagyis minél jobban teljesítünk a csatában, annál gyorsabban léphetünk szintet. Ugyanez érvényes a fegyverekre is: minél többet és hatékonyabban használjuk őket, annál több kütyüt oldhatunk fel hozzájuk, amivel még halálosabbá válnak.
A megújult mozgásrendszer elég szabad teret ad nekünk. Mivel most is futurisztikus világban játszódik majd a történet – és a multiplayer mód –, nem meglepő, hogy karakterünk nem csak egy sima kezeslábassal és katonai bakanccsal van felszerelve. Van egy kis rásegítés is, amellyel hatalmasakat tudunk ugrani, felfelé és előre egyaránt, és a Titanfallhoz hasonlóan a falakon is futhatunk rövid ideig.

A Black Ops III látványvilágáról egy kicsit korainak érzem végleges véleményt alkotni, de a bétában látottak alapján a játék hozni fogja a már megszokott szintet. A grafika ugyan nem fogja megváltani a világot, cserébe nem kell majd alá kimondottan nagy erőmű sem. A pályatervezés, ahogy azt már korábban is említettem, a szokott sémát követi: szűk átjárók és tágas terek, külső és belső terek váltogatják egymást. A veterán játékosok hamar kiismerik majd ezeket.
A Call of Duty: Black Ops III multiplayer bétájának véleményem szerint sikerült alátámasztania azt, amit a korábbi előzetesek alapján már sejthettünk: a játék a korábbi epizódokból (és más játékokból, pl. Titanfall) emelt át néhány jól működő ötletet, valamint megspékeli azokat a sajátjaival, mint a specialista rendszer. Ha kellően változatos arénákat kapunk, a fegyverek is komolyan eltérnek majd egymástól és a perkök, valamint scorestreakek is használhatóak lesznek, akkor a sorozat rajongói idén is jól ellesznek. De hogy képes lesz-e a játék bővíteni a rajongótáborát? Azt nem tudnám megjósolni...
Phoenix, az ördög ügyvédje
Közeledik az új menetrendszerinti Call of Duty, amely a Steamen lévő vélemények alapján már a béta igencsak megosztja a játékosokat, és a többség inkább negatív véleményének adott hangot a látottak alapján. Ezzel pedig egyet is tudok érteni meg nem is. Egyrészt szeretjük ezt a játékot is, mert mégiscsak CoD. Megvan az (általam legalábbis) elvárt hangulata, a pályákat jól kidolgozták (talán valamivel szebbek lehetnének még), az új fegyverek is tetszenek (az előző részhez képest legalábbis mindenképp), és érdekesek a killstreak jutalmak is – bár ez nem feltétlenül a jó értelemben. :)
Úgy érzem, az újítások abszolút erőltetettek, a fegyverek például leginkább újraskinezésnek tűntek, aminek köszönhetően újra ki kell ismerni, melyik hogyan működik, melyikkel lehet hatékonyan dolgozni. Nagyon remélem, hogy az Advanced Warfare-hez hasonlóan esetleg kapunk majd itt is lőteret, hogy ne éles meccsekben kelljen kísérletezgetni a fegyverekkel. A választható specialisták engem inkább megmosolyogtattak, a hab a tortán pedig számomra a falon futkorászás volt. Nem mondom, ad némi plusz taktikázási lehetőséget a játékhoz, nem is olyan nehéz kivitelezni, de persze néha nem sikerül és lezuhanunk, amitől persze egy kicsit izgalmasabb a dolog. Láttuk már ezt más játékokban, ahol még létjogosultsága is volt, nekem ez itt már az erőltetett kategóriába tartozott, nem sok realitást éreztem benne (valahogy olyan érzésem volt, hogy a valós fizikától távol áll az egész), a fejlesztők által momentumalapú mozgásnak pedig semmiképp nem nevezném azt, amit megvalósítottak.

A béta során tapasztalt hibákat, fagyásokat még be lehet tudni a nem végleges verziónak, azonban nagyon remélem, hogy a fegyverek kiegyensúlyozásán még javítani fognak, mert jelenlegi állapotukban még nem az igazi.
Aki csak a multi rész miatt venné meg a Black Ops III-at, az még gyorsan töltse le és próbálja ki a bétát, hogy megalapozott döntésre juthasson, megéri-e neki az árát – a látottak alapján nekem nem igazán.
Dino, az örök optimista
Örömmel csaptam le az egyik bétakulcsra, hiszen a Call of Duty széria régi kedvencem, és még ha megköveznek érte, akkor is leírom, hogy a legtöbb új részt örömmel fogadtam (a Ghost volt az egyetlen kivétel, az valamiért nem fogott meg), hogy aztán egy rakás órát beleöljek a multiplayer részükbe. Igen, gyakorlatilag kizárólag a multiba, valahogy az volt mindig is az, ami magával ragadott bennük, a másokkal és mások elleni játék lehetősége. Így aztán amint elérhetővé vált a PC-s béta, le is töltöttem, és kíváncsian indítottam el a játékot.
Sajnos csak a Core játékrészt kaptuk a tesztre, én pedig jobban preferálom a hardcore játékmódokat, de a kipróbálásra végül is ez is megfelelő volt. Az eltelt pár óra után pedig úgy voltam vele, hogy nem rossz ez, bár ahogy a többiek is leírták, túl sok jelentős újdonságot nem kapunk benne. Nekem tetszettek az új mozgási lehetőségek, bár a falon futással sikerült elég sokat bénáznom is, jó párszor a mélybe zuhanva. A levegőben „repkedő” emberek mondjuk elég sokat nehezítettek a célzáson (inkább kocajátékos vagyok, de nevezhetjük „sokszor bénának” is :-) ), de zavarni ez se zavart, hozzá kell szokni, hogy még több irányba kell figyelni.

A Pick 10 rendszer már a pár évvel ezelőtti első megjelenésekor is tetszett, örültem, hogy meghagyták a játékban, mindig is szerettem sakkozni, hogy egy plusz perköt adjak-e karakteremnek egy célzórátét helyett, vagy egy taktikai gránátra van még inkább szükségem. A specialisták megjelenése pedig kicsit színesítette számomra ezeket a lehetőségeket, ezzel gyakorlatilag Pick 11-re bővült a karakterosztály-kialakítási megoldás.
Nagyon hiányoltam viszont, hogy játékmódból nem nagyon van bővülés, gyakorlatilag a jól megszokott módok közül lehetett csak választani. Az új Safeguard mondjuk jópofa volt (még ha nem is a Treyarch találta fel vele a spanyolviaszt), de nagyon kevésnek találom.
A béta során alapvetően jól elvoltam a Call of Duty: Black Ops III multiplayer részével, azonban sose éreztem azt, hogy hű de nagy újításokkal pakolták tele, vagy hogy ez fogja forradalmasítani a multi-FPS-ek piacát. A megjelenés után valószínűleg az újdonság varázsa miatt még elég sok játékos lesz a szervereken, viszont azt az idő fogja csak eldönteni, hogy maradnak-e elegen ahhoz, hogy a kedvenc játékmódokban mindenki folyamatosan elegendő játékost találjon hónapokkal később is.