26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Ceres

Összetett, kiváló űrstratégia, bosszantó bugokkal.

Írta: Wing

Én tényleg megpróbáltam. Többször is kiléptem bosszankodva, mégis újraindítottam a játékot, mert valami megfogott a Ceresben. Alapból nagyon szeretem az űrstratégiákat, szerencsére egyre több van belőlük, teszteltem is már néhányat. Mégis, hiába van egy jó alapötlet, hiába érződik, hogy az egész összeáll és működik, ha a bugok miatt elveszik a játékélmény. Márpedig a Ceres néhol komolyan játszhatatlan.

Ceres

Pedig az egész teljesen jól indult. Egy izlandi srác, aki történetesen nagy Homeworld rajongó, 2010-ben fogja magát, és elkezd dolgozni egy HW-klónon. Addig-addig csiszolgatja a játékot, amíg egy napon rájön, hogy kizárólag ezzel akar foglalkozni. Kilép egyhangú munkahelyéről, és teljes munkaidőben elkezd dolgozni a „gyermekén”. A játék egyre csak nő, megkapja a Ceres nevet, zöld utat kap Steamen, és elindulhat világhódító útjára. Szimpatikus, nem? Nekem abszolút. Sajnos azonban a megvalósításba több ponton is hiba csúszott.

Ceres

A játék története szerint az emberiség épített egy kaput, amelyen keresztül más naprendszerekbe és galaxisokba tudott volna utazni. Azonban az első pár hajó után a kapu összeomlott, és elkezdett random helyekre nyitni. A beérkező gravitációs hullámok, a sugárzás darabjaira robbantotta a Földet, nem beszélve arról, hogy az elszabadult kapun keresztül idegen lények is bejutottak naprendszerünkbe. Az emberiség és az általa épített, mesterséges intelligencia által vezérelt gépek a naprendszerben szétszóródva harcolnak saját túlélésükért. A hajdani birodalom teljes káoszba süllyedt.

Ceres

Itt jövünk be a képbe mi, egy kisstílű szerencsevadász személyében, aki ócska hajóján szeretné megváltani a világot – vagy legalábbis valahogy túlélni azt. A szabadúszó nehéz, de áldásos életét éljük: kereskedhetünk, különböző bázisokon vállalhatunk el melókat, bányászhatunk aszteroidákon, seftelhetünk árukkal, amiket az űrben szedünk össze (vagy épp egy másik hajót lövünk darabokra értük), de igen értékesek a csaták után hátramaradó, drónokkal begyűjthető roncsok is. A különböző módon összeszedett pénzt aztán ezerféle dologra tudjuk elkölteni: vehetünk hajónkra új modulokat, javított mesterséges intelligenciát, erősebb hajtóműveket, páncélzatot, legénységet és persze fegyvereket. De lehetőségünk van új kapitányt is felbérelni, sőt flottánkat akár hatfős csapatra is kibővíthetjük az állomásokon munkát kereső, hajóval rendelkező parancsnokok felfogadásával. Ők aztán együtt harcolnak velünk, cserébe némi pénzt kérnek, viszont lehetőségünk van az ő hajóikat is feltuningolni jobb felszereléssel, nem beszélve arról, hogy a kapitányok is fejlődnek a csaták során.

Ceres

A játékban ugyanis vannak RPG-elemek is: a kilőtt hajókért parancsnokaink tapasztalati pontokat gyűjtenek. Szintlépéskor számos képességet tudunk fejleszteni: hogyan bánjanak a különböző fegyvertípusokkal (lézer, plazma, rakéták stb.), illetve vannak úgynevezett perkök, amelyek vagy egy állandó bónuszt adnak (például extra raktér), vagy adott időtartamra bekapcsolhatóak (például 3 percig nagyobb energiát adnak a hajtóművek). Egy-egy tapasztalt parancsnok rengeteg bónuszt tud hozzáadni az adott hajó képességeihez, így a harcedzett veteránok döntő tényezők lehetnek a csata során.

Ceres

Természetesen a pénzből nagyobb, gyorsabb, szebb stb. hajót is vehetünk, amelyekből többféle osztály létezik, úgymint fregatt, cirkáló, romboló, csatahajó és így tovább. Nem csupán nevükben és méreteikben különböznek (és persze árukban), de abban is, hogy hány darab és milyen méretű foglalattal rendelkeznek. A foglalatok lehetnek külsők és belsők, előbbiekre fegyvereket, illetve aktív és passzív védelmi eszközöket, utóbbiakra pedig kismillió egyéb modult szerelhetünk: növelhetjük a bevethető drónok számát, szenzorokat telepíthetünk, jobb radarokat és így tovább. Hogy tovább nőjön a csavar, a foglalatok is lehetnek kicsi, közepesek és nagyok. Modulokból pedig már-már zavaróan sokfélét tudunk megvásárolni. Látható tehát, hogy a hajók testre szabásánál szinte végtelen kombináció érhető el.

Ceres

A drónokról már ejtettem pár szót, de érdemes külön kitérni rájuk. Többféle van ezekből is, vannak sima támadó drónok, de vehetünk „melós” drónokat is, amelyek összeszedik a hajó körül a roncsokat, kitermelhető nyersanyagokat. Érdemes megemlíteni az egyik legviccesebbet, a „boarding” drónt, amely a nevéből adódóan ellenséges hajók elfoglalására szolgál. Ehhez persze elég közel kell menni az elfoglalni kívánt hajóhoz, és az sem árt, ha már nem képes visszalőni... Szerencsére erre is van megoldás: a remek sérülésrendszernek hála az ellenséget nem csupán úgy tudjuk likvidálni, ha egyből beleeresztünk három atomot. Miután ugyanis áttörtük a páncélzatot, precíziós lézerfegyvereinkkel kiiktathatjuk a modulokat: a legnagyobb, legerősebben felfegyverzett hajó sem ér semmit, ha alóla kilőjük a nukleáris reaktort vagy tönkretesszük a hajtóművét. Sőt, ehhez még fegyver sem kell: az ellenséges űrjárműveket akár meg is hackelhetjük, időszakosan harcképtelenné téve őket, vagy ami még jobb, átvéve fölöttük az irányítást. Mondanom sem kell, egy ilyen akció sok csatát meg tud fordítani.

Ceres

Az eddigiekből látszik, hogy a Ceres egy igencsak összetett, remek újrajátszási lehetőségekkel bíró játék. Mégis, vagyis talán épp ezért vagyok mérges. A helyzet az, hogy megbosszulja magát az egyfős fejlesztőgárda, ugyanis egy komplett tesztercsapat a bugok 99%-át kiirthatta volna. De sajnos nem ez a helyzet.
Kezdjük azzal, hogy a kezelőfelületen néha egyszerűen eltűnnek a hajókat jelző ikonok, hiába váltunk át taktikai nézetre. Több alkalommal is ki-be kell kapcsolni ahhoz, hogy visszajöjjenek. Mondanom sem kell, a fekete űrben egy fekete űrhajó megtalálására (azazhogy rá is kattintunk), mennyi esély van. Bosszantó az irányítás is. Bár már kezdek belejönni a 3D-ben navigálásba, még mindig találkozom röhejes dolgokkal: a hajóim például rendszeresen nekimennek az aszteroidáknak, volt úgy, hogy összeakadt egy ronccsal a hajóm, és kontrollálhatatlan pörgésbe kezdett. A küldetések zavarosak, nem mindig „triggerelődnek”, ha megtörténik egy esemény, azaz például hiába foglaljuk el a célpontot, a küldetés nem ér véget. Logikai bukfencek is vannak: a játék legerősebb birodalma, a Terran Alliance által védett szektorban elvileg tüsszenteni sem lehet büntetlenül, mégis, ha véletlenül engem üldöznek a kalózok, azok nyugodtan lőhetnek rám, miközben az óriási szövetséges csataállomások ott állnak bambán, és nem csinálnak semmit. A zene néha kikapcsol – annyira nem kár érte, mert eléggé monoton, bármelyik YouTube-os „space ambient” mix jobb háttérzenét ad. Talán a legjobban az a hiba jellemzi a játékot, hogy ha vannak még kint az űrben drónjaink, amelyek nem értek vissza a saját hajónkhoz, a mentéskor mind elvesznek.

Ceres

Azt kell, hogy mondjam, a Ceres egészen kiváló játék lehetne. Most azonban ebben a formában kicsit pofátlannak érzem a végleges verzió státuszt, ez még igencsak korai verzió, amelyet még csiszolni kell. Bízom benne, hogy a fejlesztősrác nem fog eltűnni, mint mostanság többször is előfordult az indie fejlesztők világában. Ebben a játékban ugyanis rengeteg potenciál van – már csak játszhatóvá kéne tenni.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Pozitívumok
  • Rendkívül összetett játékrendszer
  • Nagyfokú testre szabhatóság
  • Szabadságérzet
Negatívumok
  • Bugok tömkelege
  • Kiforratlan kezelőfelület

További képek

  • Ceres
  • Ceres
  • Ceres
  • Ceres

Ceres

Platform:

Fejlesztő: Jöttun Games

Kiadó: Iceberg Interactive

Megjelenés: 2015. október 16.

» Tovább a játék adatlapjára

Wing

Wing
Régi Dome-motoros, aktív fórumozó a hőskorszakból. Szereti a 300 oldalas kézikönyvvel érkező játékokat, melyeknek a grafikája a születésekor is elavult lett volna – a felesége ezért vétózza évek óta az új videokártya-beszerzést. Emellett szeret mindent, ami történelmi keretek között játszódik, legyen az középkori autóverseny vagy ógörög űrszimulátor. Szabadidejében gyereket nevel és metalt hallgat. Na meg néha játszik is.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!