26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Darkest Dungeon

Teszteltük a Red Hook régóta várt lovecrafti szerepjátékát

Írta: Zoo_Lee 8 hozzászólás

Számtalan rossz tapasztalat után már én is extra fenntartásokkal vágok bele egy játékba, ha az Steam Early Accessben jelenik meg először. A Darkest Dungeon azonban kivételt érdemelt. Nemcsak a szívemhez nagyon közel álló húrokat pengetett (okkultizmus, dark fantasy, lovecrafti rémálmok), de az első perctől érezhető volt, a fejlesztők mennyire komolyan veszik dolgukat és támogatóik bizalmát. Már az is elismerést érdemelt, hogy a játék mennyire élvezetes volt tavaly, az Early Accessbe kerüléskor, a készítők az eltelt hónapokat pedig folyamatos frissítésekkel, finomhangolásokkal töltötték, és egy éven belül a végleges változat is megjelent.

Darkest Dungeon

Egy csapat zsoldost irányítunk/menedzselünk, akik nemesi származású megbízójukkal érkeznek egy Hamlet nevű faluba, amelytől nem messze terül el a megbízó családjának hatalmas kastélya. Érkezésünk oka, hogy az unatkozó kékvérűek belekontárkodtak az okkultizmusba, és megnyitottak egy hatalmas, a kastély alá évezredekkel korábban eltemetett kaput, amelyen át ősi, démoni istenségek léphettek ismét kapcsolatba világunkkal. A környék hemzseg az élőhalottaktól, démoni ivadékoktól és az őket szolgáló emberektől, Hamlet pedig borzasztó lepusztult állapotban, alig néhány túlélővel fogadja csapatunkat.

Feladatunk, hogy kiképezzünk maximális, 6. szintű karakterekből álló csapatokat, akik képesek alászállni a címadó Darkest Dungeonbe, és bezárni az átjárót, mielőtt az ősi istenek átkelhetnének rajta. Ehhez két fontos teendőnk van: egyre (remélhetőleg) növekvő számú zsoldosunkkal sorozatos expedíciókat kell indítanunk a kastély környékére, hogy egyre erősebbek, tapasztaltabbak legyenek, az expedíciókról hozott kincsek segítségével pedig újjá kell építenünk Hamletet, hogy az kiszolgálhassa a „hősök” igényeit, alkalmas legyen felszereléseik és képességeik folyamatos fejlesztésére, a csaták során elszenvedett fizikai és mentális sérülések kezelésére, valamint a felgyülemlett stressz levezetésére.

Darkest Dungeon

Ha nem vagyunk elég óvatosak, a legegyszerűbb misszió során is odaveszhet a teljes négyfős különítmény.A hősök élete ugyanis nem könnyű a Darkest Dungeon világában. Ha nem vagyunk elég óvatosak, nem készítjük fel csapatunkat megfelelően, a legegyszerűbb misszió során is odaveszhet a teljes négyfős különítmény, ha pedig túl is élik, az elszenvedett borzalmak hatására mentális zavarok és mániák tucatjaival térhetnek vissza, amelyek komolyan befolyásolhatják az általuk elvégezhető feladatokat, viselkedésüket és használhatóságukat. Ügyelnünk kell arra, hogy a csapat mindig a legjobb elérhető felszerelést viselje, a stresszt mindig levezethessék a kocsmában vagy a templomban (ha egy szereplő életereje kimerül, csak a „halál kapuja” nevű állapotba kerül, ahol bármelyik következő ütés megölheti, ellenben ha eléri a maximális stresszlimitet, azonnali szívroham végez vele), az összeszedett fertőzéseket pedig gyógyítsuk. A mániák helyzete már más: ezeket taktikusan kell kezelnünk, ugyanis míg egyes tébolyok irreális és káros viselkedést váltanak ki (például a csapattagok megtámadják egymást vagy ellopják az összegyűjtött zsákmány egy részét), mások kifejezetten hasznosak (fanatikus szónoklatokkal buzdítják egymást vagy extra sebzésre képesek élőhalottak ellen).

A küldetések megvalósítása érdekes és egyedi megoldást kapott.A küldetések megvalósítása is érdekes és egyedi megoldást kapott. A csapatot oldalnézetben követjük, az egyes karakterek soron belüli pozíciója pedig hatással van védelmükre, támadásaikra és használható képességeikre is. A térképek minden alkalommal véletlenszerűen generálódnak az adott helyszín készletéből, és egy előre meghatározott típusú és hosszúságú feladatot kell rajtuk végrehajtanunk, amely megadott számú ellenfél legyőzésétől szent oltárok aktiválásáig számtalan különböző cél lehet. Az egyes helyszínek a karakterekhez hasonlóan szinteket lépnek: minél többször hajtunk végre rajtuk küldetéseket, annál hosszabb, bonyolultabb, de több jutalmat is ígérő küldetést, egyre több és változatosabb ellenfelet kínálnak a későbbi próbálkozásaink során. Az út indulása előtt van lehetőségünk a csapatunk számára ellátmányokat vásárolni. Egy közepesen hosszú kalandra sem árt másfél tucatnyi fáklyával (ha a képernyő tetején jelzett fénysáv teljesen lemerül, a karakterek sokkal gyengébbek és jóval érzékenyebbek a stressz alapú támadásokra), legalább két étkezésre elegendő étellel és az adott helyszín akadályainak, ellenfeleinek megfelelő finomságokkal (ellenméreg, szentelt víz) felszerelkezni. Az ellenfelekkel klasszikus, körökre osztott ütközetekben nézünk farkasszemet, ahol a sorrendet az egyes résztvevők sebessége határozza meg, a támadások mellett pedig különböző buffokat, debuffokat, gyógyításokat is elsüthetünk, bizonyos képességekkel pedig a saját és ellenséges csapat egységeinek sorrendjét is a saját javunkra változtathatjuk. Az egyes csaták között rejtett szobákat fedezhetünk fel, elhagyott kincseket gyűjthetünk, démoni ellenfeleink mellett azonban csapdák, betegségek, éhezés és váratlan, baljós események is nehezíthetik az utat.

Darkest Dungeon

A karakterek fejlesztése egyszerre áldásos és káros feladat.A készítőktől szintén érdekes ötlet, hogy a karakterek fejlesztése egyszerre áldásos és káros feladat, ha ugyanis egy zsoldosunk elért egy bizonyos szintet, már nem hajlandó a könnyebb, számára már nem elég megerőltető küldetésekben részt venni, a kihívás szintje így a karakterfejlesztés révén csak minimálisan csökken, a taktikai érzéknek, az átgondolt lépéseknek és előrelátásnak sokkal nagyobb szerepe van. Persze még ez sem biztosít semmit: a Darkest Dungeon végigjátszása során a nehézség, a szeretett, tapasztalt karakterek halála olyan lényeges elemek, mint a From Software Souls játékainak. Minden kaszt (majdnem másfél tucatnyi, a keresztes lovagtól a vérfarkasokon át a ragálydoktorokig) egyedi stílust és használatot igényel, a véletlenszerű elemeknek köszönhetően pedig minden expedíció tartogat izgalmakat, soha nem lehet elég jól felkészülni.

A hangulat, a látvány, az aláfestő zenék pedig mindehhez tökéletesen passzolnak. Sötét, borongós atmoszférát alkotnak, ahol a győzelem pillanatnyi öröm, a fenyegetettség érzése viszont folyamatos. A rengeteg főellenfél legyőzése, a Darkest Dungeon bevétele pedig közel sem egyszerű feladat. Csak az első két-három főellenfél legyűréséig már tíz óra kellett, holott ők szinte csak egyfajta bevezetésként szolgáltak az igazi túlvilági rémségek előtt. Mindössze egyetlen szépséghibát tudok felróni a készítőknek: a grindot. Bármennyire is hangulatos és érdekes a játék, néha kicsit fárasztó volt, hogy csak azért kellett ismerős helyszíneket és küldetéseket újra és újra elvállalnom, hogy Hamlet kovácsműhelyét végre fejleszteni tudjam, vagy a fő csapatom minden tagját megfelelően fel tudjam szerelni. Az pedig hiába logikus, hogy minél tovább fejlesztettünk egy karaktert, a halála annál nagyobb, pótolhatatlanabb veszteség, mégis, egy idő után már-már frusztrálóan nehéz és hosszú feladat a kulcsfontosságú szereplők pótlása.

Darkest Dungeon

Az utóbbiaktól eltekintve azonban maximálisan elégedett voltam a Darkest Dungeonnel, pontosan azt kaptam, amire a hírek és a tavalyi Early Access alapján számítottam. Ha valakinek a képek és a koncepció elnyerték tetszését, bátran ajánlom, hogy próbálja ki, egy nagyon érdekes és egyedi élményben lesz része.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Pozitívumok
  • Remek hangulat
  • Csodaszép, egyedi grafika
  • Odafigyelést, taktikát igényel, a csapat fejlődésével a döntések súlya egyre nagyobb és meghatározóbb
Negatívumok
  • Néha idegesítően sok grind
  • Egy harmadik vagy negyedik szintű karakter pótlása már akár több órát is igénybe vehet

További képek

  • Darkest Dungeon
  • Darkest Dungeon
  • Darkest Dungeon
  • Darkest Dungeon
  • Darkest Dungeon
  • Darkest Dungeon
  • Darkest Dungeon

Darkest Dungeon

Platform:

Fejlesztő: Red Hook Games

Kiadó: Red Hook Games

Megjelenés:
2016. január 19. PC, Mac
2016. április 26. Linux
2016. szeptember 27. PSV, PS4
2017. augusztus 24. iOS
2018. január 18. Switch
2018. február 28. X1

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

PanzerWolf
PanzerWolf [2139]
Magyarul nincsen valami jó bemutató, vagy leírás?Mert sajna sok dolognál csak lesek,hogy most akkor ez mit is jelent?Mikor mit érdemes csinálni...stb.
Artyom
Artyom [213]
Köszi szépen!
Zoo_Lee
Zoo_Lee [407]
Üthedet, néhány kör után automatikusan eltűnnek, illetve a Plague Doctornak van olyan képessége, ami az összes holttestet eltűnteti. A szintlépés (amennyire kivettem) nem sok tulajdonságot növel, pusztán csak lehetővé teszi a magasabb szintű küldetések elvállalását és a magasabb szintű skillek/felszerelések használatát. A skilleket a Guildben tudod fejleszteni, ugyanitt tudsz újakat vásárolni (azokat később a karakterek saját képernyőjén tudod cserélgetni - jobb klikk az adott zsoldos portréján), a fegyvert és páncélt pedig a kovácsnál. Más kérdés, hogy ezt a kettőt is folyamatosan fejlesztened kell, tehát pl. a kovács csak akkor fog neked 3-as szintű fegyvert adni, ha legalább hármas szintűre fejlesztetted az épületet is.

Egy tipp még a fejlesztéshez: a küldetések során gyakran szedegetsz mágikus ereklyéket is, amiket Hamletben a jobb alsó menüsávon levő kincses ládával érhetsz el - ha egy karakter eléri a második szintet, automatikusan tenni szoktam rá legalább egyet, jelentősen képesek növelni a sebzést és a túlélési esélyt (főleg csak a specifikusan egy adott kaszt által használható tárgyak)
Artyom
Artyom [213]
Köszi szépen ez nagy segítség volt. A szintlépés az itt mit jelent? Automatikusan szabadulnak fel képességek, vagy valahogyan alakíthatom is ezt? Csak mert láttam hogy szintet léptek, de nem tudtam befolyásolni. Ja és még egy kérdés gyorsan: amikor megölök egy enemyt, az nem kotródik el azonnal, hanem mintegy kupacként ott marad, és taktikailag nem tudom hogy az most miben akadályoz. Most azt üssem a lovaggal, vagy az utána sorban következőt próbáljam eltalálni?
Zoo_Lee
Zoo_Lee [407]
A kolostor a kocsmához hasonlóan a stresszoldást, és a kellemetlen mentális tünetek (Paranoia, Önzés) eltávolítását (ezek vörös-fekete körökként pulzálnak a karakter szintje körül) szolgálja. A különbség köztük, hogy vannak bizonyos mániák, amelyek egyes karakterek számára kizárnak bizonyos levezetési lehetőségeket - egy flagelláns csak önsanyargatással jut el a lelki békéhez, egy szerencsejátékos csak a kocsmai kártyajátékkal, míg egy önmegtartóztató még akkor sem teszi be a lábát a kocsmába, ha már csak 30-40 pont kell a szívrohamhoz, és két küldetés óta küzd a paranoiával.

Sajnos, ha egy karaktert beteszel az ilyen épületekhez, az (legalább) a következő küldetés erejéig ott is ragad, ezért ajánlott legalább két-három teamet fenntartani, amíg az egyik kipiheni magát, a másik megy küldetésekre.
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (8 db)