Sorozatunk negyedik részében az eddigieknél kisebb, de nem kevésbé lelkes csapatot mutatunk be, a Nemesys Gamest. A budapesti székhelyű cégnek olyan játékokat köszönhetünk, mint a két Fortix területfoglalós játék vagy az Ignite autóverseny. A cég nagyjából egy éve költözött a Pannónia utcából mostani, nyolcadik kerületi irodájába, ahol egy nagy teremben folyik a munka a játékokon. A két alapító, Józsa Szabolcs és Balogh Péter fogadott minket főhadiszállásukon, ahol elmesélték nekünk (és kameránk segítségével olvasóinknak), honnan indultak és hova tartanak.
A Nemesys Gamest tíz évvel ezelőtt, 2006-ban alapították. Először csak engine-eket gyártottak mások játékaihoz, aztán elkészítettek egy saját autós programot, a Heat Wave-et, amelyhez nagy szerencsével kiadót is sikerült találniuk. Munkájukat elég nagy változatosság jellemzi, hiszen a már említetteken kívül készítettek légiforgalom-irányító játékot (Air Control Simulator), böngészőben játszható, Google Mapses alkalmazást (Pursued), a 2011-es Sziget Fesztiválra pedig egy óriási videofalon futó lövöldözős programot vittek ki, a Rocket Bullet Stormot. A 2011-es Indie Game Challenge-en pedig még a döntőbe is bejutottak a Fortix II-vel (a hat döntős játék közül végül a Limbo nyert). Jelenleg az Air Control Simulator 2 és egy, a tervek szerint a Warhammer 40,000 univerzumban játszódó sci-fi shoot’em-up mellett a virtuális valóságban rejlő lehetőségeket fedezik fel, olyan extrákkal kísérletezve, mint a játékteret lefedő kamerarendszer és saját kontrollerkiegészítők.

Amikor először jártam náluk, még a Pannónia utcában egy irodaház legfelső szintjét foglalták el a fejlesztők (a tetőteraszra pedig remek grillezéseket szerveztek Szabolcs vezetésével), azonban egy idő után rájöttek, hogy a közösségnek jobbat tenne egy egylégterű iroda. A keresgélés során az egykori SOTE pinceklub helye nagyon megtetszett nekik, és gyorsan átalakították saját igényeikhez, kezdve persze az otthagyott söröskorsók, törött üvegek eltávolításával. A játékfejlesztéssel foglalkozó tíz munkatárs mellett pedig itt szorgoskodnak az alapítók másik IT-fejlesztő cégének munkatársai is. Ha esetleg valaki nyugalomra vágyik, az az egyetlen zárt – de üvegfalú – szobába telepedhet le, igaz, Péter, a technikai igazgató jóformán teljesen belakta ezt a helyiséget, az ő munkájához több hely kell. Az asztalán az öt monitor mellett pár VR-headset meg egy drón is hevert, körben mindenfelé pedig kamerák és különböző házilag barkácsolt kütyük voltak.

Az iroda legizgalmasabb részét azonban egyértelműen a Péter szobája előtti terület jelenti, itt folyik ugyanis a VR-fejlesztések fő tesztelése. Középen egy Oculus Rift és egy fejhallgató várt: mi is kipróbálhattuk az egyik készülőben lévő programot. A sisakot fejünkre húzva egy westerndíszlet elevenedett meg előttünk, színes, kissé talán rajzfilmes stílusban. Körben az ajtókban, ablakokban pedig egy-egy figura jelent meg, akiket el kellett találnunk a kezünkben lévő, pisztolyfoglalatba helyezett PS Move-ból továbbfejlesztett vezérlő segítségével. Kicsit olyasmi, mint a PS3-as The Shoot volt, csak itt tetszés szerint foroghatunk körbe, és egy kb. 5*5 négyzetméteres területen mászkálhatunk is. A felbontás ugyan még nem az igazi (csak egy devkites Oculus volt a fejünkön), de a játék határozottan jópofa. Szabolcsék tervei között szerepel amúgy ez évre egy gamer kávézó nyitása, ahol külön szobában bárki kipróbálhatja majd ezt és hasonló programjaikat.

A játékokhoz azonban nem csak szoftveres fejlesztések folynak a cégnél. A PS Move kontrolleren például egy kis elektronikus kütyü lógott, ezzel pontosabban tudják érzékelni a mozgásokat (és persze előbb-utóbb beépítik majd a pisztolyfoglalatba). Emellett a teret három webkamerával figyelik, amelyek a PS Move lámpája mellett az Oculus Rift tetejére szerelt világító gömböt is érzékelik, így követve a játékos mozgását. A kütyük prototípusainak elkészítését pedig 3D-s nyomtató is segíti.

Ahogy a videóból és a fentiekből is kiderülhetett, a Nemesysnél nem az AAA-s játékokban és az óriásprojektekben hisznek, inkább az indie oldalról közelítenek a játékfejlesztéshez. Kisebb, de érdekes alapötletre épülő programokat gyártanak, amelyek mellé az utóbbi időben csatlakozott a virtuális valóság iránti nagyfokú érdeklődés. A VR-headsetek idei megjelenésével pedig ez mindenképpen jó iránynak tűnik, kíváncsian várjuk további eredményeiket.







